بالا
لامپ رشد گیاه

 دانلود نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه

 دانلود نمونه سوالات فراگیر پیام نور

 فروشگاه پایان نامه و مقاله


 تایپ متن و مقاله و پایان نامه





 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 از مجموع 9

موضوع: چشم

  1. #1
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    Pdf چشم

    غذاهای تقویت کننده چشم!!



    همه ی ما می دانیم که چه ویتامین هایی برای چشم لازم است اما ممکن است ندانیم که این ویتامین ها در چه غذاهایی وجود دارند؟
    Eویتامین
    شاید باور نداشته باشید یا این طور القا شده باشد كه مواد غذایی در تقویت چشم تاثیر چندانی ندارند،در حالی كه مطالعات نشان داده است،به عنوان مثال ویتامین E یكی از آنتی‌اكسیدان‌های قوی است كه در تقویت چشم موثر است.مقدار توصیه شده ویتامین E در مردان 10 میلی‌گرم و در زنان 8 میلی‌گرم در روز است.بهترین منبع ویتامین E نیز آجیل و روغن‌های گیاهی است.از سوی دیگر سلنیوم به جذب ویتامین ای و ساخته شدن آنتی اکسیدان در بدن كمك می‌كند. غذاهای دریایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند.


    ویتامین A
    از آنجایی كه ویتامین Aدر تقویت چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است،آن را در هویج بیشتر از دیگر مواد غذایی می‌توان یافت.بررسی‌ها نشان داده است كه میزان ویتامین Aموجود در یك هویج متوسط،دو برابر مقدار توصیه شده در روز است.پس مصرف این سبزی برای تقویت چشم بسیار موثر است.البته مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند كه حاوی مقدار زیاد ویتامینA و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم هستند.

    روی
    مطالعات دیگری نیز حاكی از آن است كه روی چشم را در برابر شب کوری محافظت می‌كند،زیرا روی بخشی از یك آنزیم است كه تعداد رادیكال‌های آزاد را كم می‌كند،لذا در جذب ویتامینA موثر است.روی را می‌توان در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت.


    چربی امگا 3
    چربی‌ها نیز برای سلامتی چشم لازم هستند.اسیدهای چرب واحدهای سازنده ی چربی‌ها هستند و بعضی از آنها به این دلیل ضروری خوانده می‌شوند كه بدن نمی‌تواند‌ آنها را بسازد و باید حتما از طریق مواد غذایی تامین شوند.از این رو گفته شده است اسیدهای چرب ضروری در تكامل بینایی نوزادان نقش بسزایی دارند.كمبود این مواد به ویژه چربی امگا 3 در بزرگسالان ممكن است سبب كاهش دید شود،حتی مطالعات نشان داده است كه كمبود طولانی مدت آن ممكن است سبب تخریب شبكیه شود،زیرا بدن هر دو نوع اسیدهای چرب ضروری را به پروستاگلاندین ها تبدیل می‌كند كه یكی از اثرات آنها كمك به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است.بهترین منبع تامین امگا 3 ماهی است و مقدار توصیه شده دو بار در هفته می‌باشد.به طور كلی مواد غذایی كه برای داشتن چشمی سالم توصیه می‌شوند شامل:روغن کبد ماهی،جگر و که هویج دارای ویتامینA هستند،اسفناج و کلم که لوتئین و گزانتین دارند، فلفل دلمه ای ،كلم،توت فرنگی و پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C؛تخمه آفتاب گردان،بادام،فندق كه دارای ویتامینE هستند، همچنین آجیل و غذاهای دریایی نیز از سلنیوم برخوردارند،جوانه گندم و آجیل به دلیل دارا بودن روی،و ماهی كه دارای اسیدهای چرب ضروری است، از مواد غذایی مهم به شمار می‌روند.







    من همچنان بی امضاء









  2. #2
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض مواد غذایی مفید برای تقویت بینایی

    آیا خوردن هویج واقعاً برای بینایی مفید است یا والدین فقط برای اینكه فرزندانشان را تشویق به مصرف سبزیجات كنند این را می گویند؟ بررسی ها نشان داده اند كه میزان ویتامین a موجود در یك هویج متوسط دو برابر مقدار توصیه شده در روز است ، پس مصرف این سبزی واقعاً برای تقویت چشم مؤثر است. اگر شما هویج دوست ندارید نگران نباشید. مواد غذایی زیاد دیگری وجود دارند كه حاوی مقدار زیادی ویتامین a و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم هستند. در این مقاله سعی کرده ایم ویتامین ها و دیگر تركیبات مفید برای سلامتی چشم و مواد غذایی حاوی آنها را معرفی کنیم.

    1. آنتی اكسیدان ها آنتی اكسیدان ها مولكول هایی هستند كه با خنثی كردن " رادیكال های آزاد " مانع اثر مخرب آنها بر سلول های بدن می شوند. رادیكال های آزاد تركیباتی هستند كه بر اثر واكنش های شیمیایی در داخل بدن تولید می شوند. تحقیقات نشان داده است كه بعضی از آنتی كسیدان ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های چشم مثل كاتاراكت ( آب مروارید ) را كاهش می دهند.

    الف ) ویتامین a و كاروتنوئیدها
    ویتامین a آنتی اكسیدانی است كه در مواد غذایی حیوانی مثل شیر و لبنیات، جگر ، تخم مرغ ، كره و مواد غذایی گیاهی حاوی كاروتنوئیدها وجود دارد. كاروتنوئیدها رنگدانه های قرمز و زردی هستند كه در گیاهان و حیوانات وجود دارند. این مواد به عنوان آنتی اكسیدان عمل كرده و همچنین انواع خاصی از آنها ( كه بیشتر بتا-كاروتن است) به ویتامین a تبدیل می شوند. بعضی از كاروتنوئیدهای دیگر نظیر لوتئین و زیگزانتین نیز مفید هستند.

    ویتامین a مانع شب كوری می شود. كمبود ویتامین كه سبب شب كوری شده باشد، در صورت عدم درمان می تواند سبب گزروفتالمی ( خشكی چشم )، زخم های قرنیه و تورم پلك ها شود. خشكی چشم نیز در صورت عدم درمان می تواند سبب كوری شود. بد نیست بدانید كه كمبود ویتامین a یكی از علل اصلی كوری در كشورهای در حال توسعه است. تحقیقات همچنین نشان داده است كه ویتامین a مانع شكل گیری كاتاراكت شده است.
    میزان لازم ویتامین a برای مردان بالاتر از 11 سال 1000re1 و در زنان بالای 11 سال 800re است re یا retinal equivalent ؛ واحد اندازه گیری ویتامین a و به معنای " معادل رتینول " است. ویتامین a با واحد بین المللی (international unit) نیز سنجیده می شود. در مواد غذایی با منشاء گیاهی هر re معادل 10 واحد بین المللی و در مواد غذایی با منشاء حیوانی هر re معادل 3.3 واحد بین المللی است.
    افراد سیگاری و افرادی كه الكل مصرف می كنند، باید ویتامین a بیشتری دریافت كنند، زیرا توتون مانع جذب ویتامین a می شود. الكل نیز ذخیره ویتامین a بدن را از بین می برد. در عین حال باید مراقب قرص های ویتامین حاوی بتا- كاروتن نیز بود. مطالعات نشان داده اند كه این قرص ها شیوع سرطان ریه را در افراد سیگاری بالا می برند. در این موارد بهتر است ویتامین a لازم از طریق مواد خواركی تأمین شود. جدول زیر مواد غذایی غنی از ویتامین a و مقدار این ویتامین را در آنها نشان می دهد:
    ماده غذایی
    re در 100 گرم
    re در مصرف معمول
    روغن كبد ماهی
    30,003
    (یك قاشق غذاخوری)
    جگر سیاه
    10,503
    11,868
    (113 گرم)
    جگر مرغ
    6,165
    1,973 (1 عدد)
    هویج
    2,813
    2,025 (1 عدد)
    سیب زمینی شیرین (نوع خاصی از سیب زمینی)
    2,006
    2,668 (1 عدد)
    کلم
    890
    596 (یك فنجان، خرد شده)
    کدو
    870
    1,092 (یك فنجان، خرد شده)
    فلفل دلمه ای قرمز
    570
    849 (یك فنجان، خرد شده)
    انبه
    389
    806 (1 عدد)
    طالبی
    322
    515 (یك فنجان، خرد شده)

    مقادیر بالا در مورد مواد غذایی خام صدق می كند. پختن مواد غذایی محتوای ویتامینی آن را تغییر می دهد، زیرا گرما سبب تخریب ویتامین a و بتا- كاروتن موجود در مواد غذایی می شود. همچنین، در صورتی كه از مواد غذایی تازه استفاده نمی كنید ، مواد یخ زده بهتر از مواد كنسرو شده هستند.

    ب ) لوتیئین و گزانتین لوتیئین و گزانتین رنگدانه ها ی گیاهی زرد رنگ هستند. مطالعات مختلف نشان داده اند لوتئین و گزانتین ممكن است در كاهش خطر ابتلا به كاتاراكت مؤثر باشند. لوتئین و گزانتین ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. این دو ماده اغلب همراه با یكدیگر در سبزیجات و میوه جات یافت شده و بدن می تواند لوتئین را به گزانتین تبدیل كند. در حال حاضر مقدار مصرف روزانه ای این دو ماده مشخص نشده است ولی بهتر است روزانه کمی مصرف شوند زیرا بدن نمی تواند این دو ماده را بسازد. بهترین منبع تأمین این مواد، سبزیجات سبز و پربرگ بویژه اسفناج است. كلم و سبزیجات سبز رنگ نیز منابع خوبی هستند. لوتئین و گزانتین را می توان در سبزیجات و میوه جات زرد و نارنجی رنگ نظیر ذرت نیز یافت. سبزیجات پخته مقادیر بیشتری لوتئین دارند، زیرا پختن سبب شكسته شدن دیواره سلول ها و آزاد شدن لوتئین می شود.


    ج ) ویتامین c و بیوفلاونوئیدها (bioflavonoids) هر چند که این مطلب با ویتامین a شروع شد، ولی این ویتامین تنها ماده غذایی مفید برای چشم نیست. یكی دیگر از مواد بسیار مفید برای بینایی ویتامین c است. بیوفلاونوئید ها نیز مواد آنتی اکسیدانی هستند که علاوه بر کمک به اثر گذاری ویتامین c ، خود نیز فوایدی دارد. مطالعات نشان داده اند كه مقادیر بالای ویتامین c می تواند باعث كاهش خطر ابتلا به كاتاراكت شود. همچنین می تواند با كاهش فشار چشم ، مانع گلوكوم ( آب سیاه ) شده و یا بیماری را در مبتلایان تسكین دهد.

    میزان نیاز روزانه به ویتامین c 60 میلی گرم در روز است. نكته قابل توجه این است كه این مقدار باید به صورت روزانه مصرف شود، زیرا بدن انسان نه تنها قادر به ساخت این ویتامین نیست، حتی نمی تواند آن را برای مدت طولانی ذخیره كند. افراد سیگاری ، كسانی كه الكل مصرف می كنند و مبتلایان به دیابت باید مقادیر بیشتری مصرف كنند.
    مركبات مثل پرتقال و لیمو ، فلفل دلمه ای، کیوی، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات سبز و پر برگ منابع غنی ویتامین c هستند. جدول زیر مواد غذایی غنی از ویتامین c و مقدار این ویتامین را در آنها نشان می دهد:
    ماده غذایی
    میلی گرم در 100 گرم
    میلی گرم در مصرف معمول
    فلفل دلمه ای قرمز
    190
    283 گرم(یك فنجان، خرد شده)
    كلم
    120
    80 گرم(یك فنجان، خرد شده)
    كلم بروكلی
    93
    82 گرم(یك فنجان، خرد شده)
    فلفل دلمه ای سبز
    89
    133 گرم(یك فنجان، خرد شده)
    توت فرنگی
    57
    86 گرم(یك فنجان، نصف شده)
    پرتقال
    53
    70 گرم(1 عدد)
    طالبی
    42
    68 گرم(یك فنجان، خرد شده)
    گریپ فروت
    34
    44 گرم(نصف گریپ فروت)
    انبه
    28
    57 گرم(1 عدد)
    تمشك
    25
    (یك فنجان)
    مقادیر بالا در مورد مواد خام صدق می كند. پختن مواد غذایی این مقادیر را تغییر می دهد، زیرا گرما سبب كاهش ویتامین c موجود در مواد غذایی می شود. نور نیز سبب تخریب ویتامین c می شود. از این رو بهتر است مثلا آب پرتقال در بسته بندی های پلاستیكی یا مقوایی خریداری شود تا شیشه های شفاف. همچنین، مواد غذایی تازه ، ویتامین c بیشتری دارند تا مواد غذایی یخ زده یا كنسرو شده.





    من همچنان بی امضاء









  3. #3
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض مواد غذایی مفید برای تقویت بینایی


    د ) ویتامین e و مواد معدنی
    ویتامین e نیز یکی از آنتی اکسیدان های قوی می باشد. مطالعات زیادی نشان داده كه ویتامین e ازمبتلا شدن به كاتاراكت پیشگیری می کند . مقدار توصیه شده ویتامین e در مردان بالای 11 سال 10 میلی گرم و در زنان بالای 11 سال 8 میلی گرم در روز است. سیگار كشیدن نیاز به ویتامین e را نیز زیاد می كند.بهترین منبع ویتامین e آجیل و روغن های گیاهی است.

    جدول زیر مواد غذایی غنی از ویتامین e و مقدار این ویتامین را در آنها نشان می دهد:
    ماده غذایی
    میلی گرم در 100 گرم

    میلی گرم در مصرف معمول
    تخمه آفتاب گردان

    50
    36 میلی گرم(نصف فنجان)
    بادام 24 17 میلی گرم(نصف فنجان)
    فندق 24
    16 میلی گرم(نصف فنجان)
    بادام زمینی

    9
    7 میلی گرم(نصف فنجان)
    انبه
    1 2 میلی گرم(1 عدد)



    چشم برای سلامتی خود به بعضی از مواد معدنی نیز نیاز دارد. برای مثال سلنیوم به جذب ویتامین e و ساخته شدن آنتی اكسیدان ها در بدن كمك می كند. غذاهای دریایی از جمله مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند. روی نیز به جذب ویتامین a كمك كرده و همچنین بخشی از یك آنزیم است كه تعداد رادیكال های آزاد را كم می كند. مطالعات نشان داده اند كه روی، چشم را در برابر شب كوری محافظت می كند. روی در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت می شود.

    2- اسیدهای چرب ضروری
    بسیاری از مردم نمی توانند باور كنند كه چربی ها نیز برای سلامتی لازم هستند. اسیدهای چرب در واقع زیر بنای چربی ها هستند و بعضی از آنها از این جهت " ضروری " خوانده می شوند كه بدن نمی تواند آنها را بسازد و باید حتماً از طریق مواد غذایی تأمین شوند.
    اسیدهای چرب ضروری شامل چربی های اشباع نشده اُمگا-3 و اُمگا-6 هستند اُمگا-3 اصلی، آلفا-لینولنیك اسید است و مشتقات شامل ایكوزاپنتانوئیك اسید (eicosapentaeonic acid)، داكوزاهگزانوئیك اسید (dacosahexaenoic acid) و چند تركیب دیگر است. اُمگا6 اصلی نیز لینولئیك اسید است كه مشتقات آن تاثیری در سلامت چشم و بینایی ندارند.
    اسیدهای چرب ضروری در تكامل بینایی در نوزادان نقش دارند. كمبود این مواد ( به ویژه اُمگا-3 ) در بزرگسالان ممكن است سبب كاهش دید شود. مطالعات نشان داده كه كمبود طولانی مدت ممكن است سبب تخریب شبكیه شود. بدن هر دو نوع اسید های چرب ضروری را به پروستاگلاندین ها تبدیل می كند كه یكی از اثرات آنها كمك به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است.
    مقدار توصیه شده مصرف اسیدهای چرب ضروری برای اُمگا-3، 65/0 گرم و برای اُمگا-6، 44/4 گرم است، ولی بسیاری از محققین نسبت مصرف اُمگا-6 به اُمگا-3 را مهم می دانند. مقدار مناسب این نسبت 1 به 1 تا 4 به 1 است، در حالیكه در بیشتر رژیم های غذایی این نسبت بسیار بیشتر از این است. بنابراین مقدار مصرف اُمگا-6 در مقایسه با اُمگا-3 در بسیاری از رژیم های غذایی باید كاهش یابد.
    بهترین منبع تأمین اُمگا-3 ماهی است و مقدار توصیه شده مصرف دو بار در هفته است.
    نكته ای كه باید به آن توجه داشت این است كه روغن ماهی رادیكال های آزاد تولید می كند ، به همین دلیل كسانی كه زیاد ماهی یا روغن ماهی مصرف می كنند، باید به میزان كافی آنتی اكسیدان به ویژه ویتامین e مصرف كنند.
    نكته قابل توجه دیگر این است كه بیشتر اُمگا-6 مصرفی از روغن نباتی حاصل می شود، به همین دلیل استفاده از روغن مایع می تواند میزان اُمگا-6 مصرفی را تا حد زیادی كاهش دهد.
    خلاصه
    تحقیقات نشان داده است كه آنتی اكسیدان ها خطر ابتلا به كاتاراكت را كاهش می دهند. بعضی از آنتی اكسیدان ها فواید دیگری نیز دارند. بطور مثال ویتامین a چشم را در برابر كوری محافظت كرده و ویتامین c ممكن است در جلوگیری یا تسكین گلوكوم نقش داشته باشد. همچنین اسید های چرب ضروری علائم خشكی چشم را كاهش داده و از چشم محافظت می كنند.

    مواد غذایی زیر برای داشتن چشمی سالم توصیه می شوند:

    ویتامین a :روغن كبد ماهی ، جگر، هویج
    لوتئین و گزانتین : اسفناج، كلم
    ویتامینc :فلفل دلمه ای ، كلم ، توت فرنگی ، پرتقال
    بیوفلاونوئیدها : مركبات، انگور
    ویتامین e :تخمه آفتاب گردان، بادام ، فندق
    سلنیوم : آجیل، غذاهای دریایی
    روی : جوانه گندم ، آجیل
    اسیدهای چرب ضروری : ماهی
    بطور كلی شما باید مقادیر زیادی سبزیجات سبز و پر برگ و هفته ای دو بار ماهی مصرف كنید تا چشمی سالم داشته باشید.






    من همچنان بی امضاء









  4. #4
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    New4 تکنیک‌هایی برای حفاظت بینایی








    یک ضرب المثل چینی: چشم‌ها پنجره روح می‌باشند. باید از این عضو محافظت کرد. هر سال 6/1 افراد 55 ساله یا پیرتر آمریکایی دچار اضمحلال نقطه‌ای در شبکیه (macula) می‌شوند، و بیش از 1 میلیون از کاهش بینایی رنج می‌برند. در زیر راههایی را برای حفاظت و مراقبت از چشم ملاحظه می‌کنید.

    غذاهای مفید برای چشم
    حفاظت از چشم استفاده کنید. اسفناج سرشار از لوتئین و زیکسانتین می‌باشند (آنتی اکسیدان‌هایی که از شبکیه در مقابل تخریب Macula حفاظت می‌کنند). فراموش نکنید: چربی جذب لوتئین را افزایش می‌دهد. لذا اسفناج را با روغن زیتون میل کنید. هویج مملو از ویتامین A است و خوراکی مفیدی برای چشم می‌باشد. Bilberry (نوعی توت) از خانواده زغال اخته، سرشار از آنتی اکسیدان است و جریان خون را به اعصاب چشم افزایش می‌دهد. در حال حاضر داروهای گیاهی فراوانی وجود دارند که برای چشم مفید می‌باشند. این داروها شامل ولف بری یا گجی بری هستند که قدرت بینایی را افزایش می‌دهند، همچنین غنی از کاروتنوئید می‌باشند. گل داوودیchrasanthemum)) می‌تواند فشار را در چشم کاهش دهد. سوسنبر یک داروی گیاهی سنتی و غنی از آنتی اکسیدان است که به چشم شفافیت می‌بخشد. مصرف روزانه ویتامین E خطر آب مروارید را تا 2/1 کاهش می‌دهد. اگر این داروهای گیاهی در دسترس نبودند می‌توان از مکمل‌های آنها استفاده کرد. همیشه قبل از شروع هر برنامه‌ای با پزشک متخصص مشورت کنید.



    ورزش مناسب برای دید چشم
    بعضی از این ورزش‌ها برای بهبود بینایی مفید می‌باشند و در مرکز تائو ولنس آمریکا برای بیماران استفاده می‌شوند. این ورزش‌ها را هنگام صبح یا قبل از خواب انجام دهید، یا زمانی که به مدت طولانی پشت کامپیوتر نشسته‌اید و دچار درد چشم شده‌اید. فقط مواظب باشید دست‌های شما تمیز باشند و باید این ورزش را به طور مرتب انجام داد و ترجیحا 1 روز در میان.



    1- گرم کردن چشم‌ها
    کف دو دست را به هم بمالید تا گرم شوند، سپس آنها را به مدت 5 ثانیه روی دو چشم قرار داده و چندین با کار را تکرار کنید.



    2- فشار دادن لبه چشم با هر دو شست دست از درون به بیرون حدقه چشم را فشار بدهید. سپس این کار را با دو انگشت سبابه تکرار کنید.



    3- چرخاندن کره چشم
    با پشت شست دست کره چشم را به آرامی فشار دهید و 12 بار آن را بالا و پایین برده و سپس 12 بار به طرفین ببرید.



    4- چرخاندن چرخهای آینده انگشتان شست دست را روی گیج‌گاه قرار داده و با حرکت چرخشی ماساژ دهید. همین حرکت را روی فاصله بین ابروهایتان تکرار کنید، سپس زیر چشمان در دو طرف بینی.



    5- خیره شدن یک شی را تا جایی که ممکن است دور از چشم خود نگه دارید و به آن خیره شوید، سپس به آرامی آن را به چشم خود نزدیک کنید تا جایی که فاصله شی تا بینی 15 سانتی‌متر گردد و روی شی متمرکز شوید همانطور که آن را دور می‌کنید. چند بار این تمرین را تکرار کنید و بین هر بار به چشم یک استراحت بدهید.



    6- چرخاندن کره چشم
    با چشمان باز، چشمانتان را سه بار در جهت چرخش عقربه‌های ساعت و سه بار عکس آن بچرخانید. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید با چشمانتان به سمت حدقه‌هایتان نگاه کنید.



    7- در زمان کار کمی استراحت کنید سر خود را به دیوار تکیه دهید و چشم‌های خود را ببندید و 3 ثانیه استراحت کنید. همچنین از خستگی چشم و نور شدید خورشید اجتناب کنید (عینک آفتابی بزنید).








    من همچنان بی امضاء









  5. #5
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    New4 تاثیر برنامه غذایی بر سلامت بینایی








    پژوهشگران از سودمندی رژیم غذایی مدیترانه ای در پیشگیری از بروز اختلالات بینایی در سالمندی خبر می‌دهند.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر، به نوشته جدیدترین شماره نشریه آرشیو چشم پزشكی، پیروی از رژیم غذایی حاوی مقدار فراوان اسید چرب امگا -3 نظیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای كه شامل ماهی، روغن زیتون و انواع مغزهاست، احتمال ابتلا به عارضه تخریب لكه زرد چشم یا در اصطلاح age-related macular degeneration یا AMD در سالمندان كاهش می‌یابد.

    پژوهشگران با بررسی 2454 فرد متوجه شدند، خطر ابتلا به این عارضه چشمی در افرادی كه هفته‌ای یك وعده ماهی می‌خورند 31 درصد و در افرادی كه هفته‌ای دو نوبت ماهی می‌خورند 35درصد كاهش می‌یابد.

    همچنین بر پایه یافته های این پژوهش، مصرف 100 میلی لیتر روغن زیتون در هفته، احتمال ابتلا به این عارضه چشمی را تا 52 درصد كاهش می‌دهد.

    به گفته محققان: اختلال ای ام دی بر اثر تخریب لكه زرد چشم ایجاد می‌شود و شایع ترین علت اختلال بینایی و نابینایی در سالمندان است و مصرف غذاهای حاوی اسید چرب امگا-3 احتمال ابتلا به این عارضه را كاهش می‌دهد.







    من همچنان بی امضاء









  6. #6
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    New4 روشی اعجاب انگیز برای خستگی چشم

    استفاده از چای كیسه‌ای می‌تواند خستگی چشم را برطرف كند.بدین منظور چای كیسه‌ای را كمی خیس كرده و در یخچال قرار دهید.سپس دراز كشیده و به آرامی آنها را روی چشم‌ها بگذارید و اجازه دهید تا جادوی خود را در از بین بردن پف دور چشم، تورم ناشی از كار زیاد یا گریه نشان دهد.چای كیسه‌ای پس از چند دقیقه كه روی چشم قرار می‌گیرد،با گرمای بدن و همچنین گرمای محیط،سردی خود را از دست داده و گرم می‌شود.
    از این رو توصیه می‌شود تعدادی چای كیسه‌ای را در یك كیسه فریزر و در یخچال قرار دهید.هنگام استفاده از این مرهم،كیسه را كنار خود گذاشته و هر چند دقیقه یكبار آنها را عوض كنید.






    من همچنان بی امضاء









  7. #7
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    New4 پیامدهای گل مژه زدن برای چشم چیست؟

    گل مژه می‌تواند عوارض دیگری همچون حساسیت و عفونت را ایجاد کند. بنابراین مراقبت از این عارضه و معاینه توسط چشم پزشک ضروری است.
    دکتر علیرضا رمضانی ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: برخی بیماری‌های چشمی به خصوص التهابات لبه پلک چشم می‌تواند منجر به حساس شدن چشم نسبت به نور شده و مشکل ساز باشد و یا عفونت‌هایی كه در لبه پلک ایجاد کرده منجر به شوره زدن پلک و در نهایت خستگی زودرس چشم و ایجاد حالت سوزش در آن شود.
    وی در ادامه با بیان اینکه برخی بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی نیز می‌توانند عوارض و علائمی مانند التهابات چشمی داشته باشند و فرد طی آن در نور زیاد دید کمتری داشته باشد؛ افزود: بعضی بیماری‌های ژنتیکی یا زمینه‌ای نیز می‌توانند خود عاملی موثر بر ایجاد بیماری‌های التهابی چشم بوده و یا ایجاد کننده آنها باشند.
    دکتر رمضانی در پایان تاكید كرد: در بیماران مبتلا به التهابات چشمی، شست و شوی چشم به خصوص مژه‌ها، مراجعه به پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی جهت تسکین و بهبود بیماری توصیه می‌شود؛ چرا که عدم رسیدگی به آن موجب شوره زیاد در چشم و در نتیجه عفونت‌های چشمی خطرناک می‌شود.






    من همچنان بی امضاء









  8. #8
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض داروی برای رفع سیاهی دور چشم

    سیاهی دور چشم در اکثر افراد زمینه ژنتیکی دارد و قابل درمان نیست.تنها گاهی اوقات می‌توان با روش‌های درمانی و اصلاح عادات رفتاری آن را کم رنگ‌تر کرد.
    دکتر حبیب انصاری استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این كه سیاهی دور چشم در اغلب موارد ارثی بوده و علامت یک بیماری پوستی اگزما،سودا یا اتوپیک است،افزود: از نشانه‌های خاص این بیماری سیاهی دور چشم است كه با مواردی همچون خستگی زیاد،بی‌خوابی، لاغری و عصبانیت در ارتباط بوده و باعث رنگ سازی دور چشم می‌شود.
    وی در ادامه افزود:برای این مشکل هیچ درمان قطعی وجود ندارد و فقط استفاده از داروها و اصلاح عادات رفتاری و روش‌های درمانی از جمله کرم‌های آرایشی دور چشم، دم کرده بابونه و استراحت کافی می‌تواند در کم رنگ شدن آن موثر باشد.







    من همچنان بی امضاء









  9. #9
    مژگان آواتار ها
    • 14,355

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Sep 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض آیا تاکنون احساس جرقه در چشم تان داشته اید؟

    عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ايران گفت: احساس جرقه‌ در چشم يا مگس‌پران مهمترين علامت جداشدگی يا پارگی شبكيه است و بايد با مشاهده آن به سرعت به پزشك مراجعه كرد.
    دکتر پژمان بختیاری گفت:پرده شبكیه داخلی‌ترین لایه كره چشم است كه كار اصلی آن با توجه به حضور سلول‌های حساس به نور در این پرده،درك نور است و پس از تابش نور به چشم و تمركز آن بر روی شبكیه چشم این سلول‌ها نور را به پیام‌‌های عصبی تبدیل كرده و از طریق راه ‌های عصبی به مغز می‌رساند كه در این زمان شخص احساس دیدن می‌كند.
    وی افزود:بیماری‌های مختلفی از جمله جدا شدگی شبكیه می‌تواند این پرده را متاثر كند البته قسمت عمده‌ای از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است.
    بختیاری با اشاره به انواع جداشدگی پرده شبكیه چشم تصریح كرد: جداشدگی یا پارگی شبكیه 3 نوع مختلف دارد.ایجاد سوراخ و پارگی در شبكیه،كشیدگی شبكیه و جمع شدن مایع زیر شبكیه اتفاق می‌افتد كه نوع آخر به دلیل ایجاد آن توسط تومورها از 2 نوع دیگر قابل پیشگیری‌تر است.
    این فوق تخصص چشم پزشكی یادآور شد:در بین 2 نوع دیگر،نوع ایجاد سوراخ و پارگی شبكیه چشم بسیار شایع‌تر است كه از مهمترین دلایل ایجاد آن ضربه ‌ها هستند لذا باید بعد از هر ضربه به سرعت به چشم ‌پزشك مراجعه كرد چرا كه درمان یك سوراخ در شبكیه بسیار راحت‌تر از درمان جدا شدگی كل شبكیه است.
    وی افزود:دلیل دیگر ایجاد پارگی شبكیه نوع اول،جدا شدن مایع ژل مانند زجاجیه داخل چشم است كه با افزایش زمان و گذشت سن ممكن است از لایه پشتی خود كه شبكیه است جدا شود.
    بختیاری اضافه كرد:این نوع پارگی شبكیه در افرادی كه نزدیك بینی بالایی دارند شیوع بیشتری دارد ولی امكان بروز این بیماری در افرادی كه شماره‌های چشم منفی بالاتر از 6 - دارند و افرادی كه سابقه خانوادگی این بیماری را دارند نیز وجود دارد.
    وی با اشاره به نوع سوم یعنی كشیدگی شبكیه چشم تصریح كرد:این نوع از پارگی شبكیه چشم به علت‌های مختلفی از جمله رشد عروق نابجا در سطح شبكیه چشم و انقباض آن به وجود می‌آید كه موجب كشش شده و شبكیه را از جا می‌كند.
    بختیاری ادامه داد:شایعترین بیماری كه می‌تواند موجب این نوع بیماری شبكیه شود دیابت است كه عروق را متاثر كرده و یكسری نواحی را دچار كاهش اكسیژن كرده و موجب می‌شود بافت‌ها و رگ‌های جدیدی داخل چشم ایجاد شود كه به دنبال انقباض این بافت جدید ممكن است این بافت لایه زیرین خود را كه شبكیه است با خود بكشاند و موجب جدایی شبكیه شود.
    این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران اضافه كرد:اگر دیابتی‌ها هیچ علامتی از علامت‌های پارگی شبكیه چشم نداشته باشند نیز باید به طور منظم به چشم پزشك مراجعه كنند كه به محض ورود اولین علائم درمان انجام شود.
    وی درباره درمان این عارضه گفت:در مراحل ساده‌تر كه سوراخ با پارگی كوچكی در شبكیه ایجاد شده است با لیزر كردن دور آن یا روش كرایو (یخ زدن) بهبود حاصل می‌شود اما در موارد شدید‌تر تنها راه درمان جراحی است كه به كمك آن لایه شبكیه به جای اصلی خود می‌چسبد.
    بختیاری تصریح كرد:سلول‌های حساس به نور كه در شبكیه چشم قرار دارند و كار ارسال پیام عصبی به قسمت بینایی مغز را بر عهده دارند از بافت زیرین خود یعنی مشیمیه تغذیه می‌كنند كه در نتیجه جدایی شبكیه از این بافت،كمبود اكسیژن برای این سولهای حساس ایجاد می‌شود لذا هر چه زمان از جداشدگی شبكیه بگذرد احتمال آسیب بیشتر است.
    بختیاری خاطرنشان كرد:یك دهم درصد افراد جامعه به جداشدگی شبكیه مبتلا هستند و به خاطر ساختمان چشم و خطرات موجود، ابتلای آن در سنین پائین نادر است اما نوزادانی كه با وزن زیر 5/1 كیلوگرم به دنیا می‌‌آیند باید حتماً از نظر بینایی بررسی شود.
    وی با اشاره به اینكه این بیماری به جنس ندارد اضافه كرد:پس از عمل جراحی معاینات منظم و پیگیر باید ادامه یابد.





    من همچنان بی امضاء









برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •