به گزارش خبرگزاری ایران نیوز24،سهیل سعادت در همایش ابعاد آتش‌بازی در چهارشنبه آخر سال در تهران که عصر امروز در بیمارستان فارابی تهران برگزار شد، گفت: 20 درصد تهرانی‌ها در چهارشنبه سوری پارسال به صورت خانوادگی، 16 درصد به صورت انفرادی در چهارشنبه سوری پارسال مشارکت داشتند. همچنین 8 درصد از خانواده‌های تهرانی اقدام به روشن کردن آتش کردند و یک درصد از آنها از روی آتش پریدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متأسفانه 5 درصد از مواد محترقه استفاده شده در چهارشنبه سوری پارسال دست‌ساز و 2.5 درصد نیز اسپری یا کپسول بود. از هر هزار نفر خانواده تهرانی 2 نفر دچار مصدومیت شدند و به ازای هر 4 مرد یک زن دچار مصدومیت شده است.
وی ادامه داد: 85 درصد از مصدومان تهرانی رأسا از ترقه استفاده کرده و 15 درصد از این افراد نیز از ترقه استفاده نکرده‌اند.
سعادت تأکید کرد: در شب چهارشنبه‌سوری سال گذشته 17 هزار نفر در تهران مصدوم شده‌اند البته بخشی از آنها به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند اما آمارهای بیمارستانی به دلیل عدم مراجعه تمام این افراد آمارهای کمتری به ما نشان می‌دهد.
وی افزود: از اندام‌های بدن حدود 30 درصد چشم‌ها و در رتبه بعدی ناحیه‌های اندامی مانند دست و پا و صورت دچار بیشترین مصدومیت‌ها می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تحقیقاتی در این زمینه گفت: 20 درصد از خانواده‌ها برای خرید مواد محترقه پول داده‌اند، سال گذشته در تهران 6.2 میلیارد تومان تهرانی‌ها صرف آتش بازی کرده‌اند این رقم معادل حقوق 173 هزار نیروی امدادی است که ظرف فقط یک روز آن را در تهران به آتش کشیده‌اند.
وی تصریح کرد: 8 درصد از تهرانی‌ها که دچار مصدومیت شده‌‌اند هزینه پزشکی شان بالغ بر 8 میلیارد تومان برای آنها صرف شده است حدود 1.4 میلیارد خسارت غیر پزشکی برای چهارشنبه سوری سال گذشته به خانواده‌های تهرانی تحمیل شده است. تمام این آمارها مربوط به تهران است. سعادت با اشاره به طرح مطالعاتی پیش روی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در این طرح که در 3 منطقه تهران اجرا می‌شود ما چند دبیرستان پسرانه را انتخاب می‌کنیم و در دبیرستان اول با نمایش فیلم، دبیرستان دوم با ارائه بروشور و دبیرستان سوم با صحبت با والدین آنها را توجیه می‌کنیم.
وی ادامه داد: سپس سال بعد مدارس تحت آموزش را واکاوی می‌کنیم تا میزان اثربخشی هر کدام از این 3 طرح را در آنجا ملاحظه کنیم
.