کادر را پر کنید

در عکاسی اغلب گفتهمی‌شود که اگر نمی‌توانید چیزی را زیبا کنید، آن را بزرگ کنید. با پر کردن کادرتوسط سوژه
اصلی، توجه بیننده از سوژه برنمی‌گردد. همچنین تکنیک های دیگر عکاسی نیز مانند قرار دادن ویژگی کلیدی سوژه برروی نقطه طلایی می‌تواند استفاده شود. اگر الهام گرفتن از یک صحنه برای شما مشکلاست، یک راه خوب برای گرفتن عکس، بزرگ کردن و پر رنگ کردن سوژه است. پس نزدیک شوید،سپس نزدیک تر شوید .

پیشروی

بیشترین عکس هایی کهکادر را پر می‌کنند، پرتره ها هستند. پرتره ها، یکی از چشمگیرترین و جذاب ترینعکسها هستند. گرفتن لنز رو به چهره و فشار دادن شاتر به تنهایی یک عکس خوب خلقنمی‌کند . به عنوان مثال شما قصد دارید چند عضو صورت واضح باشد؟ همه صورت؟ خب پسباید دیافراگم تنگی انتخاب کنید. فقط چشم ها را ؟ پس یک دیافراگم باز انتخاب کنید وفکوس را روی چشم ها قرار دهید. اغلب به این نتیجه می‌رسید که یک کراپ بی‌رحمانه درنرم افزارهای ویرایش تصویر، نتیجه چشمگیرتری می‌دهد .
سعی کنید چهره را در یک طرف کادر و یکی از چشم ها را روی نقطه طلاییقرار دهید یا مثلا چهره یک پیرمرد را با نوردهی زاویه دار تاکید بخشید و عکس راسیاه و سفید کنید و یا با استفاده از یک لنز واید و نزدیک شدن به سوژه آن را اغراقآمیز کنید . ( البته کسی به خاطر این کار از شما تشکر نمی کند )

پرسپکتیو را تغییر دهید

فاصله کانونی لنز، درچگونگی دیدن جهان، نقش مهمی ایفا می‌کند . لنزهای واید ( زیر 28 میلی‌متر) درپرسپکتیو اغراق می‌کنند، در حالی که لنزهای تله ( بالای 100 میلی‌متر) آن را محدودمی‌کنند و هر کدام مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند.
با بالا و پایین کردن لنزهای واید بدون حرکتدادن بدن ، می‌توان عکسهای جالبی گرفت، هر چند که جدا کردن یک قسمت از صحنه بالنزهای واید کار مشکلی است اما لنز های تله برای محدود کردن مهمترین بخش صحنه بهکار می‌روند .

از حرکت کردن نهراسید

یکی از مهمترین لوازمترکیب بندی سه پایه است. سه پایه به شما کمک می‌کند تا سرعت شاتر را کم کنید و بادقت بیشتری به صحنه‌ جلوی خود نگاه کنید . اما تا وقتی که بهترین زاویه عکس رانیافته‌اید ، دوربین را روی آن قفل نکنید و با اولین زاویه ای که انتخاب کرده‌ایدخشنود نشوید . لازم نیست که كيلومترها حرکت کنید، کافیست یک یا دو اینچ دوربینتانرا حرکت دهید تا تاثیرات آن را ببینید .
بهارتفاع سه پایه دقت کنید. ما عادت داریم جهان را از ارتفاع چشمانمان نگاه کنیم . بابالا و پایین بردن زاویه دید، نشستن روی زانو، دراز کشیدن روی زمین، یا بالا بردنارتفاع سه پایه، می‌توانید عکسهای جذابی خلق کنید.
درعکاسی از کودکان و حیوانات اگر جهان را از ارتفاع آنها ببینیم، صمیمیتبیشتری به عکس می‌دهیم که لازمه عکس است.

شلوغی ها را حذف کنید

اینکه چه چیزی را ازصحنه حذف کنید، همان قدر اهمیت دارد که چه چیزی را در صحنه جا دهید .
هر عنصري باید عکس شما را قوی کند، در غیر اینصورت آن را خارج کنید. چه با تغییر موقعیت خود، چه با تغییر لنز و چه در مراحل بعداز عکاسی.
مراقب کیفیت سوژه هم باشید. مثلااگر از گل عکاسی می‌کنید، بهترین و تمیزترین گل را بیابید. دوربین را روی گلی کهگلبرگ ندارد یا پر از برگ های حشره خورده است، نشانه روی نکنید .
در هنگام عکاسی از مناظر نیز مراقب ماشین‌هاو سیم‌های برق در عکس باشید، مگر اینکه آنها سوژه عکس شما باشند .

کادر را پاکسازی کنید

قبل از فشار دادن شاتر،به سرعت ویزور را برای عدم وجود المان های اضافه نگاه کنید. عناصری را که به عکسشما قدرت نمی دهند بی‌رحمانه حذف کنید. مراقب نورهای پس زمینه که خارج از فکوسهستند نیز باشید، مثلا نور خورشید که از پشت برگها می‌تابد. این عناصر را با حرکتکردن حذف کنید یا توسط سوژه بپوشانید .
مراقب آسمانی که بی رنگ است باشید، زیرا یک پهنه وسیع خاکستری می‌تواندزندگی را از عکس شما بگیرد. دراین مواقع بهتر است زیاد روی آسمان تاکید نکنید .
هنگام عکاسی ازمردم، حیوانات و گلها، به خطافق توجه کنید. با بالا و پایین بردن زاویه دوربین، عکس را از داشتن یک پس زمینهنرم و یکنواخت نجات دهید.

به رنگهاتوجه کنید
وقتی که عکس می‌گیرید بهرنگهای عکس توجه کنید. آیا رنگ های سوژه با رنگهای پس زمینه تضاد دارند یا همخوانی؟رنگهای گرم (نارنجی، زرد، قرمز) نگاه بیننده را جذب می‌کنند و رنگ های سرد (آبی وسبز) آن را پس می‌زنند. با قرار دادن یک ناحیه روشن با رنگهای گرم روی نقطه طلایی،می‌توانید از این قضیه به خوبی استفاده کنید. توجه کنید که یک ناحیه کوچک اما روشن،بیشتر جلب توجه می‌کند تا یک ناحیه بزرگ اما تاریک .

عمق بسازید
برایجان دادن به صفحه دو بعدی عکس، باید یک عمق قابل قبول بسازید. برای این کار بایدنگاه بیننده را روی پیش زمینه و پس زمینه عکس حرکت دهید. مثلا یک خط ساده که از پیشزمینه بگذرد و به سمت پس زمینه برود به این کار کمک می کند.
انتخاب نوع لنز و اندازه دیافراگم نیز در ایجادعمق موثر است.

انتخاب لنز

همانطور که قبلا گفتهشد، لنز های واید در پرسپکتیو اغراق می‌کنند در حالی که لنزهای تله آن را محدودمی‌کنند . با تکنیک خوب می‌توانید از هر دوی آنها برای دادن عمق به عکس استفادهکنید.
هنگامی که از یک لنز واید استفاده میکنید، در جستجوی عنصر جالبی باشید که بتواند پیش زمینه را پر کند و مقیاسی کلی ازعناصر عکس به بیننده ارائه دهد. و از نزدیک شدن به سوژه نترسید .
اما اگر از یک لنز تله استفاده می‌کنید یکپرسپکتیو تنگ به همراه عمق میدان کم انتخاب کنید تا پس زمینه و پیش زمینه هر دو تارشوند. به عنوان مثال، هنگامی که از حیوانات عکاسی می‌کنید، روی زمین بنشینید و یکدیافراگم باز انتخاب کنید تا گیاهان واقع در پیش زمینه، تار شوند و یک تصویر نرم بهوجود بیاید. آنگاه این تصویر را با یک پس زمینه تار و یک سوژه شده ترکیب کنید تا یکتصویر سه بعدی به وجود آید .

یک قاببیابید
یکی ار آسانترین راه ها برایایجاد عمق پیدا کردن یک قاب طبیعی است. شما با قرار دادن سوژه در میانه عکس و یافتنیک قاب شارپ یا محو که کل یا قسمتی از پیش زمینه را بپوشاند، به راحتی می‌توانیدنگاه بیننده را به صحنه هدایت کنید. مانند تمام قوانین دیگر عکاسی، در این کارزياده روي نكنيد.

ریتم و تکرار

گاهی اوقات شما قصدعکاسی از یک موضوع واحد را ندارید، بلکه سوژه شما الگو و نقش و نگاری ست که از کنارهم قرار گرفتن و تکرار شدن تعدادی از اشیا به وجود آمده است. به خطوط و اشکالی کهبا تکرار خود یک ریتم به وجود آورده اند دقت کنید. الگوهایشان را شکار کنید واحساستان را در برابر آنها در عکس نشان دهید. به نقش و نگارهای متضاد و الگوی چیدهشدن آنها دقت کنید، حس تضاد همیشه هیجان بیشتری به تصویر میدهد. مجموعه ای از عناصرساده می توانند سوژه یک عکس زنده و جالب باشند .مراقب شکاف ها باشید
برای اینکه الگوی شما استحکام خوبی داشته باشد،باید تعادل عکس را حفظ کنید. تمرین خوبیست که تلاش کنید تا سوژه هر چهار طرف کادررا پر کند، هر فضای خالی که با عناصر دیگر در تعادل نباشد، یک نقطه ضعف محسوبمی‌شود. شما باید به بیننده نشان دهید که مهمترین عنصر عکس، تکرار و ترتیب سوژه هایعکس است نه خود سوژه‌ها .
آماده لحظه مناسبعکاسی باشید. مثلا فرض کنید که در حال عکاسی از یک دسته پرندگان هستید، بهترین وقویترین ریتم وقتی ست که همه آنها به یک جهت نگاه می‌کنند . اگر می‌خواهید ازشیارهای یک بیابان شنی عکس بگیرید، صبور باشید تا نور کم شود و زاویه ی سایه بهوجود آمده، برجستگی ها و فرورفتگی های شن‌ها را آشکار کند‌.
اگر می‌خواهید از اشیا شبیه به هم که در یکردیف قرار دارند و یک پرسپکتیو ساخته‌اند عکسی بگیرید، باید دیافراگم تنگی انتخابکنید تا تمام موضوعات واضح باشند. برای عکاسی از سوژه های متحرک و چرخنده،می‌توانید با کم کردن سرعت شاتر، یک نقش و نگار چرخشی جالب به دست آورید. در اینروش با اضافه کردن یک عنصر واضح و ثابت به عکس، به آن عمق دهید .