سلام،شايد با particle systems آشنايي دارين يا شايد هم تا حالا نشنيده بودين!
بهرحال در اين قسمت آموزش مقدماتي و مختصري در اين مورد و به كار گرفتن space warps
خواهيم داشت،همان طور كه از نامparticle systems مشخصه هر چيز ذره اي كه قراره حركت كنه مثل آب،دود،برف و...رو ميشه باهاش ساخت.اين مطالب براي هر كسي كه با particle systems نا آشناست ميتونه مفيد باشه.
در انتها يك آبشار كوچك و بانمك! خواهيم داشت.(در اين آموزش سعي بر ايجاد كاري photorealistic نخواهيم داشت و فقط مقدمه اي براي كار با سيستم ذرات خواهيم داشت،هر چند كه با همين سيستم ميتوان تصاويري واقعي و خيره كننده! ساخت.)
نكته:اين تمرين در 3dsmax5 انجام شده ولي در ورژن 3و4و6 نيز قابل اجراست.
مطالبي كه در اين قسمت به آنها خواهيم پرداخت:
>>ايجاد يكspray براي منبع آبشار
>>ايجاد جاذبه زمين با استفاده از gravity
>>ايجاد يكdeflector به عنوان سطحي كه با آب برخورد ميكند
سطح: مبتدي
زمان براي براي انجام تمرين: 5دقيقه
خوب صفحه ي شما خالي و آماده ي كار است:
ـــ ايجاد منبع آبشار:
در cammand panel ودر قسمت creat روي standard كليك كنيد در منوي باز شده particle systems را انتخاب كنيد و(بعد از اينكه نگاهي به دور و بر انداختين!) روي spray كليك كنيد. حالا 3dmax آماده ي ايجاد spray است پس منتظرش نميذاريم و با درگ كردن(يا همون گرفتن و ول نكردن!) اسپري رو ايجاد ميكنيم.
در صورت لزوم اسپري رو بچرخونين(rotate>>>>كليد ميانبر:E)
حالا به ستون modify برويد(درcommand panel) مشخصات جسم انتخاب شده به نمايش در ميايد،(با اين تنظيمات كمي ور برين تا قلق كار دستتون بياد).من براي يك منبع آبشار كوچك طول 500 و عرض 20 رو انتخاب ميكنم.در قسمت life(عمر ذره ها)عدد 100 را وارد كنيد،چون ميخواهيم ذره هاي آب ما تا آخر انيميشن زنده بمانند!و تعداد ذره ها رو (كه در بالاترين قسمت قرار دارن) از 100 به 500 يل 1000 تغيير بدين،اين كار باعث ميشه هم در پنجرهامون ذرات بيشتري ببينيم و هم موقع رندر بيشتر بشن. حالا اگه variation(آشفتگي) رو هم يه ذره تغيير دادين ايرادي نداره.
اميدويرم ذراتي رو كه بطور مستقيم حركت ميكنن ديده باشين.
پنجره ي perspective رو كمي بچرخونين تا در وضعيت متقاعد كننده اي قرار بگيرين
نكته:سريعترين راه alt+mmb است يعني در حالتي كه Altرو نگه داشتين دكمه ي وسط موس رو بگيرين و حركت بدين.
ـــ ايجاد نيروي جاذبه ي زمين:
در cammand panel به قسمت space warps برويد.
gravity(جاذبه) را انتخاب و ترجيحا در پنجره ي تاپ ايجاد كنيد.دقت كنيد كه محل يا حركتش در طول انيميشن هيچ تاثيري ندارد و فقط جهت جاذبه مهم است،پس من اونو روي آبشار و جهتش رو رو به پايين تنظيم ميكنم.
در ستون modify پارامترهاي gravity ظاهر ميشوند.strength را روي 9.8 قرار دهيد تا شدت جاذبه مثل زمين باشد.
اگر play را بزنيد هيچ تغييري در مسير آبشار نخواهيد ديد ! چون هنوز جاذبه اعمال نشده.
براي اعمال آن: درست در سمت چپ quick select (همون علامت موس خودمون) Bind to space warps رو انتخاب كنيد (اين ابزار هميشه براي اعمال تارهاي فضايي استفاده ميشه)،روي جاذبه كليك كنيد و در حالي كه دكمه را نگه داشته ايد روي spray بياييد و موس رو ول كنيد.
اگر مطمئن نشديد چند بار! اين كارو تكرار كنيد.
خوب بايد قطرات آب به پايين سرازير شوند.
ـــصخره اي كه در راه آبشار قرار دارد:
در قسمت space warps روي forces كليك كرده و اونو به deflectors تغيير بدين.deflector رو انتخاب و صفحه اي رو در نماي تاپ ايجاد كنيد.
صفحه را در مسير آبشار قرار دهيد و طول و عرضش را در ستون modify به دلخوته تغيير دهيد و براي اينكه ذرات برخورد كننده زياد نپرن bounces (جهشها)رو از 1 به يك يا دودهم كاهش بدين.
حالا عمليات Bind to space warps رو براي اين سطح deflector تكرار كنيد(deflctor به spray).
تنظيمات بعدي بر عهده ي شماست!كه آبشار رو هر جور كه دوست داشتين بسازين.
اين فقط بخشي از تواناييهاي particle systems بود و اميدوارم جرقه اي براي كار كردن بيشتر با اين بخش دوست داشتني رو ايجاد كرده باشم.
در max6 تواناييهاي خارق العده ي particle flow جذابيت اين بخش رو بيشتر كرده كه اگه فرصت بشه و البته كسي بياد و اينارو بخونه! توضيحاتي رو در اين زمينه عرض خواهم كرد.