در جلسه‌اي که با حضور معاون فناوري و نوآوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و دبيران ستادهاي فناوري راهبردي در تاريخ 28شهريورماه سال جاري، در محل مؤسسه خدمات فناوري تا بازار برگزار شد، بهره‌گيري از سامانه شناسنامه شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي تمامي ستادهاي فناوري‌هاي راهبردي به تصويب رسيد. در حال حاضر تنها اطلاعات شرکت‌هاي دانش‌بنيان حوزه فناوري نانو در اين سامانه به ثبت رسيده است.

در ابتداي اين نشست، دکتر سعيد سرکار دبير ستاد نانو ضمن معرفي 16 ايستگاه ارائه‌دهنده خدمات فناوري مستقر در مؤسسه خدمات فناوري تا بازار با اشاره به سامانه شناسنامه شرکت‌هاي دانش‌بنيان که توسط اين مؤسسه طراحي شده است گفت: «هدف از راه‌اندازي سامانه شناسنامه شرکت‌هاي دانش‌بنيان تسهيل دسترسي به اطلاعات شرکت‌ها و فناوران، اطلاعات کارگزاران و مشاوران، کالاها و خدمات قابل ارائه از سوي شرکت‌ها و ايستگاه‌ها و خدمات آن‌ها بوده است. نکته‌اي که قطعا براي هريک از ستادهاي فناوري‌هاي راهبردي با اهميت خواهد بود.»

دبير ستاد نانو در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود با اشاره به اهميت ايستگاه‌هاي مستندسازي و ثبت اختراع در مؤسسه خدمات فناوري تا بازار گفت: «زماني يک ايده ارزش واقعي خود را نمايان خواهد کرد که مستند شده باشد. متاسفانه در کشور ما، مستندساز حوزه‌هاي تخصصي يا وجود ندارد و يا بسيار اندک است. بايد با صرف وقت به مستندسازان خود آموزش دهيم که مستندسازي يک فناوري داراي چه مؤلفه‌هايي است و چگونه انجام مي‌شود تا شرکت‌هاي دانش‌بنيان ما بتوانند از دانش خود بهترين استفاده را داشته باشند.»

دکتر سرکار فرهنگ‌سازي در حوزه ثبت پتنت را مهمترين عامل رشد علمي يک کشور دانست و با اشاره به اهميت ارزيابي و تحليل پتنت در حوزه فناوري از جمله فناوري نانو گفت: «در کشورمان به ازاي هر 100 مقاله مي‌توان گفت يک پتنت وجود دارد در صورتي که اين آمار براي کشورهاي پيشرفته همچون امريکا و ژاپن ميانگيني معادل حدود 70 پتنت به ازاي هر 100 مقاله است و اين زنگ هشداري است تا ضمن مهم دانستن اين حوزه، با تحليل و ارزيابي پتنت‌هاي به ثبت رسيده در زمينه فناوري نانو نقاط ضعف موجود را در جهت پيشرفت خود شناسايي کنيم.»

گفتني است دکتر سيد مجتبي خيام‌نکويي،‌ معاون فناوري و نوآوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، در اين جلسه استفاده از سامانه شناسنامه شرکت‌هاي دانش‌بنيان را در دستور کار ستادهاي فناوري‌هاي راهبردي قرار داد و مقرر شد اطلاعات تمامي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در اين سامانه ثبت شود.

در پايان دکتر سعيد سرکار با اشاره به اهميت حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، از حاضرين براي شرکت در پنجمين جشنواره و نمايشگاه فناوري نانو و فروم بين‌المللي فناوري نانو که در مهرماه سال جاري برگزار خواهد شد دعوت کرد. نشست فوق با استقبال دبيران ستادهاي فناوري‌هاي راهبردي از تعامل و همکاري با ستاد توسعه فناوري نانو و مؤسسه خدمات فناوري تا بازار پايان يافت.
منبع:nano.ir