- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					
 وظايف و کارکردهاى خانواده
				
				
						
							
							
						
						
							
						
				
					
						
							 
علاوه بر کارکردهائى که در مقدمه اين فصل آمده است وظايف ديگرى از سوى صاحبنظران ارائه گرديده است: 
بهنظر  'مک ايور'  (R.Maciver) وظيفهٔ خانواده عبارت است از:
روابط زناشوئى معين و با دوامى که توليد مثل و پرورش آنها را به عهده دارد.
 'رابرت وينچ'   (R.Mac Ivre) با آنکه توليدمثل اساسى خانواده در نظر  مىگيرد. وظايف ديگرى  مانند: کارکرد اقتصادي، سياسي، آموزش و پرورش و...  را بيان مىکند.
 'مرداک'  (Murdock) براى خانواده چهار وظيفهٔ اصلى قائل است:
۱. جنسي: يعنى تأمين احتياجات جنسى زن و مردى که تشکيل خانواده مىدهند.
۲. اقتصادي: به اين  معنى که بسيارى از احتياجات مادى خانواده از طريق  فعاليت اعضاء آن و يا  لااقل شخصى که تحت سرپرستى آن هستند، تأمين مىشود.
۳. توليد نسل
۴. تربيتي: به اين  معنى که پدر و مادر و ساير اعضاء بزرگتر خانواده تربيت  کودکان را به عهده  دارند و همانطور که قبلاً گفتيم خانواده، پايههاى  شخصيت کودکان را  مىريزد و آنها را تا حدودى اجتماعى مىسازند.
در همين خصوص  'ناتان ايکرمن'  علاوه بر وظيفه توليد مثل وظايف ديگرى را براى خانواده برمىشمارد که عبارت هستند از:
- محافظت از فرد در برابر خطرات محيط پيرامون.
- آموختن وظايف و  شيوههاى گوناگون رفتار در برابر جنس مخالف که هدف از آن  ايجاد آمادگى براى  رسيدن به بلوغ جنسى و انجام وظايف به نحو صحيح است.
- ايجاد فرصت و امکانات شناسائى فردى براى کسب تجارب.
- حمايت و پشتيبانى  از فرد در خانواده بهمنظور ايجاد قدرت خلاقيت در او و  شکوفا کردن  استعدادهاى آن بهنظر ما علاوه بر اين، خانواده کارکردهاى  ديگرى از اين  قبيل نيز دارد.
- اجتماعى کردن فرد.
- پرورش قواى روحى و اخلاقى در فرد و تشکيل شخصيت اساسى در کودک.
- برآوردن نيازهاى کودک مانند: غذا، پوشاک، مسکن، احساس امنيت، محبت و غيره.
- حفظ و انتقال ميراث فرهنگي.
- ايجاد حس همبستگى با ساير افراد جامعه.
- ايجاد روح آزادمنشى و دموکراسي.
تالکوت پارسنز  (T.Parsons) در حدود سالهاى ۱۹۳۰ تئورى خاصى در مورد  خانواده هستهاى  ارائه داد. به عقيدهٔ او خانواده سه خصوصيت و وظيفه دارد.
۱. هويت اجتماعى  دادن به فرزندان. به عقيده  'پارسنز'  اگر خانواده را  مطالعه کنيم غير از  وظيفهٔ توليد مثل و تعيين هويت اجتماعى فرزندان وظيفهٔ  ديگرى ندارد. مانند  هويت ايرانى داشتن، فرانسوي، انگليسى و غيره.
۲. کمک به اجتماعى  کردن کودکان تا بتوانند در آينده اعضاء جامعه باشند.  وظيفهٔ اجتماعى کردن،  همان انتقال افکار، ارزشها و مفاهيم عميق اجتماعى  به فرزندان است. اين  وظيفه بهوسيلهٔ ايفاء نقشهائى که پدر، مادر،  خانواده و ديگران به عهده  دارند انجام مىگيرد.
البته مؤسسات ديگرى مانند: مدرسه، گروه همسالان  و دوستان و... نيز در اين اجتماعى کردن شريک هستند.
۳. استحکام و حفظ  تعادل شخصيت بزرگسالان جامعه. استقرار شخصيت بزرگسالان  بدين ترتيب بهوجود  مىآيد که زن و مرد وقتى با يکديگر ازدواج مىکنند.  روابط آنها با اعضاء  خانوادهٔ خود مخصوصاً با والدين و برادرها و خواهرها  به سستى مىگرايد و زن  و مرد به همسر خود متکى هستند تا به خويشاوندان.
خلاصه آنکه، نقش  خانواده در انجام وظايف گوناگونى که به آن نسبت مىدهند  بايد بهعنوان  نتيجهاى از نقش و وظيفهٔ اصلى آنکه همانا توليد مثل است به  شمار آورد. اگر  وظايف اساسى خانواده به نحوى کامل و قابل قبول انجام  شوند، احتياجات جامعه  براى ادامه دادن به حيات خود بهصورت قابل دوام و با  استحکام کافى تأمين  مىشود. در عين حال به پيشرفت فرد هم کمک مىکند.
						
					 
					
				 
			 
			
			
			
			
		 
	 
		
	
 
		
		
		
	
 
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	برچسب برای این موضوع
	
	
	
		
		
			
				
				مجوز های ارسال و ویرایش
			
			
				
	
		- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
 
		- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
 
		- شما  strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
 
		- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
 
		-  
 
	
	
	قوانین انجمن