چکيده: هدف از تحقيق حاضر، نشان دادن ارتباط جهان بيني با ايئولوژي، رابطه بايدها ( تئوري انگيزشي ) با هستها ( فرضيات انسان شناسي) و نهايتا" ارائه يک الگو از تئوري هاي اسلامي درزمينه مديريت و روابط انساني از ديدگاه حضرت امام خميني (ره) است. تحقيق داراي يک فرضيه اصلي و يک فرضيه فرعي است. فرضيه اصلي عبارتست از اينکه، روش هاي مورد استفاده حضرت امام خميني (ره) براي ايجاد انگيزه روي عوامل دروني انسان بيشتر تاکيد دارند. فرضيه فرعي نيز عبارتست از اينکه، حضرت امامخميني(ره) براي ايجاد انگيزه درجوانان بيشتر روي عوامل انگيزشي تاکيد داشتند تاعوامل بهداشتي. اين رساله با استفاده از روش تحليل محتوا انجام يافته و مباحث آن درپنج فصل تنظيم شده است. فصل اول باعنوان " کليات تحقيق " به بيان مساله تحقيق، نياز براي تحقيق، هدف تحقيق و ... اشاره مي کند درفصل دوم، تئوريهاي مختلف انگيزشي به اختصار بيان مي شود و نشان داده مي شود که چگونه تعريف انسان از ديدگاه نظريه پرداز بر تئوري انگيزشي وي موثر است. درفصل سوم، نظريه انسان شناسي امام خميني (ره) مورد بررسي قرار مي گيرد و بيان مي شود که ايشان در انسان شناسي، معتقد به دوبعد بيروني و دروني هستند. فصل چهارم، مضاميني که درفصل سوم استخراج شده بودند رامورد بررسي قرار مي دهد ومشخص مي کند که هرمضمون براي ايجاد انگيزه بر عوامل دروني يا عوامل بيروني و يا هردو عوامل تاکيد دارند.

همچنين معلوم مي شود که هرمضمون برعوامل بهداشتي يا انگيزشي و ياهردوعوامل براي ايجاد انگيزه تاکيد دارد. سرانجام، فصل پنجم، نتيجه گيري از تحقيق و پيشنهادهاي ارائه شده رابيان مي کند. براساس نتايج تحقيق، هم فرضيه اصلي وهم فرضيه فرعي تحقيق تائيد مي شود. به عبارت ديگر، حضرت امام خميني (ره) براي ايجاد انگيزه درميان جوانان، بيشتربرعوامل دروني تاکيد داشته اند. همچنين، ايشان براساس نظريه انگيزشي هرزبرگ برعوامل انگيزشي، بيش از عوامل بهداشتي درايجاد انگيزه ميان جوانان عنايت داشته اند.

درپايان پيشنهاد شده است، که مديران جامعه اسلامي در ايجاد انگيزش،نه تنها به عوامل مادي بلکه به عوامل غير مادي نيز توجه نمايند، همچنين بيش از عوامل بيروني، بر عوامل دروني تاکيد کنند. علاوه براين لازم است، مديران درسازمان تابعه خود، فرهنگ متناسب با اين انگيزش را ايجاد نمايند.