به حداكثر رسا نيدن سود بنگاه انحصاري در كوتا ه مدت :
همانگونه كه توضيح داده شد بنگاه هاي اقتصادي در پي افزايش سود خويش مي باشند .بنگا ههاي توليدي بر اساس اين رفتار اقتصادي همواره سعي مي كنند كه درامد نهايي حاصل از فروش كالاي نهايي خود را با هزينه ي نهايي توليد كالا برابر قرار دهند.
شرايط به حداكثر رسانيدن سود بنگاه اقتصادي با نمودار و بيان رياضي در بخش قبل توضيح داده شد . با اين اگاهي در اين قسمت به انواع قرار گرفتن قيمت نسبت به منحنيهاي هزينه ي بنگاه در كوتاه مدت پردا ختخ مي شود و حداكثر سازي سود در هر كدام انها .
به نمودار هاي زير توجه فرماييد :
در تمامي نمودارها انحصارگر طبق شرط MR=MC سود خود را حداكثر كرده Q توليد كرده و با قيمت P مي فروشد.

در نمودا(ر(1در كوتا ه مدت سود كرده وبه توليد ادامه مي دهد.

در نمودار (2) سود كل صفر مي باشد پس در نقطه ي سر بسر قرار دارد وليكن به اندازهي psax سود متغير ( اين نوع سود در مبحث بازار رقابت كامل توضيح داده شد ) بدست مي اورد پس هنوز توانايي پوشاندن هزينه هاي متغير خود را دارد و به توليد ادامه مي دهد.



در نمودار (3) ضرر مي كند به اندازهي bcpd وليكن سود متغير هنوز دارد و مي تواند هزينه هاي متغير خود را بپوشاند پس هنوز به توليد ادامه مي دهد .

در نمو دار (4) : ضرر دارد و سود متغير صفر مي باشد پس نسبت به ادامه ي توليد بي تفاوت است چون در صورت توليد يا عدم ان بايد هزينه ها ي ثابت را بپردازد.




در نمودار (5) : ديگر حتي هزينه هاي متغير را نمي تواند بپوشاند بنابراين در اولين فرصت بايد توليد را متوقف نمايد.
اينم 5 حالتي بود كه توضيح داده شد .