آموزش ابتدايي
ساختار آموزشي
آموزش ابتدايي نخستين سطح آموزش پايه در سيستم آموزشي كشور اسپانيا كه بر مبناي برنامه LOGSE به 3 مرحله در 3 ساله تقسيم ميگردد. نخستين مرحله آموزشي دانشآموزان ردههاي سني 6 تا 8 سال است. مرحله دوم به كودكان ردههاي سني 8 تا 10 سال و در مرحله سوم نسز به كودكان ردههاي سني 10 تا 12 سال اختصاص ميدارد.
سال تحصيلي
سال تحصيلي در مدارس ابتدايي، رسماً از هفته اول ماه سپتامبر آغاز شده و تا پايان جولاي نيز به طول ميانجامد. كل تعداد روزهاي تحصيلي مدارس ابتدايي بر180 روز (36 ساعت در هفته) مشتمل ميگردد. تعطيلات مدارس ابتدايي نيز بر تعطيلات 11 هفتهاي تابستاني، تعطيلات 2 هفتهاي كريسمس، تعطيلي3 روز ماه فوريه و تعطيلي 7،8 روزه عيد پاك و تعطيلات 7 روزه عمومي مشتمل ميگردد.
تعداد معلمين در آموزش ابتدايي ودرصد آن در موسسات عمومي در هر جنس در سال تحصيلي1998-1999
تعداد کل :66732
مربیان زن :93.5
مربیان مرد : 70.5
آموزش ابتدايي پيش از اصلاحات
تا پيش از اعمال اصلاحات اساسي در کشور اسپانيا، مدارس دولتي (EGB) عمدتاً توسط MEC و جوامع خود گردان اداره مي گرديد. در اين اثنا ، آموزش ابتدايي خود بر سه دوره به شرح ذيل مشتمل مي گرديد.
ـ دوره آموزش مقدماتي طي سال هاي اول ودوم آموزش ويژه كودكان رده هاي سني 6 تا 8 سال
ـ دوره آموزش ميانه ويژه كودكان رده هاي سني 8 تا11 سال.
- دوره آموزش تکميلي ابتدايي (سالهاي 6 و7و8 ) ويژه كودكان رده هاي سني 11 تا 14 سال
در اين اثنا، همچنين کودکان مطابق با رده سني به کلاس ها ارجاع مي گرديدند. عدم وجود انعطاف پذيري خود به برزو ناهمگني دانش آموزان اين مقطع منتهي مي گردد. گروه معلمين به کليه دوره هاي آموزش ابتدايي اختصاص يافته و همان معلم در طول تمام دوره ثابت مي ماند. در حال حاضر، از معلمين جداگانه اي جهت تدريس کلاس ها و دوره هاي آموزش ابتدايي استفاده مي گردد. گفتني است که پس از اعمال اصلاحات همچنين دوره هاي مقدماتي و ميانه آموزش ابتدايي منسوخ گرديد.
برنامه هاي آموزشي
تا پيش از اصلاحات، برنامه هاي آموزشي مدارس آموزش ابتدايي توسط MEC با توجه به قابليت تطبيقي مناسب با مناطق جغرافيايي گوناگون کشور صورت مي پذيرفت. دروس آموزشي به زمينه هاي مختلف دانش دسته بندي شده . آموزش هايي به کليه دانش آموزان يک كلاس در همان سطح آموزش تدريس مي گرديد. در پايان هر سال تحصيلي، دانش آموزان غير موفق در احراز نمره كل مثبت ، ملزم به حضور در آزمون جبراني جهت ارتقاء به كلاس بالاتر بودند. در اين راستا، دانش آموزان ناموفق ملزم به حضور در کلاس جبراني و تکرار مجدد پايه آموزشي بودند. در اين اثنا، پس از گذراندن 8 سال آموزش اجباري، به دانش آموزاني كه در سه دوره EGB موفق بوده اند، گواهينامه فارغ التحصيلي به عنوان مجوز ورودي آنان به مقطع متوسط اعطا مي گردد. گفتني است که در آن اثنا جهت احراز گواهينامه فوق وجود نداشت. علاوه براين، دانش آموزان ناموفق مجاز به ادامه تحصيلات خود در مؤسسات آموزش عمومي پايه و شرکت در آزمون Prueba de Madures ويژه دروس افتاده بودند. امتحانات فوق توسط معلمين مدارس به صورت جداگانه تهيه وارزيابي مي گرديد. علاوه براين، دانش آموزان ناموفق دركسب گواهينامه Gradua de Escolar به دريافت مدرك حضور دردوره هاي حرفه اي نائل مي آمدند.
آموزش ابتدايي پس از اصلاحات
در حال حاضر، پس از اعمال اصلاحات، آموزش ابتدايي مدت زمان 6 سال طول انجاميده و به سه دوره 2ساله تحصيلي تقسيم مي شود كه به ترتيب معادل سنين 6 تا 8 سال، 8 تا10 سال و 10 تا 12 سال است. هدف حال حاضر آموزش ابتدايي فراهم سازي آموزش مشترك براي کليه كودكان اسپانيايي در زمينه کسب مهارتهاي فرهنگي و دانش بيان شفاهي، خواندن، نوشتن و رياضيات است مؤسسات آموزش ابتدايي از حداقل يك كلاس در سال تحصيلي جهت ارائه و سه دوره مذکور برخوردار مي باشند. هر گروه از دانش آموزان در طول هر دوره از يك معلم برخوردار مي گردند. که تحت عنوان معلم مشاور فعاليت نموده و عهده دار مسؤوليت برنامه هاي آموزشي جبراني است. پس از اعمال اصلاحات، همچنين معلمِن جداگانه اي براي دروس تربيت بدني، زبان هاي خارجي و موسيقي اختصاص مي يابد.
برنامه هاي آموزشي
پس از اعمال اصلاحات، برنامه هاي آموزشي مدارس ابتدايي کشور اسپانيا مطابق زمينه هاي دانش و تجربه دانش آموزان تنظيم مي گردد. در اين راستا، برنامه مدرسه اي ساليانه اي توسط MEC متناسب با حداقل شرايط برنامه مركزي طراحي مي گردد که در سطح ملي اجرا مي گردد. ازجمله برنامه هاي آموزشي مدارس ابتدايي که گذراندن آن اجباري است مي توان به علوم طبيعي، علوم اجتماعي و فرهنگي (175 ساعت طي دوره اول و170 ساعت طي دوره دوم و سوم) علوم هنري (140 ساعت طي دوره اول و 105 ساعت طي طي دوره هاي دوم و سوم)، تربيت بدني ( 140 ساعت طي دوره اول و ، 105ساعت طي دوره هاي دوم و سوم) زبان و ادبيات ( 350 ساعت و 275 ساعت) رياضيات (كه مدارس مجبور به ارائه اما دانش آموزان آزاد به انتخاب مي باشند)، فعاليت هاي درسي جايگزين ( 105 ساعت) و زبانهاي خارجي (170 ساعت در دوره دوم وسوم) اشاره نمود. در ساختار آموزش مدارس ابتدايي پس از اعمال اصلاحات، جوامع خود گردان برخوردار از دو زبان رسمي، (كاستيلي و زبان محلي) مجاز به اختصاص10% از كل زمان تدريس به آموزش زبان محلي خود مي باشند. يادگيري زبان خارجي از سال اول دوره دوم (در سن 8 سالگي) اجباري است که خود اين ابتكار مهمي است چرا که در EGB يادگيري زبان خارحي پيش از 11سن سالكي امکان پذير نبود. تعيين و تعريف اهداف از پيش تعريف شده و ارزيابي مداوم دانش آموزان از طريق برگزاري آزمون هاي متنوع وجامع با در نظر گرفتن زمينه هاي درسي مختلف، انجام ارزيابي مبتني بر موفقيت هاي تحصيلي دانش آموزان از جمله دستآوردهاي ساختار آموزش ابتدايي کشور اسپانيا پس از اعمال اصلاحات مي باشد. ارتقاي تحصيلي خودکار دانش آموزان از دوره اي به دوره ديگر و عدم توقف کامل آنان در يک مرحله آموزشي پيش از 1 دوره از جمله ديگر دستآوردهاي آموزش نوين ابتدايي به شمار مي آيد.