FS


فرآیند ایجاد یک واحد صنعتی را می توان شامل سه مرحله دانست که عبارتند از :
1-مرحله قبل از سرمایه گذاری
2- مرحله سرمایه گذاری و اجرا
3-مرحله بهره برداری
فرآیند انتخاب و معرفی محصول در فاز قبل از سرمایه گذاری قرار دارند و اولین گام در راستای پاسخگویی به سوال ذهن سرمایه گذار است .
یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری خود در یک واحد صنعتی یا خود به انتخاب و معرفی یک صنعت می پردازد و یا اینکه انتخاب صنعت و محصول را نیز بر عهده تیم کارشناسی که کار مطالعات امکان سنجی را انجام می دهند میگذارد.
در حالت اول ، تیم کارشناسی تنها لازم است اطلاعات مختصری برای معرفی محصول مورد نظر سرمایه گذار جمع آوری کرده و پس از آن به بخش های دیگر مطالعات امکان سنجی بپردازد.
در حالت دوم ، تیم کارشناسی ابتدا باید به شناسایی و انتخاب محصولی بپردازد که با شرایط سرمایه گذار و دیگر معیارهایی که به تفصیل به ذکر آنها خواهیم پرداخت سازگاری داشته باشد. و پس از این گام که پایه و مبنای مطالعات امکان سنجی است و به مطالعات پیش امکان سنجی(Pre-Feasibility Study : PFS ) معروف است ، باید به گامهای دیگر مطالعات امکان سنجی بپردازد.

مراحل انتخاب محصول

Ø مطالعه شناسایی امکانات
Ø فهرست اولویتها یا فرصت های سرمایه گذاری
Ø انتخاب چند گزینه از این فهرست
Ø انتخاب یک گزینه سرمایه گذاری

مطالعه شناسایی امکانات

مطالعه شناسی امکانات که معمولا توسط دولت و از طریق وزارتخانه ها یا سازمانهای دولتی ذیربط انجام می شود ، دارای دو هدف اساسی ذیل است :
1-شناسایی پتانسیلها و امکانات و نقاط قوت کشور که از طریق سرمایه گذاری ، قابلیت ایجاد مزیت ها ی اقتصادی مثل ارزش افزوده ، اشتغال و ... دارد.
2-شناسایی نقاط ضعف و کمبودها و نواقص موجود در زنجیره تولید کالا، خدمات و سایر بخشهای اقتصادی.