چکيده:
اÙزايش خلاقيت در سازمانها ميتواند به ارتقاي کميت Ùˆ Ú©ÙŠÙيت خدمات ØŒ کاهش هزينه ها ØŒ جلوگيري از اتلا٠منابع ØŒ کاهش بروکراسي Ùˆ بالتبع اÙزايش کارآيي Ùˆ بهره وري Ùˆ ايجاد انگيزش در رضايت شغلي در کارکنان منجر گردد .
در اين مقاله Ù…Ùهوم خلاقيت Ùˆ مؤلÙÙ‡ هاي آن Ùˆ نوآوري Ú©Ù‡ از خصيصه هاي Ø¢Øاد بشر است Ùˆ انگيزش Ùˆ شرايط Ù…Øيطي آن را آشکار مي کند ØŒ از ديدگاه سازماني مورد بررسي قرار ميگيرد . از آنجايي Ú©Ù‡ عمده کار Ùˆ Ùعاليت انسان در سازمان ها انجام گرÙته Ùˆ عامل ايجاد پرورش خلاقيت ØŒ در Ù…Øدوده علم Ùˆ هنر مديريت است . Ùˆ سپس بهره وري در سازمان ها در ابعاد ستاده ها Ùˆ نهاده هاي مورد نياز آن سازمان تعري٠شده Ùˆ بر اساس Ùرمول ساده (برون داد ‌â€â€Œâ€Ã· درون داد = بهره وري) با توجه به آنکه ميتوانيم با بهبود اين نسبت بر ميزان بهره وري سازمان بيÙزائيم به اين معني Ú©Ù‡ با Ø³Ø·Ø Ù…Ø¹ÙŠÙ†ÙŠ از نهاده ها ستاده هاي بيشتر Ùˆ بهتري درياÙت نمائيم تØليل ميگردد . پرورش خلاقيت Ùˆ به همراه ان Ù…Øصول اين Ùرآيند يعني نو آوري ØŒ در نهاده ها موجب بالا بردن Ø³Ø·Ø Ø§Ø«Ø± گذاري Ùˆ کارآيي کارکنان خصوصا در بخش سازمانهاي آموزشي گرديده Ùˆ طبق Ùرآيند ØÙ„ خلاق مسئله در شرايط ايده آل ( Øقيقت يابي – ايده يابي Ùˆ راه ØÙ„ يابي ) سازمان ميتواند با تغييرات وارده به سيستم همسو شده Ùˆ به هد٠بهره وري بيشتر دست يابد .
مقدمه :
کوششهاي اقتصادي انسان همواره معطو٠بر ان بوده است Ú©Ù‡ Øداکثر نتيجه را از Øداقل تلاشها Ùˆ امکانات بدست آورد . اين تمايل را ميتوان اشتياق وصول به بهره وري اÙزونتر نام نهاد . جميع اختراعات Ùˆ ابداعات بشر از ابتدا ئيترين ابزار کار در اعصار بدوي گرÙته تا پيچيده ترين Ùˆ بغرنج ترين تجهيزات مکانيکي Ùˆ الکترونيکي زمان Øاضر متاثر از اين تمايل Ùˆ اشتياق ميباشد .
اما همواره اين سوال Ù…Ø·Ø±Ø Ø§Ø³Øª Ú©Ù‡ چرا کشوري پيشرÙت کرده در Øالي Ú©Ù‡ کشور مشابه از نظر منابع اوليه Ùˆ امکانات بهره وري داراي شرايط بهتري بوده Ùˆ عقب مانده است . Ú†Ù‡ عامل مهمي در شرايط مشابه باعث پيشرÙت Ùˆ موÙقيت ( کشور – گروه – Ùرد ) Ùˆ باعث عقب ماندگي Ùˆ عملکرد نادرست بعضي ديگر ميشود .
پاسخ به اين سوال را بايستي در ارتباط مستقيم Ùˆ همبستگي مثبت بين خلاقيت Ùˆ نوآوري نيروي انساني Ùˆ Ø³Ø·Ø Ø¨Ù‡Ø±Ù‡ وري سازمان ها جستجو نمود
خلاقيت Ùˆ نوآوري لازمه Ùˆ پيش درآمد توسعه Ùˆ پيشرÙت Ùˆ تعالي ÙŠÚ© سازمان Ùˆ جامعه است Ùˆ آگاهي از متون Ùˆ تکنيک هاي آن ضرورتي اجتناب ناپذير براي مديران – کارکنان Ùˆ پژوهشگران علاقه مند است .
اÙزايش خلاقيت در سازمانها ميتواند به ارتقاي کميت Ùˆ Ú©ÙŠÙيت خدمات ØŒ کاهش هزينه ها ØŒ جلوگيري از اتلا٠منابع ØŒ کاهش بوروکراسي Ùˆ باتبع اÙزايش کارآيي Ùˆ بهره وري Ùˆ ايجاد انگيزش Ùˆ رضايت شغلي در کارکنان منجر گردد .
با بهره جويي از متون خلاقيت Ùˆ نوآوري در سازمان هاي آموزشي ( با توجه به آنکه ستاده هاي آن بخشي از نهاده هاي اثر بخش ديگر سازمانها هستند ) Ùˆ همچنين بخش آموزش سازمان ها خواهيم توانست به طريقي کار آورد اثر بخش به اهدا٠خود رسيده Ùˆ سازمان Ùˆ جامعه اي توسعه ياÙته Ùˆ پيشرو داشته باشيم .
با پيشرÙت روز اÙزون دانش Ùˆ Ùناوري Ùˆ جريان گسترده اطلاعت امروزه جامعه ما نيازمند پرورش انسانهايي است Ú©Ù‡ بتوانند با مغزي خلاق با مشکلات روبرو شده Ùˆ به ØÙ„ آنها بپردازند Ùˆ از اين رويکرد نياز به آموزش خلاقيت Ùˆ خلق اÙکار نو براي رسيدن به جامعه اي سعادتمند از اهميت خاصي برخوردار است .
تعري٠خلاقيت Ùˆ مؤلÙÙ‡ هاي آن
خلاقيت همواره Ù…Ùهومي اسرار آميز وسيع Ùˆ بسيار پيچيده بوده است . خلاقيت را شايد بتوان برترين Ø³Ø·Ø ÙŠØ§Ø¯Ú¯ÙŠØ±ÙŠ بشر ØŒ بالاترين توانمندي تÙکر Ùˆ Ù…Øصول نهايي ذهن Ùˆ انديشه انسان دانست. ( ص 16 - اÙشين سليماني )
خلاقيت از ديدگاه روان شناسي ÙŠÚ©ÙŠ از جنبه هاي اصلي تÙکر يا انديشيدن است . تÙکر عبارت است از Ùرآيند بازآرايي يا تغيير اطلاعات Ùˆ نهادهاي کسب شده موجود در ØاÙظه دراز مدت Ùˆ بر دو نوع همگرا Ùˆ واگرا تقسيم بندي شده است .
تÙکر همگرا عبارتست از Ùرايند باز آرايي يا دوباره سازي اطلاعات Ùˆ نمادهاي کسب شده موجود در ØاÙظه دراز مدت .
تÙکر واگرا عبارتست از Ùرآيند ترکيب نوآرايي اطلاعات Ùˆ نمادهاي کسب شده موجود در ØاÙظه دراز مدت . خلاقيت يعني تÙکر واگرا
تعري٠خلاقيت از ديدگاه سازماني :
خلاقيت يعني ارائه Ùکر Ùˆ Ø·Ø±Ø Ù†ÙˆÙŠÙ† براي بهبود ارتقاي کميت يا Ú©ÙŠÙيت Ùعاليتهاي سازمان ( بهبود عملکرد ) مثلا اÙزايش بهره وري يعني اÙزايش توليدات يا خدمات کاهش هزينه ها - روشهاي بهتر Ùˆ خدمات جديد چنانچه ملاØظه ميشود خلاقيت با بهره وري رابطه مستقيم داشته Ùˆ موجب بالا رÙتن Ø³Ø·Ø Ø¹Ù…Ù„Ú©Ø±Ø¯ در ÙŠÚ© سازمان خواهد شد .( ص 3 - ناهيد Ù…Øمدي )
تعاري٠ديگري نيز در باره خلاقيت در جدول ذيل ارائه گرديده است
(جدول شماره يک )
آيزنگ ØŒ آرنولد ØŒ ماي لي (1972 ) منصور (1372) خلاقيت Ùرآيندي رواني است Ú©Ù‡ منجر به ØÙ„ مسئله ØŒ ايده سازي ØŒ Ù…Ùهوم سازي ØŒ ساختن اشکال نري ٠نظريه پردازي Ùˆ توليداتي مي شود Ú©Ù‡ بديع Ùˆ يکتا باشند .
Ùرهنگ روان شناسي
وبر خلاقيت عبارتست از ظرÙيت ديدن روابط جديد ØŒ پديد آوردن انديشه هاي غير معمول Ùˆ Ùاصله گرÙتن از الگوي سنتي تÙکر
تورنس (1979) خلاقيت Ùرآيندي است Ú©Ù‡ شامل Øساسيت نسبت به مسائل ØŒ کمبودها ØŒ تنگناها Ùˆ ناهماهنگي ها مي شود . Øساسيتي Ú©Ù‡ بدنبال تشخيص مشکل يا مشکلات بوجود مي آيد Ùˆ بدنبال آن جست Ùˆ جو براي ياÙتن راه ØÙ„ هاي مشکلات Ùˆ Ø·Ø±Ø Ùرضيه هايي براي اين منظور آغاز ميگردد . سپس Ùرضيه ها آزمايش Ùˆ تعديل مي شود Ùˆ نتايج نهايي به دست مي آيد
Ùرهنگ روان شناسي سيلامي
خان زاده (1358) خلاقيت همان تمايل Ùˆ ذوق به ايجادگري است Ú©Ù‡ در همه اÙراد Ùˆ در همه ÙŠ سنين به طور بالقوه وجود دارد Ùˆ با Ù…Øيط اجتماعي – Ùرهنگي پيوستگي مستقيم Ùˆ نزديکي دارد . شرايطي مناسب لازم است تا اين تمايل طبيعي به خود Ø´Ú©ÙˆÙايي به تØقق پيوندد ....
ويزبرگ (1992) خلاقيت يعني پديد اوردن دستاورد هاي جديد Ùˆ ارزشمند ØŒ بر اساس نوعي تÙکر Ú©Ù‡ در همه ÙŠ اÙراد ØŒ کمابيش ØŒ وجود دارد
ورنون(1989) خلاقيت توانايي شخص در ايجاد ايده ها ØŒ نظريه ها ØŒ بينش ها يا اشياي جديد Ùˆ بازسازي مجدد در علوم Ùˆ ساير زمينه هاست Ú©Ù‡ بوسيله متخصصان به عنوان پديده اي ابتکاري Ùˆ از Ù„Øاظ علمي ØŒ زيبايي شناسي ØŒ ÙÙ† آوري Ùˆ اجتماعي با ارزش قلمداد گردد
با توجه تعاري٠Ùوق 3 مؤلÙÙ‡ خلاقيت Ú©Ù‡ عبارتند از تخصص ØŒ تÙکر خلاق Ùˆ انگيزش Ú©Ù‡ ميتواند دروني يا بيروني باشد ØŒ نقش مدير در پرورش خلاقيت با استÙاده از تØرک Ùˆ تشويق کارکنان – تÙويض اختيار به کارکنان ØŒ پيدا کردن ذهنهاي خلاق ØŒ اجراي نظام مديريت مشارکتي – مشورت Ùˆ تشويق ابتکارات ميتواند بسيار اثر گذار باشد .
ويژگيهاي خلاقيت
1 – خلاقيت Ùرآيندي Ùکري رواني است
2 – Ù…Øصول خلاقيت ميتواند به Ø´Ú©Ù„ ÙŠÚ© اثر – ايده – راه ØÙ„ – ÙŠÚ© مش يا هر چيز ديگري ظهورکند
3 – Ù…Øصول خلاقيت پديده اي نو Ùˆ جديد است ( نوآوري )
4 – Ù…Øصول خلاقيت علاوه بر جديد بودن داراي ارزش نيز هست
5 – خلاقيت ÙŠÚ© توانايي عمومي است Ùˆ در همه اÙراد کما بيش وجود دارد
6 – خلاقيت قابل پرورش است Ùˆ با Ù…Øيط اجتماعي ارتباط مستقيم دارد
تÙاوت خلاقيت Ùˆ نوآوري تغيير
خلاقيت بطور عام يعني توانايي ترکيب انديشه ها به شيوهاي منØصر به Ùرد يا ايجاد ارتباطي غير معمول بين انديشه ها ( ص 4 – خلاقيت در مديريت )
نو آوري : Ùرآيند اخذ ايده خلاق Ùˆ تبديل آن به Ù…Øصول خدوات Ùˆ روشهاي جديد عمليات است.
انتÙاع + اختراع + Ù…Ùهوم = نوآوري
در معادله نوآوري - Ù…Ùهوم : اشاره بر ايده اي است Ú©Ù‡ با توجه به چهار چوب مرجعي آن Ùرد ØŒ سازمان ÙŠÚ© دانش انباشته شده جديد است .
اختراع : ايده جديد Ú©Ù‡ به Øقيقت رسيده باشد
انتÙاع : Øداکثر استÙاده از ÙŠÚ© اختراع دلالت دارد
در مورد نوآوري Ùˆ تغيير نيز تÙاوتهايي وجود دارد . براي مثال تغيير ميتواند به بهبود رضايت شغلي ÙŠÚ© Ùرد اطلاق شود در Øالي Ú©Ù‡ نوآوري نتيجه Ùˆ تاثيري بيش از ÙŠÚ© Ùرد را در بر مي گيرد Ùˆ براي دپارتمان ايجاد کننده است ( لارسن 1993 ) . از اين رو تمام نو آوريها مي توانند ÙŠÚ© تغيير باشند در Øالي Ú©Ù‡ تمام تغيير ها نوآوري نيستند . تغيير نتيجه Ùرآيند خلاقيت Ùˆ نوآوري Ùرد است ( ص 4 – عباس طالب بيدختي )
تغيير سازماني به عنوان اتخاذ ÙŠÚ© Ùکر يا رÙتار جديد بوسيله سازمان مشخص مي شود ØŒ اما نوآوري سازمان اتخاذ ÙŠÚ© ايده يا رÙتار است Ú©Ù‡ براي نوع وضعيت سازمان ØŒ بازار Ùˆ Ù…Øيط کلي سازمان جديد است . اولين سازماني Ú©Ù‡ اين ايده را معرÙÙŠ مي کند به عنوان نو آور در نظريه گرÙته مي شود وسازماني Ú©Ù‡ کپي مي کند ÙŠÚ© تغيير را اتخاذ نموده است ( ريچارد ØŒ ال ØŒ ا٠، 1992 ) (ص 27 – خلاقيت در سازمان )
شکل 1 – رابطه خلاقيت ، نوآوري و تغيير
ÙŠÚ© سازمان Ú©Ù‡ مشوق نو آوري است سازماني است Ú©Ù‡ ديدگاههاي ناشناخته به مسائل يا راه ØÙ„ هاي منØصر براي ØÙ„ مسائل را ارتقاء مي دهد . Ù†.آوري Ùرآيند کسب انديشه خلاق Ùˆ تبديل به Ù…Øصول Ùˆ ÙŠÚ© روش عملياتي Ù…Ùيد است .
سه مجموعه از متغيير ها وجو دارند Ú©Ù‡ ميتوانند نوآوري را ايجاد کنند . آنها به ساختار سازماني – Ùرهنگ Ùˆ توانايي منابع انساني مربوط مي شود .
سازمانهاي نوآور تجزيه کردن را تشويق مي کنند . آنها هم به موÙقيتها Ùˆ هم به شکستها پاداش مي دهند . از اشتباهات تجربه کسب نموده Ùˆ کار خود را در جهت بهبود عملکرد Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù…ÙŠ کنند . در اين مقاله Ùرهنگ نوآور Ùˆ منابع انساني Ú©Ù‡ تاثير ويژه اي بر بهبود عملکرد Ùˆ بالا رÙتن بهره وري دارند مورد نظر بوده Ùˆ تاثير آ«وزش Ùعالانه Ùˆ توسعه دانش اعضاي سازمان آن طور روز آمد ياشد مورد تشويق قرار گرÙته Ùˆ پرورش خلاقيت مد نظر است .
بنابر اين سازمان هاي نو آور امنيت شغلي در Ø³Ø·Ø Ø¹Ø§Ù„ÙŠ براي کارکنان خود Ùراهم مي آورند Ùˆ به اÙراد جرات مي دهند Ú©Ù‡ تغيير پذير باشند . زماني Ú©Ù‡ انديشه اي جديد تکامل مي يابد پيشتازان تغيير Ùعالانه Ùˆ با شور Ùˆ شوق انديشه انÙعالي بخشيده Ùˆ ان را Øمايت نموده Ùˆ بر مشکلات چيره مي شوند Ùˆ اطمينان مي دهند Ú©Ù‡ نوآوري به مرØله اجرا در خواهد آمد . (ص 5 – خلاقيت در مديريت – ناهيد Ù…Øمدي )
از وظاي٠مديران پيدا نمودن Ùˆ شناسايي ذهن هاي خلاق در سازمان Ùˆ Øمايت از آن Ùˆ ايجاد امنيت در رضايت شغلي Ùˆ انگيزش در اين کارکنان در جهت استÙاده از اÙکارشان در سازمان است . ويژگيهاي زير راهنمايي جهت شناخت اين اÙراد است .
ويژگيهاي شخصيت خلاق
استقلال : Ùرد خلاق عقايد Ùˆ انديشه هايش را وابسته به اÙکار ديگران نمي داند Ùˆ اÙکار Ùˆ کارهاي خويش از استقلال بالايي برخوردار است .
ريسک پذيري : Ùرد خلاق اهل خطر کردن است Ùˆ ماجراجويي را دوست دارد ØŒ در برخورد با مسائل Ùˆ مشکلات جرات بيشتري به خرج مي دهد Ùˆ معمولا نگران شکست هاي اØتمالي خود نيست
کنجکاوي Ùˆ علاقه به کارهاي پيچيده : از Ø³Ø·Ø Ø¸Ø§Ù‡Ø±ÙŠ ÙŠÚ© مسئله Ùراتر رÙته Ùˆ تو شکاÙÙŠ نموده Ùˆ در ØÙ„ مشکلات پيچيده انرژي زيادي صر٠مي کند .
تØمل ابهام : براي Ùرد خلاق مواجه شدن با ابهامات ÙŠÚ© مبارزه Ù…Øسوب شده Ùˆ نوعي لذت بدنبال دارد .
انعطا٠پذيري : اگر او در جريان ØÙ„ ÙŠÚ© مسئله با پاسخي برخورد کند مسير Ùکري خود را به سهولت تغيير داده Ùˆ آن موضوع را از زوايا Ùˆ ابعاد ديگري بررسي نموده Ùˆ اÙکار Ùˆ راه ØÙ„ هاي متنوع را بکار مي گيرد Ùˆ همواره جايي براي تغيير Ùˆ تØول باقي مي گذارد .
شوخ طبعي : Ùرد خلاق از ظراÙت ديد Ùˆ نکته سنجي زيادي برخوردار است Ùˆ اغلب قادر است با اظهار نظرها بيان نکته ها Ùˆ خلق موقيتها ÙŠ جالب ديگران را به عهده دارد .
اعتماد به Ù†Ùس بالا : نسبت به خود Ùˆ ØªÙˆØ§Ù†Ù…Ù†Ø¯ÙŠÙ‡Ø§ÙŠØ ´ آگاهي دارد Ùˆ معتقد است Ú©Ù‡ ايده ها Ùˆ نظراتش ارزشمند هستند .
ابتکار Ùˆ تخيل قوي Ùˆ Øساسيت : ايده هاي او معمولا با ايده هاي ديگران بسيار متÙاوت است Ùˆ در مواردي Ú©Ù‡ ديگران به راØتي Ùˆ روزمرگي از آن مي گذرند ذهن خيال پرداز قوي دارد .
زيبايي دوستي : Ùرد خلاق به اساني مجذوب زيبايي مي شود Ùˆ نسبت به آن توجه Ùˆ دقت زيادي مي کند Ùˆ به Ùعاليتهاي هنري علاقه مند است .
ترديد : اغلب بسياري از قوانين رايج جامعه براي او جاي سؤال باقي مي گذارند . اين مشکوک بودن Ùˆ عدم اعتماد Ùرد خلاق معمولا ناشي از علاقه دروني او به تغيير – Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø§Ù…ÙˆØ± عادي Ùˆ خلق ايده هاي بهتر است ( ص 36 – کلاس خلاقيت )
« استيز » علاوه بر ويژگيهاي Ùوق موارد زير را نيز بر اين ويژگيها مي اÙزايد :
سلامت رواني Ùˆ ادراکي – توانايي ايجاد تعداد زيادي ايده بطور سريع – دلگرمي Ùˆ اميد به آينده – علاقه به سادگي Ùˆ بي تکلÙÙŠ در نوع لباس Ùˆ جنبه هاي گوناگون زندگي – روØيه انتقادي – آرامش Ùˆ آسودگي خيال – توانايي برقراري ارتباط عميق Ùˆ صميمانه – شهامت – قدرت – جلب Øس اعتماد Ùˆ اطمينان ديگران – مسئوليت پذيري Ùˆ توانايي سازمان دادن به Ùعاليتهاي گوناگون Ùˆ Øساسيت به مسائل Ùˆ مشکلات اجتماعي
بهره وري در سازمان و توسعه نيروي انساني
.....
هرچند عوامل متعدد Ùˆ درهم باÙته اي باعث ميشوند تا بهره وري ÙŠÚ© سازمان اÙزايش ياÙته Ùˆ در Ø³Ø·Ø Ø¯Ù„Ø®ÙˆØ§Ù‡ نيز ثابت باقي بماند همچون ارزيابي عملکرد کارکنان Ùˆ انتخاب اÙراد مناسب Ùˆ متعهد در تصدي پست هاي مديريت Ùˆ دوره هاي آموزشي Ù…Ùيد . همسويي اهدا٠سازمان Ùˆ اهدا٠کارکنان Ùˆ همخواني تØليل مشاغل Ùˆ ويژگي هاي شخصيتي شغل ( شناختي – هيجاني Ùˆ رÙتاري ) – ايجاد انگيزش Ùˆ بالا بردن Ú©ÙŠÙيت کاري ايجاد رضايت شغلي Ùˆ پائين آوردن Ùشار رواني در سازمان Ùˆ ايجاد Ù…Øيط Ùرهنگي مناسب از ديگر عوامل مؤثر در بهره وري بوده Ùˆ با اين رويکرد آموزش خلاقيت Ùˆ نوآوري ميتواند در کليه اين عوامل تاثيرات مثبت نهاده Ùˆ طبق Ùرآيند ØÙ„ خلاق مسئله در شرايط ايده آل شامل مراØÙ„ ( Øقيقت يابي – ايده يابي Ùˆ راه ØÙ„ يابي )
1 – Øقيقت يابي : تشخيص مشکل بنيادي از مشکلات Øاشيه اي Ùˆ زائيده مشکلات اصلي
2 – ايده يابي : ايده هاي جديد و انگيزه هاي نو و مغاير با عادات و انتظارات
3 – راه ØÙ„ يابي : انتخاب Ú©Ù… هزينه ترين Ùˆ سريعترين راه براي رسيدن به هدÙ
سازمان ميتواند با ØÙ„ مسائل مربوط به هريک از عوامل ذکر شده با تغييرات وارده به سيستم همسو شده Ùˆ به هد٠بهره وري بيشتر دست يابد .
Øال اگر مطلب Ùوق را بصورت معادله زير نشان دهيم
نو آوري + بهره وري بهبود مستمر عملکرد
مشاهده ميشود خلاقيت Ùˆ به موجب آن دستيابي به نوآوري Ùˆ بالا رÙتن اثر بخشي Ùˆ کارآيي ( بهره وري نيروي انساني ) ميتواند جهت Øرکت سازمان را نسبت به تغييرات جهاني هم Ù…Øور Ùˆ به سمت توسعه ملي بالنده سازد .
انگيزش و خلاقيت و بهبود عملکرد
هرگونه تغيير Ùˆ تØولي را Ú©Ù‡ تاثيرات مثبت داشته باشد بهبود مي ناميم . تغيير Ùˆ بهبود را در دو Ø´Ú©Ù„ کلي ميتوان ديد ÙŠÚ©ÙŠ تغييرات Ùˆ اصلاØات جزئي Ú©Ù‡ با Kailzen Ùˆ يا تØول دائمي معرو٠است Ùˆ ديگري اصلاØات Ùˆ تغييرات کلي Ùˆ وسيع Ú©Ù‡ به نوآوري معرو٠مي باشد . هرگاه نوآوري همراه با کايزن باشد در طي زمان استانداردهاي جديد بالاتر از استاندارد هاي قبلي قرار ميگيرند Ùˆ نمودار بهره وري بصورت تشويقي ديده ميشود Ú©Ù‡ نشان دهنده بهبود عملکرد در سيستم است .
نوآوري + بهره Ùˆ ري بهبود عملکرد Ùˆ يا Ú©ÙŠÙيت مستمر
تغيير عامل مهم انگيزش است Ùˆ نياز به راه ØÙ„ يابي در منشاء تغييرات خلق الساعه خلاقيت به بار مي آورد . Øرکت از Øالت Ùشار به رضايت باعث نوعي آرامش مطلوب ميشود Ú©Ù‡ خد بستر تغيير Ùˆ زمينه ساز خلاقيت هاي بعدب است .
بهبود اقتصادي هر کشور هنگامي آغاز ميشود که خواهان عملکرد بالايي باشد اين بهبود عملکرد چيزي است که کشورهاي جهان به آن نياز دارند . ( دکتر توردال – 1990 )
دکتر توردال رئيس Ú©Ù†Ùدراسيون جهاني بهره وري مقاله بسيار جالب Ùˆ ارزنده دکتر ويليام رنالد را در مورد قواعد قديم Ùˆ جديدي Ú©Ù‡ در باره رئوس تغييراتي Ú©Ù‡ براي بهبود عملکرد در چند دهه اخير روي داده در جدولي Ø¨Ø´Ø±Ø Ø²ÙŠØ± نقل مي کند .
قواعد قديم قواعد جديد قواعد قديم قواعد جديد
بزرگتر ، بهتر کوچک زيباست تمرکز تمرکز زدايي
پيچيدگي سادگي اختيارات سازماني متمرکز سازمان گسترده
تئوري X تئوري y تخصيص در وظاي٠سيستم هاي توليدي
کاهش هزينه ارزش اÙزوده استÙاده زياد از ماشين اضاÙÙ‡ ظرÙيت
مشکل گشايي موردي برنامه ريزي استراتژيک مشغولکردن کارکنان مشغول کردن مواد Ùˆ مصالØ
سيستم سÙارش يکجا تØرک مداوم کنترل هاي متعدد ÙŠÚ© کنترل صØÙŠØ Ø¯Ø± ابتدا
موجودي بعنوان دارايي موجودي بعنوان هزيه سود کوتاه مدت سود آوري بلند مدت
مديريت دستوري مديريت مشارکتي ارضاء غرور غرور ارضا نشده
قدرت رئيس قدرت کارکنان اصالت هد٠سازمان اصالت هد٠مشتري
درصدي از توليد ناقص توليد بدون نقص سيستم پيگيري سيستم جذب
تاکيد به پول تاکيد به زمان بهره وري تدريجي بهره وري جهشي
اÙزايش هاي کمي اÙزايش هاي Ú©ÙŠÙÙŠ ازدياد بهبود
نيروي متخصص متصديان آموزش ديده چند ØرÙÙ‡ اي Øرکت با توجه به سود مقطعي Øرکت استراتژيک
تداوم تناوب وابستگي به تجربه Øال از انديشه هاي قديمي آزادي براي عقايد تازه
عرضه کنندگان در خطر عرضه کنندگان خبره سنجش بهره وري بهبود بهره وري
توجه به ورودي توجه به خروجي کنترل پيچيده کنترل ساده
منطق قياسي ( استنتاجي ) تÙÚ©ÙŠ خلاق مغايرتها تشابهات
توجيه هزينه ها سرمايه گذاري استراتژيک Øد اکثر کردن بهينه کردن دراز مدت
جستجوي نيروي کار ارزان تربيت نيروي کار اثر بخش صدور اشتغال ØÙظ نوآوري
تجزيه Ùˆ تØليل روندها جهش هاي چشمگير قيمت سهام مزيت رقابتي
آموزش و پرورش عمومي خلاقيت و نو آوري
آموزش اساسي تري جنبه توسعه منابع انساني بشمار مي رود . با توجه به زمينه اثر آموزشها آنها به دو بخش تقسيم مي شوند
ال٠) آموزشهاي اختصاصي Ú©Ù‡ موجب ارتقاي Ú©ÙŠÙÙŠ Ùˆ کمي توان Ùرد آموزش گيرنده در زمينه مشخص ميگردد مانند رشته هاي Ùني Ùˆ ØرÙÙ‡ اي
ب ) آموزشهاي عمومي : آن بخش را دربر ميگيرد Ú©Ù‡ در مجموعه Ùعاليتهاي Ùرد يا Øداقل بخشي از آنها اثر مثبت مي گذارد Ùˆ تکنيکها Ùˆ تمرينات تقويت ØاÙظه ØŒ تند خواني Ùˆ خلاقيت از آن جمله اند .
در جهان امروز هر ملتي با تقويت خلاقيت سعي در ازايش سرعت پيشرÙت Ùˆ مشکل گشايي هر Ú†Ù‡ سريعتر دارد . در جنين شرايطي زمينه وسيع Ùˆ در عين Øال اساسي پيشرÙت در جنبه هاي گوناگون تمدن Ùˆ Ùرهنگ ØŒ خلاقيت Ùˆ نوآوري است Ú©Ù‡ لازم است سريعا Ùعاليت در زمينه اÙزايش آن توسعه يابد . بطور کلي هد٠از آموزش خلاقيت شامل مراØÙ„ زير است
1 – شناخت Ùراگيران از استعداد خلاقيت
2 – پي بردن به استعداد خلاقيت در خويشتن
3 – اعتقاد به رشد استعداد خلاقيت و سعي در جهت آن
4 – بکار گيري توان خلاقيت در ØÙ„ مسائل ومشکلات زندگي ( ص 154 – خلاقيت Ùˆ نوآوري در انسانها Ùˆ سازمانها )
شرايط ايجاد خلاقيت و نوآوري
– Ùضاي خلاق : ÙŠÚ©ÙŠ از راه هاي مهم ظهور نوآوري بوجود آوردن Ùضاي Ù…Øرک خلاقيت است
بکار گيري سيستم مديريت استعداد TMS ابزار مؤثري در سازمان بشمار مي رود . Ú©Ø´Ù ØŒ جذب ØŒ ØÙظ Ùˆ اداره Ùˆ مديريت استعداد ها از عناصر اصلي اين مديريت است . مکان خاصي را در اداره جهت خلاقيت اÙراد درنظر گرÙته Ùˆ انواع وسايل Ùˆ ابزار خلاقيت را در آن قرار دهيد ( پوستر ها – Ùيلمها – نرم اÙزار هاي کامپيوتر Ùˆ .... )
– دادن وقت Ùˆ آزادي Ùکر براي خلاقيت :
- برقراري سيستم پيشنهادات Ùˆ تقويت نظرات Ùˆ عقايد جديد Ùˆ ارزش قائل شدن براي اÙراد خلاق Ùˆ سخت کوش ( قهرمانان آرام )
- ايجاد روابط گروهي Ùˆ استÙاده از سينرژي Ùˆ شهود در گروه
- ايجاد Ùضاهايي براي سرگرمي هاي ايده ساز – ورق زدن کتابها Ùˆ مجلات Ùˆ مسائل Ù…Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± بين جوانان جامعه
- پياده روي بصورت Ùردي Ú©Ù‡ نوعي آرامش Ùکري بدنبال دارد Ùˆ در آن تداعي آزاد ذهني انجام شده اÙکار Ùˆ ايده هاي نو پيامد آن است
- موسيقي مناسب اثر خارق العاده اي در تراوش اÙکار داشته Ùˆ تصوير سازي ذهن را Ùعال ميکند Ùˆ از آن ميتوان در Ùضاهاي هنري Ùˆ آموزشي جهت تراوش خلاقيت اشخاص بهره جست ( خلاصه برداري Ùˆ تØليل هاي نويسنده از کتابهاي رÙرنس داده شده )
تکنيکهاي خلاقيت
- تکنيک چرا : اين تکنيک هم براي ØÙ„ مسائل Ùˆ هم براي ايده يابي Ùˆ ايده پردازي بکار ميرود . براي شناسليي Ùˆ تعري٠درست مسئله ميتوان از اين تکنيک استÙاده کرد . سپس ايده هاي جديدي در رابطه با موضوع بدست مي آيند Ùˆ چراي ديگري Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ شود Ùˆ بايد توجه داشت Ú©Ù‡ سوالات تا آنجا ادامه پيدا مي کند Ú©Ù‡ به ÙŠÚ© بصيرت Ùˆ بينش برسيم Ùˆ يا در ÙŠÚ© باتلاق Ùرو رويم ( ص 20 – جليل صمد آقايي ) اين تکنيک را ميتوان با تکنيک سؤالات ايده بر انگيز ( SCAMPER) ترکيب نمود
- تکنيک يورش Ùکري Brain Storming : اين تکنيک را نخستين بار دکتر آلکس اسبورن Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯ Ùˆ چنان مورد استÙاده Ùˆ استقبال مردم Ùˆ سازمانها در غرب قرا گرÙته Ú©Ù‡ جزئي از زندگي آنان شده است . يورش Ùکري در واژه نامه بين المللي « وبستر » چنين تعري٠شده است : اجراي ÙŠÚ© تکنيک گرد همايي Ú©Ù‡ از طريق آن گروهي مي کوشند راه Øلي براي ÙŠÚ© مسئله بخصوص با انباشتن تمام ايده هايي Ú©Ù‡ در جا بوسيله اعضاء ارائه ميگردد بيابد . در اين تکنيک تمام شرکت کنندگان به ايده يابي در Ù…Øيطي Ú©Ù‡ مؤکدا خالي از عوامل بازدارنده است هدايت ميشوند Ùˆ همين روØيه آزاد منجر به آنچه Ú©Ù‡ ميتوان آنرا ايده هاي خارق العاده ناميد ميگردد .
چهار قانون اساسي در اين تکنيک ذکر مي شود 1 – انتقاد ممنوع 2 – چرخش آزاد Ùˆ جسارت Ø·Ø±Ø Ø§ÙŠØ¯Ù‡ هاي خارج از ذهن با استقبال روبرو مي شود 3 - کميت ايده ها مورد نظر است
4 – ترکيبات ايده ها Ùˆ Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø¢Ù† ( ص 119 – دکتر تيمور آقايي )
تکنيک شش کلاه Ùکري : مبدع اين تکنيک دکتر ادوارد دوبونو است . بطور کلي اين تکنيک شش جنبه يا سبک Ùکري را تعري٠کرده Ùˆ براي هرکدام کلاه رنگ خاصي را بعنوان سمبل تعيين مي نمايد تا بوسيله آن بتوان بطور روشن Ùˆ سريع ا ز سبک Ùکري ( گرايش – Øالت – اØساس – Ùکر – موضع – نگرش ) خود ØŒ آگاه شد انرا تغيير داد يا بديگران اعلام نمود Ùˆ از سک Ùکري ديگران نيز آگاه شد . البته با کمي دقت در Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Â« کلاه خودت را قاضي Ú©Ù† » متوجه مي شويم Ú©Ù‡ به نوعي چنين روشي در Ùرهنگ ايراني – اسلامي وجود داشته است . در اين تکنيک رنگ کلاه متناسب با سبک Ùکري مربوطه است .
کلاه سÙيد : سÙيد رنگ خنثي Ùˆ منÙعل است . کلاه سÙيد با موضوعات Ùˆ Ø´Ú©Ù„ هاي انÙعالي سر Ùˆ کار دارد . واقعيتها بدون هيچگونه قضاوتي مورد جستجو قرار مي گيرد
کلاه سرخ : سرخ نشانه خشم شور Ùˆ هيجان است . بينش هيجاني Ùˆ جنبه هاي اØساسي Ùˆ غير استدلالي ( ابزار مناسبي براي بيرون ريختن اØساسات است )
کلاه سياه : نشانه منÙÙŠ نگري Ùˆ اÙسردگي است . بيانگر جنبه هاي منÙÙŠ Ùˆ بد بينانه است
کلاه زرد : زرد نشانه Ø¢Ùتاب Ùˆ مثبت است . جنبه هاي مثبت Ùˆ خوشبينانه
کلاه سبز : نشانه رويش Ùˆ باروري . بيانگر خلاقيت Ùˆ Ùکر هاي نو است
کلاه آبي : سردي Ùˆ آسمان . برنامه ريزي Ùˆ ساماندهي کلاه نظارت Ùˆ استÙاده از بقيه کلاه هاست (ص 44 – صمد آقايي )
تغيير اØساس زاويه ديد سبک Ùکري Ùˆ نگرش در بازي با کلاه ها موجب آن مي شود تا به Ùکر خود مسلط شده Ùˆ چيز هايي را Ú©Ù‡ مي خواهيم Ùرا خوانيم . علاوه بر اين چون Ùکر با رنگ کلاه عوض ميشود Ùشاري بر شخصيت Ùرد وارد نشده Ùˆ Ùقط روش Ùکري عوض ميشود Ùˆ مخالÙت انتقال يا موضع گيري را در گروه از بين مي برد .
تکنيک گروه اسميNo mial Grup Teechnig : Ùرآيند تصميم گيري شامل 5 مرØله است:
اعضاء گروه در بررسي يکديگر دور ÙŠÚ© ميز جمع ميشوند مسئله بصورت کتبي به هريک از اعضاء داده ميشود Ùˆ آنها چگونگي ØÙ„ مسئله را مي نويسند . هريک از اعضاء به نوبت ÙŠÚ© عقيده را به گروه ارائه مي دهد ØŒ عقايد ثبت شده در گروه به بØØ« گذارده ميشود تا Ù…Ùاهيم جهت ارزيابي روشن تر Ùˆ کاملتر شود . هريک از اعضاء مستقلا Ùˆ مخÙيانه عقايد را درجه بندي مي نمايد . تصميم گروه آن تصميمي خواهد بود Ú©Ù‡ در مجموع بيشترين امتياز را بدست آورده باشد . ( ص 4 – عباس طالب بيدختي )
تکنيک الگو برداري از طبيعت ( Bionics ) : ÙŠÚ©ÙŠ از تکنيکهاي خلاقيت Ùˆ نوآوري Ú©Ù‡ در ابداعات Ùني کاربرد گسترده Ùˆ موÙقي داشته الگوبرداري از ضعي٠است . برنامه ريزي هاي کامپيوتر Ùˆ موضوع هوش مصنوعي همه با الگو برداري Ùˆ تقليد از Ùعاليتهاي مغز آدمي انجام شده است . ذهن با قدرت انتخابگر خود جريانهاي طبيعت را درقالب قانون ريخته Ùˆ عرصه هاي جديدي را پيش روي بشريت مي گشايد Ùˆ ابداعات Ùˆ اختراعات تازه اي را به او ارزاني ميدارد (ص 126 – خلاقيت Ùˆ نوآوري )
تکنيک دلÙÙŠ ( Delphi tec ) : در اين تکنيک اÙراد هيچگاه بصورت گروه در ÙŠÚ© جلسه Ùˆ بصورت رويارويي مستقيم جمع نمي شوند Ùˆ اين تکنيک در پنج مرØله صورت مي پذيرد .
1 – اعضاء گروه بصورت مخÙيانه راه ØÙ„ کتبي ارائه مي دهند
2 – نظرات کتبي به يک ايستگاه مرکزي ارسال مي شود
3 – همه نظريات براي هر يک از اعضاء گروه ارسال ميشود
4 – اعضاء در باره نظريات ديگران اظهار نظر کتبي به ايستگاه مرکزي مي Ùرستند
5 – مراØÙ„ 3 Ùˆ 4 آنقدر تکرار ميشود تا اتÙاق آراء بدست آي ( وي ØŒ جي ØŒ پانيه 1982 ) ( ص 122 – خلاقيت Ùˆ نوآوري )
تکنيک TKG : ØÙ„ گروهي مسئله Ú©Ù‡ توسط کوباياشي Ùˆ کاراکيتا در سال 1964 ابداع شد . اين روش مبتني ب مجموعه واقيتهايي است Ú©Ù‡ شرکت کنندگان توليد مي کنند . اين واقعيتها داراي 3 شرط زيرند 1 – بايد به مسئله مورد نظر مربوط باشند 2 – بطور عيني اثبات پذير باشند 3 – مهم باشند
TKG داراي 2 مرØله ال٠) تعري٠مسئله : شرکت کنندگان واقعيت هاي مربوط به زمينه مورد نظر روي کارت مي نويسند ب ) ØÙ„ مسئله ) شرکت کنندگان راه ØÙ„ هاي پيشنهادي را مي نويسند Ùˆ سپس بصورت مجموعه اي قرائت مي شود
تکنيکهاي ديگر خلاقيت نيز Ú©Ù‡ در پرورش ذهن ميتوان استÙاده از آن نمد عبارتند از :
تکنيک ايدکاتور ( تÙکر کلامي Ùˆ ديداري Ùˆ استÙاده از سمبول هاي گراÙÙŠÚ©ÙŠ بجاي کلمات ) – تکنيک يورش Ùکري معکوس : معرÙÙŠ وضعيت مطلوب Ùˆ پيدا نمودن نقاط قوت يا اشتباهات آن - تکنيک PMI : نکات مثبت Ùˆ نکات منÙÙŠ موضوع Ùˆ نهايتا نکات جالب Ùˆ تازه مورد را ليست نموده Ùˆ موضوع را از نظر Ù…Øدوديتها Ùˆ مزايا Ùˆ تازگي هاي آن بررسي مي نمايد – تکنيک ايÙاي نقش – تگنيک Ú†Ù‡ مي شد اگر ..... ØŸ تکنيک وارانه سازي ( کش٠چيزهايي Ú©Ù‡ وجود ندارد ) کارهايي Ú©Ù‡ انجام نمي دهيد Ùˆ ......
Ùˆ ديگر تکنيک ها Ú©Ù‡ در Øوصله اين مقاله نمي گنجد تکنيک هايي است Ú©Ù‡ با آموزش آنها در کلاس خلاقيت ميتوان بر اÙراد خلاق سازمانها اÙزود Ùˆ نهايتا به بهره وري بهينه Ùˆ Ú©ÙŠÙيت مطلوب دست ياÙت .
آموزش کاربردي خلاقيت Ùˆ ØÙ„ خلاق مسئله در واØد سازمان آموزشي (کلاس درس)
راهکارهاي کاربرد خلاقيت در ØÙ„ مسائل Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ در سازمان آموزشي ( کلاس درس )
1 – ارائه تصويري از قسمتي از درس Ùˆ درخواست ساختن داستاني در باره آن از هر ÙŠÚ© از Ùراگيران
2 – عنوان نمودن جمله اي مربوط به درس Ùˆ درخواست ساختن داستاني در باره آن از هر ÙŠÚ© از Ùراگيران
3 – ارائه کلمات کليدي و درخواست تغيير شکل نوشتاري واژه به طوري که معني خاصي را در باره موضوع درس يا چيزي که مربوط به آن است به ذهن متبادر سازد
4 - استÙاده از جملات تØريک کننده Ùˆ هيجان انگيز مانند خود را در جاي .... بگذاريد – به جاي نقطه چين بر اساس موضوع درس تلوزيون – يخچال – موجودات سياره عطارد – نپتون – باکتري – بمب ساعتي Ùˆ ...... ميتواند قرار بگيرد .
5 – استÙاده از الگوهاي طبيعت Ùˆ نظام موجود در آن در ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨ علمي Ùˆ سازمان دهي در باره مطالب در ÙŠÚ© مورد انتزاعي Ùˆ تجزيه Ùˆ تØلبل موÙولوژيک
6 – استÙاده از خواب خلاق يا ناخود آگاه به اين ترتيب Ú©Ù‡ موضوع درسي مثلا منظومه شمسي را دريک Øالت نيمه خواب Ùˆ Relaxe براي دانش آموزان بصورت تصوير خلاق بيان نموده Ùˆ آنها را با کنترل خواب خود جزو چيزهاي جالب Ùˆ خلاقي را ديده Ùˆ سپس در باره آن علاوه بر يادگيري دانشي درس خلاقانه به بØØ« Ùˆ Ú¯Ùتگو بپردازند .
7 – همÙکري در گروه در باره ÙŠÚ© مسئله ابتدا بصورت Ùردي به مسئله Ùˆ پاسخ آن مي انديشد Ùˆ سپس راه ØÙ„ ها را در گروه به بØØ« گذاشته Ùˆ بهترين راه ØÙ„ بر اساس آراء انتخاب مي شود .
8 – ثبت ايده اي جديد Ùˆ ناگهاني Ùˆ اعلام آن در هر شرايطي در کلاس Ú©Ù‡ لازمه آن دادن Ùکر Ùˆ Ú¯Ùتار در کلاس است اين ايده ها ميتواند راجع به موضوع درسي هر جلسه باشد .
9 – انجام دادن کارهاي ساده بر خلا٠عادت هميشگي Ùˆ تغيير نوع Ú¯Ùتار – Øرکات چهره Ùˆ بدن Ùˆ Ø´Ú©Ù„ نوشتن Ùˆ غيره ميتواند به تغيير عادت Ú©Ù…Ú© کند .
10 – تØميل روابط : براي چيزهاي نامربوط تشابهاتي پيدا کنيد . از موضوعات درسي استÙاده نموده دو کلمه نا مرتبط را با توجه به موضوع درس عنوان نموده Ùˆ تشابهات آن را مورد بررسي قرارداده Ùˆ يا در قسمتي کاملا شبيه را بررسي نموده Ùˆ پيدا کنيد Ú©Ù‡ تا Ú†Ù‡ تضادهايي با هم دارند مثال : ( صابون – کاغذ ) صابون کاغذي [ راه ØÙ„ مانند توق٠در پاگرد پلکان است . نظري انداختن به اينکه به کجا مي رويم Ùˆ از کجا آمده ايم . ] جايي براي Ù†Ùس تازه کردن
نتيجه گيري Ùˆ پيشنهاد هاي تØقيق
در اين مقاله تاثير سازمانهاي آموزشي را بر بالا رÙتن بهره وري Ú©Ù„ سازمان بررسي نموده استدلال نموديم Ú©Ù‡ اÙزايش بهره وري متخصصان Ùˆ صاØبنظران Ùˆ انديشمندان کشور Ú©Ù‡ سازمانهاي اموزشي را تشکيل مي دهند بيشترين تاثير را بر نيروي انساني Ùعال در نهادها Ùˆ سازمانها ÙŠ ديگر ( بهداشتي – صنعتي – هنري – نظامي - ..... ) مي گذارد لذا آموزش خلاقيت Ùˆ پرورش Ùرآيند خلاق ØÙ„ مسئله Ùˆ توجه به نوآوري هاي اÙراد ميتواند موجب اÙزايش Ú©ÙŠÙيت ستادهاي سازمان آموزشي گردد Ùˆ به نوبه خود اين ستاده ها بعنوان نهادهايي خلاق با ورود به بازار کار Ùˆ سازمان هاي سازنده جامعه ÙŠÚ© ارتقاء Ø³Ø·Ø Ø¨Ù‡Ø±Ù‡ وري سازمان ها ذيربط شده Ùˆ با اÙزايش بهره وري نيروي انساني در اين سازمانها جامعه به سمت رشد اقتصادي Ùˆ توسعه ياÙتگي قدم برداشته Ùˆ هماهنگ با تغييرات جهاني پيش خواهد رÙت .
لذا آموزش خلاقيت Ùˆ بکارگيري آن در کلاسهاي درس با توجه به موضوع خاص دانشي آن جلسات در سازمان آموزشي از نيازهاي بسزاي آموزش Ùˆ پرورش بوده Ùˆ بايستي در سياستگذاري کلان آموزشي برنامه ريزيهايي بر اساس پژوهش ميداني در باره آن انجام گيرد . اين دوره هاي آموزشي ميتواند در سازمانها نيز جهت بهبود عملکرد کارکنا Ù† برگزار گردد . پيشنهاد ميگردد براي ارزيابي همبستگي مثبت بين خلاقيت Ùˆ نوآوري Ùˆ بهره وري در سازمانها از روش ميداني Ùˆ دو گروه آزمايش شونده Ùˆ گواه استÙاده نمود معلمين را به عنوان نهاده ها مورد آموزش تکنيکهاي خلاقيت ØŒ شناسايي اÙراد خلاق در کلاس درس Ùˆ تقويت اين ويژگيها قرار داده شوند وروشهاي خلاق ØÙ„ مسئله به آنان آموزش داده شود . پس از دوره آموزشي دانشي Ú©Ù‡ توسط اين معلمين با استÙاده از تکنيکهاي خلاقيت انجام مي پذيرد ميزان خلاقيت ستاده هاي کلاس آنان را با پرسشنامه خلاقيت سنجيده Ùˆ پس از ورود اين Ù…Øصول به سازمانهاي مختل٠بهره وري توليد گروه آمزش ديده Ùˆ گروه گواه را مورد ارزيابي قرار داده تاثير آموزش خلاقيت بر نهاده ها ( نيروي انساني ) Ùˆ اÙزايش بهره وري را اندازه گيري نموده Ùˆ همبستگي ميان اين دو بدست مي آيد .
لازم به ذکر است همبستگي مثبت بين نوآوري Ùˆ خلاقيت Ùˆ بهره وري نيروي انساني بصورت تطبيقي در طي تاريخ اثبات شده Ùˆ اختراعات Ùˆ ابتکارات بشر روز به روز از هزينه ها کاسته Ùˆ بر سود آوري اين ÙÙ† آوريها دلالت دارد .
هر گونه استÙاده از مطالب با ذکر ماخذ بلامانع است
منابع Ùˆ ماٌخذ Ùارسي
1 – دکتر تيمور آقايي Ùيشاني – خلاقيت Ùˆ نوآوري در انسانها Ùˆ سازمانه – انتشارات ترمه – چاپ اول 1377
2 – دکتر Ù…Øمود ساعتچي – روانشناسي بهره وري – موسسه نشر دانش – چاپ اول 1376
3 – جليل صمد آقايي – تکنيک هاي خلاقيت Ùردي Ùˆ گروهي – مرکز آموزش مديريت دولتي – چاپ اول 1380
4 – موسسه تØقيقاتي تدبير اقتصاد – شاخص توسعه ياÙتگي – چاپ اول 1382
5 – دکتر سيد Øسين ابطØÙŠ Ùˆ بابک کاظمي – بهره وري – موسسه مطالعات Ùˆ پژوهشهاي بازرگاني – چاپ چهارم 1382
6 – مديريت Ùˆ بهره وري – راهنماي جامع مديريت بهره وري – نشر کارآÙرينان – چاپ دوم 1379
7 – اÙشين سليماني – کلاس خلاقيت – انتشارات انجمن اولياء Ùˆ مربيان – چاپ دوم 1384
8 – دکتر Øسن قاسم زاده – آموزش کاربردي خلاقيت Ùˆ ØÙ„ خلاق مسئله – انتشارات قصيده سرا – چاپ اول 1381
9 – ناهيد Ù…Øمدي – خلاقيت در مديريت ( 1 ) www. Irtn.com
10 – عباس طالب بيدختي – عليرضا انوري – خلاقيت Ùˆ نوآوري در اÙراد Ùˆ سازمانها – اينترنت سايت تدبير – سازمان مديريت
بوک مارک ها