-
10 درس مهم از پرخرج ترین اشتباه نگهداری و تعمیرات در سالهای اخیر – قسمت آخر
5- پرخرج ترین کلمه در نگهداری و تعمیرات :
به یکی از اخبار منتشر شده از شرکت BP توجه کنید : " شرکت BP ... توقف منظم و فازبندی شده ای درمیدان نفتی خلیج Prudhoe را برای ردیابی خوردگی غیرمنتظره شروع کرده بود..." کلمه کلیدی در این خبر چیست؟ " غیرمنتظره "
در نگهداری و تعمیرات ، کلمه " غیرمنتظره " مترادف کلمه " اضطراری " بوده و تعمیرات اضطراری یقینا بسیار پرخرج تر از نت برنامه ریزی شده انجام میپذیرد. زیرا تعمیرات اضطراری به معنی توقفات اضطراری (اتفاقی) میباشد. تلفن در نیمه های شب زنگ میزند . عیب یابی سریع . تامین و دریافت سریع قطعات . کارهای با عجله. انجام کارتا وقتیکه تعمیر به اتمام برسد.
درس پنجم :
پرخرج ترین کلمه در نگهداری و تعمیرات ، کلمه "غیرمنتظره" میباشد و زمانی برای شما اتفاق می افتد که نگهداری وتعمیرات را بطرز صحیحی انجام ندهید.
6- دومین کلمه پرخرج در نگهداری و تعمیرات :
براساس گزارشات منشتر شده ، اولین شخصی که نشت نفت را شناسایی نمود ، یکی از اپراتورهای BP بوده و این کشف منجر به توقف گردید. حالا مشکل بزرگ در اینجا کلمه اپراتور است. زیرا زمانی اپراتورها اولین نشانه های بروز اشکال در تجهیزات را شناسایی میکنند که معمولا خیلی دیر شده است. این موضوع شبیه انتظار برای جلوگیری از سکته قلبی در انسان است بطوریکه تا زمان بروز اولین علائم مشکل قلبی صبر نمائیم . توجه کنید که نت مدرن تابع تعمیر نیست. اگر پرسنل نگهداری و تعمیرات شما منتظر اعلام و درخواست اپراتورها می مانند ، انگار شما در حال اسکیت بازی بر روی یخ هستید. بیشترین حجم نگهداری و تعمیرات مربوط به تعمیرات اضطراری است و شرکتهای زیادی بخاطر یک خرابی کوچک ، شکستهای بزرگ تجاری را متحمل میگردند.
درس ششم :
نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان نباید تا زمان بروز یک حادثه رها شود. هدف جلوگیری از بروز هرگونه حادثه است.
7- زمان ، پول است :
مراحل نگهداری و تعمیرات را میتوان در سه مرحله خلاصه نمود :
- عیب یابی مشکلات
- برنامه ریزی و زمانبندی تعمیرات
- انجام تعمیرات
راز نگهداری و تعمیرات صحیح در گام اول آنست ، یعنی : عیب یابی . زیرا ارتباط مستقیمی بین زمان عیب یابی و هزینه های نت وجود دارد.
بعبارت دیگر ، هرچه قدر شما بتوانید مشکلات را زودتر عیب یابی کنید ، تعمیرات زودتر ، ارزان تر و ساده تر انجام میگیرد.
درس هفتم :
در نگهداری و تعمیرات ، زمان ، پول است. تاخیر در عیب یابی بمعنی اصلاحات پرخرج خواهد بود.
8- حقیقتی در زمینه خرابیهای تجهیزات :
حفره یک چهارم اینچی در لوله انتقال نفت شرکت BP بصورت ناگهانی در نیمه های یک شب رخ نداده است بلکه همانند بسیاری از خرابیهای دیگر، در یک دوره زمانی هفتگی ، ماهیانه و یا حتی سالیانه توسعه یافته است. حقیقت اینست که اشکالات تجهیزات در حد ناچیزی آغاز گردیده و باگذر زمان وخیم تر شده و در ادامه با نشانه های هشدار و اعلام خطر آشکار میگردد. نشانه های اعلام خطر میتواند تغییر ناچیزی در ضخامت باشد – همچون ضخامت لوله انتقال نفت در شرکت BP ، یا تغییرات کوچک در حرارت ،ارتعاش یا میزان سروصدا باشد .
کلیه تغییرات ایجاد شده بوسیله حواس انسانی قابل ردیابی نمی باشد. اما میتواند بوسیله تجهیزاتی که برای همین منظور طراحی شده است آشکار گردد. این موضوع چیزی است که از آن به CM یا نت پیشگویانه اشاره میگردد. با تکنولوژیهای پیشرفته در آنالیز ارتعاش ، اشعه مادون قرمز ، فراصوت ، آنالیز روغن ، آنالیز جریان موتور و آزمونهای غیرمخرب ، تکنسین های آموزش دیده میتوانند بصورت دوره ای وضعیت تجهیزات را بازرسی و کنترل نموده و نشانه های هشدار دهنده را در اولین زمان ممکن ردیابی نمایند. اختلاف بین زمان ردیابی اشکالات در برنامه PdM و زمانیکه یک اپراتور آنها را ردیابی میکند بسیار زیاد است. بیاد داشته باشد ، زمان عیب یابی معادل پول است – پول زیاد.
درس هشتم :
نت پیشگویانه باید قسمت جدایی ناپذیر از استراتژی قابلیت اطمینان و حداقل 50 درصد از کار نگهداری و تعمیرات شما باشد .
9- قطع ارتباط بین مدریت و نگهداری و تعمیرات :
باوجود تاثیر انکار ناپذیر نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان بر روی مسائل تجاری شرکت ، در بسیاری از دانشگاهها به این موضوع پرداخته نمی شود. بطوریکه بسیاری از مدیران ارشد واقعا چیزی درباره عملکرد نگهداری و تعمیرات نمی دانند. آنچه مدیران در باره نت میدانند آنست که نت معمولا بزرگترین هزینه قابل کنترل در کارخانه میباشد. وازاینرو تجهیزات بکارگرفته میشوند تا زمانیکه ضربه ببینند. آنها نگهداری و تعمیرات را راهی آسان برای کاهش بودجه و صرفه جویی در هزینه ها می بینند. عیب اینجاست که مدیران تاثیر طولانی مدت عواقب اینکار را درک نکرده و معمولا از آن می گریزند- البته برای مدتی چون نت به سراغ آنها می آید!!!
درس نهم :
نت و قابلیت اطمینان باید از جانب مدیریت حمایت و پشتیبانی گردد. این موضوع سرمایه گذاری جهت بهینه سازی است ، نه هزینه ای جهت به حداقل رساندن خرابیها.
10 - چگونه قابلیت اطمینان ، ثروت و امتیاز رقابت پذیری خلق می کند :
به نمونه هایی از تجارب موفق نت در شرکت های آمریکایی توجه نمائید:
- یک شرکت داروسازی بزرگ توانست هزینه های تعمیرات خود را به میزان 33 میلیون دلار کاهش داده و نسبت تولید خود را افزایش دهد.
- یک شرکت تولید کننده فولاد با کاهش موجودی کالا تا 40 میلیون ، هزینه های تعمیرات تا 50% نسبت تولید خود را تا 17% و کیفیت تولید را تا 20% افزایش داده و از شرایط ورشکستگی به شرایط سودهی و رقابت در بازار فولا د دست یافت.
- یک شرکت شیمایی با کاهش 22درصدی هزینه تعمیرات در طول دوسال توانست به میزان 15میلیون دلار به سود کارخانه اضافه نماید.
درس دهم :
نت و قابلیت اطمینان در صف اول تولید ثروت و افزایش قابلیت رقابت پذیری شرکت قرار دارد .
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن