لباس در قرآن


یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباسا یواتکم و ریشا و لباس التقوی ذلک خیر ذلک من آیات الله لعلهم یذکرون(اعراف/26)
؛ای فرزندان آدم ! همانا بر شما لباسی فرو فرستادیم تا هم زشتی(برهنگی) شما را بپوشاند و هم زیوری باشد؛ و البته لباس تقوا بهتر است.آن، از نشانه های خداست ، باشد که آنان پند گیرند و متذکر شوند.


نکته ها:
1.با توجه به نعمت های الهی ، عامل توجه به خدا و دوری از غفلت است.(قد انزلنا علیکم....لعلم یذکرون).

2.گرچه در تهیه لباس علاوه بر عوامل طبیعی ، انسان ها نیز تلاش می کنند ، ولی همه اینه به دست خداست.(انزلنا علیکم لباسا)

3.پوشش و حجاب کار خداست (انزلنا علیکم لباسا یواری) ، ولی برهنگی و برهنه کردن کار شیطان است.(فوسوس لهما الشیطان لیبدی لهما ما ووری عنهما من سواتهما).(اعراف/20)

4.لباس نعمت الهی است.(لباسا یواری) اما برهنگی و خلع لباس ، کیفر گناه است. (فلما ذاقا الشجره بدت لهما یواتهما).(اعراف/22)

5.پوشش و آراستگی ، با پو شاک و لباس های زیبا ، مطلوب و محبوب خداوند است. (قد انزلنا علیکم لباسا ... و ریشا) . از این رو آراستن و زینت و بهره بردن از لباس های زیبا تا آنجا که به اسراف کشیده نشود مانعی ندارد.

6.معنویت در کنار مادیت و تقوا در کنار زینت لازم است. (ریشا و لباس التقوی). و گرنه لباس می تواند وسیله اسراف،تکبر،فساد،خودنمایی، مدپرستی،شهوترانی،فخرفروشی و امثال آنها که همه عوامل غفلت می باشند.

7.از خاک پنبه می روید ، از علف که خوراک حیوان است پشم تولید می شود و از آب دهان کرم، ابریشم ،اینها همه از آیات الهی است که می تواند مایه تذکر و بیداری انسان باشد. (ذلک من ایات الله لعلهم یذکرون)

8.آن گونه که در لباس مادی، پوشش عیوب ، حفاظت از سرما و گرما و زیبایی مطرح است ، تقوا هم عامل پوشش عیوب است ،زیرا هم نگهدارنده از گناه و هم مایه زیبایی معنوی انسان می باشد.(لباس التقوی)

با توجه به نکات بالا منتظر و یا امام زمان(عج) خود را به لباس ظاهری و باطنی شایسته و مناسب تقوی می آراید. تا دیدار او دیگران را یاد خدا اندازد و رفتا او، یاد اور منتظران واقعی ولی خدا.

برگرفته از کتاب پرتوی از نور