تغییرات گسترده و پیشرفتهای بدست آمده در عرصه تکنولوژی اطلاعاتی در چند دهه گذشته ضرورت تجدیدنظر در مسایل مختلف سازمانی رااجتناب ناپذیر کرده است.
بوجود آمدن سازمانهای نوین بر اثر بکارگیری فناوری های اطلاعاتی نظیر اینترنت ، پست الکترونیک و فراگیری استفاده از کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری لزوم به روز بودن آگاهی مدیران کشور مان را از تغییرات تکنولوژی را بدهی می نماید.
تکنولوژی اطلاعاتی سه نسل دارد.
نسل اول Lowcost
این نسل 10 تا 15 درصد احتیاجات را برطرف می کرد .از ویژگی آن می توان
• حجم زیاد
• امکان دسترسی به طلاعات گذشته
• اختصاص بیش از 20 درصد بوجه برای ورود داده ها
نسل دوم:HIGH Profit
این نسل 80 تا 100 درصد نیازها را بر آورده می کند (نسل حاضر)
ویژگی های آن:
دسترسی به اطلاعات فعلی
On Line بودن
وجود Data base
امکان استفاده همزمان تعداد زیادی از افراد
بکارگری اینترنت
وجود Webmster
و نسل سوم:Leadership
نسل مربوط به آینده است
در این نسل کاربرد استراتژیک اطلاعات مطرح می شود و امید است تا درآینده بشر به این نسل دست یابد.
از ویژگی های بارز این نسل:
• اینترنوتجارت الکترونیک
• دسترسی سریع به نمودارها و شبیه سازی ها
• دسترسی به اطلاعات حال ، گذشته و آینده
استراتژی تکنولوژی
نکات مورد توجه دردر تدوین استراتژی
سه مرحله:
• آگاهی از ساختار ،فلسفه مدیریت واهداف سازمان
o دقت عمل در این گام از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا زمانیکه می خواهیم برنامه Online بنویسیم ، باید بدانیم در 10 سال آینده قصد انجام چه کاری را داریم؟ و اصلا هدف ما چیست؟
• استراتژی کامپیوتری را باید مشخص کنیم
o در این مرحله Database از مهمترین مسایلی است که با آن مواجه هستیم. باید بدانیم؛
چه نرم افزاری برای ما مناسب و چه سخت آفزاری مورد نیاز است؟
چه سیستم اجرایی باید داشته باشیم و چه گروهی سیستم را حمایت می کنند؟
پرسنل و کارمندان چه کسانی هستند ، سیستم شبکه چیست و چه امکانات ارتباطی وجود دارد؟
• مرحله سوم: شبکه تکنولوژی اطلاعات
o مسایلی چون مدت زمان نصب برنامه ، هزینه آن، حمایت کنندگان سیستم ، ارائه کنندگان خدمات و مدیران پروژه که همه و همه باید مشخص باشند.
بررسی مشکلات و امکانات موجود و احتمالی
تجزیه و تحلیل کلیه اهداف و استراتژی سیستم ITفعلی