این مبحث را پیرامون موضوع تجارت ، تجارت الکترونیک و تعاریفی در این زمینه آغاز میکنم.
مفاهیم تجارت و تکنولوژی سال های سال در ارتباط باهم بوده اند.،در واقع یک پیشرفت تکنیکی سبب رونق تجارت می شود.اولین گام در این پیشرفت ساخت کشتی بود -تکنولوژی ساخت کشتی امکان داد و ستد برون مرزی را برای کشور ها فراهم آورد و و مفهوم مرزهای جغرافیایی را در حوزه ی کسب و کار شکست.
امروزه پس از گذشت سالها با تلفیق تجارت و تکنولوژی مفهوم جدیدی با عنوان تجارت الکترونیک شکل گرفت
تجارت الکترونیک در واقع تامین اقلام مورد نیاز از طریق اینترنت است اینکه مصرف کننده یا خریدار به جستجوی یک مغازه مجازی بپردازد و کالاها را از طریق وب یا پست الکترونیکی خریداری نماید .
امر تجارت الکترونیک در ایران بسیار نو پااست و یکی از مشکلات موجود عدم اطمینان کافی خریداران می باشد گرچه برخی فروشگاه های مجازی با روش هایی مانند پرداخت پس از تحویل سعی در جلب اعتماد خریداران دارند . و اما انواع فروشگاه اینترنتی ؛ ابتدا به توضیحی پیرامون خیرد اینترنتی می پردازیم در واقع خرید اینترنتی ،نوعی از خرید است که از طریق اینترنت خریدار مغازه ای مجازی می یابد که فروشنده ،مشخصات و انواع محصول خود را در آن به نمایش گذاشته است و خریداران بر طبق نیاز خرید میکند.
همان طور که میدانیم اغلب مارک ها و برند ها امکان خرید آنلاین را از طریق سایت خود برای کاربران تهیه میکنند.اما این ها یک فروشگاه اینترنتی نیستند بلکه صرفا توانایی خرید آنلاین را از محصول خود دارند .در حالی که یک فروشگاه تنوع بالایی از محصولات مارک های مختلف را در کنار هم عرضه می کند و امکان مقایسه را فراهم می کند.برای مثال در یک فروشگاه دوربین انواع دوربین های مختلف عکاسی و فیلم برداری و … در کنار هم عرضه میشود در صورتی که در فروشگاه Canon تنها تولیدات این برند به نمایش گذاشته می شود.
فروشگاه ها اغلب کاربری خاص دارند برای مثال فروشگاه لوازم دیجیتالی ،فروشگاه لوازم ورزشی ،فروشگاه کتاب و حتی گاهی فروشگاه ها تخصصی تر می شوند مانند فروشگاه لوازم ورزشی اسکی ،فروشگاه کتب آموزش زبان خارجه و انواع بسیار زیادی از این گونه فروشگاه ها.
فروشگاه اینترنتی هم همین ویژگی هارا داشته و ضمن حفظ وقت مشتریان تنوع بالایی از محصولات را با امکان مقایسه راحت فراهم می آورد .همچنین در یک فروشگاه اینترنتی مشخصات تک تک محصولات به صورت مکتوب و دقیق وجود دارد و این امر خطاهای ناشی از انتقال اطلاعات توسط فروشنده ها را در مراکزخرید و فروشگاه ها به حداقل می رساند.
-هایپر مارکت مجازیاز نظر تجاری به مرکز خرید بزرگی از ترکیب سوپر مارکت و فروشگاه لوازم با تنوع بسیار زیاد هایپرمارکت گویند،در واقع عرضه طیف وسیعی از محصولات با برند های مختلف یکجا زیر یک سقف که به خریدار امکان تهیه ی همه وسایل و یا مواد غذایی مورد نیاز را در یک مکان می دهد و شامل هر نوع کالایی می شود را هایپر مارکت گویند
اصلی ترین هدف یک هایپر پاسخگویی به تمام نیاز های زندگی در شهر های پر جمعیت است.
حال بر عرضه تمام این امکانات در دنیای مجازی هایپر مجازی گوییم که زیر سقف یک سایت خریداران مجازی با خرید انلاین از راحتی خرید در دنیای مجازی لذت می برند .
بر خی از عمده نقاط مثبت یک هایپر مارکت مجازی عبارتند از:
⁃ امکان نمایش انواع متنوعی از کالاها در کوتاهترین زمان ممکن
⁃ امکان عرضه کالا در تمامی مناطق کشور
⁃ امکان خرید در ٢۴ ساعت شبانه روز
⁃ صرفه جویی در وقت
⁃ صرفه جویی در هزینه
⁃ امکان جستجوی محصولات
⁃ امکان مقایسه محصولات به صورت دقیق
⁃ و…
با وجود نوپا بودن این صنعت و عدم اعتماد کافی برخی از مشتریان به این نوع خرید امید است با تلاش روز افزون دوستداران دنیای مجازی این علم هر چه بیشتر و بهتر رونق یابد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت قفسه فروشگاهی مراجعه نمایید.