در روزهاي گذشته سيم‌کارت‌ مشترکان همراه اول در برخي مناطق استان تهران با اختلالاتي روبه‌رو شده و هنگام تماس در در ساعاتي از شبانه‌روز پيغام «عدم دسترسي به شبکه» شنيده مي‌شد يا تماس هنگام مكالمه قطع شده و صدا به صورت يكطرفه قطع بود يا مشكلاتي در ارسال پيامك بوجود آمد اما شرکت ارتباطات سيار ايران درباره علت اين مشكل اعلام كرد كه اختلالات در تماس‌هاي مشتركان همراه اول در نتيجه اجراي فاز اول طرح فركانسي شبكه راديويي همراه اول از روز جمعه 27 خردادماه سال جاري در استان تهران به وجود آمد و ما پيشاپيش بابت مشكلات احتمالي، از مشتركان دائمي و اعتباري همراه اول در استان تهران، عذرخواهي كرده‌ بوديم.

به گزارش خبرنگار ایسنل، فاز دوم طرح فركانسي نيز از نخستين دقايق بامداد امروز 17 تيرماه در شبكه راديويي استان تهران آغاز خواهد ‌شد و طبق اعلام روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران با اجراي اين طرح، بسترسازي لازم براي ارتقاي كيفيت ارتباطات مشتركين همراه اول در استان تهران، ايجاد مي‌شود.

پيش از اين، مسايلي از جمله نبود آنتن‌هاي bts در برخي مناطق به عنوان دلايل عدم آنتن‌دهي تلفن همراه در مقاطع زماني مختلف عنوان شده بود كه مدير کل بهينه‌سازي شرکت ارتباطات سيار ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات ايسنا در اين باره گفته بود: در برخي از مناطق تهران با مشکلات بسياري مواجه بوديم که بسياري از آن‌ها مرتفع شده و در اين زمينه به خريد چندين مکان براي نصب سايت‌هاي bts اقدام کرديم تا مشکل آنتن‌دهي در اين مناطق حل شود اما هم‌چنان با اين موضوع مشکل داريم، ضمن آنکه شرکتي براي رفع مشکل اپراتورها در زمينه‌ي نصب آنتن‌هاي تلفن ‌همراه در تهران، با حضور همراه اول، ايرانسل، تاليا و شهرداري تهران تاسيس شده که نصب btsها با قواعد خاصي انجام گيرد.

بنا بر اظهارات تعدادي از مشترکان، ارسال پيامک‌ نيز در تعدادي از اين سيم‌کارت‌ها و حتي در زمان‌هايي که سيم‌کارت براي برقراري ارتباط مشکلي نداشت هم با اختلال مواجه بود به گونه‌اي که سيم‌کارت پيامک‌ها را دريافت مي‌کند اما امکان ارسال پيامک را در ساعاتي نداشتند.

چندي پيش هم مشکلاتي براي برخي مشترکان تلفن همراه شرکت ارتباطات سيار در تهران گزارش شده بود به‌طوري که مشترکان در تماس‌هاي خود مدام بوق اشغال يا ممتد را مي‌شنوند. اين در صورتي بود که خط طرف مقابل اشغال نيست و يا بعد از چند بار تکرار تماس اين بوق به پيغام «مشترک مورد نظر در دسترس نيست» يا «شماره مشترک مورد نظر موجود نيست» و يا «دستگاه مشترک موردنظر خاموش مي‌باشد» تبديل مي‌شود.

اما اگر مشترک خوش‌شانس باشد، در نهايت پس از چندين بار تلاش ارتباط برقرار مي‌شود. مسوولان مربوط در شرکت ارتباطات سيار ايران علت احتمالي اين وضعيت را وجود ترافيک زياد شبکه در آن روزها و در محدو‌ده‌هايي خاص که اينگونه مشکلات را دارند، عنوان کردند که در صورت صحت اين موضوع، اين اختلال بايد در ساعاتي از روز افزايش و ساعات شب‌هنگام کاهش يابد.

همچنين برخى مشترکان همراه اول براى تماس از تلفن ثابت به همراه يا بالعکس و همراه به همراه ناچار بودند چندين مرتبه شماره‌گيرى را تکرار کنند و در بيش‌تر موارد نيز به دليل خط روى خط شدن تماس‌ها ناموفق مي‌شد و يا اصلا امکان‌پذير نبود، در عين حال ارسال پيام کوتاه نيز با مشکلاتى همراه است.

اما به گفته معاون نظارت و مديريت شبکه شرکت ارتباطات سيار ايران بيش‌ترين اختلال در تماس تلفن‌هاي همراه در نقاط پرترافيک و پرتجمع و در ساعات پيک است و مشکل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

محمدحسين فلاح‌اصغري پيش از اين در باره اختلال در تماس‌ها و يا قطعي‌هاي پي ‌در پي حين مکالمه که با آن مواجه هستيم و برخي مشترکان از اين موضوع ناراضي هستند اظهار کرده بود: در بعضي نقاط که جمعيت زياد است در ساعاتي از روز ترافيک به قدري افزايش مي‌يابد که کانال‌ها اشغال مي‌شود و اين امر باعث مي‌شود تا مشترکان به تماس پي‌ در پي مجبور شوند ولي اين دليل بر خرابي شبکه نيست.

در هر حال وحيد صدوقي، مدير عامل شرکت ارتباطات سيار ايران، در آخرين اظهارات خود اعلام کرد که همراه اول به دنبال ارتقاي كيفيت ارتباطات در شبكه با اجراي فازهاي اول و دوم طرح فركانسي راديويي است و ظاهرا علت اختلال‌هاي اخير به اين موضوع برمي‌گردد و بايد ديد چه زماني شبكه باكيفيت و مشترك هميشه در دسترس خواهد بود.