-
فاز پنجم : ارزيابي راه حلها و انتخاب راه حل مناسب
شرح : با توجه به هزينه راه حل ها وتوان سازمان در پياده سازي آنها از نظر مالي ، تکنولوژيکي ، نيروي انساني و ..... ، راه حل ها مقايسه شده و راه حل مناسب انتخاب مي شود .
سوالات کليدي :
1.آيا راه حل منجربه ايجاد کارکرد مورد نظر مي شود ؟
2.هزينه پياده سازي راه حل در عمل چقدر است ؟
3.آيا توان سازمان امکان اجراي راه حل مورد نظر را فراهم مي کند ؟
نکات مهم :
-تعيين معيارها و شاخص هاي ارزيابي
-استفاده از روشهاي تحليلي در ارزيابي راه حل و انتخاب راه حل مناسب
تکنيک ها و ابزار :
-تکنيک ساده وزن دهي
-تکنيک مقايسه زوجي
فاز ششم : ارايه Recommendation phase
شرح : راه حل ارائه شده در فاز قبل بايد به صورت يک طرح منسجم به مقامات يا واحدهاي مسئول در سازمان ارائه شود تا در مورد آن تصميم گيري شود .
سوالات کليدي :
1 . تصميم گيران در مورد راه حل چه کساني هستند ؟
2 . راه حل بايد چگونه ارائه شود ؟
نکات مهم :
-پيش بيني موانع احتمالي در پذيرش راه حل
-نيازهاي تصميم گيرندگان نيز مورد توجه قرار گيرد زيرا قبول پيشنهادات تغيير مهندسي ارزش کار آنهاست .
-بهتر است موانع و اشکالات احتمالي طرح توسط اعضاي گروه مطرح شود تا فردي خارج از گروه
-استفاده از روش مناسب در ارائه (Present ) کردن راه حل
ابزار و تکنيک ها :
ابزار ارائه طرح به صورت مکتوب (proposal ) وارائه شفاهي (Presention )
فاز هفتم : اجرا Emplimentation phase شرح : ايده هر چقدر ارزشمند باشد ، اگر به کارگرفته نشود ارزش ندارد و ارزش در اينجا برحسب رسيدن به نتيجه اندازه گيري مي شود . در صورت تصويب راه حل پيشنهادي ، مقدمات اجراي آن فراهم شده و به اجرا درمي آيد . براي اين کار بايد هزينه هاي مربوطه تخمين زده شده ، بودجه لازم تامين شود،مزايا ترسيم شوند،توصيه ها مشخص گردند ، برنامه هاي اجرا پيشنهاد شوند و فهرست افراد کمک کننده تعيين شود .
سوالات کليدي :
1.مشکلات احتمالي اجراي راه حل در عمل چيست ؟
2.براي اجراي راه حل چه امکانات و منابعي مورد نياز است که در سازمان وجود ندارد و بايد تامين شود ؟
3.هزينه هاي اجرا چقدر است ؟
نکات مهم :
-سرعت در اجرا از طريق برنامه ريزي و کنترل دقيق فعاليها
-ثبت وقايع و مستند کردن نتايج عمليات
تکنيک ها و ابزار :
تکنيک ها و ابزار برنامه ريزي و پروژه
فاز هشتم : مميزي
شرح : در اين فاز نتايج حاصل از اجرا مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته و در صورت لزوم اصطلاحات لازم در طرح اعمال مي شود . مميزي نتايج اجرا معمولاً توسط افراد خارج از گروه و از طريق نظر سنجي از کارشناسان خبره و مشتريان مي گيرد .
سوالات کليدي :
1.آيا اجراي راه حل به ايجادکارکردموردنظرباهزينه از پيش تعيين شده منجرمي شود ؟
2.آيا در طول زمان اجراي مهندسي ارزش ، پارامترهاي تصميم گيري (مثلاً خواست و نيازمشتريان) تغيير کده اند ؟ آيا اين تغيير جذابيت راه حل را دچار تغيير مي کند ؟
نکته مهم :
حصول اطمينان از موفقيت راه حل قبل از توليد انبوه محصول و عرضه آن به بازار
تکنيک ها و ابزار :
-ابزار نظرسنجي همچون پرسشنامه و مصاحبه
-تکنيک هاي نظرسنجي از کارشناسان يا مشتريان
-تکنيک هاي آماري
اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن