دگرگوني اجتماعي نه فقط از تحركات افراد و گروه‌ها،‌ كه از طريق انتشار عقايد و ابداعات نيز نتيجه مي‌شود. ابداع مي‌تواند موجب شروع دگرگوني در داخل يك جامعه محلي شود، زيرا كه آن «هر فكر، رفتار يا چيزي را كه جديد است در هم مي‌آميزد، چون كه از نظر فكري با فرم‌هاي موجود متفاوت است... اما بعضي ابداعات طبيعتاً بايد فقط به شكل تشكيلات فكري باقي بمانند، در حالي كه برخي ديگر مي‌توانند به طور باز و ملموسي ابراز شوند».

اين نوآوري‌ها در بين يك گروه جمعيتي، هم به مفهوم مكاني و هم به مفهوم زماني، منتشر يا پخش مي‌شوند. در درون جامعه روستايي، انتشار عقايد نو و ابداعات، داراي اهميت روزافزوني است، زيرا كه مهارت‌هاي پيچيده‌تري نسبت به گذشته براي زندگي مدرن مورد نياز است. براي مثال، يكي از اولين كارهاي جغرافيايي كارل سوئر( Carl Sauer ) تحت عنوان « بنياد‌هاي كشاورزي و انتشار آن »(Agricultural Origins and Dispersals) باعث تشكيل مدرسه جغرافيدانان بركلي ((Berkeley شد كه توجه آنها به ترسيم انتشار ابداعات انسان در زمان و در فضا معطوف بود.

انتشار نوآوري طي زمان و مكان
روشي كه به وسيله آن عقايد و ابداعات در زمان و در فضا پخش مي‌شوند همانند تحركات مردم در برگيرند? اصلي است كه بيانگر كاهش نرخ انتشار با افزايش فاصله است، اما با آن از سه جهت متفاوت است:
فكر نو در بين مردم حركت مي‌كند و در سرچشمه زايل نمي‌شود، انتشار نوآوري محدود و منحصر به راه‌ها نمي‌شود و نه هر فردي كه در معرض تماس قرار مي‌گيرد پذيراي نو‌آوري مي‌شود. رشد اخير مطالعات جغرافيايي درباره انتشار نوآوري در ميان جمعيت‌هاي روستايي عمدتاً با سه تم عمده سروكار داشته است. اول، ادبيات در حال رشدي دربار? انتشار تجدد كه مخصوصاً در ممالك در حال رشد به چشم مي‌خورد. طبقه دوم از مطالعات مربوط به نوآوري شامل مطالعاتي مي‌شود كه به ويژه با كشاورزي سروكار دارند. سومين تيپ مطالعات جغرافيايي مطالعات مربوط به قبول يك نوآوري به عنوان جانشيني براي دگرگوني اجتماعي است.

تجزيه و تحليل انجام شده به وسيله لوبودا Loboda)) دربار? پخش مالكيت تلويزيون در لهستان موردي از اين نوع مطالعه است. در سال 1961 ناحيه‌اي كه در آن تلويزيون به مقدار زيادي مورد پذيرش قرار گرفته بود، محدود مي‌شد به جنوب غرب و قسمت‌ كوچكي از فرماندهي نظامي گدانسك Gdansk. در سال 1965 نه فقط افزايشي در ميزان پذيرش تلويزيون در جنوب غرب ملاحظه شد، كه آن همچنين تا فواصل قابل توجهي به طرف داخله لهستان انتشار يافت. در آخرين سال تجزيه و تحليل يعني سال 1968 يك كاهش آشكار در تفاوت‌هاي موجود در درجه انتشار تلويزيون در سراسر لهستان آشكار گشت.

وقتي جامعه‌شناساني چون كلمن ((Coleman و جغرافيداناني چون هاگرسترند ((Hager strand شروع به توسعه مدل‌هايي براي توصيف انتشار عقايد و ابداعات كردند، آنها تشابه قابل ملاحظه‌اي را بين اين مدل‌ها و انتشار اپيدمي‌ها (بيماري‌هاي همه گير) ملاحظه كردند كه براي آنها مدل رياضي قبلاً به وجود آمده بود. نسبت پذيرندگان نوآوري در ناحيه معيني وقتي نسبت به زمان ترسيم شود، منحني S شكلي را كه شبيه به منحني لوجيستيك يا منحني يادگيري است به دست مي‌دهد.