نقش بانكها در تجارت الكترونيك 1
اكثر شركتها در حال پيوستن به تجارت الكترونيك يا تجارت روي شبكه On-Line كامپيوتر هستند و اين پديده به عنوان ابزاري براي گسترش بازارها، بهبود سرويس دهي به مشتريان، كاهش هزينهها و افزايش بهره وري به كار ميرود. شركتهاي مختلف از ديرباز براي اداره اطلاعات مربوط به محصولات توليدي و مشتريان خويش از كامپيوتر استفاده مينمايند و توسعه شبكههاي تكنولوژيكي، شركتها را قادر ميسازد تا با طرفين معاملات خويش يعني عرضه كنندگان، توزيع كنندگان و خرده فروشان از طريق مبادله الكترونيكي اطلاعات به سرعت ارتباط برقرار نمايند. بانكها نيز همگام با شركتها، استفاده از شبكههاي تكنولوژيكي را براي انجام عمليات تجاري خويش انتخاب نمودهاند. در اين ميان اين سؤال به ذهن خطور مينمايد كه آيا نقش بانكها در شبكه تجارت الكترونيك (E- Commerce) منعكس كننده نقش سنتي آنها، يعني واسطه وجوه بودن خواهد بود؟ يا اينكه خدمات جديد ديگري را كه اساساً ماهيت فعاليتهاي بانكي را دگرگون مينمايد ارائه خواهند داد؟ در اين مقاله، چگونگي كاربردهاي تجارت الكترونيك براي فعاليتهاي تجاري بانكها را توضيح خواهيم داد.
استفاده بانكها از شبكه اينترنت براي ارائه خدمات سنتي بانكي به صورت كاراتر اخيراً آغاز گرديده و برخي از بانكها نيز تلاش نمودهاند تا خدمات جديدي را فقط براي تسهيل مشاركت مشتريان در تجارت الكترونيك طراحي نمايد. بانكها بايد توجه نمايند كه در عرصه تجارت الكترونيك (E-Commerce) با ريسكهاي استراتژي و عملياتي روبرو خواهند شد. همچنين پديده مذكور، شكلهاي جديدي از رقابت را ميان بانكها ايجاد خواهد نمود و آنها ناچار ميشوند تا درباره يكسري فعاليتهاي خويش در زمينههاي سرويس دهي به مشتريان، اندازه شعب در شبكه و ميزان حمايت آنها از شبكههاي پرداخت بين بانكي، تغييراتي را بوجود آورند. از سوي ديگر مشاركت در شبكه تجارت الكترونيك، رويارويي بانكها با مشكلات تكنولوژيكي را افزايش خواهد داد.
موفقيت بانكها در رويارويي با اين چالشها به تثبيت ميزان اثر گذاري آنها در بازار الكترونيك كمك خواهد نمود.