مدل جدید بازاریابی کاتلر با نام CCDVTP

رهبران علم بازاریابی در جهان بسیار پیچیده امروز هنوز دست از خلاقیت و نوآوری خویش بر نداشته اند. بازاریابی در حال تکامل ٬ الهام بخش میلیون ها تن از دست اندر کاران بازاریابی ٬ دانشگاهیان و دانش آموزان مشغول در این حوزه است .



واقعا جالب است که ببینید پدر علم بازارایابی چگونه در دوران کهن سالگی خویش هنوز از خلاقیت و نوآوری فاصله نگرفته و همزمان با تغییرات سریع دنیای پیرامون ٬ اقدام به طراحی الگوهای بازاریابی سازگار با تغییرات نموده است .



نمونه ای از این نوآوری و خلاقیت ٬ مدلی است که در اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی توسط پروفسور کاتلر در کشور چین مطرح گشت که وی آنرا تحت عنوان مدل CCDVTP بیان نموده است . اظهارات پروفسور کاتلر حاکی از این است که با وجود زندگی در دنیای پیچیده امروزی بازاریابان قرن بیست و یکم می توانند با تکیه به اصول ساده ی بازاریابی ٬ همچنان به برقراری ارتباط موثر برای غلبه بر چالش های پیش رو بپردازند .



وی مدل خویش را رمز واژه ی لغاتی می داند که با استفاده از آنها می توان حریفان بازاریابی را از راه بدر کرد :

این لغات طلایی مدل CCDVTP را به شرح زیر تشکیل داده اند :

  1. C reate
  2. C ommunicate
  3. D elivery
  4. V alue
  5. to a T arget Market
  6. at a P rofit

مخفف کلمات ایجاد ارتباط و ارائه ارزش به بازار هدف برای کسب سود است. که در آن ایجاد ارزش با مدیریت محصول معادل گرفته شده است ٬ ارزش ارتباط را معادل مدیریت برند دانسته است و ارزش ارائه و تحویل محصول را با مدیریت مشتری یکسان دانسته است.
کاتلر اظهار کی کند که هر کدام از انواع اشاره شده مدیریت بطور کلی در مسیر حرکت کسب و کار تجاری بطوریکه در زیر توضیح داده خواهد شد ، تغییر می کنند.



مدیریت محصول با استفاده از دانش داخلی در حال تغییر است که بصورت یک رویکرد داخلی خیلی آشکار به نظر نمی رسد. شرکت هایی خارجی نیز از این دانش برای نوآوری های مورد نیاز خود ممکن است استفاده کنند که این امر موجب افزایش منابع برای آن شرکت خواهد شد.



مدیریت نام تجاری هم نیز در حال تغییر می باشد بدین معنی که شرکت های تمایل دارند به سادگی و با استفاده از متمرکز شدن بر قلب و ذهن مردم ٬ آنها را جلب کنند. نام تجاری بکار گرفته شده نیز الهام بخش همه چیز بوده و امید دهنده نیز استفاده می شود. این مسیر جدیدی است که شرکت های برای نفوذ بر ذهن و قلب و روح و روان مشتری ( محدود به منافع خاص ) بر آن متمرکز شده اند.



مدیریت مشتری اساساً با داشتن یک بانک اطلاعاتی از مشتریان استفاده می گردد. و اخیراْ شرکت ها تمایل دارند که بوسیله آگهی و تبلیغات محصولات خود را به مشتریان خارج از پایگاه داده خود نیز معرفی کنند و این به نوعی آرزو برای کمک به رفع نیازشان تبدیل شده است.



برخی از این توصیه ها برای شرکت هایی مفید است که خود را گرفتار استراتژی های سنتی کرده اند. پس از آن ٬ این سه نوع از مدیریت ( مدیریت محصول با مفهوم بیان شده - مدیریت نام تجاری و مدیریت مشتری ) که در مدل CCDVTP مستتر است ٬ به تازه نگه داشتن شرکت و جلوگیری از عقب ماندن آن در محیط متلاطم امروزی کمک شایانی خواهند کرد.