مراقبتهایحرفه‌ایرا می‌‌توان به‌صورتهای گوناگون تعریف کرد. برخی، آن را احترامیکه‌ به ‌واحد مورد رسیدگی گذاشته ‌می‌شود و چگونگی رفتار حسابرس در طول اجرایحسابرسی، تعریف کرده‌اند. دیگران آن را تصویر حرفه‌ای مورد انتظار از برخورد حسابرسبا واحد مورد رسیدگی، بیان کرده‌اند. گروه‌سوم، مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای راافزودن ارزش به‌ واحد مورد رسیدگی از طریق ارائه‌ راه‌حل‌ها به‌‌جای ایجاد مشکل،نامیده‌اند.
عده‌ای، حسابرس را در طول اجرای حسابرسی همچون گزمه‌ (پلیس) و واحدمورد رسیدگی را چونان متهم می‌بینند. حسابرسان، پرس‌وجو می‌کنند و یافته‌های خود راآزمون و پی‌جویی می‌نمایند. سرانجام، حسابرسان مشخص می‌کنند که چه‌کسی چه‌جرمی رامرتکب شده‌ است و مجازات آن، پیشنهادهایی است که‌ به‌ واحد مورد رسیدگیارائه‌می‌کنند. این تصویر به‌نظر بسیاری، تصویری ناپسند است، اما ممکن است ازدیدگاه‌واحد مورد رسیدگی، تصویری واقعی باشد. واحد مورد رسیدگی باید در برابرمدیریت رده‌‌بالای خود پاسخگو باشد و گاه، گزارش حسابرس می‌تواند پایه‌ تصمیم‌گیریدرباره‌شغل وسِمَت کارکنان قرار گیرد.
هیچ دوره‌ آموزشی رسمی درباره‌ فرایندمراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای وجود ندارد اما، عواملی هست که‌ به‌ شکل‌گیری مراقبتهایتخصصی و حرفه‌ای در واحدهای حسابرسی کمک می‌کند؛ از آن جمله‌است:
بررسی همپیشگان،
رفتار ( فردی) حسابرس،
ارتباطات و گزارشگری،
کاردانی وصلاحیت فنی،
قضاوت و تصمیم‌گیری،
شناختتجاری،
آموزش،
مدرکتحصیلی،
استانداردها،
استقلال،
ارزیابی مداوم،
استانداردهای بالای رفتار حرفه‌ای.
درباره‌ هریک از موارد بالا و همچنین،بموقع بودن و بررسی از سوی واحد مورد رسیدگی، می‌توان کتابها نوشت. اما در سال 1996دو تا از انجمنهای محلی وابسته‌ به‌انجمن حسابرسان سیستمهایاطلاعاتییک نوار ویدیویی به‌نام بهترینراهکارها در مدیریتحسابرسی فناوری اطلاعاترا تهیه‌ کردند که‌ مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای وهمچنین، اهمیت آن، از موضوعهای محتوای آن است.
براساس این منبع، هفت زمینه‌،شالوده‌ مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای را تشکیل می‌دهد. این زمینه‌ها عبارتند از بررسیهمپیشگان، رفتار (فردی) حسابرس، قضاوت و تصمیم‌گیری، کاردانی و صلاحیت فنی، شناختتجاری، مدرک تحصیلی و استانداردها که‌ در این مقاله‌ به‌ آنهامی‌پردازیم.
بررسیهمپیشگان
حرفه‌ حسابرسی بر بررسی همپیشگان اتکای بسیار دارد. بررسیهمپیشگان به‌ حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که‌ در جامعه‌ حسابرسیسیستمهای اطلاعاتی، از چه‌ دیدگاهی به‌آنان نگریسته می‌شود. این بررسی همچنین، به‌حسابرسان کمک می‌کند تا روابط خوبی را با بررسی‌کنندگان برقرار کنند. فردی ازکارکنان واحد یا سازمان متبوع یا سازمانی دیگر می‌تواند این بررسی را انجام دهد. سازمان دیگر می‌تواند یک موسسه‌ حسابرسی باشد که‌ پرونده‌های حسابرسی داخلی واحدمورد رسیدگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. انجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی، دیوانمحاسبات عمومی، انجمن حسابداران رسمی آمریکا و انجمن حسابرسان داخلی، همگی از بررسیهمپیشگان حمایت می‌کنند.
بررسی با کیفیت بالای همپیشگان باید به‌طور منظم انجامشود و به‌‌دستیابی به‌ آرمانهای مدیریت، کمک کند. این بررسیها باید انتقادآمیز یا،حسب مورد، تشویق‌آمیز باشد. حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی در طول یکی دو سال ابتدایکار خود دوران گذاری را پشت سر می‌گذارند که‌ طی آن، مهارتهای لازم را برای انجامکارشان، فرا می‌گیرند. این حسابرسان باید از دید تعیین کفایت آموخته‌هایشان،همواره‌ از طریق بررسیهای همپیشگان، مورد ارزیابی قرار گیرند.
بررسی همپیشگانبه‌طور غیرمستقیم به‌ صاحبکار نیز اطمینان می‌دهد که‌حسابرس، توانایی اجرای حسابرسیرا طبق رهنمودهای حسابرسی، دارد. زمینه‌های مورد بررسی همپیشگان شامل دانش فنیحسابرس، ارتباطات و گزارشگری وی، مهارتهای تحلیلی و مهارت در مدیریت زمان است. درنتیجه، فرایند بررسی همپیشگان این اطمینان را ایجاد می‌کند که‌ حسابرس، همه‌مهارتهای لازم را برای وظایفش دارد و صاحبکار،گزارش یک رسیدگی با کیفیتبالا را دریافت می‌کند.
بررسی همپیشگان، امکان ارزیابی مداومهدفهایحسابرسی را نیز فراهم می‌کند. در حسابرسیهایی که‌ بیش از دو تا چهار هفته‌ زمانبرای اجرای آن لازم است، ارزیابی مداوم امری است ضروری، تا از درستی راه‌ برگزیدهشده برای رسیدگیها اطمینان حاصل شود. این بدان معناست که‌ حسابرسان، هدفهای اصلیحسابرسی را نادیده‌ نگرفته‌اند و دامنه‌ کارشان، تغییر نکرده‌ است. در حسابرسیهایطولانی، حسابرسان به‌‌سادگی در کارها غرق می‌شوند یا از مسیر اصلی به‌دور می‌افتند. صاحبکار حاضر نیست بابت اطلاعات در هم و برهم (و ناقص) یا اطلاعات درباره‌ مواردیکه‌ پیشتر نسبت به‌ آن توافقی نکرده‌ است، هزینه‌ای پرداخت کند.
به‌ همین دلیل،حسابرس باید هرازگاهی در کارهایش به‌ عقب بنگرد و وضعیت موجود را دوباره‌ موردارزیابی قرار دهد. حسابرس باید از تغییر نیافتن هدف حسابرسی، اطمینانیابد.
چنانچه‌ هدف حسابرسی تغییر یافته‌ باشد و رسیدگی به‌ اطلاعاتی بیش ازآنچه‌ برای پشتیبانی از نتیجه‌گیریها ضروری تشخیص داده‌شده‌ است را در برگیرد بایدارزیابی دوباره‌ای از دامنه‌ رسیدگیها به‌‌عمل آید. در این‌گونه‌ موارد، شاید لازمآید که‌ دامنه‌ رسیدگیها گسترش یابد.
کاردانی و صلاحیتفنی
واحدهای مورد رسیدگی همواره‌ انتظار دارند که‌ حسابرسان، صلاحیتفنی هرچه بیشتری داشته‌ باشند. اما، به‌‌دلیل گوناگونی شاخه‌های علمی و فنی، انتظارتخصص در همه زمینه‌ها از حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی، انتظاری است غیرمنطقی. هنگامتامین نیروی انسانی برای یک بررسی فنی، بیشتر واحدهای حسابرسی کسی را به‌کارمی‌گیرند که‌تخصص لازم را برای آموزش حسابرسان نیازمند نیز داشته‌ باشد. برنامه‌هایآموزشی حسابرسان مجرب همواره‌ باید حاوی چگونگی آموزش حسابرسان جدید هم باشد. به‌علاوه، هر گروه‌ حسابرسی باید ابزارهای لازم را برای اجرای موثر مراحل حسابرسی،در اختیار داشته‌ باشد.
چنانچه‌ واحد حسابرسی تخصص لازم را برای اجرای حسابرسیدر اختیار نداشته‌ باشد، دو راه‌ پیش‌رو دارد. یکی، استفاده‌ از یک متخصص شاغل دربخشهای دیگر سازمان به‌منظور آموزش موارد لازم برای انجام دادن بررسی. استفاده‌ ازاین راه‌سبب می‌شود که‌ این تخصص به‌ کارکنان واحد حسابرسی نیز انتقال یابد. دیگری،استفاده‌ از خدمات یک متخصص برون‌سازمانی برای اجرای مراحل حسابرسی در زمینه‌هایمورد نیاز. در صورت به‌کارگیری متخصص برون‌سازمانی، حسابرسان باید موارد لازم راچنان از وی یاد بگیرند که‌ بتوانند نوبت بعدی بررسی را خود انجام دهند. بدین ترتیب،واحد حسابرسی می‌تواند به‌واقع، در دانش آن متخصص شریک شود. (اما، لزوما" تمام دانشوی را نمی‌تواند به‌دست آورد).
آموزش، بخشی اصلی از حفظ صلاحیت فنی است. راههایگوناگونی برای آموزش وجود دارد. مدیریت واحد تجاری باید از استمرار آموزش مواردلازم برای کسب صلاحیت فنی حسابرسان، پشتیبانی کند.
رفتار (فردی) حسابرس
رفتار و نحوه‌ برخورد حسابرس دارای اهمیت است؛ زیرا، روالحسابرسی را تعیین می‌کند. چنانچه‌ ذهنیت حسابرس “مچ گیری” باشد، کارکنان واحد موردرسیدگی از مطرح کردن مسائل و مشکلات خود یا پذیرش پیشنهادهای حسابرس، خودداریخواهند کرد. حسابرس برای تدوین پیشنهادهایی منطقی جهت برطرف کردن یا به‌حداقلرسانیدن مخاطرات باید با واحد مورد رسیدگی همکاری کند. امروزه، بیشتر گزارشهایحسابرسان داخلی حاوی مطلبی حاکی از این است که‌ پیشنهادهای ارائه‌ شده، پیشتر باواحد مورد رسیدگی مطرح شده و‌ پیشنهادهای قبلی تا حد لزوم به‌کار بسته‌ شده‌است.
موضوع دیگری که‌ برای واحد حسابرسی ارائه‌‌کننده‌ خدمات خوب به‌ سازماناهمیت ویژه‌ دارد، استقلال حسابرسان است. این بدان معناست که‌گزارش حسابرس واظهارنظر وی باید بدون جانبداری باشد تا درستی مراحل حسابرسی از دیدگاه‌ واحد تجاریدارای ارزش شود و به‌عنوان ابزاری برای کمک به‌‌دستیابی به‌ هدفها و آرمانهای واحدتجاری محسوب گردد. رفتار حسابرسان باید به‌گونه‌ای باشد که‌ استقلالشان را نشاندهد.
قضاوت وتصمیم‌گیری
قضاوت و تصمیم‌گیری، عامل اصلی اطمینان یافتن از اٍِعمالمراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای، و شاید دشوارترین مورد از لحاظ دستیابی است. حسابرسباید در هر مرحله‌ از اجرای حسابرسی مشخص کند که‌ کنترلی وجود دارد و در صورت وجود،آن را از لحاظ اِعمال شدن به‌نحو مقرر، مورد ارزیابی قرار دهد. تجربه، شناخت تجاریو مخاطرات، هرکدام، نقشی در این ارزیابی دارند. میزان خطرهایی که‌ متوجه‌ واحدتجاری است باید مشخص شود تا بتوان اثرکل موارد اِعمال نشدن کنترلها را بر واحدتجاری اندازه‌گیری کرد. تجربه‌هایی که‌ حسابرس در سالهای گذشته‌ به‌دست آورده‌ استکمکی خواهد بود برای ارائه‌ پیشنهادهایی در جهت برطرف کردن یا به‌حداقل رساندنمخاطرات.
قضاوت و تصمیم‌گیری حسابرسی معمولا" با تجربه‌ و پیشرفتهای حرفه‌به‌دست می‌آید. یکی از راههای اولیه‌ تدوین قضاوت و تصمیم‌گیری حسابرسی، نگاشتنمراحل حسابرسی بود. این رهنمود معمولا" از سوی مدیر یا سرپرستی تدوین می‌شد که‌ ازطرز کار و فرایندهای واحد تجاری، شناخت خوبی داشت. از سوابق و مدارک حسابرسیهایگذشته‌ نیز برای تدوین مراحلی از حسابرسی استفاده‌ می‌شد که باید اجراشود.
امروزه، سیستمهای پشتیبانی خودکاری پدید آمده‌ است که‌ حسابرسان را قادرمی‌سازد روند گذشته‌ و یافته‌های پیشین را ارزیابی کنند. کاربرگها، مدارک وتجربه‌های گردآوری شده‌ طی حسابرسیهای گذشته‌ را می‌توان از این‌گونه‌ سیستمهابازیافت کرد و به‌عنوان راهنمای کار در جریان، مورد استفاده‌ قرار داد. حسابرسان درمورد پذیرش راهکارهای پیشنهادی این سیستمها باید از قضاوت (حرفه‌ای) خود استفاده‌کنند.
حسابرسان با مشارکت در فعالیتهای سازنده‌ حرفه، مانند عضویت فعال درانجمنهای ملی و یا محلی، و تبادل تجربیات می‌توانند بینشی پیدا کنند که‌ فرایندتصمیم‌گیری آنان را منطقی‌تر و آسانتر کند. بدیهی است که‌ اینترنت با سایتهایگوناگون و ایجاد امکان تبادل تجربیات و نمونه‌ برنامه‌های حسابرسی، کمک شایانی دراین زمینه‌ شمرده می‌شود. خدمات انجمنهای حرفه‌ای، درخور تقدیر است چون بهترینزمینة تبادل تجربه‌ و آموزش را برای افراد حرفه‌ای فراهم آورده‌ است. برای مثال،تجربه‌ شرکت‌کنندگان در این‌گونه‌ گردهماییها، مطرح می‌شود و هر شرکت‌کننده‌می‌تواند از ثمربخش بودن یا نبودن موارد، آگاه‌ شود تا خود نیز آن تجربه‌ رابه‌کار بندد.
شناختتجاری
حسابرسان این شانس را دارند که‌ چگونگی انجام شدن تمام عملیات یکشرکت را از ابتدا تا انتها ببینند. آنان می‌توانند تولید محصولات، دریافت سفارش،فروش، ارسال کالا برای مشتریان، ارسال صورتحساب فروش برای مشتریان و دریافت وجوه‌(حاصل از فروش) را ببینند. به‌علاوه، فرایندهای موجود مدیریتی به‌منظور اطمینانیافتن از وجود محیط عملیاتی مناسب را مشاهده کنند. کسب شناخت تجاری ممکن است بسیاروقتگیر باشد، اما برای انجام بررسیهای حسابرسی، ضروری است. خانم کارول هایزر (Carol Hyzer) در کنفرانس بین‌المللی انجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی در سال 1995،درباره‌ مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای چنین گفت:
مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای، تنهاگزارش کردن یافته‌ها به‌ مدیریت نیست، بلکه اطمینان دادن به‌ آنان در این باره استکه‌ موضوع یا موضوعهای آن یافته‌ها مورد توجه‌ قرار گرفته‌اند. تنها راه‌ دستیابیبه‌ آن نیز در صورتی است که‌حسابرسان، موضوع یافته‌ها را پیش از گزارش به‌ مدیریت،با واحد مورد رسیدگی مطرح کرده‌ باشند. حسابرس برای ایجاد شایعه‌ یا شایعه‌پراکنیبه‌ واحد مورد رسیدگی نمی‌رود، بلکه‌ به‌ آنجا می‌رود تا از برطرف شدن هرگونه‌ایراد (و یا مشکل) اطمینان یابد.”
حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی باید مهارتهایگوناگونی داشته‌ باشند تا بتوانند برای سازمان خود یا صاحبکارانشان ارزش‌افزوده‌ایجاد کنند. آموزش فنی نمی‌تواند به‌تنهایی تمام مهارتهای برقراری ارتباط و فنونمذاکره‌ای را که ‌از دیدگاه‌ حسابرس موفق، ضرورت دارد، برای وی تأمین کند. اینمهارتهای اضافی را مهارتهای شناخت تجاری می‌نامند. حسابرس سیستمهای اطلاعاتی بایدرشته‌ فعالیت، هدفها، آرمانها ، فرهنگ (سازمانی) و الزامات عملیاتی واحد تجاری رابه‌طور کامل بشناسد. این مهارتها نیز تنها با تجربه‌ و آموزش به‌دستمی‌آید.
ارزیابی حسابرس باید شناخت او را از صاحبکار و جّو عملیاتی آن نشان دهد. حسابرس باید از مخارج کسب و کار، چگونگی اثرگذاری کنترلهای داخلی بر هرینه‌ها و اثرنبود کنترلها بر سودآوری واحد تجاری نیز شناختی کافی داشته‌ باشد. این شناخت به‌تعیین زمینه‌هایی از فعالیت واحد تجاری می‌انجامد که‌ زیانده‌ یا پرخطر است. زمانیکه‌ زمینه‌های دارای خطر بالا شناسایی شد، حسابرس سیستمهای اطلاعاتی می‌تواند هدفهاو دامنه‌ بررسی را تعیین کند. حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی باید با توجه‌ به‌ هدفهاو آرمانهای تجاری، اطلاعات سیستمهای خودکار و دستی را رسیدگی، گردآوری و تفسیرکنند. بسیاری از مهارتهای غیرفنی یا موارد شناخت تجاری به‌ گردآوری اطلاعات وارائه‌ آن اطلاعات که‌ به‌ همان اندازه‌ اهمیت دارد، مربوط می‌شود. این‌گونه‌مهارتها به‌‌آسانی ممکن است در سایر موارد، چون تامین مالی، مدیریت و بازاریابی نیزبه‌کار رود.
حسابرس پس از شناسایی مواردی از کنترلهای داخلی که‌ در معرض خطرقرار دارد باید خطرهای مربوط را تعیین کند و آن خطرها را با مدیریت (واحد تجاری) درمیان گذارد. چنین امری از درستی ارزیابی حسابرس در مورد خطر، اطمینان می‌دهد و به‌تدوین پیشنهادهایی که‌ به‌طور کافی به‌موارد خطرآفرین می‌پردازد و از این رو،اعتبار سازمان را افزایش می‌دهد کمک می‌کند. محصول پایانی حسابرسان سیستمهایاطلاعاتی، اطلاعاتی است که‌ در گزارشهای حسابرس می‌آید. چنانچه‌ این اطلاعات بااستفاده‌ از مهارتهای کامل گزارشگری شفاهی یا کتبی به‌گونه‌ای موثر و کارآمد وهمچنین، متکی به شناخت تجاری گزارش نشود، تمام ارزش متصور برای فرایند حسابرسی ممکناست از دست برود.
مدرک تحصیلی
هدفحسابرس سیستمهای اطلاعاتی باید عضویت در انجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی باشد. عضویت در این انجمن به‌معنای حرفه‌ای‌گری کامل و نشانه‌ای از آن است که‌ خدمات باکیفیت برتری به‌ صاحبکار داده می‌شود. قبولی در امتحان ورودی انجمن، داشتن دست کمپنج سال تجربه‌حسابرسی سیستمهای اطلاعاتی، پذیرش و عمل کردن به‌ آیین‌رفتار حرفه‌ایو دیدن آموزشهای مستمر، لازمه‌ عضویت در انجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتیاست.
استانداردها
کسانیکه‌ به‌ حرفه‌ حسابرسی می‌پردازند باید از استانداردهای بالای رفتاری برخوردارباشند. ریشه‌ واژة حسابرس (Audit) از زبان لاتین گرفته‌ شده‌ و به‌‌معنای کسی استکه‌ شکایتی را می‌شنود و تصمیم‌گیری می‌کند، یا همانند قاضی، به‌قضاوت می‌نشنید. کسی که‌ می‌خواهد مانند قاضی عمل کند باید صفات اخلاقی لازم را داشته‌باشد. اگراعتماد به‌ حسابرس در این زمینه‌ خدشه‌دار شود، دوباره‌ به‌دست آوردن اعتماد مدیریتواحد حسابرسی و واحد تجاری تقریبا" غیرممکن می‌شود.
اعتماد چیزی است که‌ با ورودحسابرس به‌ حرفه‌ به‌وجود می‌آید. صرفنظر از این که‌حسابرس از ابتدا دارای صفاتاخلاقی لازم باشد یا نه، هر حسابرس به‌محض شروع به‌کار، از اعتماد یکسانی از طرفصاحبکار یا واحد مورد رسیدگی برخوردار است. اگر این اعتماد زایل نشود، حسابرس به‌کسی که در مورد مسائل حساس می‌توان به‌ او اعتماد کرد، معروف می‌شود.
در اقتصادامروز جهان، اعتماد واژه‌ای است که‌ جایگاهی ندارد. به‌همین دلیل، اخلاق حرفه‌ایاولین موضوع فهرست پرسشهایی است که‌ یک مدیر (حسابرسی) باید درباره‌ آن از افرادجدید پرس و جو کند. زمانه‌ تغییر کرده‌ است و به‌‌همان نسبت هم، درخواست خدمات ازسوی صاحبکاران دستخوش تغییر شده است. بیشتر مدیران می‌گویند اخلاق و رفتار حرفه‌ایرا دوست دارند؛ زیرا، سبب تمایز یک فرد از فرد دیگر است.
برای مثال، اگر انجامیک کار ساعات زیادی وقت می‌گیرد، منظور کردن ساعاتی که‌کار انجام نشده‌است،غیراخلاقی خواهد بود. همچنین، نادیده‌گرفتن موضوعی که‌صرفاً از دیدگاه‌ صاحبکار، کماهمیت است یا مورد تمایل صاحبکار می‌باشد، غیراخلاقی است.
خانم کارول هایزردرباره‌ اخلاق و رفتار حرفه‌ای چنین می‌گوید:
حسابرس باید بیطرف باشد، حسابرسباید منصف باشد و حسابرس باید اخلاق حرفه‌ای داشته‌ باشد. اگر بخواهم در ارتباط بامراقبتهای حرفه‌ای و تخصصی بر چیزی بیش از همه‌ تاکید کنم، اخلاق و رفتار حرفه‌ایاست. گاه، اشتیاق ما به‌کسب بهترین حاشیه‌ سود برای شرکتمان، سدی می‌شود بر سر راه‌اخلاق و رفتار حرفه‌ا‌‌ی‌مان. بعضی وقتها فکر می‌کنم که‌ ما گاه‌ از درجات میانی درمورد اخلاق و رفتار حرفه‌ای استفاده‌می‌کنیم. حال آنکه یک امر، یا سفید است یاسیاه، یا درست است یا غلط. در نتیجه، پیام من به‌ شما، حفظ استانداردهای بالایاخلاقی است.”
مرز بین آن چه‌ اخلاقی است و آن چه‌ غیراخلاقی، چون مویی نازک است. چیزی می‌تواند از دیدگاه‌اخلاقی، غلط باشد اما از دیدگاه‌ قانونی، درست. اما فراموشنکنیم که‌ اگر چیزی اساسا" غیراخلاقی باشد، در طول زمان، غیرقانونی نیز می‌شود. اغلب، اگر گروهی به‌اندازه‌کافی بزرگ چیزی را غیراخلاقی بدانند، قوانینی نیز تصویبمی‌شود که‌ آن را غیرقانونی قلمداد کند.
آن گروه‌ از حسابرسان سیستمهای اطلاعاتیکه‌ به‌ عضویت انجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی در می‌‌آیند باید آیین‌رفتارحرفه‌ای انجمن را بپذیرند و به‌ آن عمل کنند. طبق این آیین رفتار حرفه‌ای، حسابرسسیستمهای اطلاعاتی باید، چه‌ در موارد حرفه‌ای و چه‌ در موارد شخصی، استانداردهایانجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی را رعایت کند، رازدار باشد، هرگونه‌ موارد نادرستیا غیرقانونی را گزارش کند، کاردانی و صلاحیت حرفه‌ای خود را حفظ نماید، مراقبتهایتخصصی و حرفه‌ای را در هر مورد حسابرسی به‌کار بندد، نتایج حسابرسی را گزارش کند واز استانداردهای بالای رفتاری و شخصیتی برخوردار باشد.
حسابرسان سیستمهایاطلاعاتی، صرفنظر از عضو انجمن بودن یا نبودن باید استانداردهایی را رعایت کنند که‌انجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی منتشر کرده‌ است. انجمنهای حرفه‌ای دیگر علاوه‌بر انجمن حسابرسان سیستمهای اطلاعاتی، استانداردها و رهنمودهایی منتشر کرده‌اند که‌مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند بر حرفه‌ حسابرسی اثرگذارد. برای مثال، حسابرسانسیستمهای اطلاعاتی که‌ کارشناس رسمی‌ دادگستری هستند باید استانداردهای حسابرسیدولتی را که دیوان محاسبات عمومی منتشر کرده‌ است، به‌عنوان معیار اصلیاستانداردهای حسابرسی بکار بندند.
پیامدهای قانونی
پیدایش شرکتهای تضامنی با مسئولیت محدود، پیامد پیگرد قانونی یکی ازپنج موسسه‌ بزرگ حرفه‌ای به‌وسیلة یکی از صاحبکارانش است. این صاحبکار طبق پیشنهادآن موسسه‌ حسابرسی اقدام به‌‌تهیه‌ یک سیستم پشتیبانی کرده‌ بود. آن سیستم، نیازهایصاحبکار را برآورده نکرد و سبب زیان مالی صاحبکار شد. دادگاه، موسسه‌ حسابرسی رابه‌دلیل اِعمال‌نکردن مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای، محکوم کرد. معیار مورد استفاده‌دادگاه‌ برای صدور رای، رهنمودهای صادر شده‌ به‌وسیلة انجمن حسابداران رسمی آمریکابود. از آنجا که‌ این موسسه‌ مدعی بود که‌ موسسه‌ و افراد حرفه‌ای آن، رهنمودهایانجمن حسابداران رسمی آمریکا را رعایت کرده‌ است، دادگاه‌ نیز رهنمودهای این انجمنرا به‌عنوان مبنای ارزیابی شواهد مربوط پذیرفت. تا به‌امروز، هیچ گروه‌ حسابرسیبه‌دلیل رعایت نکردن مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای به‌دادگاه‌ فراخوانده‌ نشده‌ است،اما این بدان معنا نیست که‌ مسئولیتی در این باره‌ نیز وجود ندارد.
نتیجه‌گیری
مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای، جزئی اساسی ازفرایند حسابرسی است. بسیاری از بهترین راه‌های مورد استفاده‌ مدیریت، سرپرستان وکارکنان حسابرسی برای برقرار کردن مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای، در این مقاله‌ موردبحث قرار گرفت. سرانجام، مراقبتهای تخصصی و حرفه‌ای مبنایی است برای اطمینان یافتناز این که‌ صاحبکار، خدمات با کیفیت بالا دریافت می‌کند. واحدهای حسابرسی بایدافرادی را استخدام کنند و بکارگیرند که‌ نسبت به‌ کاری که‌ انجام می‌دهند، احساسمسئولیت کنند. کسی که‌چنین حساسیتی داشته‌ باشد، کار خوب ارائه‌می‌کند