به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک یکی از اصلی ترین نیاز های یک کلانشهر گستردگی و وسعت راه های درون شهری آن است و بر همین اساس کلانشهری چون تبریز با در اختیار داشتن بیش از ۵۰۰ کیلومتر معبر و خیابان آسفالته یکی از وسیع ترین کلانشهر های کشور در این حوزه است.
اما خیابان ها و معابر تنها در صورت داشتن مشخصه های اصلی از قبیل زیر سازی اصولی، دسترسی آسان و صد البته پوشش مناسب، مفید به فایده خواهند بود، مشخصه هایی که نه تنها در آسفالت ریزی های صورت گرفته در تبریز تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته اند بلکه  لکه گیری های غیر اصولی، حفاری های گاه و بی گاه و کیفیت پایین مواد استفاده شده باعث کاهش میانگین عمر آسفالت این کلانشهر به کمتر از  دو سال شده در حالیکه این میانگین در اکثر کشور های دنیا بیش از هفت سال است.
گفته می شود ارتفاع آسفالت (ارتفاع کد) در بسیاری از مناطق تبریز به بیش از ۶۰ سانتی متر می رسد که نه تنها دوام آن را تضمین نمی کند بلکه باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده دیگری از قبیل از دسترس خارج شدن امکانات خدماتی همچون سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب و یا برق رسانی می شود.
این موضوع نه تنها هزینه های مدیریتی شهر در این بخش را به شدت افزایش داده بلکه نارضایتی همیشگی شهروندان تبریزی را نیز به دنبال داشته است و شاید عینی ترین و ملموس ترین نمونه آن در حال حاضر، آسفالت ریزی اتوبان پاسداران در محدوده شمالی تبریز است، مسیری که به عنوان یکی از کمربندهای ترافیکی این کلانشهر، در کمتر از دو دهه از حیات خود با چنان وضعیت آسفالت نامطلوبی روبرو شده است که اکنون شهرداری تبریز اقدام به زیرسازی و بازسازی دوباره آن کرده که البته شاید عنوان دوباره سازی برای آن مناسب تر باشد.

هر چند اقدام شهرداری فعلی در ترمیم و بازسازی اصولی این مسیر امری قابل تقدیر است اما مهمترین علامت سوال در این خصوص، چرایی عدم رعایت این نکات در زمان اجرای اولیه چنین پروژه هایی و تحمیل هزینه ای دوباره بر دوش شهر و شهروندان است و باید گفت چنین شرایطی در بسیاری دیگر از نقاط شهر نیز به چشم می خورد و متاسفانه حتی در اقدامات بازسازی و ترمیمی شهرداری نیز که بی شک با هدف بهبود این وضعیت صورت می گیرد، چندان تغییر محسوس و توجه به ضروریات چنین اقداماتی به چشم نمی خورد.
نبود مدیریت واحد شهری و کیفیت نامطلوب از دلایل اصلی وضع نامطلوب آسفالت معابر تبریز
در همین خصوص یکی از شهروندان تبریزی به خبرنگار مهر گفت: کیفیت نامطلوب آسفالت و رسیدگی به نواقص موجود در این بخش به حدی مستمر و دنباله دار شده که متاسفانه شهروندان نیز آن را به عنوان بخشی از زندگی در این کلانشهر پذیرفته اند.
وی عدم هماهنگی بین نهادها و سازمان های مرتبط با خدمات و مدیریت شهری را یکی از مهمترین دلایل بروز این وضعیت عنوان و تصریح کرد: توسعه و ایجاد معابر با توجه به گسترش همیشگی حوزه شهر امری پذیرفته شده و اجتناب ناپذیر است اما اینکه شما یک روز اقدام به آسفالت خیابان و یا معبری کنید و فردای همان روز مجموعه دیگری به بهانه ایجاد انشعاب آب و گاز و یا هر مورد خدماتی دیگری اقدام به حفر در همان مکان تازه آسفالت شده کند، نشان از بی برنامگی کامل و عدم وجود مدیریت واحد شهری مورد ادعای مسئولان است.
یک راننده تاکسی نیز که گویا دل پری از چاله ها و موانع مختلف موجود با عنوان سرعت گیر، آب بند و جوی آب در سطح خیابان ها و معابر تبریز دارد، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه گاهی این وضعیت به حدی اسفناک است که شما به عنوان راننده باید انتخاب بد و بدتر را انجام دهید و بین گزینه های مختلف چون چاله، برآمدگی آسفالت، تپه های آسفالتی وسط مسیر بنام سرعت گیر و نظایر آن، کم خطرترین و کم هزینه ترین مورد ممکن را گزینش کنید.

تولید و اجرا عوامل اصلی در کاهش راندمان آسفالت
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز نارضایتی از وضعیت آسفالت سطح شهر اظهار داشت : تا زمانی که نواقص مربوط در دو بخش تولید و اجرا رفع نشود نمی توان انتظار بهبود در وضعیت آسفالت را داشت.
ایرج شهین باهر در ادامه افزود: متاسفانه برای کاهش هزینه در تولید مصالح مورد نیاز آسفالت، از مواد نامرغوب استفاده می شود، همچنین این مواد با نوع پروژه و کاربری آن همخوانی ندارند.
وی در باره علت بعدی یعنی اجرا نیز گفت: برای اجرای یک پروژه مربوط به آسفالت و یا لکه گیری می بایست از تجهیزات و دانش به روز و مرتبط استفاده کرد و این در حالی است که نه ماشین آلات در اختیار شهرداری از کارآمدی لازم برخوردار هستند و نه نظارتی از جانب نیرو های متخصص صورت می گیرد و مجموع عوامل ذکر شده موجب دو برابر شدن هزینه انجام یک پروژه آسفالت ریزی می شود.
این عضو شورای شهر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نقش و اقدامات شورای شهر در بهبود وضعیت آسفالت معابر و خیابان های تبریز تصریح کرد: تمامی کاستی ها و مشکلات مربوط به پروژه های عمرانی بخصوص آسفالت، ناشی از نبود نیرو های متخصص در این زمینه است و متاسفانه با این وجود در آخرین جلسات سال گذشته تشکیل کمیته های تخصصی به تصویب شورا نرسید که انتظار داریم اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با نگاهی تخصصی این موضوعات را رصد کنند.

بیش از ۹۰ درصد کارخانه های تولید قیر در سطح استان متخلف اند
معاون فنی عمرانی شهرداری تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اذعان به نامطلوبی آسفالت در این کلانشهر گفت: آسفالت نه تنها در کلانشهر تبریز بلکه در تمامی کلانشهر های کشور از کیفیت لازم برخوردار نیست و هر چند استان آذربایجان شرقی با داشتن ۱۴ کارخانه تولید قیر یکی از اصلی ترین قطب های تولید این ماده در کشور است، اما کیفیت قیر استفاده شده در تولید آسفالت شهر تیریز، استاندارد های لازم را ندارد.
اکثر تولید کنندگان قیر برای کاهش هزینه ها از افزودنی های غیر مجاز از قبیل گازوئیل و روغن مازوت در تولید  استفاده می کنند
محبوب عبدالله پور اضافه کرد: عمر مفید بسیاری ازاین کارخانه ها به سر آمده و همچنین بر اساس آزمایشات انجام گرفته، ۹۰ درصد تولید کنندگان برای کاهش هزینه ها از افزودنی های غیر مجاز از قبیل گازوئیل و روغن مازوت در تولید قیر استفاده می کنند.
وی همچنین از مستهلک بودن ماشین آلات و تجهیزات استفاده شده در هنگام انتقال و اجرای آسفالت انتقاد کرد و افزود: بسیاری از این تجهیزات دارای عمر بیش از ۳۰ سال هستند و طبیعتا کارآمدی لازم را ندارند و در خصوص عدم نظارت و استفاده از نیرو های متخصص نیز باید گفت که با  توجه به کیفیت بسیار پایین مصالح استفاده شده و نیز مستهلک بودن ماشین آلات بکار گرفته شده، نظارت و تخصص عملا اثر بخشی خود را از دست خواهد داد.
بدنبال بهبود کیفیت آسفالت در تبریز هستیم
عبدالله پور درباره برنامه های این معاونت برای سرو سامان دادن به وضع موجود گفت: با همکاری موسسه قیر و آسفالت کشور و آزمایشگاه مکانیک خاک استان، تمامی قیرهای تولیدی در آذربایجان شرقی را پایش کرده و تنها به کارخانه ها و پیمانکارانی اجازه فعالیت خواهیم داد که صلاحیت آنها از طریق آزمایشگاه و مراجع ذیصلاح تایید شده باشند و همچنین برنامه مدونی برای اجرا توسط معاونت های فنی مناطق ۱۰ گانه شهرداری تبریز تدوین و ابلاغ شده که تمامی مراحل اجرای آسفالت و لکه گیری را شامل می شود.

وی افزود: تلاش می کنیم با نوسازی و به روزرسانی تمامی تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با تولید، انتقال و اجرا، کیفیت مواد را در تمامی مراحل ذکر شده حفظ کنیم و از تمامی شهروندان فهیم تبریزی نیز می خواهیم تا در صورت مشاهده هرگونه سهل انگاری و قصور در اجرای پروژه های آسفالت و یا لکه گیری، این معاونت را سریعا در جریان بگذارند.
طبق نظر کارشناسان و پیگیری های گزارشگر مهر تخمین زده می شود که سالانه حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال صرف تعمیر و نگهداری آسفالت سطح شهر تبریز می شود که در صورت مدیریت جدی و اهتمام کافی می توان از اتلاف این مبالغ جلوگیری و این سرمایه ها را صرف تکمیل و راه اندازی پروژه هایی از قبیل مترو، فاضلاب شهری،ازبین بردن حاشیه نشینی،ساماندهی بافت فرسوده و یا چندین طرح عمرانی دیگر کرد و البته پیش از همه این موارد باید به این نکته نیز توجه داشت که بهره مندی شهروندان از خدمات شهری مناسب چون آسفالت مطلوب و مسیرهای دسترسی ایمن و راحت، بخشی از همان حقوق شهروندی است که مسئولان شهری تبریز وعده آن را می دهند.