اين وسيله نقليه ابتكاري در واقع از يك جفت اسكيت تشكيل شده كه نيروي محركه آن از طريق باتري‌هايي كه در يك كوله پشتي حمل ميشود تامين مي‌شود و به گفته مخترعش مي‌تواند تا 35 كيلومتر در ساعت حركت كند !
طاهر قنبري، فرهنگي مبتكري كه مي‌گويد به دليل علاقه به كارهاي فني و با توجه به مشكلات ترافيكي، آلودگي هوا و ساير دردسرهاي ريز و درشت انبوه خودروهاي سرازير شده در تهران دست به كار ساخت اين وسيله شده است درباره اختراع خود گفت: «هميشه مايل بودم وسيله نقليه‌اي بسازم كه ضمن اين كه اين مشكلات را نداشته باشد، ابتكاري و تازه و البته جمع و جورتر باشد و بالاخره آن را از عالم خيال بيرون آوردم و بدون كمك مالي و فكري با صرف حدود يك سال و نيم وقت آن را ساختم و آن را به عنوان يك اختراع به ثبت رساندم .
وي گفت:« اين وسيله در اصل اين يك جفت اسكيت از نوع قديمي و فلزي است كه به دليل سنگين بودن و قدرت مانور كم كمتر كسي از آن استفاده مي‌كند كه با ايده تغيير كاربري آن از ورزشي به نقليه با تغييرات عمده از جمله نصب شاسي، گيربكس و دو موتور (دينام) جدا از يكديگر - در هر جفت كفش اسكيت - و همچنين تعبيه يك برد الكترونيكي كه به وسيله فن كوچكي خنك ميشود و باتري‌هاي سري شده با ولتاژ جمعا 36 ولت و جريان 9 آمپر كه در داخل كيفي كه در پشت فرد قرار ميگيرد، اين ايده را محقق كردم .»
قنبري اضافه كرد: «براي كنترل اين سيستم، هشت فيوز در طول مسير جريان برق - از كوله به اسكيت - با سيمهاي كاملا نسوز و روكش دار تعبيه شده و جريان برق و سرعت حركت - از صفر تا 35 كيلومتر در ساعت- از طريق ولومي كه در دست فرد قرار ميگيرد كنترل مي‌شود. ترمزهايي هم به صورت لقمه‌يي بر روي چرخ‌هاي جلو اسكيت‌ها كار گذاشته شده كه به وسيله پنجه پا عمل مي‌كند و همچنين به منظور حفظ تعادل و هماهنگي براي هر لنگه يك پلاتين كار گذاشته شده كه به محض بلند شدن از روي زمين جريان برق قطع ميشود .»
وي خاطرنشان كرد: «اين وسيله طوري طراحي شده كه با كمي تغييرات در قسمت‌هاي الكترونيكي آن به راحتي مي‌توان موتور و باتري‌هاي قويتر روي آن نصب كرد. با استفاده از باتري‌هاي ليتيومي و ارتقاي موتور مي‌توان سرعت اسكيت را حداقل تا 60 كيلومتر در ساعت افزايش داد .»
به گفته اين مخترع، اسكيت برقي مي‌تواند پس از شارژ حداقل به مدت 10 دقيقه حركت كند .
قنبري تصريح كرد: «در جريان بررسي طرح در سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران (پژوهشكده برق و كامپيوتر)، مهندسان مربوطه هيچ گونه ايرادي از طرح نگرفتند و نظر فدراسيون اسكيت را هم جويا شدند كه كارشناسان مربوطه پس از بررسي ضمن تاييد از آن به عنوان يك ايده نو استقبال كردند .»
وي در عين حال گفت: « البته اين يك طرح است و مي‌دانم اگر ايرادي هم نداشته باشد، قوانين راهنمايي و رانندگي و جاده‌ها و خيابان‌ها آماده استقبال از آن نيست و حتي ممكن است پياده‌روها را هم براي عابرين ناامن كند، در هر حال اين حركتي است به جلو و كسي چه مي‌داند شايد روزي چيزي شبيه به اين به عنوان تكنولوژي جديد مورد استفاده مردم قرار گيرد.
خبرگزاري ايسنا