نحوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار
مسائلی وجود دارد که در بهتر شدن برنامه کسب و کارشما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرحتان به آنها توجه کنید.
- جلد و شیرازهبندی طرح تجاری باید مناسب باشد. به یاد داشته باشید که برداشت اولیه افراد از شما از طریق طرح تجاری ایجاد میشود. جلسه گزارش باید شامل موضوعاتی از قبیل؛ نام قانونی کسب و کار، نشان یا علامت شرکت، نشانی، شماره تلفن، دورنگار، نشانی پست الکترونیک، سایر راههای تماس در صورت موجود بودن، ذکر ضرورت و محرمانه بودن طرح.
- طرح باید عاری از هر گونه اشتباه تایپی و دستور زبانی باشد. نوع قلم به کار رفته باید ساده و خوانا باشد.
- در ابتدای طرح، فهرست بیاورید تا افراد بتوانند هر بخش دلخواه را به سرعت پیدا کرده و بررسی نمایند.
- گزارش را بر روی کاغذ با کیفیت خوب و به صورت یک رو تحریر نمایید.
- حاشیههای مناسبی را انتخاب کنید. این موضوع برای آنکه خواننده بتواند سؤالات یا پیشنهاداتی را بنویسد مفید میباشد.
- اگر کسب و کار مورد نظر شما عبارات ویژه و یا عباراتی که از حرف اول واژههای یک گروه کلمات مانند (گروه آموزشی جو کار) گاج ساخته میشود، بهتر است از این عبارات کمتر استفاده کنید و یا سعی کنید آن را بیشتر توضیح دهید.
- صفحات را شمارهگذاری کنید و آن را به فهرست مندرجات تطبیق دهید.
- طرح را کوتاه و فشرده تهیه نمایید و از ارائه اطّلاعات غیر مرتبط و فرعی اجتناب کنید. جزئیات لازم را میتوانید در صورت ضرورت به صورت ضمائم ارائه نمایید.
- نمونههای آگهیها، موضوعات مربوط به بازاریابی و سایر اطّلاعات و منابع و مآخذ اطّلاعات که به ارائه بهتر مطالب کمک میکنند را میتوانید در ضمائم ارائه کنید.
- گزارش را به صورتی صحافی کنید که هنگام باز کردن، صفحات به راحتی و به صورت صاف و هموار در مقابل یکدیگر قرار گیرند.
- در هزینه صحافی گزارش زیادهروی نکنید. گزارشی که به جلد آن توجه زیادی شود ولی از محتوای لازم برخوردار نباشد بیشتر شک و تردید خواننده را بر میانگیزد.
- همیشه واقعیتها را ذکر کنید و از دروغ به پرهیزید.
هنگام ارائه طرح به نکات زیر نیز توجه کنید:
- با حرارت و احساس، طرح خود را به مخاطب ارائه دهید ولی در بروز احساسات زیادهروی نکنید.
- مخاطبان طرح خود را بشناسید و مطابق با خواسته آنها ارائه کنید.
- نخست سرفصل مطالب عمده را عنوان کنید و جزئیات را برای بعد بگذارید.
- ارائه شما باید ساده و قابل فهم باشد. روی دو تا سه موضوع اصلی تمرکز کنید و از ذکر جزئیات فنی به پرهیزید.
- از وسایل شنیداری و دیداری بهره بگیرید.
- ارایه را با ذکر مجدد نقاط قوت پایان دهید.
- خود را برای پاسخگویی به پرسشهای احتمالی سرمایهگذاران آماده کنید.
- به طور دقیق و روشن معامله پیشنهادی را مشخص کنید.
- سفارشهای نقدی را قبل از ارائه طرح انجام دهید، حتی اگر ارائه طرحتان به تعویق افتد.
- از جملات مبهم، سر بسته و مسائل واهی دوری کنید.
- مشکلات و مسائل بالقوه کار را آشکار و درباره آنها بحث کنید.
قالب و ساختار طرح کسب و کار
یک طرح کسب و کار خوب باید مانند یک داستان، گویا و واضح باشد و باید اهداف کسب و کار را به صورت موجز و کامل بیان کرده و راه رسیدن به آنها را نیز مشخص نماید. بهگونهای که سرمایهگذاران (دستاندرکاران کسب و کار) دقیقاً مفهوم را متوجه شده و خودشان نیز راغب به خواندن و درک دیگر بخشها گردند. طرح کسب و کار شما باید مانند یک داستان خوب، جذاب بوده و به آسانی باور و تعهدتان را نسبت به ایجاد یک سازمان موفق انتقال دهد. همچنین برنامهی شما باید شامل اطلاعات کافی، منطقی و خیلی دقیق و ریز شده ولی از پرگویی و توضیح اضافه مبرا باشد.
بسیار مهم است که اطلاعات مطرح شده واقعی بوده و از بزرگنمایی و خلاف واقعگویی پرهیز گردد، به خصوص هنگامی که به دنبال یک سرمایهگذار هستید. البته کمگویی نیز میتواند موجب صدماتی گردد. لذا طرح کسب و کار باید کامل و مانع باشد.
در طرح کسب و کار، سرفصلهای متعددی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد تا توانمندی کارآفرین، بازار محصول (یا خدمت)، نحوه تولید و میزان سودآوری و موارد مشابه را بررسی نماید؛ اما الگو و فرمت ثابت و مشخصی برای طرح کسب و کار وجود ندارد. محتویات یک طرح کسب و کار به نوع مخاطبان و اهداف تهیه آن بستگی دارد.
اجزای استاندارد یک طرح کسب و کار
یک طرح کسب و کار استاندارد دارای ۱۱ بخش اصلی میباشد. هر بخش آن نمایندهی جنبهای از سازمان میباشد و در کنار هم چهارچوب و نمای کلی سازمان شما را نمایش میدهد. با این حال شما میتوانید بسته به نوع فعالیتتان به بخش یا بخشهایی بیشتر بپردازید. معمولا یک طرح کسب و کار با خلاصهای از طرح اصلی شروع میشود که به طور موجز و سریع اطلاعات کلیدی برنامه تجاری را بیان میکند. دیگر بخشها شامل جزئیات بازار، محصول، تیم مدیریت، استراتژیهای سازمان، برنامهی اجرایی و دادههای مالی میباشند.
نکتهی مهمی که باید همواره در نوشتن طرح کسب و کار مد نظر باشد این است که در عمل برای افراد مختلف باید طرح کسب و کارهای مختلف نوشته شود زیرا هر مخاطبی به یک سری اطلاعات عمومی در مورد طرح و بالتبع مجموعهای از اطلاعات تخصصی نیاز دارد که باید به سئوالات تخصصی وی پاسخ دهد و مطالب دیگر کمتر مفید میباشند. همچنین از آنجا که کلیهی جنبههای اطلاعات در دسترس عموم قرار ندارد، ضریب امنیت حفظ طرح نیز بالا میرود. برای مثال یک طرح کسب و کار که برای اخذ تسهیلات به بانک ارائه میشود باید کاملا با طرح کسب و کار ارائه شده به شرکای علمی متفاوت باشد. همچنین برای جذب مشتری نیز میتوان یک معرفی کلی از سازمان و محصول را در قالب یک طرح کسب و کار بسیار سادهسازی شده به مشتری ارائه نمود که در اینجا لزوم متفاوت بودن طرحهای تجاری به وضوح نمایان است.
۱- خلاصهی مدیریتی
۲- تشریح شرکت
۳- خدمات و محصول
۴- تحلیل بازار و فرصت
۵- راهبرد و اجرا
۶- تحلیل رقابت
۷- تیم مدیریتی
۸- الزامات و نیازهای تأمین بودجه
۹- بررسیهای مالی طرح
۱۰- پیوستها
۱۱- جداول و نمودارها
معمولاً چکیده و خلاصهی مدیریتی در ابتدای طرح و پیوستها در انتهای طرح کسب و کار آورده میشوند، ولی ترتیب دیگر بخشها ثابت نبوده و میتواند بسته به نوع پروژه تغییر نماید. مهم آن است که جنبههای مختلف بررسی شده و سازمان به طور روان و منطقی توضیح داده شود.
برای روشن تر شدن بیشتر موضوع، به بررسی تک تک اجزا می پردازیم: