يک بازي خلاقانه ديگر از Amanita Design
در کنار بازيهاي بزرگ و پرهزينهاي که شرکتهاي بزرگ بازيسازي توليد و عرضه ميکنند، گاهي سر و کله بازيهاي کوچکتر ولي خلاقانه نيز پيدا ميشود که به ناگاه حسابي گل ميکنند. اگر خاطرتان باشد، چند برنامهنويس در اوقـات بيکاري خود بازي Machinarium را ساختنـد. بعد از ساخـت ايـن بازي، اين تيـم کوچـک به عنـوان شرکت Amanita Design کار خود را تجاري کرده و با همان Machinarium درآمد نسبتا خوبي کسب کرد. البته ناشراني از جمله Steam و Sony حسابي حق و حقوق اين شرکت نوپا و گمنام را زير پا گذاشتند و در ازاي فروش ميليونها نسخه از بازي اين شرکت، سهم اندکي به صاحبان شرکت دادند.
به تازگي بازي ديگري از Amanita Design منتشر شده است که همانند Machinarium، مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. البته اين بار اين شرکت، خود به عنوان ناشر وارد عمل شده و ديگر ناشران شناخته شده را شريک نکرده است. به همين دليل شايد اين بازي نيز کمتر از Machinarium شناخته شده باشد چرا که تبليغات خاصي نيز پشت سر آن نيست. اين بازي Botanicula نام دارد.
بازي Botanicula درست همان راهي را در پيش گرفته است که Machinarium در آن به موفقيت رسيد. اين بازي يـک Point and Click ماجراجويـانه با همان سبک داستانپردازي است. کل داستان با تصاوير روايت ميشود و هيچ خبري از ديالوگهاي شنيداري يا نوشتاري نيست. داستان لطيف بازي، به سبک زيبايي روايت ميشود از اين منظر مورد تحسين بسياري از منتقدان بازي قرار گرفته است.
داستان بازي، يک فانتزي در جهان گياهان است. غولهاي سياهرنگ چند پا، به جهان گياهان حملهور ميشوند و شروع به خوردن آنها ميکنند. بذر يکي از درختان که در نوک بالاترين شاخه آن درخت زندگي ميکند و شاهد خورده شدن تمام بذرهاي ديگر است، از دست هيولا ميگريزد و به آقاي فانوس پناه ميبرد. آقاي فانوس يک بلوط تو خالي است که بذر را در شکم خود پنهان ميکند. او به همراه چند گياه ديگر به نامهاي آقاي پر، آقاي کله خشخاشي، خانم قارچ و آقاي ترکهاي تصميم ميگيرند بذر را به زمين رسانده و بکارند تا از شر هيولاها در امان بمانند.
گيمپلي بازي بر کشف معماهاي پراکنده در صفحات بازي استوار است. تيم گياهي بازي براي رسيدن به زمين بايد از بالاترين شاخه به پايينترين نقطه سفرکنند. در اين مسير به دلايل مختلف راه بسته است و تيم نميتواند بدون توقف به مسير ادامه دهد و به همين دليل هر بار بايد معمايي را حل کنيد يا گره از مشکلات گياهان مختلف باز کنيد تا بتوانيد به مسير خود ادامه دهيد. اين مشکلات بسيار با مزه هستند و معمولا راهحلهاي خلاقانهاي دارند.
تعامل با بازي بسيار ساده است. در هر صفحه چند نقطه وجود دارد که ميتوان روي آنها کليک کرد و نتيجه کليک کردن را مشاهده نمود. معماها در صفحات مختلف به يکديگر مربوطند و گاهي براي حل يک معما، مجبور خواهيد بود دو يا سه معماي ديگر را حل کنيد. به عنوان مثال براي فرار از دست هيولاي سياه بايد به چراغ جادو برسيد و براي رسيدن به چراغ جادو بايد شش کليد گم شده تالار جادو را بيابيد و معماهاي تو در توي ديگر تا پايينترين سطح درخت همينطور ادامه خواهد داشت. البته معماها اصولا ساده طراحي شدهاند و از اين منظر Machinarium زيباتر طراحي شده بود. به همين خاطر Botanicula راهنما ندارد.
گرافيک اين بازي مبتني بر فلش و بسيار ساده اما دوست داشتني است. بنابراين تقريبا همه رايانهها توانايي اجراي اين بازي را دارند.
بازي Botanicula موسيقي و صداگذاري بسيار خوبي دارد. بسياري از صفحات بازي، معماهاي ريتميک دارند و در هر صفحه افکتهاي صوتي متنوعي به کار گرفته شده است. خـوب اسـت بدانيـد کـه Botanicula در Independent Games Festival 2012 جايزه بهترين صداگذاري را از آن خـود کرده است. Machinarium در هيمن جشنواره، جايزه بهترين طراحي گرافيکي را به دست آورده بود.
اين بازي براي اجرا در سيستمعامـلهاي ويندوز، مک و لينـوکـس طـراحـي شده اسـت. احتمـال دارد Amanita Design اين بازي را بـراي اجـرا در Android و iOS نيز آماده کند.