بالا
لامپ رشد گیاه

 دانلود نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه

 دانلود نمونه سوالات فراگیر پیام نور

 فروشگاه پایان نامه و مقاله


 تایپ متن و مقاله و پایان نامه





 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

صفحه 3 از 3 اولیناولین 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 24 از مجموع 24

موضوع: سازمان 2

  1. #21
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    تئوری x وتئوری y
    پرفسور ماک گریگور، استاد مدیریت صنعتی دانشکده فنی ماساچوست ، در مدل خود تحت عنوان " تئوری x و تئوری y " دو رسته مفروضات درباره طبیعت بشر و نوع نظارت و شیوه ی رهبری و مدیریت ارائه می دهد. مفروضات تئوریx که بر اساس تئوری کلاسیک مدیریت استوار است به شرح زیر خلاصه می شود.
    مفروضات تئوری x
    1- بشر معمولی ذاتاً از کار بیزار و تا حد امکان از کارکردن گریزان است.
    2- بدلیل مذکور در فوق ، غالباً افراد را باید از طریق نظارت مستقیم و یا جبر و تهدید به کیفر و مجازات مجبور نمود تا مساعی خود را در جهت نیل به هدف های سازمان بکار برند.
    3- انسان هدایت شدن را بر قائم بودن بذات ترجیح می دهد و طالب آن است که از زیربار مسئولیت بگریزد و بیشتر خواهان تامین است تا احساس غرور.
    مفروضات تئوری y که بر اساس پیرالیسم سازمانی مکتب نوع دوستی صنعتی استوار است و پیوستگی هدف های فرد و سازمان را در بر دارد، به شرح زیر خلاصه می شود.
    مفروضات تئوری y
    1- تلاش جسمی و دفاعی در کار امریست طبیعی . همانگونه که انسان به بازی کردن و یا استراحت می پردازد، کار کردن نیز برای او یک امر عادی و ضروری است.
    2- نظارت و تهدید یگانه وسایل هدایت فردی به سوی هدف خای سازمانیست . انسان ذاتاً می تواند رفتار خود را بدون دخالت مستقیم دیگران در جهت نیل به مقاصدی که تحقق آنها را طالب است ، هدایت کند.
    3- تلاش فرد در جهت نیل به هدف های دستگاه تابع پاداشی است ( نه فقط مادی) که در مقابل خدمت انتظار دارد.
    4- انسانی معمولی تحت شرایط مناسب نه تنها از قبول مسئولیت نمی گریزند بلکه در جست جوی آن است.
    5- قدرت بکار بردن تخیل، تنوع و سازندگی در حل و فصل مسائل سازمانی در انحصار عده محدودی نیست، بلکه تعداد کثیری از افراد بالقوه از توانایی های مزبور برخوردارند.
    6- در شرایط نوین زندگی صنعتی ، تنها جزیی از استعداد افرار در سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
    باعتقادد ماک گریگور، گرچه میدان بطور کلی بی میل به اجرای مفروضات تئوری y نیستند، معذلک چنانچه هدف مدیریت در به حد اکثر رساندن سود و استفاده عقلانی از منابع خلاصه شود. با توجه به محدودیت های فنی و سازمانی برای مفروضات x برتری قائل خواهند شد، چنانچه به عنوان مثال " عدم تمرکز" از نظر انسانی ممکن است مطلوب باشد، ولی تحت شرایط خاص تکنولوژی سازمانی محتمل است که رویه سودمندی به شمار نروند.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  2. #22
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    مراقبت نیاز نظریه مازلو
    ابراهام مازلو که نیازهای بشری را برطبق سلسله مراتب مذکور در فوق طبقه بندی نموده معتقداست که یک فرد عادی ( در فرهنگ غرب) در کودکی بیشتر تحت تاثیر نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی قرار می گیرد، در سنین اولیه زندگی به عشق و محبت ظاهر می شود، ولی در سال های بعد وطی دوران رشد شخصیت به تدریج نیازهای قدر و منزلت و خودیابی بر رفتار او حاکم می شود. باعتقاد مازلو ، هر کوششی که موجب وقفه و مانع سیر طبیعی رشد روانی به ترتیب مذکور شود ، برای فرد زیان آور است.
    به نظر وی ، در سازمان های امروزی (حتی در جامعه آمریکا) به نیازهای خودیابی کارکنان کمتر توجه می شود. و همین امر مانع رشد شخصیت و خویشتن شناسی و احساس تعهد خدمت ی گردد. و نتیجتاً تعارض و ناسازگاری بین نیاز روانی فرد به " خودیابی" از یک سو و نیاز سازمان به ازدیاد کارایی از سوی دیگر، ظاهر می شود.
    به عبارت دیگر ، باعتقاد مازلو آنچه سازمان از فرد می خواهد این است که همه وقت نیرو و تلاش خود را صرف ازدیاد تولید تولید و افزایش بهره وری کند. و نتیجتاً کارکنان سازمان ها وقت و فرصت کافی برای ارضا نیازهای خود که لازمه رشد شخصیت است پیدا نمی کند ، بدین ترتیب مازلو به رشد شخصیت فرد (personality development) توجهی عمیق مبذول داشته است.
    نظریه انتظار واحتمال در انگیزش
    روش دیگر که از دیدگاه بسیاری در پی برسی وتوضیح عمیق انگیزش انسان است نظریه انتظار واحتمال است .یکی از پیشگامان گشترش وروشن ساختن این نظریه،روانشناسی است .
    به نام دیکرو.اچ. و روم با این باور که: مردم در رسیدن به یک هدف از خود انگیزش نشان می دهند که ا زسویی به ارزش هدف اعتقاد داشته باشند و ازسوی دیگر بین آنچه انجام می دهند و کام یابی در رسیدن به هدف پیوندی اشکار ببینند. در یک معنا،این یک برداشتنو از گفته مارتین لوتو در قرنها پیش است که می گوید 0(آنچه در دنیا انجام می شود به امید ی انجام می گیرد ).
    به تفصیل بیشتر ، نظریه وروم این است که انگیزش مردم در انجام دادن کاری ،بستگی دارد به ارزشی که آنها به نتیجه و بهره تلاش خود دارند (مثبت یا منفی)ضرب در اندازه اعتماد آنها با اینکه در عمل تلاش وکوشش آنها به کامیابی در رسیدن به هدف می انجامد . به سخن دیگر ،وروم بر این نظریه است که انگیزش دست آورد ارزش مورد پیش بینی فرد از یک هدف ودرجه اجتماعی است که او برای رسیدن به هدف قائل است .نیروی بکارگیرنده فرد= ارزش *انتظار واحتمال ،که در اینجا منظور از نیروی حدت وشدت انگیزش ومنظور از ارزش شدت ترجیحی است که یک هدف یا نتیجه در شخص پدید می آورد وانتظار ،درجه احتمال است از اینکه یک کنش عمل خاص به این نتیجه دلخواه می رسد.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  3. #23
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    اختیار در سازمانها
    منابع اختیار:
    اختیار حق تصمیم گیری،حق هدایت کار دیگران و حق صدوردستور است . بنابراین بد یهی است اختیارعامل بسیار مهمی در سازمان دهی بشمار می رود. اختیار دارای منابع مختلف است که یکی از آنها مقام یا رده سازمانی است. مثلا رئیس به دلیل رده سازمانیش بیش از معاون اختیار دارد. و هر مدیر تولید و یا مدیر فروش به واسطه مقامشان در سازمان، برای انجام فعالیت خود دارای اختیاراتی هستند.
    خلاقیت و راههای تصمیم گیری:
    خلاق بودن یا نبودن سازمان تا اندازه زیادی منوط به افرادی است که به استخدام سازمان در می آید.کسی که نقاشی یک هنرمند مشهور را دیده باشد یا کنسرتب از یک موسیقیدان بزرگی را شنیده باشد خواهد پذیرفت که بعضی افراد به وضوع خلاق تر از دیگرانند.
    لیکن بدیهی است که تنها استخدام افراد خالاق متضمن وجود خلاقیت نیست. مثلا شاید متوجه شده باشید که افرادی خلاق هنرمندان، موسیقیدانان،مهندسان و غیره که زیر فشار قرار گرفته یا محدود شده باشند نمی توانند خلاقیت خود را به ظهور برسانند. لذا یکی از مهمترین کارهای مدیریت ایجاد فضا و جوی است که بروز خلاقیت را تسهیل کند. در چنین فضایی عوامل زیر به چشم می خورد
    1- ارتباطات باز میا کارکنان
    2- امکان بهره مندی از اغفکار جدید
    3- لذت بردن از کار
    4- مقبولیت نیاربه تحول
    5- عدم توجه به گزارش های نظارت و در تبعیت از مقررات
    6- تاکید بر ارزش خلاقیت


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  4. #24
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    فرایند تصمیم گیری
    تصمیم گیری جوهر شغل مدیریت است .وظایف اساسی مدیریت برنامه ریزی ،سازماندهی ،کار گزینی ،رهبری ونظارت است که انجام هر کدام مستلزم تصمیم گیری هایی است که مثلا چه هدفهایی در نظر گرفته شود وغیره .
    در هیچ جایی به اندازه مرحله برنامه ریزی احتیاج به تصمیم گیری موثر احساس نمی شود همان طور که در فصل دوم ملاحضه شد موسسه می تواند اشتباهات روز مره زیادی را تحمل کند در صورتی که جهت اساسی آن بر حسب بازاری که در اختیار می گیرد ومحصولی که تولید می کند صحیح باشد .ولی وقتی جهت ضعیف باشد ومسیرغلطی انتخاب شود سازمان نمی تواند به حیات خود ادامه دهد .
    به همین دلیل لازم می نماید که در اینجا به بحث راجع به تصمیم گیری به دلیل نقش آن در امر برنامه ریزی بپردازیم ولی باید به خاطر داشت که تصمیم گیری عملا فعالیتی است که در کلیهوظایف پنجگانه مدیریت به کار می رود .

    انگیزش :تشویق وتنبیه علف ویا تازیانه
    در بررسی نظریه های پیشرو انگیزش وعاملهای انگیزش (انگیزاننده ها ) این روزها ،به ندرت اشاره ای به تشویق وتنبیه یا علف وتازیانه می رود .مفهوم مجازی (علف وتازیانه )به بهره گیری از پاداشها وتنبیهاتی وابسته است که به پدید آمدن رفتار مطلوب در افراد بینجامد .این مفهوم از داستانی کهن (که بهترین راه برای براه انداختن خر، گرفتن یک شاخه علف درجلوویک تازیانه در پس اوست )
    گری ، دسلر، دادود مدنی" مبانی مدیریت" تهران: انتشارات پیشبرد، 1367 ص 16ان وجود داشته باشد.د یافته است و توئصیه ازی و نظارت.
    ایفف
    سرچشمه می گیرد .
    اما علی رقم آنچه در همه پژوهشها ونظریه های انگیزش که در سالهای اخیر با آنها بر خورد میکنیم ،هنوز تشویق وتنبیه به عنوان عاملهای نیرو مند در پیش نظر قرار دارند . هر چند که با گذشت قرنها این عاملها غالبا به عنوان تنها نیرویی که می تواند به انگیزش عامل انسانی بینجامد تصور می شده در اینجا همانگونه که در بخش های بعدی خواهیم دید ،عاملهای بیشمار دیگری وجود دارند که می توانندبر انگیزش عامل انسانی تاثیر باقی گذارند .
    انگیزش
    بر انگیخته شدن یا ایجاد انگیزه در فرد ،انگیزش نامیده می شود .انگیزش همان
    عامل یا محرک رفتار است فرد برانگیخته، دارای نیاز قوی می باشد .شدت نیاز
    وعوامل درونی (اعتقاد ،جهان بینی ،نوع نگرش و.....)وعوامل بیرونی (شرایط محیطی) موجب می شوند که نیاز تبدیل به یک محرک (انگیزه)شود .بنا براین اساس انگیزش ،نیازهای انسانی می باشد که در شرایط خاصی ظهور وبروز پیدا می کنند انگیزش می تواند مثبت یا منفی باشد ،انگیزش منفی رفتار نا خوشایند وغیره قابل قبول را بدنبال دارد وانگیزش مثبت رفتار معقول وپذیرفته شده را ایجاد می نماید .
    انگیزش کارکنان یکی از وظایف جدی سرپرستان می باشد با شناخت نیازها وهدایت آنها می توان به انگیزش مثبت کارکنان دست یافت.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




صفحه 3 از 3 اولیناولین 123

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •