بیشتر ما عادت داریم که تا برنامه ای درست کار نکرد آنرا بطور کامل از کامپیوتر خود حذف کنیم اما همه ی نرم افزار ها امکان بازگشت به تنظیمات کارخانه را ندارند و حتی ممکن است اطلاعات مهمی در نرم افزار ها بار گذاری کرده باشید، یا اینکه بعدا به این نرم افزار ها نیاز مبرم داشته باشید و نصبشان هم طول بکشد. شاید این امر در ابتدا برای شما خیلی مهم نباشد،ولی با توجه گفته های بالا پی خواهید برد،که این راهی طولانی و نامعقولی است.ساده ترین و کار آمد ترین روش برای این کار در ادامه به شما معرفی خواهد شد.



برگرداندن تنظیمات یک برنامه به حالت پیش فرض در ویندوز:

برخی افراد، نرم افزار ها را با استفاده از دستور ریست که خود آنها دارا می باشند،با حفظ اطلاعات قبلی به تنظیمات کارخانه بر می گردانند.با این کار فقط آنرا کاملا از کامپیوتر خود حذف کرده و دوباره با حفظ اطلاعات قبلی نصب می کنند و بر امکانات دیگر آن کنترلی ندارند.اما خیلی از برنامه ها امکان نصب دوباره با نگهداری همان اطلاعات قبلی را ندارند پس فقط تنها کاری که انجام می دهند،این است که آنرا بطور کلی حذف می کنند.


برخی از نرم افزار ها، در خودشان گزینه ی ریست شدن را دارند. به طور مثالمرورگر firefoxدر خودش امکان ریست شدن و برگشت به تنطیمات اولیه را دارد.بنا بر این شما نیازی به درگیر شدن با فایل های تنظیمات آن ندارید.
می توان با رجوع به تنظیمات و باز کردن Troubleshooting informationو انتخاب گزینه ی Reset Firefox به این امکان دسترسی پیدا کرد.
Chromeو Internet Explorerازاین امکان برخوردار اند.و دیگر مرورگر های وب نیز به صورت های دیگر شبیه این امکان را دارند.



می توان به آدرس رایج ذخیره ی تنظیمات رفت یا با یک ترفند ریجیستری کار را انجام داد.

یافتن و حذف تنظیمات برنامه ها،قبل از اینکه شما چیز هایی را بطور دستی حذف کنید. به توجه بیشتری نیاز دارد. زیراممکن شما یکی از keyهای ریجیستری یا فایلی را به اشتباه حذف کنید.
مکان هایی که اکثر اوقات محل ذخیره ی تنظیمات هستند.پوشه ی حساب های کاربری فولدرapp data را شامل می شوند.
می توان با ورود به آدرس C:\Users\NAME\AppDataدرجعبه سرچ هر پنجره ویندوزاکسپلور و کلیک برenterبه آن رسید.این فایل و فولدر ها،بطورخودکار مخفی هستند.اکثر برنامه های کاربردی باید تنظیمات خود را در AppData\Roamingاما خیلی از آنها در AppData\Local folder ذخیره می شوند.


از طریق windows registry:
Registry Editorرا باز کرده ،برای این کار کلید هایKey + Rرا فشار دهید،و regedit ،سپس enterرا فشار دهید.شما بطور کلی می توانید تنظیمات یک برنامه را در دو آدرس HKEY_CURRENT_USER\Software
ویا HKEY_LOCAL_MACHINE\Softwareپیدا کنید سپس می توان با راست کلیک بر روی keyیا فولدر آن گزینه ی deleteرا انتخاب کنید تا تنظیمات ان خذف شوند،و به تنظیمات اولیه ی برنامه دست پیدا کنید.
وقتی این کار را انجام می دهید،بسیار دقت کنید.فایل ریجیستری نرم افزار را حذف کرده و دقت کنید اشتباهی رخ ندهد زیرا ممکن است باعث مشکلات جدی در ویندوز شود. برای مثال اگر قصد خذف تنظیمات Mumble را دارید،به آدرس HKEY_CURRENT_USER\Software\Mumble keyدر ویرایشگر ریجیستری رجوع کرده،keyآنرا حذف کنید.
اما HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoftرا حذف نکنید.چون مشکلات جدی از همین جا و با یک اشتباه آغاز می شوند.