اين يك راه ساده هست كه شما مي تونيد بدون استفاده از يك پلاگين خاص يك Global Illumination عالي رو بكار ببريد!
سطح اين آموزش متوسط به بالا هست و كاربر حداقل بايد با محيط مكس و برخي اعمال اون مانند Group كردن و يا Align كردن و تغيير tab ها و ... آشنا باشه!
خب شروع ميكنيم:
مانند تصوير زير Selection رو از All به Lights تغيير بديد تا به ما كمك كنه كه فقط Light هاي موجود در صفحه رو انتخاب كنيم.
خب يك Target Direct light در صفحه ي نمايشتون قرار بديد:
Target Direct light رو به (0, 0) در x,y,z Gizmo ببريد (مانند تصوير)!
بعدش Driect رو هم به (0, 0) x,y,z Gizmo ببريد و در راستاي محور x كمي به راست بكشيد.
كل Light يعني Target + Direct رو انتخاب كنيد و اون رو Group كنيد.
به صفحه نمايش TOP رفته و در Tab Hierarchy مكان Pivot رو در (0, 0) y gizmo تنظيم كنيد و مطمئن باشيد حين جابجايي Affect Pivot Only فعال باشه و پس از جابجايي غير فعالش كنيد.
خب گروهي رو كه درست كرديم رو انتخاب ميكنيم و ميريم كه به كمك Array واقع در Tools > Array از اون كپي بگيريم. تنظيمات مربوط به Array در تصوير مشخص هست.
به نماي Top رفته و همه ي Light ها رو بجز Target شون انتخاب كنيد( مسلما" براي اينكار قبلش بايد همه ي Light ها رو Ungroup كنيد) راه ساده تري كه براي Ungroup كردن Lightها وجو داره كه CTRL + A بزنيد تا همه ي نورها انتخاب بشن و بعد ALT رو نگه داشته و Target ةا رو انتخاب كنيد.
بعد از اينكه اين كار رو انجام داديد به نماي Front رفته و همه ي Direct ها رو انتخاب كنيد سپس اونها رو در جهت محور Y كپي كنيد و گزينه كپيتون رو روي instance قرار بديد. يكبار ديگه كپي بگيريد و با استفاده از Scale اونها رو به شكل يك گنبد در بياريد.
اين هم تنظيمات Ligh ها :
چند نكته براي اينكه نتيجه بهتري بگيريد :
- مطمئن بشيد كه نورها در محل صحيح خودشون قرار دارند.
- به قسمت Directional parameters رفته و با تنظيم مقدار falloff/field سايه ي موجود در صفحه رو تنظيم كنيد تا صاف و مورد دلخواهتون بشه !
- به قسمت Shadow map parameters رفته و مقدار sample range رو براي داشتن سايه ي بهتر افزايش بديد.(حول و حوش 32 تا 40+)
و در آخر اين هم نتيجه رندر :
همچنين شما ميتونيد با اضافه كردن يك Light (از نوع دلخواه كه من sun رو ترجي ميدم) ديگه و تغيير تنظيم اون به رندرهايي مانند تصوير زير دست پيدا كنيد :
اين آموزش رو من از سايت 3DTotal.Com ترجمه كردم البته با كمي دستكاري و اميدوارم كه لذت برده باشيد!
موفق باشيد.