بالا
لامپ رشد گیاه

 دانلود نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه

 دانلود نمونه سوالات فراگیر پیام نور

 فروشگاه پایان نامه و مقاله


 تایپ متن و مقاله و پایان نامه





 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 از مجموع 5

موضوع: حسابداری واحدهای اموزشی

  1. #1
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    Pdf حسابداری واحدهای اموزشی

    • چكيـده :

    داشتن اطلاعات كافي در زمينة انجام فعاليت هاي مالي مدارس و توانايي كار در اين رابطه براي مديران مدارس ضروري است و مديران مدارس به منظور انجام فعاليت هاي مالي مي بايست اطلاعات لازم و قابل اطميناني در زمينة انجام امورات مالي مدارس داشته باشند.
    اين مجموعه با همين هدف و به منظور در اختيار گذاشتن دانش كافي مرتبط به امور حسابداري مدارس براي مسئولين واحدهاي آموزشي تهيه و تدوين شده است .
    در اين مجموعه سعي شده است كه ابتدا اطلاعات لازم در زمينه هاي مسايل مرتبط با حسابداري مدارس و آشنايي با دفاتر روزنامه ، كل ، سندحسابداري و ترازنامه به صورت تئوري ارائه شود و در آخر مسأله اي مطرح و به صورت عملي انجام شود تا حتي المقدور مديران با نحوة امور حسابداري آشنا شوند .
    اميد است اين مجموعه كه حاصل تجربيات مؤلفّان در سمت هاي مديريت و معاونت مدارس مي باشد مورد استفادة بهينة مديران مدارس قرار گرفته و مديران واحدهاي آموزشي با مطالعة آن در تنظيم اسناد حسابداري رويه اي صحيح در پيش گرفته و از سليقه اي عمل كردن در تنظيم اسناد مالي پرهيز نمايند .


    • مقـدمـّه :

    نوشتاري كه پيش روي شماست داراي مطالبي در زمينة حسابداري واحدهاي آموزشي است كه با بياني روشن و ساده جهت آشنايي مديران مدارس تهيّه گرديده است . در اين مجموعه سعي بر آن است تا حد امكان مديران مدارس را كه در حقيقت نمايندگان آموزش و پرورش براي حفظ و حراست از بيت المال مي باشند با مسايل مربوط به حسابداري مدارس آشنا كنيم .
    اين مجموعه بر اساس تجربيات بدست آمده در مديريت واحدهاي آموزشي و مطالعه و استفاده از چند منبع معتبر تهيه و تنظيم گرديده است .
    دلايلي كه باعث شد اين نوشتار تهيه گردد به شرح ذيل مي باشد:
    ا- سليقه اي عمل كردن بعضي ازمديران مدارس درتنظيم اسناد مالي مدارس
    2- آشنا نبودن بعضي از مديران با سيستم حسابداري
    3- عدم شركت بعضي از مديران در دوره هاي توجيهي مرتبط با حسابداري
    4- انتصاب مديران جديد در واحدهاي آموزشي كه تجربة كافي در زمينة مديريت و حسابداري مدارس ندارند .
    5- ايجاد روية صحيح و يكسان در مدارس جهت تنظيم اسناد حسابداري
    اميد است با مطالعة اين مجموعه توسط مديران مدارس قدمي در راه بهبود وضعيت حسابداري مدارس برداريم و اميدواريم كه مديران واحدهاي آموزشي با توجّه به مسئوليت شرعي كه جهت بيت المال به عهده دارند در مورد هزينة صحيح و بجاي اعتبارات و سرانه ها نهايت دقت را مبذول فرموده و از هرگونه افراط و تفريط جلوگيري به عمل آورند .


    • حساب بانكي :

    حساب بانكي ، حسابي است به نام واحد آموزشي و پرورشي در رديف حساب هاي دولتي در نزد يكي از شعب بانك ملي ايران يا يكي ديگر از بانكها كه در مركز به معرفي خزانه ودر شهرستان ها به معرفي نمايندگي خزانه در استان افتتاح مي شود .
    در واحدهاي آموزشي وجوه هزينه سرانه مستقيماً از طريق حسابداري آموزش و پرورش منطقه يا شهرستان در وجه مسئول واحد پرداخت خواهد شد .
    برداشت از حساب بانكي در مدارس با دو امضاء از سه امضاء اعضاي شوراي مالي( رئيس واحد ثابت و امضاي يكي از دو نفر اعضاي شوراي مالي مدرسه) صورت خواهد پذيرفت، و اعضاي شوراي مالي در مقابل انجام هزينه ها مسئوليت مشترك خواهند داشت .


    • چك :

    برداشت از حساب بانكي طي دسته چكي كه از سوي بانك با معرفي مراجع ذيصلاح به مسئولين واحدهاي آموزشي داده مي شود صورت مي گيرد . بنا بر اين مديران مدارس به منظور جلوگيري از هر گونه سوءاستفاده هاي احتمالي در هنگام صدور چك موارد زير را بايد مورد توجه قرار دهند :
    1- تاريخ صدور چك با عدد و حروف نوشته شود .
    2- مبلغ مندرج در چك بايد با عدد و حروف نوشته شود و در صورتي كه جاي خالي مانده باشد جلوي آن را خط كشيده و مسدود نمايند .
    3-نام گيرندة وجه و مشخصات آن در متن چك قيد گردد.
    4- حواله كرد چك را خط بزنيد تا وجه چك فقط به ذينفع آن پرداخت شود.
    5- به منظور رسيدگي هاي بعدي و نگهداري سوابق مربوط به چك هاي صادره بايدمشخصات كامل چك در ته سوش چك نوشته شود .
    6- موجودي حساب بانكي بايد پس از صدور هر چك در قسمت ماندة كنوني ته سوش چك قيد شود .
    7- چك هاي دولتي بايد به امضاي حداقل دو نفر برسد .
    8- پس از امضاي چك توسط افراد ذيصلاح ، مهر آموزشگاه به چك صادره حك گردد .
    9- حتي المقدور براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي روي مبالغ چك چسب زده شود.
    10- هنگامي كه چك در وجه فردي صادر گرديد از تحويل گيرنده چك در پشت ته سوش چك امضاء دريافت گردد .


    • شوراي مالي :

    شوراي مالي ، شورايي است كه جهت تصميم گيري در مورد هزينه هاي مدرسه هر دو هفته يك بار تشكيل جلسه خواهد داد و به هر حال تشكيل جلسات شوراي مالي حداقل يك بار در ماه الزامي است . كه تركيب اعضاي شوراي مالي مدارس طبق مادة 2 آيين نامة مالي واحدهاي آموزشي و پرورشي مي باشد .
    بدون تصويب شوراي مالي انجام هيچ گونه هزينه اي مجاز نخواهد بود. مديران مدارس بايد با توجه به آيين نامة مالي و تركيب شوراي مالي طبق مادة2درابتداي دورة مالي(سال تحصيلي ) اعضاي شوراي مالي را تعيين نمايند.صورتجلسات شوراي مالي در رابطه با هزينه هاي جاري مدارس تحت عنوان مجوز هزينه يا خريد يا مجوز برداشت از حساب بانكي ، علاوه بر اينكه بايد به سند حسابداري و فاكتورها پيوست باشد بايد دردفتر مخصوص ثبت و به امضاي اعضاي شورا برسد.


    • وظايف شوراي مالي :

    مهمترين وظايف شوراي مالي مدرسه عبارت است از :
    1- بررسي برنامه هاي مالي مدرسه و ارائة آن به انجمن اولياء و مربيان مدرسه جهت تصويب
    2- نظارت بر حسن اجراي مصوبات مالي انجمن اولياء و مربيان و دستورالعمل هاي مالي ذيربط
    3- همكاري مستمر با مسئول مدرسه ، در استفاده صحيح از منابع مالي با رعايت صرفه جويي و امضاي اسناد حسابداري
    4- انجام ساير وظايفي كه در دستورالعمل مالي مدارس به عهدة شوراي مالي گذاشته شده است .


    • هــزينـه :

    منظور از هزينه مبالغي است كه جهت كسب درآمد به خرج گرفته مي شود يعني اگر مؤسسه اي كارش ارائة خدمات است براي انجام و ارائة اين خدمات متحمل خرج ها و پرداخت هايي مي گردد كه آنها را هزينه مي گويند. يا اينكه اگر به كار خريد و فروش كالا اشتغال دارد، به منظور تحقّق اين هدف پرداخت هايي انجام مي دهد كه همانا هزينه مي باشد .
    هزينه طبق تعريفي كه در قانون محاسبات عمومي كشور براي آن ارائه شده است يعني هر نوع وجهي كه بابت كالاي تحويل شده يا خدمت انجام شده به ذينفع پرداخت مي شود . بنا بر اين شرط لازم و كافي براي تحقّق هزينه در سازمانهاي دولتي ايران،تحويل كالا يا انجام خدمت و پرداخت وجه آن مي باشد .


    • ســرانـه :

    وجوهي است كه از محل اعتبارات آموزش و پرورش و يا سازمان هاي وابسته به حساب واحد آموزشي و پرورشي در نزد بانك واريز مي شود .

    • مصارف اعتبارات و سرانه ها :

    اعتبارات وسرانه ها( منابع مالي مدرسه ) بايد براي مصارف ذيل هزينه گردد :
    1- حمل و نقل و ارتباطات ( شامل هزينه هاي پستي و تلفني ، مخابرات ، حمل و نقل اموال و اشياء متعلّق به مدرسه ، رفت و آمد دانش آموزان و هزينه هاي مشابه )
    2- تعمير تجهيزات و وسايل و ساختمان ها و پرداخت حق بيمه آنها در مقابل سرقت ، زلزله و سيل و آتش سوزي و ...
    3- سوخت و آب و برق و تلفن
    4- مواد و لوازم مصرفي و درحكم مصرفي اعم از آموزشي ، كارگاهي و آزمايشگاهي ، اداري و بهداشتي ، ورزشي و پرورشي
    5-تهيه وسايل مصرف نشدني آموزشي و كمك آموزشي (آزمايشگاهي و كارگاهي) ورزشي و اداري و ساير اموال غيرمصرفي ديگر
    6- هزينه هاي مربوط به فعاليت هاي پرورشي شامل : اقامه نماز ، برگزاري اردوها ، مسابقات ورزشي ، علمي، فرهنگي و هنري ، اجراي مراسم ايام ا... و اعياد مذهبي ، ملي و مناسبت هاي مختلف
    7- هزينه هاي مربوط به فعاليت هاي فوق برنامه پرورشي و ورزشي و كمك هاي ضروري به دانش آموزان و خريد جوايز و هدايا
    8- هزينه تشكيل كلاس هاي آموزش خانواده و مشاركت درتشكيل وفعاليت مركزراهنمايي و مشاوره خانواده ( وابسته به انجمن اولياء و مربيان )
    9- حق اشتراك مجلات آموزشي ( پيوند ، رشد ، تربيت و ... )
    10- تشويق كاركنان ، معلمان و مربيان مدرسه با رعايت مفاد مادة 90آيين نامه اجرايي مدارس
    11- پرداخت حق التدريس معلمين و حق الزحمة عوامل اجرايي كلاس هاي جبراني و فوق برنامه از محل وجوه مربوط به كمك هزينه خدمات خاص آموزش و پرورش
    12-پرداخت فوق العادة خاص و كارانه از محل بند 3 مادة 11 قانون شوراها پس از تصويب شوراي آموزش و پرورش
    13- تهية موادغذايي در مدارس شبانه روزي
    14- تهية وسايل ايمني آموزشگاه
    15- ساير موارد پيش بيني نشده كه انجام آن در ارتباط با فعاليت مدرسه ضروري و اجتناب ناپذير است .
    يادآوري اين نكته ضروري است كه در تنظيم اسناد حسابداري ، حساب هاي هزينه هميشه بدهكار بوده و حساب هاي درآمدي كه شامل سرانه ، كمكهاي مردمي و .... مي باشند هميشه بستانكار مي باشند .


    • سؤال :

    آيا مديران مدارس مي توانند براي تقدير و تشويق كاركنان و معلمان مثلاً در هفتة معلم از محل سـرانه مبلغي برداشته و هدايايي خريده و به آن ها اهداء نمايند ؟

    • پاسخ :

    خير ، مديران مدارس از محل سرانه مجاز به تهية هدايا براي معلمان نمي باشند امّا به استناد مادة 90 آيين نامة اجرايي مدارس از محل كمك هاي مردمي با موافقت انجمن اولياء و مربيان مي توانند جهت تشويق كاركنان و معلمان استفاده نمايند .

    • تـنـخــواه :

    در بيشتر واحدهاي آموزشي جهت سهولت در انجام پرداخت ها ، مقداري وجه نقد در اختيار شخص يا اشخاص قانوني كه « مدير » ناميده مي شوند ، گذاشته مي شود تا پرداخت هاي جزئي كه نيازمند انجام تشريفات معمول پرداخت نمي باشد از آن محل انجام شده و سپس اسناد و مدارك مثبته در اين زمينه تهيه شود .
    مبلغ تنخواه گردان با صدور چك در وجه مدير آموزشگاه به وي پرداخت مي شود مبلغ تنخواه گردان لازم است در پايان هر دورة مالي تسويه شود .
    شوراي مالي مي تواند جهت پرداختهاي فوري و اضطراري و انجام هزينه هاي مدرسه طبق مادة 6 آيين نامة مالي مدارس مبلغي تنخواه گردان حداكثر تا 3000000 ريال در اختيار مدير مدرسه قرار دهد . بنا بر اين تنخـواه وجهـي است كه در اختيار مديرمدرسه قرارمي گيردتا باآن هزينه هاي جاري مدرسه را انجام دهد.
    تـبـصــره : حداكثر مبلغ تنخواه گردان در ابتداي هر سال تحصيلي با تصويب شوراي آموزش و پرورش استان قابل تغيير است .
    در پايان سال يا دورة مالي كه قرار است تراز مالي دوره تنظيم شود اگر مبلغي از تنخواه در دست مديران باقي مانده باشد موظفند آن را به حساب آموزشگاه در بانك واريز نمايندسپس به تنظيم تراز مالي اقدام كنند.
    نكتة مهم :اگر مديري پس از آنكه خريدي براي مدرسه انجام داد و در وجه فروشنده چكي صادر كرد در تنظيم اسناد ،حساب بانك بستانكار خواهــد شد واگروجه موردنظر را از محل تنخواه كه دردست مدير مي باشد پرداخت نمايددر تنظيم اسناد ، حساب تنخواه بستانكار خواهدگرديد و حساب هزينه ها بدهكار مي شوند .
    بنا بر اين مديران مدارس در هنگام ثبت عمليات حسابداري بايد به اين نكته توجّه داشته باشند.


    • فاكتور :

    فاكتور به هر نوع مدركي گفته مي شود كه حداقل حاوي اطلاعات زير باشد:
    1- مقدار كالاي تحويل شده يا كار انجام شده
    2- بهاي واحد كالا يا كار
    3- جمع كل بهاي كار يا كالاي تحويل شده به عدد و حروف بر حسب ريال
    4- نام و نشاني كامل فروشنده يا انجام دهندة كار به همراه امضاء( ممكن است نام و نشاني فروشنده يا انجام دهندة كار به صورت حك مهر در ذيل فاكتور باشد .)
    5- تعيين نوع كالا يا خدمات در ستون شرح
    6- ثبت تاريخ خريد و فروش كالا در سربرگ فاكتور به روز ، ماه و سال
    7- ثبت عنوان خريدار در قسمت صورتحساب مندرج در سربرگ فاكتور

    نمونه اي از فاكتور
    -----------------------------
    فاكتور فروش
    شماره اقتصادي............. شماره...................
    صورتحساب ...................... تاريخ..../..../....
    رديف
    شرح
    تعداد
    مبلغ جزء (ريال)
    مبلغ كل (ريال)
    .........
    .........
    .........
    .........
    .........
    .........
    .........
    .....................................
    .....................................
    .....................................
    .....................................
    .....................................
    .....................................
    .....................................
    ...........
    ...........
    ...........
    ...........
    ...........
    ...........
    ...........
    .............
    ............
    .............
    .............
    .............
    .............
    .............
    ...............
    ...............
    ...............
    ...............
    ...............
    ...............
    ...............
    مبلغ به حروف.......................................... .........
    ...............
    امضاء خريدار...........................امضاء فروشنده............................
    نشاني................................تلفن ......................






    من همچنان بی امضاء









  2. #2
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    • سند حسابداري :

    هر فعاليت مالي كه واقع مي شود حداقل در دو حساب ( بدهكار و بستانكار ) تأثير مي گذارد . حساب هايي كه بر اثر وقوع فعاليت مالي تحت تأثير قرار مي گيرند در ورقه اي به نام سندحسابداري ثبت وازآن طريق دردفاتر حسابداري (روزنامه وكل)منعكس مي شود . بنابراين سند حسابداري ، برگه اي است كه در آن فعاليت هاي مالي انجام شده بر حسب نوع حساب ، بدهكار و بستانكار مي گردد .
    در سند حسابداري ، دريافتها در ستون بدهكار و پرداختها در ستون بستانكار درج مي شود. در هر سند بايد جمع مبالغ دريافتي و پرداختي يكسان باشد و سند حسابداري ، تراز حسابهاي بدهكار و بستانكار را نشان مي دهد .
    سند حسابداري پس از امضاي مراجع صلاحيت دار در يك سازمان قابل ثبت در دفاتر حسابداري مي باشد.
    سند حسابداري مورد نياز مدارس بايد داراي فضاي مناسب جهت درج اطلاعات ذيل باشد :
    1- شمارة سند و تاريخ سند حسابداري
    2- ذكر تعداد برگه هاي پيوست به سند حسابداري
    3- ذكر شمارة صفحة دفتر كل
    4- شرح كافي در مورد واقعة مالي و ذكر شمارة چك صادره
    5- ستون مربوط به مبلغ كه حسب مورد ، مبلغ جزء يا مبلغ بدهكار و يا مبلغ بستانكار به ريال مي باشد.
    6- ذكر جمع مبالغ به عدد و حروف
    7- ذكر صفحة دفتر روزنامه در ذيل سند
    8- نام و نام خانوادگي و سِمَت و امضاي مسئولين مجاز



    نمونة سند حسابداري
    سندحسابداري
    شمارة سند : ......
    تاريخ : ...................... پيوست : ..........برگ

    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال





















    جمع كل: .................................................. .....







    جمع مبلغ ..........ريال به شرح بالا به صفحة........ در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:..........رئيس واحدآموزشي.........رئيس انجمن اولياءومربيان:........


    • قسمتهاي سند حسابداري :

    سند حسابداري فوق داراي قسمتهاي ذيل مي باشد كه به شرح هركدام مي پردازيم:
    1- شمارة سند : در ابتداي دورة مالي بر روي هر سند شماره اي نوشته مي شود كه اين شماره ها از آغاز دورة مالي با عدد يك آغاز و به طور پياپي تا پايان دورة مالي ادامه مي يابد .
    2- تاريخ : منظور تاريخ وقوع معاملات است كه با تاريخ فاكتور يكي مي باشد. (بر اساس روز ، ماه وسال )
    3- پيوست : منظور تعداد برگه هايي است كه به سند پيوست مي باشد . اگر به حساب واحدآموزشي مبلغي تحت عنوان سرانه ويا هروجه ديگري واريز شود ضمن پيوست فيش بانكي به سند ، در قسمت پيوست نوشته مي شود : يكبرگ. واگر مبلغي از سرانه با صدور چك در وجه ارائه دهندة خدمات هزينه گردد و كالاهايي خريداري شود ضمن پيوست يكبرگ مجوز هزينه (خريد) و يكبرگ فاكتور خريد به سند حسابداري در قسمت پيوست نوشته مي شود : دوبرگ . واگر از محل تنخواه پرداخت شود ضمن پيوست فاكتور به سندحسابداري در قسمت پيوست سندحسابداري « يكبرگ » نوشته مي شود.
    4- شمارة دفتر كل : منظور شمارة صفحة دفتر كل است كه عنوان حساب در آنجا ثبت شده است .
    5- شمارة دفتر معين و مبلغ جزء: در مدارس به علت حجم محدود فعاليت هاي مالي نياز به ثبت شمارة دفتر معين نمي باشد ولي براي مبلغ جزء اگر قرار باشد مثلاً دو يا چند فاكتور در يك سند نوشته شود مبالغ هر فاكتور به صورت جز به جز و به تفكيك در ستون مبلغ جزء و به صورت جمع در ستون بدهكار نيز ثبت مي شود و شرح كافي داده خواهد شد .
    6- ستون شـرح : در اين ستون ابتدا نام حسابي كه بدهكار مي شود درمنتهي اليه سمت راست ستون و سپس نام حسابي كه بستانكار مي شود يك سطر بعد ( خط دوم ) و متمايل به سمت چپ نوشته مي شود ، بعد از آن ، شرح مربوط به فعاليتهاي مالي ثبت مي گردد .
    7-ستون بدهكار : در اين ستون ، مبلغي كه يك حساب بدهكار گرديده ، دقيقاً در مقابل نام حساب ثبت مي گردد .
    8- ستون بستانكار : در اين ستون ، مبلغي كه يك حساب بستانكار شده ، دقيقاً در مقابل نام حساب ثبت مي گردد .
    براي اينكه در ثبت مبالغ مربوط به بدهكار و بستانكار اشتباهي صورت نگيرد و هر عدد در جاي خود ثبت گردد ارقام و اعداد را در ستونهاي سندحسابداري ، دفتر روزنامه و دفتركل ازسمت راست ستون ثبت مي نماييم.
    9- در قسمت پايين سند جمع مبالغ به صورت عدد و حروف نوشته شده و شمارة صفحة دفتر روزنامه نيز قيد مي گردد.
    10- ذيل سند توسط افرادي كه مشخص شده است امضاء مي شود و در مدارسي كه پست حسابدار وجود ندارد نياز چنداني به امضاء آن قسمت نمي باشد .


    • دفتـر روزنـامـه:

    اطلاعات مربوط به فعاليت هاي مالي پس از تجزيه و تحليل ( تعيين حسابهاي بدهكار و بستانكار ) و تنظيم سندهاي مربوط در دفتري به نام دفتر روزنامه به ترتيب تاريخ وقوع ثبت مي گردند .
    در دفتر روزنامه، كلية فعاليتهاي مالي مدرسه ، كه مستلزم دريافت و يا پرداخت وجه است ، بر اساس سند حسابداري و به ترتيب تاريخ و با درج شمارة سند ، ثبت مي گردد.
    كلية دريافتها در ستون بدهكار و كلية پرداختها در ستون بستانكار درج مي شود . در انتهاي هر صفحة دفتر ، جمع ستون بدهكار و بستانكار نوشته مي شود كه بايد تراز باشد و يك عدد يكسان در دو ستون ثبت گردد . سپس جمع به دست آمده به صفحة بعد منتقل مي گردد.
    ساده ترين و متداول ترين نوع دفتر روزنامه ، دفتري است كه آن را دفترروزنامة عمومي يا دفتر روزنامة دوستوني مي نامند . اين دفتر داراي دو ستون براي ثبت مبالغ بدهكار و بستانكار مي باشد .
    به طور خلاصه مي توان گفت كه اطلاعات مربوط به دفتر روزنامه را دقيقاً مي توان از روي سندحسابداري كه تنظيم شده ، ثبت نمود .

    نمونة دفتر روزنامه
    دفتر روزنامه
    رديف
    تاريخ
    شمارة دفتركل
    شـــرح
    شمارة سند
    بدهكار
    بستانكار
    روز
    ماه
    ريال
    ريال




    منقول از صفحة...









    نقل به صفحة....

























































    • چگونگي ثبت دردفتـر روزنـامـه:

    پس از اينكه سند حسابداري تنظيم و بدهكار و بستانكار حساب مشخص گرديد به ثبت فعاليتهاي مالي در دفتر روزنامه مي پردازيم. حال با توجه به نمونة دفتر روزنامه( نمونة صفحة قبل ) به شرح نكاتي در رابطه با قسمتهاي دفتر روزنامه مي پردازيم:
    1-عنوان صفحات دفتر روزنامه : معمولاً در بالاي صفحات دفتر روزنامه ، نام دفتر و نام واحدآموزشي كه اين دفتر متعلق به آن است نوشته مي شود(مثلاً دفتر روزنامة دبستان.......) همچنين قيد شمارة صفحه در بالاي آن و ذكر سال تحصيلي الزامي است .
    2- ستون رديف : در آغاز دورة مالي شمارة رديف از يك شروع مي شود و شمارة رديف با شمارة سند برابر مي باشد و تا پايان دورة مالي ادامه مي يابد.در بعضي از دفاتر به جاي ستون رديف ، شمارة روزنامه قيد شده است .
    3- ستون تاريخ: اين قسمت از دو ستون ، يكي مربوط به روز و ديگري مربوط به ماه تشكيل مي شود. معمولاً تاريخ سال مالي را در قسمت بالاي اين ستون در زير كلمة تاريخ در ابتداي هر صفحه مي نويسند .
    در صورتي كه يك دفتر روزنامه براي چندسال متوالي مورد استفاده قرار گيرد، در هنگام شروع سال جديد ، قيد تاريخ سال جديد حتّي در وسط ستون ماه ( از همان جايي كه اوّلين فعاليت مالي سال جديد نوشته مي شود) ضروري است . لازم به ذكر است كه تاريخ روز و ماه بايد در مقابل ثبت هر يك از فعاليتهاي مالي قيد گردد .
    4- ستون شمارة دفتر كل : منظور شمارة صفحة دفتر كل است كه عنوان حساب در آنجا ثبت است وقتي مبالغ مربوط به هر حساب از دفتر روزنامه به دفتـر كل منتـقل گرديد شمارة صفحة دفتركل در اين ستون ثبت مي گردد . تكميل اين ستون در دفتر روزنامه نشان دهندة انتقال ثبت از دفتر روزنامه به دفتر كل است .
    5- ستون شرح:دراين ستون،شرح مربوط به هريك ازفعاليتهاي مالي ثبت مي گردد بدين ترتيب كه ابتدا نام حسابي كه بدهكار مي گردد در منتهي الية سمت راست ستون ودر مقابل تاريخ وقوع فعاليت مالي كه ثبت گرديده ، سپس نـام حسـابــي كه بستانكار مي گردد يك سطر بعد از آن و متمايل به سمت چپ ثبت مي شود و شرح فعاليت مالي در سطر بعد مانند شرح سند حسابداري نوشته مي شود .
    6- ستون شمارة سند : در اين ستون ، شمارة سند به ترتيب نوشته مي شود كه با شمارة رديف مساوي و يكسان خواهد بود .
    7- ستون بدهكار : در اين ستون ، مبلغي كه يك حساب بدهكار گرديده دقيقاً در مقابل آن ثبت مي گردد .
    8- ستون بستانكار : در اين ستون ، مبلغي كه يك حساب بستانكار گرديده دقيقاً در مقابل آن ثبت مي گردد.
    به طور خلاصه ، ثبت ستون بدهكار و بستانكار دفتر روزنامه مانند بدهكار و بستانكارسندحسابداري مي باشد. بايد توجه داشت كه براي ثبت يك فعاليت مالي در دفتر روزنامه بايد از عناويني استفاده شود كه در دفتركل به كار مي رود .


    • فوايد استفاده ازدفتـر روزنـامـه:

    گاهي تصور مي شود كه استفاده از دفتر روزنامه امري غيرضروري و زائد است در حالي كه چنين تصوري صحيح نيست ، و وجود دفتر روزنامه كاملاً ضروري است . مهمترين فوايد استفاده از دفتر روزنامه به شرح ذيل مي باشد :
    1-كلية فعاليتهاي مالي به ترتيب تاريخ وقوع در دفتر روزنامه نشان داده مي شود : هر صفحه اين دفاتر داراي ستون تاريخ متشكّل از روز و ماه مي باشد . در اين ستونها ، فعاليتهاي مالي به ترتيب تاريخ وقوع ثبت مي گردند در نتيجه در هر زمان دفتر روزنامه نشان دهندة كلية فعاليتهاي مالي به ترتيب تاريخ وقوع است .
    2- كلية اطلاعات و توضيحات مربوط به هر يك از فعاليتهاي مالي به طور يك جا در دفتر روزنامه نشان داده مي شود : چون در ثبت فعاليتهاي مالي در دفاتر روزنامه ،بدهكار و بستانكار هر حساب تعيين و سپس ثبت مي گردد و نيز شرح هر فعاليت مالي در زير آن ثبت و درج مي شود. لذا در هر زمان مي توان اطلاعات مربوط به هر فعاليت مالي را به طور يك جا از دفاتر روزنامه استخراج كرد .
    3- استفاده از دفتر روزنامه در جلوگيري از وقوع اشتباه در عمليات دفترداري ، كمك مي كند: از آنجايي كه هر فعاليت مالي پس از تجزيه و تحليل ، يعني تعيين بدهكار و بستانكار در دفاتر روزنامه ثبت مي گردند لذا عدم تساوي جمع ستونهاي بدهكار و بستانكار در پايان هر روز يا هر فعاليت مالي ما را متوجه اشتباه در ثبت ارقام مي نمايد . به علاوه در صورتي كه معاملات بدون ثبت در دفتر روزنامه مستقيماً در دفتركل ثبت گردند ، درصورت وقوع اشتباهاتي نظير : از قلم افتادگي ، ثبت مكرر اقلام و .... وسيله اي براي كنترل در دست نخواهد بود .





    من همچنان بی امضاء









  3. #3
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    دفتـركــل:
    دفتركل عبارت است از دفتري كه در آن حسابها پس از طبقه بندي ، به طور جداگانه نگهداري مي شوند. اين حسابها ممكن است به صورت صفحات يك دفتر و يا به صورت كارتها و اوراق آزاد باشد .البتّه ، طبق قانون تجارت ايران ، استفاده از كارت به عنوان دفتركل مجاز نمي باشد .
    در دفتر كل ، هر يك از حسابهاي مدرسه در صفحه اي مستقل ثبت مي گردد . مثلاً حساب بانك جاري ، سرانه ، كمكهاي مردمي ، هزينة حمل و نقل و ارتباطات ، تنخواه و ..... در صفحه هاي جداگانه اي ثبت مي شود و شمارة مستقلي به آن اختصاص مي يابد. هنگام ثبت هر حساب در دفتر روزنامه، شماره اي كه در دفتر كل به آن اختصاص يافته است ، در ستون مربوط به شمارة دفتر كل در دفتر روزنامه درج مي گردد .

    نمـونـةدفتـركــل:
    مبناي اصلي دفتر كل ، فرم « t» مي باشد كه طرفين آن به ستونهايي تقسيم گرديده است و داراي قسمت هايي مي باشد كه به شرح هر كدام خواهيم پرداخت. نمونه اي از دفتركل را كه در مدارس استفاده مي شود ، در صفحة بعد منظور كرده ايم :
    دفتــر كــل
    حساب .............................
    شمارة روزنامه
    تاريخ
    شـــــرح
    بدهكار
    بستانكار
    تشخيص
    باقيمانده
    روز
    ماه
    ريال
    ريال
    ريال



    منقول از صفحه....



    نقل به صفحة.....
























































































    چگونگي ثبت دردفتـركــل:
    پس از ثبت فعاليت هاي مالي در دفتر روزنامه ، نوبت ثبت عمليات و نقل اعداد از دفتر روزنامه به دفتر كـل به منظور طبقه بندي فعاليتهاي مالي و معاملات مي باشد . دفتر كل ( نمونة صفحة قبل) داراي قسمت هايي مي باشد كه به شرح هر ستون مي پردازيم :
    1- عنوان حساب:در بالاي صفحات مربوط به هر حساب ، نام حساب ذكر مي شود . به عنوان مثال در بالاي هر صفحه نوشته مي شود : حساب بانك جاري يا حساب هزينة سوخت و آب و برق يا هر عنوان ديگري از حسابها .
    2- شمارة صفحه و عنوان سال تحصيلي : در بالاي هر يك از صفحات دفتركل ذكر شمارة صفحه به ترتيب و ذكر سال تحصيلي الزامي مي باشد .( در بعضي از دفاتر شمارة صفحه قيد گرديده و ما فقط سال تحصيلي را قيد مي كنيم .)
    3- ستون شمارة روزنامه : منظور شمارة صفحة دفتر روزنامه است كه حساب در آنجا ثبت شده است . به عبارت ديگر در اين ستون ، شمارة صفحة دفتر روزنامه در مقابل هر يك از اقلام منتقل شده به دفتر كل ثبت مي گردد .
    4- ستون تاريخ : در اين ستون ، تاريخ ثبت شده در دفتر روزنامه كه همان تاريخ وقوع فعاليت مالي است نوشته مي شودنه تاريخ انتقال اعداد از دفتر روزنامه به دفتركل . اين ستون نيز مانند ستون تاريخ دفتر روزنامه به دو ستون جداگانه براي تاريخ روز و تاريخ ماه تقسيم مي شود كه تاريخ سال را در زير كلمة تاريخ در ابتداي هر صفحه مي نويسند .
    5- ستون شرح : معمولاً در اين قسمت شرح مختصري از معاملات طبق دفتر روزنامه نوشته مي شود.
    6- ستون بدهكار : در اين ستون مبلغي كه حساب بدهكار گرديده از روي دفتر روزنامه در سمت راست نوشته مي شود .
    7- ستون بستانكار : در اين ستون نيز مبلغي كه حساب بستانكار گرديده از روي دفتر روزنامه در سمت چپ نوشته مي شود.
    8- ستون تشخيص : در صورتي كه حساب بدهكار شده باشد در ستون تشخيص (‌بد) خلاصه شدة كلمة بدهكار و در صورتي كه حساب بستانكار شده باشد در ستون تشخيص (بس) خلاصه شدة كلمة بستانكار نوشته مي شود. به عبارت ديگر ، حسابهاي هزينه هميشه بدهكار و حسابهاي درآمدي شامل سرانه ، كمكهاي مردمي و ... هميشه بستانكار مي باشند .
    9- ستون باقيمانده : اين ستون جهت ثبت ماندة حاصل ازگردش عمليات مي باشد . به طور مثال اگر وجوهي به حساب واريز شود ، به باقيمانده اضافه مي شود و اگر وجوهي از محل سرانه ، هزينه گردد و از حساب برداشت شود از موجودي كم مي شود .

    ترازآزمايشي (ترازنامه):
    ترازنامه يا بيلان عبارت است از صورت حسابي كه وضع مالي يك مؤسسه را در يك تاريخ معيّن ( غالباً آخرين روز ماه يا سال ) نشان مي دهد .
    معمولاً در واحد آموزشي ، ترازآزمايشي چهار ستوني تهيه مي شود كه درآن ، دو ستون به بدهكار و بستانكار و دو ستون به ماندة بدهكار و بستانكار اختصاص يافته است . تراز آزمايشي بر اساس نتايج به دست آمده از گردش حسابهاي موجود در دفتر كل تهيه مي شود و بر اساس آخرين نتيجة بدهكار و بستانكار هر حساب يا ماندة بدهكار و بستانكار هر حساب ثبت مي گردد . نكتـة قـابـل تـوجه آن است كه جمع ستون بدهكار بايد با جمع ستون بستانكار و جمع ستون ماندة بدهكار بايد با جمع ستون ماندة بستانكار برابر باشد .
    طبق مادة 11 – آيين نامة مالي مدارس مدير مدرسه يا حسابدار مكلّفند تراز صورتحسابهاي مالي واحد مربوطه را در پايان سال تحصيلي در 3 نسخه تنظيم و پس از تأييد شوراي مالي مدرسه يك نسخة آن را به ادارة آموزش و پرورش و يك نسخة به دبيرخانة شوراي آموزش و پرورش شهرستان و نسخة ديگر را جهت بايگاني در مدرسه نگهداري نمايند.
    ضمناً به هنگام ارسال ترازمالي به ادارة آموزش و پرورش ، صورتحساب بانكي تأييد شده توسط بانك نيز لازم و ضروري است .
    سال مالي مدرسه ، مطابق با سال آموزشي مدرسه است كه از ابتداي سال تحصيلي شروع و تا پايان سال تحصيلي ادامه دارد .
    نمونه اي از تراز مالي مورد استفادة مدارس را در صفحة بعد مشاهده مي كنيد :
    در اين تراز نام برخي از حسابها قيد گرديده است و مديران محترم مي توانند برخي از سرفصلهاي حسابها را طبق صفحة 6 و 7 اين نوشتار اضافه نمايند.

    نمونة ترازمالي
    دبستان ............. تاريخ :
    تراز آزمايشي سال تحصيلي .... - ..... شمارة :
    منتهي به 31/6/....13 پيوست :
    شمارة حساب : .................
    شمارة صفحة دفتركل
    نام حساب
    خلاصة عمليات
    ماندة عمليات
    بدهكار
    به ريال
    بستانكار
    به ريال
    بدهكار
    به ريال
    بستانكار
    به ريال

    سرانه





    كمكهاي مردمي





    دريافتي ازساير منابع





    هزينة حمل و نقل و ارتباطات





    هزينة تعميرتجهيزات و وسايل و ساختمانها





    هزينة سوخت وآب وبرق وتلفن





    هزينة مواد و لوازم مصرفي و درحكم مصرفي





    هزينة تهية وسايل مصرف نشدني





    هزينة مربوط به فعاليت هاي فوق برنامه





    هزينة تهية وسايل ايمني آموزشگاه





    تنخواه گردان





    بانك جاري




    مــوازنــه





    امضاي اعضاي شوراي مالي مدرسه نام و نام خانوادگي مديرآموزشگاه
    قسمتهاي ترازآزمايشي :
    به طور كلي تراز نامه ( تراز آزمايشي ) داراي قسمتهاي ذيل مي باشد:
    1- عنوان تراز آزمايشي : اين عنوان شامل 3 سطر ،مركب از نام واحدآموزشي ، عنوان تراز آزمايشي و تاريخ تهيّة آن مي باشد .
    2- قيد شماره حساب آموزشگاه
    ۳- ستون شمارة صفحة دفتر كل : در اين ستون شمارة صفحة دفتركل كه حساب در آنجا ثبت است ، هم رديف با نام آن ثبت مي گردد .
    4-ستون نام حساب : در اين ستون نام حسابها به ترتيب ، ابتدا حسابهاي درآمدي كه شامل سرانه ، كمكهاي مردمي و دريافتي از سايرمنابع مي باشد ، سپس هزينه ها و پس از آن حساب تنخواه و بانك جاري نوشته مي شود .
    5- ستون خلاصة عمليات : اين ستون شامل 2 قسمت بدهكار و بستانكار مي باشد كه براي ثبت جمع طرف بدهكار و ثبتِ جمعِ طرفِ بستانكار هر حساب مي باشد و چون جمع اين دو ستون بايد با هم برابر باشد عامل ديگري جهت كنترل ثبت كلية عمليات در حسابهاي دفتر كل خواهد بود و از همه مهمتر ، در صورتي كه جمع ستونهاي بدهكار و بستانكار با جمع ستونهاي بدهكار و بستانكار دفتر روزنامه برابر باشد ، نشان دهندة آن است كه كلية اقلام بدهكار و بستانكار از دفتر روزنامه به دفتر كــل نقل گرديده اند .
    6- ستون ماندة عمليات : كه شامل 2 ستون بدهكار و بستانكار مي باشد كه براي ثبت مانده هاي بدهكار و ثبت مانده هاي بستانكار حسابها به كار مي رود .

    اشتباهاتي كه‌موجب عدم‌توازن‌ستونهاي‌ترازآ مايشي‌مي شوند :
    اگر جمع ستونهاي بدهكار و بستانكار ترازآزمايشي با يكديگر مساوي نباشند ممكن است اشتباهات ذيل در محاسبات رخ داده باشد :
    1- اشتباه در نقل اعداد از دفتر روزنامه به حسابهاي مربوط در دفتر كل.
    2- ثبت مبلغي در بدهكار حساب به جاي اينكه در بستانكار ثبت شود و بالعكس.
    3- اشتباه در تعيين ماندة حسابها.
    4- اشتباه در نقل ماندة حسابها به تراز آزمايشي(ترازنانه).
    5- اشتباه در جمع ستون بدهكار يا بستانكار تراز آزمايشي.
    6- انتقال ماندة بدهكاريك حساب به ستون بستانكار تراز آزمايشي و بالعكس.
    براي يافتن اشتباهات فوق ، بهتر است كه صحّت عمليات به ترتيبِ معكوس ِ فهرستِ داده شده، كنترل گردد . يعني ابتدا اطمينان پيدا كنيم كه مانده هاي بدهكار و بستانكار به طور صحيح در ستونهاي بدهكار و بستانكار تراز آزمايشي ثبت شده است . بعد جمع مانده هاي بدهكار و بستانكار امتحان شود و به همين ترتيب ، عمليات را يكي يكي از پايين به بالا مورد آزمايش قرار دهيم .

    درجة اطمينان ترازآزمايشي:
    در صورت مساوي بودن جمع ستون هاي بدهكار و بستانكار ترازآزمايشي مي توان اطمينان حاصل كرد كه :
    1- كلية مبالغي كه در بدهكار حسابها ثبت گرديده ، برابر با مبالغي است كه در بستانكار حسابها ثبت شده است.
    2- ماندة بدهكار يا بستانكار حسابها به درستي محاسبه و به ترازنامه نقل شده است.
    3- جمع ستونهاي بدهكار و بستانكار ترازآزمايشي صحيح است .

    بايگاني اسنادحسابداري:
    مديران واحدهاي آموزشي ، مكلف به حفظ و نگهداري و بايگاني دفاتر ، اسناد و مدارك مالي بوده و بايد آنها را در مكاني مناسب و امن بايگاني نمايند . همچنين مديران در صورت جابجايي موظفند كه كلية دفاتر و اسناد مالي مربوطه را تحويل و تحوّل نمايند .
    خلاصه و يادآوري مطالب :
    1- رعايت نكاتي مهم توسط مسئولين واحدهاي آموزشي در هنگام صدور چك به منظور جلوگيري از هر گونه سوءاستفاده هاي احتمالي.
    2- تشكيل شوراي مالي در موعد مقرّر
    3- تهيّة دفتر شوراي مالي جهت ثبت صورتجلسات
    4- در اختيار گذاشتن مبلغ حداكثر 3000000 ريال بابت پرداخت هاي فوري و اضطراري به مديران واحدهاي آموزشي با تصويب شوراي مالي تحت عنوان تنخواه گردان .
    5- توجه به نحوة هزينه كردن : اگر چك در وجه فروشنده صادر گردد حساب بانك بستانكار مي شود و اگر وجه موردنظر در فاكتور از محل تنخواه كه در دست مدير مي باشد پرداخت شود حساب تنخواه بستانكار مي شود و هزينه ها بدهكار مي گردند .
    6- رعايت نكات مربوط به نوشتن سندحسابداري به طور كامل و ضميمه بودن مدارك لازم به سند .
    7- نوشتن دفتر روزنامه دقيقاً از روي سند حسابداري
    8- رعايت نكاتي در رابطه با ثبت عمليات در دفتر روزنامه
    9- توجه به فوايد دفتر روزنامه
    10- رعايت نكاتي در رابطه با ثبت عمليات در دفتركل
    11- ارسال ترازآزمايشي در پايان سال تحصيلي به ادارة آموزش و پرورش
    12- تأييد تراز آزمايشي توسط شوراي مالي مدرسه
    13- دريافت صورتحساب بانكي تأييد شده از بانك و ارسال آن به همراه ترازآزمايشي به اداره
    14- ثبت ستون حساب در تراز به ترتيب ، ابتدا حسابهاي درآمدي ، سپس هزينه ها و پس از آن حساب تنخواه گردان و بانك .
    15- مطالعة دقيق آيين نامة مالي واحدهاي آموزشي و پرورشي

    مسـألـه:
    به جهت آشنايي بيشتر به فعاليت هاي مالي زير كه در دبستان توحيد انجام شده است توجه نماييد ، لازم به ذكر است كه مسأله ، تـاريـخها ، اسـامـي ، شمارة چكها و اعداد فرضي مي باشند :
    1- در تاريخ 2/7/85 مبلغ 354650 ريال به عنوان سرانة آموزشي به حساب آموزشگاه واريز شده است .
    2- در تاريخ 6/7/85 مبلغ 97530 ريال به عنوان سرانة بهداشتي به حساب آموزشگاه واريز شده است .
    3- در تاريخ 12/7/85 مبلغ 2000000 ريال توسط آقاي احمدي تحت عنوان كمكهاي مردمي به حساب آموزشگاه واريز شده است .
    4- مجدداً در تاريخ 23/7/85 مبلغ 2789620 ريال به عنوان سرانة آموزشي به حساب آموزشگاه واريز شده است .
    5- در تاريخ 25/7/85 مبلغ 65000 ريال بابت كراية حمل وسايل طي چك شمارة 166590 در وجه آقاي نجفي پرداخت شده است .
    6- در تاريخ 3/8/85 مبلغ 75000 ريال بابت تعميرات جزئي آموزشگاه طي چك 166591 در وجه آقاي مرادي پرداخت شده است .
    7- در تاريخ 11/8/85 مبلغ 73000 ريال بابت ملزومات و وسايل مصرفي طي چك 166592 در وجه آقاي احمدي پرداخت گرديده است .
    8- در تاريخ 15/8/85 مبلغ 730000 ريال بابت خريد يك دستگاه كمد بايگاني طي چك شمارة 166593 در وجه آقاي موسوي پرداخت شده است .
    9- در تاريخ 20/8/85 مبلغ 220000 ريال بابت سوخت زمستاني آموزشگاه طي چك شمارة 166594 در اختيار آقاي حسيني قرار گرفته است .
    10- در تاريخ 30/8/85 مبلغ 95000 ريال بابت كپسول آتش نشاني طي چك شمارة 166595 در وجه آقاي خالدي پرداخت گرديده است .
    11- در تاريخ 2/9/85 با تصويب شوراي مالي مبلغ 3000000 ريال به عنوان تنخواه گردان طي چك شمارة 166596 در اختيار مدير مدرسه قرار گرفته است تا هزينه هاي جاري را انجام دهد . ( لازم بذكر است كه مبلغ تنخواه مي تواند 3000000 ريال نيز باشد .)
    12- در تاريخ 10/9/85 مبلغ 70000 ريال بابت كرايه حمل وسايل از محل تنخواه به آقاي احساني پرداخت شده است .
    13- در تاريخ 25/9/85 مبلغ 250000 ريال بابت خريدسوخت زمستاني از محل تنخواه در اختيار آقاي حسيني قرار گرفته است .
    14- در تاريخ 6/10/85 مبلغ 950000 ريال بابت تعميرات جزئي از محل تنخواه در اختيار آقاي زارع قرار گرفته است .
    15- در تاريخ 10/3/86 مبلغ 430000 ريال بابت خريد ملزومات و وسايل مصرفي از محل تنخواه به آقاي قرباني پرداخت گرديده است .
    16- در تاريخ 20/5/86 مبلغ 960000 ريال بابت خريد دو دستگاه كمد كتابخانه از محل تنخواه به آقاي عليزاده پرداخت شده است .
    17- در تاريخ 27/6/86 مبلغ 340000 ريال بابت خريد جوايز و هدايا براي دانش آموزان ممتاز از محل تنخواه به آقاي زاهد پرداخت گرديده است .
    حـال با توجه به مسأله فوق نحوه ثبت هر كدام را در سند حسابداري ، دفــتر روزنامه ، دفــتر كل و تراز آزمايشي در صفحات بعد مشاهده خواهيم كرد.
    نكته : لازم به ذكر است وقتي وجهي به حساب منظور گردد ، موقع نوشتن در اسناد حسابداري ، بانك جاري بدهكار و سرانه ويا هر وجهي كه به حساب واريز شده است بستانكار مي گردد . وقتي كه مبلغي از حساب خرج و هزينه گردد حساب هزينه بدهكار و حساب بانك جاري يا حساب تنخواه گردان بستانكار مي شود. كه اين مطلب در موقع تنظيم سند حسابداري مشاهده خواهد شد .





    من همچنان بی امضاء









  4. #4
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    سندحسابداري
    شمارة سند : 1
    تاريخ : 2/7/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    11
    1
    بانك جاري
    سرانه
    واريز به حساب آموزشگاه بابت سرانة آموزشي طبق فيش پيوست

    354650

    354650
    جمع كل: سيصد و پنجاه و چهار هزار و ششصد و پنجاه ريال
    354650
    354650

    جمع مبلغ 354650ريال به شرح بالا به صفحة يك در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:..........رئيس واحدآموزشي..........رئيس انجمن اولياءومربيان:..........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 2
    تاريخ : 6/7/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    11
    1
    بانك جاري
    سرانه
    واريز به حساب آموزشگاه بابت سرانةبهداشتي طبق فيش پيوست

    97530

    97530
    جمع كل: نود و هفت هزار و پانصد و سي ريال
    97530
    97530

    جمع مبلغ 97530ريال به شرح بالا به صفحة يك در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:.............رئيس واحدآموزشي............رئيس انجمن اولياءومربيان:........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 3
    تاريخ : 12/7/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    11
    2
    بانك جاري
    كمكهاي مردمي
    واريز به حساب آموزشگاه بابت كمكهاي مردمي توسط آقاي احمدي طبق فيش پيوست

    2000000

    2000000
    جمع كل: دو ميليون ريال
    2000000
    2000000

    جمع مبلغ 2000000 ريال به شرح بالا به صفحة يك در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي.........رئيس انجمن اولياءومربيان:.........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 4
    تاريخ : 23/7/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    11
    1
    بانك جاري
    سرانه
    واريزي به حساب آموزشگاه بابت سرانةآموزشي طبق فيش پيوست

    2789620

    2789620
    جمع كل: دوميليون وهفتصدوهشتادونه هزاروششصدوبيست ريال
    2789620
    2789620

    جمع مبلغ 2789620 ريال به شرح بالا به صفحة يك در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي..........رئيس انجمن اولياءومربيان:.........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 5
    تاريخ : 25/7/85 پيوست : دو برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1

    3
    11
    هزينه حمل و نقل و ارتباطات
    بانك جاري
    صدورچك شمارة166590 بابت كراية حمل وسايل دروجه آقاي نجفي طبق فاكتورو مجوز پيوست

    65000

    65000
    جمع كل: شصت و پنج هزار ريال
    65000
    65000

    جمع مبلغ 65000 ريال به شرح بالا به صفحة دو در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي..........رئيس انجمن اولياءومربيان:........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 6
    تاريخ : 3/8/85 پيوست : دو برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    4
    11
    هزينة تعميرتجهيزات ووسايل و ساختمانها
    بانك جاري
    صدور چك شمارة 166591بابت تعميرات جزئي دروجه آقاي مرادي طبق فاكتورومجوزپيوست

    75000

    75000
    جمع كل: هفتاد و پنج هزار ريال
    75000
    75000

    جمع مبلغ 75000 ريال به شرح بالا به صفحة دو در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي........رئيس انجمن اولياءومربيان:..........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 7
    تاريخ : 11/8/85 پيوست : دو برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1

    6
    11
    هزينةموادولوازم مصرفي ودرحكم مصرفي
    بانك جاري
    صدورچك شمارة166592بابت خريدملزومات و وسايل مصرفي دروجه آقاي احمدي طبق فاكتور ومجوز پيوست

    73000

    73000
    جمع كل: هفتاد و سه هزار ريال
    73000
    73000

    جمع مبلغ 73000 ريال به شرح بالا به صفحة دو در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:..........رئيس واحدآموزشي...........رئيس انجمن اولياءومربيان:.........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 8
    تاريخ : 15/8/85 پيوست : دو برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    7
    11
    هزينة تهية وسايل مصرف نشدني
    بانك جاري
    صدور چك شمارة 166593بابت خريدكمدبايگاني دروجه آقاي موسوي طبق فاكتورومجوزپيوست

    730000

    730000
    جمع كل: هفتصد و سي هزار ريال
    730000
    730000

    جمع مبلغ 730000 ريال به شرح بالا به صفحة دو در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي..........رئيس انجمن اولياءومربيان:..........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 9
    تاريخ : 20/8/85 پيوست : دو برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1

    5
    11
    هزينة سوخت و آب و برق
    بانك جاري
    صدورچك شمارة166594بابت خريد سوخت زمستاني دروجه آقاي حسيني طبق فاكتورومجوز پيوست

    220000

    220000
    جمع كل: دويست و بيست هزار ريال
    220000
    220000

    جمع مبلغ 220000 ريال به شرح بالا به صفحة سه در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:..........رئيس واحدآموزشي............رئيس انجمن اولياءومربيان:.........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 10
    تاريخ : 30/8/85 پيوست : دو برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1

    9
    11
    هزينة تهية وسايل ايمني آموزشگاه
    بانك جاري
    صدورچك شمارة 166595بابت خريدكپسول آتش نشاني دروجه آقاي خالدي طبق فاكتورومجوز پيوست

    95000

    95000
    جمع كل: نود وپنج هزار ريال
    95000
    95000

    جمع مبلغ 95000 ريال به شرح بالا به صفحة سه در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي............رئيس انجمن اولياءومربيان:........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 11
    تاريخ : 2/9/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    10
    11
    تنخواه گردان
    بانك جاري
    صدورچك شمارة166596به عنوان تنخواه ‌گردان‌دروجه آقاي.. مديرمدرسه‌جهت‌انجام‌هزي ه هاي جاري مدرسه طبق مصوبة پيوست

    3000000

    3000000


    جمع كل: سه ميليون ريال
    3000000
    3000000

    جمع مبلغ 3000000 ريال به شرح بالا به صفحةســه در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:...........رئيس واحدآموزشي...........رئيس انجمن اولياءومربيان:..........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 12
    تاريخ : 10/9/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1

    3
    10
    هزينة حمل و نقل و ارتباطات
    تنخواه گردان
    پرداخت ازمحل تنخواه بابت كراية حمل وسايل به آقاي احساني طبق فاكتور پيوست

    70000

    70000
    جمع كل: هفتاد هزار ريال
    70000
    70000

    جمع مبلغ 70000 ريال به شرح بالا به صفحة ســـه در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي............رئيس انجمن اولياءومربيان:.........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 13
    تاريخ : 25/9/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1

    5
    10
    هزينة سوخت و آب و برق
    تنخواه گردان
    پرداخت از محل تنخواه بابت خريد سوخت زمستاني به آقاي حسيني طبق فاكتور پيوست

    250000

    250000
    جمع كل: دويست و پنجاه هزار ريال
    250000
    250000

    جمع مبلغ 250000ريال به شرح بالا به صفحة چهار در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي...........رئيس انجمن اولياءومربيان:........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 14
    تاريخ : 6/10/85 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    4
    10
    هزينة تعميرتجهيزات ووسايل و ساختمانها
    تنخواه گردان
    پرداخت از محل تنخواه بابت تعميرات جزئي به آقاي زارع طبق فاكتور پيوست

    950000

    950000
    جمع كل: نهصــد و پـنجــاه هزار ريال
    950000
    950000

    جمع مبلغ 950000ريال به شرح بالا به صفحة چهار در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:..........رئيس واحدآموزشي...........رئيس انجمن اولياءومربيان:...........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 15
    تاريخ : 10/3/86 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    6
    10
    هزينةموادولوازم مصرفي ودرحكم مصرفي
    تنخواه گردان
    پرداخت از محل تنخواه بابت خريد ملزومات و وسايل مصرفي به آقاي قرباني طبق فاكتور پيوست

    430000

    430000
    جمع كل: چهارصد وسي هزار ريال
    430000
    430000

    جمع مبلغ 430000 ريال به شرح بالا به صفحة چهار در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي..........رئيس انجمن اولياءومربيان:..........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 16
    تاريخ : 20/5/86 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1
    7
    10
    هزينة تهية وسايل مصرف نشدني
    تنخواه گردان
    پرداخت از محل تنخواه بابت خريد كمد كتابخانه به آقاي عليزاده طبق فاكتور پيوست

    960000

    960000
    جمع كل: نهــصــد و شصـــت هزار ريال
    960000
    960000

    جمع مبلغ 960000 ريال به شرح بالا به صفحة چهار در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:..........رئيس واحدآموزشي.........رئيس انجمن اولياءومربيان:...........
    سندحسابداري
    شمارة سند : 17
    تاريخ : 27/6/86 پيوست : يك برگ
    شماره
    شمارة دفتر
    شرح
    مبلغ جزء
    بدهكار
    بستانكار
    معين
    كل
    ريال
    ريال
    ريال
    1

    ۱۰
    هزينة مربوط به فعاليتهاي فوق برنامه
    تنخواه گردان
    پرداخت از محل تنخواه بابت خريد جوايزوهدايا براي دانش آموزان به آقاي زاهد طبق فاكتور پيوست

    340000

    340000
    جمع كل: سيــــصـــد و چـــهل هزار ريال
    340000
    340000

    جمع مبلغ 340000 ريال به شرح بالا به صفحة پنج در دفتر روزنامه ثبت گرديد .
    حسابدار:............رئيس واحدآموزشي...........رئيس انجمن اولياءومربيان:.........
    يادآوري‌ :
    پس از آنكه سند حسابداري را در دفتر روزنامه ثبت كرديم ، آنگاه شمارة صفحة دفتر روزنامه را در ذيل هر سند خواهيم نوشت .





    من همچنان بی امضاء









  5. #5

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •