272
الف- مقدمه:
پس از تدوين و نهايي‌سازي جهت‌گيري‌هاي كلان استراتژيك ، فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك در مرحله ارزيابي محيطي ( شامل محيط کلان و محیط صنعت ) با هدف تعيين فرصت‌ها و تهديدات قرار میگیرد. نتايج حاصل از اين مرحله از يك سو بستر اطلاعاتي لازم جهت تدوين صحيح استراتژي‌ها را فراهم مي‌آورد و از سوي ديگر در صورت لزوم به منظور تدقيق و يا اصلاح جهت‌گيري‌هاي كلان شركت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ارزيابي محيط شركت در دو بعد محيط كلان ( يا محيط دور ) و محيط صنعت ( يا محيط نزديك ) انجام خواهد گرفت كه بعد اول با بهره‌گيري از مدل pestle و بعد دوم با استفاده از مدل porter تحليل خواهد شد.