-
تخمين هزينه و زمان در پروژههاي نرمافزاري (بخش سوم)
تخمين هزينه و زمان در پروژههاي نرمافزاري (بخش سوم)
.محاسبه فاکتور تکنیکی برای محاسبه فاکتور تکنیکی پروژه از معادله Tfactor =T1 +T2 + …….T12+T13 استفاده میگردد.
2.محاسبه ميزان پيچيدگي تكنيكي پروژه:
میزان پیچیدگی تکنیکی پروژه با فرمول TCF= 0.6 +(0.01* Tfactor)محاسبه میشود.
3.عامل محیطی:
عوامل دیگری نیز هستند که باید در نظر گرفته شوند از جمله عوامل محیط تولید نرمافزار که اثر مستقیم بر روی زمان و هزینهي پروژه خواهد داشت.
4.مجموع عوامل محیطی از جمع مقادیر بالا محاسبه میشود:
یعنی: Efactor=SUM(e1….e8)
5.برای محاسبه ضریب عامل محیطی از معادله EF=1.4+(-0.03 * Efactor)استفاده میشود.
6. د رنهایت مقدارAUCP (Adjusted Use Case Points ) با استفاده از فرمول زیر محاسبه میشود؛ یعنی AUCP=UUCP * TCF * EF
با ضرب مقدار به دست آمده در نفر ساعت لازم برای انجام هر یوزکیس پوینت نفر ساعت کل لازم برای انجام پروژه به دست میآید. برای میزان نفر ساعت لازم برای هر Use Case Point مقادیر متفاوتی پیشنهاد شده از جمله 10، 15 و 20 و حتا 30 تا 40 نفر ساعت برای هرUse Case Point در نظر گرفته شده است. با این همه بعضی از متخصصان بیان کردهاند که این عدد خود به فاکتورهای محیطی مرتبط است. تجربه عملی نگارنده نشان داده که میزان 10 تا 15 نفر ساعت در محیطهای کاری ما مناسب است.
مثال عملی برای تخمین زمان یک پروژه
برای نشان دادن چگونگی تخمین هزینه یک پروژه از یک مثال ساده استفاده میکنیم. ابتدا حوزه مساله:
شرکت راپیران در حال حاضر از روش دستی برای ثبت و ویرایش اطلاعات مشتریان خود و میزان اعتبار آنها استفاده میکند. اطلاعات مشتریان به همراه اطلاعات کارتهای اعتباری آنها در دفاتری ثبت میگردد و سپس اطلاعات کارت اعتباری آنها از طریق سیستم کارت خوان که توسط بانک در اختیار شرکت گذاشته شده کنترل میگردد. اطلاعات مشتریان عبارت است از:
-کد مشتری
-نام مشتری
-آدرس مشتری
-تلفن مشتری
-اطلاعات معتبر کارت اعتباری مشتری
کد مشتری برای هر مشتری یکتا بوده بنا بر این کارمند پذیرش مشتریان بصورت دستی اطلاعات را کنترل و در دفتر ثبت مینماید . راپیران میخواهد فعالیتها و کنترلهای زیر در ثبت و ویرایش اطلاعات مشتریانش بصورت مکانیزه انجام شود:
-کنترل یکتایی کد مشتری
-کد مشتری نباید از 8 حرف و عدد بیشتر باشد
-کنترل کارت اعتباری مشتری باید از طریق ارتباط سیستم با سیستم کارت خوان بانک بصورت اتوماتیک انجام شود
-طول شماره کارت اعتباری نباید بیش از 10 حرف یا عدد باشد
-اپراتور باید بتواند اطلاعات مشتری جدیدی را اضافه کرده و اطلاعات مشتری موجود را تغییر داده ویا آنرا حذف کند
-بانک اطلاعاتی در دفتر اطلاعات شرکت نصب شده و تنها ورود و ویرایش و حذف اطلاعات توسط اپراتور سیستم انجام میشود
-نرم افزار در میحیط ویندوز اجرا خواهد شد و سیستم عامل ویندوز XP به اینمظور استنفاده خواهد شد
یوزکیس ورود اطلاعات مشتری در سیستم مشتریان شرکت راپیران
الگوی تشریح و توصیف یوزکیس از شخص به شخص و از پروژه به پروژه و از سازمان به سازمان متفاوت است . موضوع اصلی در ترتیب و مراحلی است که در سناریو میآید.
تراکنش یوزکیس:تراکنش یوزکیس، واحد مجموعه فعالیتهایی است که به طور کامل انجام میشود. برای تشخیص تراکنش یوزکیس باید دید که آیا تراکنش ارزشی تولید میکند. در صورتی که یک فعالیت ارزشی را تولید نمیکند نباید آن را به عنوان تراکنش یوزکیس در نظر گرفت؛ برای مثال اینکه کاربر کامپیوتر خود را روشن میکند و یا این که کاربر روی کلید ایجاد مشتری و یا هر کلید دیگری در پنجره ارتباطی خود کلیک میکند تراکنش محسوب نمیشود، اما کارت اعتباری مشتری توسط یک تراکنش کنترل اعتبار بررسی میگردد. تعدادUse Case Point ها به طور كامل بستگی به چگونگی تعریف بازیگران و تراکنشهای تعریف شده دارد . بنا براین تشریح وتوصیف یوزکیس ها باید ازطریق الگوها و سرخطهای مشخصی انجام شود . بهترین راه برگزاری جلسه با تمامی اعضای تیم مسئول انجام پروژه قبل از نوشتن شرح یوزکیس است. عمق تشریح یوزکیس میتواند تا 40 درصد روی تخمین انجام شده تاثیر گذار باشد. روش و الگویی که در اینجا ارايه میشود، تنها الگو نبوده و تنها برای تشریح مسالهي بالا ارايه شده است.
منبع: http://www.systemgroup.net
Y@SiN
فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن