١-الف شاخص بهره وری نیروی کار
این شاخص از تقسیم ارزش افزوده به تعداد شاغلین حاصل می شود. در صورتی که در کشوری اطلاع نفر ماه ، نفر روز ویا نفر ساعت کار انجام شده یا پرداخت شده شاغلین در دسترس باشد دراین صورت در مخرج کسر شاخص بهره وری نیروی کار، به جای تعداد شاغلین از این اطلاعات استفاده خواهد شد. بدیهی است که این نوع شاخص ، بهره وری نیروی کار را با دقت بالاتری نشان می دهد. واحد این شاخص ریال بر شاغل ، یا نفر ماه ، یا نفر روز، و یا نفر ساعت می باشد. این شاخص نشان می دهد که هر شاغل در یک دوره بررسی چه میزان ارزش افزوده ایجاد کرده است.

بهره وری نیروی کار = ارزش افزوده/تعداد شاغلین
2-الف شاخص بهره وری هزینه شاغلین
این شاخص از تقسیم ارزش افزوده بر جبران خدمات شاغلین به دست می آید. برخی از صاحب نظران بهره وری به این نسبت ، شاخص رقابت پذیری نیز می گویند. واحد این شاخص نسبت می باشد. مفهوم این شاخص آن است که به ازای یک واحد ریالی جبران خدمات پرداخت شده چه میزان ارزش افزوده ایجاد شده است.
جبران خدمات شاغلین / ارزش افزوده = بهره وری هزینه شاغلین 3-الف شاخص بهره وری سرمایه
این شاخص از تقسیم ارزش افزوده بر ارزش موجودی اموال سرمایه ای ثابت حاصل می شود. در محاسبه این شاخص برخی مواقع به جای ارزش اموال سرمایه ای ثابت از ارزش دارایی های ثابت یا ارزش کل دارایی ها استفاده می شود. این شاخص نشان می دهد که به ازای یک واحد از ارزش موجودی اموال سرمایه چند واحد ارزش افزوده ایجاد می شود. واحد این شاخص نسبت می باشد.
ارزش اموال سرمایه ای ثابت / ارزش افزوده = بهره وری سرمایه
4-الف شاخص بهره وری ارزش مواد
این شاخص از طریق تقسیم ارزش افزوده بر ارزش مصارف واسطه محاسبه می شود. واحد این شاخص نسبت می باشد.
ارزش مصارف واسطه / ارزش افزوده = بهره وری مواد