نقش گرافیک در تحولات سیاسی و پوستر اجتماعی معاصر


نقش رسانه ای گرافیک چه به عنوان وسیله ای کاربردی برای قدرتهای بزرگ و چه به عنوان ابزار اعتراضات مردمی در طول این اتفاقات انکار ناپذیر است .دهه 90 آغازعصر جدیدی در سیاست جهانی است . فروپاشی نظام شوروی سابق , جنگ های بالکان و در گیری های مختلف که پس از آن انجام شد مثل حمله آمریکا به عراق و .... در طول یک دهه پتانسیل لازم جهت آغاز عصری جدید در فعالیت های سیاسی و اجتماعی را در سطح جهانی در اختیار دارد .

نقش رسانه ای گرافیک و پوستر چه به عنوان وسیله ای کاربردی چه برای قدرت های بزرگ و چه به عنوان ابزار اعتراضا ت مردمی در طول تمامی این اتفاقات انکار ناپذیر است . در میان راه ها ی ارتباطی و اخبار جنگ گرافیک و پوستر به دو صورت کاملا متفاوت حضور دارد . صورت اول که در اختیار دولت های مهاجم و قدرت های برتر درگیر جنگ قرار دارد شامل اطلاعاتی است که دولت مهاجم توانایی عرضه آن ها را ندارد . به عنوان مثال تصاویر بمباران های هوایی و مناطق بمباران شده که به وسیله شیوه های فانتزی

گرافیکی نشان داده می شود .در این تصاویر فانتزی دیگر نشانه ای از ویرانی مناظر و کشتار غیر نظا میان وجود ندارد و آنچه که دیده می شود پوسترهای اجتماعی خوش آب و رنگی است که به هیچ وجه حس ترحم بیننده را بر نمی انگیزد .
انتخاب رنگ ها و فرم ها در این پوستر ها به گونه ای است که کاملا احساس پیروزی را در مخاطب ا یجا د می کند .نقشه های جنگ , پوستر های گرافیکی , گرافیک های تلویز یونی , باز ی های گرافیکی همه و همه در تولید فضا ی مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد .
اما صورت دوم حضور گرافیک و پوستر در جنگ و درگیری صورتی است که توسط معترضان به *جنگ گروه های صلح و خبرگزاری های مستقل و سازمان های دولتی شکل می گیرد به عنوان مثال در جنگ ویتنام د ر پوستر ها تاکید بر صحنه ها ی کشته شدن مردم بی گنا ه و قطع اعضا و پوستر های این چنین بود اما در جنگ خلیج فارس بیشتر آثا ر طراحان بر محور موضوعاتی چون جنگ برای نفت , نا توا نی سازمان ملل , حضور کودکان به عنوان سرباز های امروزه در کشور ما برای پوستر های اجتماعی در سطح شهرها جایی در نظر گرفته نشده است .
پوسترهای اجتماعی به عنوان يک رسانه مهم و تاثير گذار می تواند رابط خوبی بين دولت و مردم باشد . در بسياری از جوامع سازمان ها و نهاد هايی مثل پليس، شهرداری، سازمان های مرتبط با امور زيست محيطی و ... پيام ها، آموزش ها، هشدارها، خواسته ها، قوانين، عملکرد و خدمات خود را از طريق رسانه پوستر به مردم منتقل می کنند . اما برای تآثير گذاری رسانه پوستر در امور اجتماعی از جمله اعتیاد , جنگ و صلح و ....
مسائل ديگری نيز مطرح هستند كه مجموعه آنها در سبک زندگی مردم تأثير می گذارد .
در خيابان‌ های شهرمان جايی برای نصب پوستر ها ی اجتماعی نداريم و پوستر ها ی حرفه‌ ای هم تنها به صورت نمايشگا هی قابليت نمايش پيدا می كنند و در چنين شرايطی وجه اجتماعی پوستر ها از بين می ‌رود در بسياری از كشورها جايی برای نصب پوسترهای اجتماعی در نظر گرفته شده است . در كشور ما حتی افراد حرفه ‌ای نيز نتيجه كارشان را به را حتی در سطح جامعه نمی توانند ببينند، در حالی كه پوستر رسانه ای است كه مستقيما در جامعه پراكنده می شود و اين ويژگی آن است .