تالار کنسرت والت دیسنی
معمار: فرانک گهری
Walt Disney Concert Hall
Frank Gehry

اطلاعات شخصی فرانک گهری
نامفرانک اون گری
تاریخ تولد ۲۸ فوریه ۱۹۲۹
محل تولد تورنتو، کانادا
ملیتکانادائی امریکائی

فعالیتها

سبک(ها):
دیکانستراکشن
فولدینگ
معماریپرش کیهانی
پروژه های معروف :تالار کنسرت والت دیسنی
موزه گوگنهامبیلبائو
جوایز: جایزه معماری پریتزکر ۱۹۸۹
مدال طلای ای آیای

تالار کنسرتوالت دیسنی از معروف ترین تالارهای کنسرت در آمریکا می باشد. این تالار در شهر لسآنجلس واقع است.
این تالار در آوریل سال ۲۰۰۳ با ۲۳۰۰ نفر گنجایش تکمیل شد وباهزینه ی 274میلیون دلار ومعمار آن فرانک گهری بوده است.


پروژه000/ 200 فوت مربعی که ابتدا به عنوان شرکت در مسابقه طراحیشد ، اما اکنون عناصر بسیاری از زمان مسابقه توسعه داده شده اند که از میان آنهامیتوان از شکل و فرم سالن اصلی ، حذف یک سالن مخصوص استراحت و یک هتل نام برد . سالن کنسرت هم اکنون بنا است که در مرکز منطقه ای ساخته شود که شامل یک بلوک مسکونی، محوطه ای که عمدتاً اختصاص به باغ داده شده و نه تنها از داخل ساختمان بلکه ازخیابانهای نزدیک هم قابل دسترسی است . در عین حال پانلهای شیشه ای بزرگ امکانحداکثر دستیابی به امکانات مختلف را می دهد
طرح فعلی مجموعه شامل سالن کنسرت 2400 نفری است که شکل ظاهری ودرون آن یک کشتی بزگ را در ذهن تداعی می کند . نمایش گرافیکی و معماری داخلی سالنبگونه ای است که عناصر صوتی و تصویری را به خوبی تلفیق نموده . یک دستگاه ارگ درمرکز منطقه قرار می گیرد و نور طبیعی که از روزنه های سقف و یک پنجره بزرگ در پشتسالن تابیده می شود ، امکان افزایش مدت زمان کنسرتها را به هنگام روز می دهد
تناوب نور طبیعی ونور مصنوعی به همراه ساختار سالن اجتماعات که از شیشه های مواجی ساخته شده ، حرکتیموسیقی وار را نشان می دهد که همگی جلوه ای هارمونیک و هماهنگ با محیط شهری اطرافهستند . در عین حال یک پارکینگ شش طبقه با ظرفیت 2500 اتومبیل در قسمت پائین منطقهساخته شده که از طریق سه خیابان همجوار قابل دسترسی است تا تماشاچیان بتوانند ازداخل پارکینگ بوسیله یک پلکان برقی به سالن اجتماعات دسترسی پیدا کنند .
به هرحال گهری از هر گونه تکنیک فنی ، گرافیکی و کامپیوتری که امروزه قابل دسترسی استاستفاده کرده است تا این تجربیات مختلف شکل گرفته و بالاترین سطح کیفی حرفه ای رادر این رشته به نمایش بگذارد .
ورودی اصلی،در مقابلمرکز فروش موزیک،در گوشه ی مجتمع قرار دارد و از طریق سیستم دو گانه ی راه پله –شیبراه ،حاضرین را به میدانی کوچک ،در ترازی بالاتر از تراز محوطه، وسپس ،به تالاربزرگ هدایت می کند.در این جا،ستون ها ،به درختان خمیده ای می مانند که پانل هایصفحه های موج دار نمای بیرون را برافراشته اند.از پایین،پله های برقی ،از طبقه یششم زیر زمین برامده اند، که در مسیر انها، امکانات مورد نیاز برای معرفی اثار هنریو برگزاری نمایشگاه ها فراهم گردیده است.
معماران قرنحاضر،حقیقتا از ایجاد بناهی مجلل تاریخی پرهیز نموده اند رایت(wright )می گفت علاقهای به بناهای مجلل تاریخی ندارم. زیرا بنای مجلل هنگامی که باب مبارزه با فرهنگستانباز بود، تکیه گاهی برای رژیم های حراف به شمار می آمد،و بدین وسیله ، همنوایی باروحیه ضعیف طبقه ی مسلطی که ضرورت های واقعی بشر را نادیده می گرفت قلمداد میگردید. اما هنگام تفکر درباره ی شهر و تمدن در سده های دوازدهم و سیزدهم میلادیچگونه می توان حضور یک نیروی اصیل ، اجتماعی و معنوی را در معرفی آن جامعه ی زنده ،حس نکرد؟
گهری با آثاری چون تالر والت دیسنی ، گویی بت را شکسته است ، و با ارئهی معماری دینامیک ،آزاد ، در خلق فضاها و مکانهای یکپارچه و از نظر روشن بینی درونی، در مقام مخالفت با حرافی قابل ستایش است .


ورودیهای پارکینگ تالار
P(public parking)
پارکینگ عمومی
V(valet parking)
پارکینگ باراننده برای پارک
Accessible parking
پارکینگمعلول
روند طراحی و اجرا

آثار گری بهطور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهایکامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهایفیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کاملمیانجامد.

نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در اینروند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و DsMAX 3برای کارهای خود استفاده می‌کنند گری از نرم‌افزار کاتیا که یکنرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحیخودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالیبا سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه‌ای، کارکردیو اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌کرد. داده‌های عددی که به این ترتیب بدست میآمدندبار دیگر بر روی یک مدل پیاده می‌شدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییرکنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و داده‌های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه رابه وجود میآورند. سپس از داده‌های کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفادهشد.
بنا به گفته یکی از دست اندرکاران اجرای پروژه همه چیز توسط کاتیا کنترل وهدایت می‌شود. کاتیا به ما اجازه خلاقیت می‌دهد.
میتوان گفت از دلایل استفاده ازکاتیا دقت فوق العاده آن و سازگاری آن با دیگر نرم‌افزارها می‌باشد. به عنوان مثالدر پروژه تالار موسیقی والت‌دیسنی، برای طراحی سازه اجرایی مشکلات فراوانی وجودداشت. با توجه به پیچیدگی اتصالات سازه‌ای و عدم وجود زوایای قائمه در آن، کارتهیهنقشه‌های اجرایی و جزییات اتصالات یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های پروژهبود.
برای تهیه جزئیات اجرایی دقیق از نرم افزار سه بعدی XSTEEL که قابلیت تهیهانواع جزییات فولادی را داراست استفاده شد و در حدود 80درصد از کار تهیه جزییاتاتصالات سازه‌ای پروژه با آن انجام گرفت. این نرم افزار قابلیت ارتباط متقابل باکاتیا را داراست که گری از آن برای طراحی استفاده کرده بود. برای مثال ابتدا طرح درکاتیا تهیه می‌شد سپس XSTEEL با استفاده از آن مقاطع و اندازه‌ها را مشخص می‌کردسپس اطلاعات داده شده دوباره به کاتیا منتقل می‌شد.
در اجرا نیز کاتیا راهگشایبسیاری از مشکلات بود. دوربینهای Total station با استفاده از اطلاعاتی که از ایننرم‌افزار می‌گرفتند خطوط اجرایی را مشخص می‌کردند.
سازه فلزی این ساختمان برایتولید در کارخانه توسط کاتیا برنامه ریزی شد و پانلهای نما نیز توسط دستگاه CNC کهمستقیما با رایانه و CATIA کنترل می‌شدند تهیه شد.
بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانل‌های نما کردند که باعث صرفه جویی زیادیدر زمان پروژه شد.
در نهایت می‌توان گفت گری با استفاده از نرم افزارها و سختافزارهای موجود ثابت کرد «غیرممکنها متعلق به گذشته هستند».
شکل‌ها و مصالح

مصالحی که غالبا در کارهای گهری مشاهده می‌شود صفحات فلزی به خصوصتیتانیم، پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابل‌ها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبکاست.
فرمهای تیز گوشه دار ،صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می‌توان ازعناصر ثابت کار گری دانست بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای خارجی، مصالحنمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره‌های بی قاعده و مرکزگریز ازنشانه‌های کارهای او می‌توان بر شمرد.