مسافرتهای شهری در افق 1400 ...
خبر آنلاین - با پیشرفت فناوری ارتباطات، توسعه سیستمهای موقعیتسنجی و ارتقای فناوری ناوبری خودروهای شخصی، در آینده نهچندان دور شاهد شبکهای جامع برای هدایت ترافیک شهری خواهیم بود که نه تنها از وقوع تصادفات مختلف جلوگیری خواهد کرد، که با هدایت خودروها در مسیرهای مختلف، از بار ترافیکی در مسیرهای پرتردد نیز خواهد کاست.
ابوالفضل کریمی: با پیشرفت فناوری ارتباطات، توسعه سیستمهای موقعیتسنجی و ارتقای فناوری ناوبری خودروهای شخصی، در آینده نهچندان دور شاهد شبکهای جامع برای هدایت ترافیک شهری خواهیم بود که نه تنها از وقوع تصادفات مختلف جلوگیری خواهد کرد، که با هدایت خودروها در مسیرهای مختلف، از بار ترافیکی در مسیرهای پرتردد نیز خواهد کاست.
به گزارش پاپساینس، دستیابی به این رویای دلپذیر نیازمند تحقق 8 فناوری دیگر است که رسیدن به آنها دور از انتظار نیست. بنابراین میتوان امیدوار بود تا ده سال دیگر، بر خودروهایی سوار شویم که برای هدایت آنها، کافی است مقصد را به رایانه مرکزی اعلام کنیم و بدون نگرانی از خطر تصادف یا برخورد با دیگر خودروها و حتی عابر پیاده، رانندگی کنیم.
کاوشگرهای ترافیکی
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
با دریافت اطلاعات از سیستمهای جهتیابی روی تلفنهای هوشمند مجهز به سیستم جی.پی.اس، خودروهای شبکهای به کاوشگرهایی تبدیل میشوند که اطلاعات ترافیکی، آبوهوایی و تصادفات را لحظه به لحظه به سیستم مرکزی منتقل میکنند. پایش لحظهای اطلاعات برای موفقیت یک سیستم مرکزی بسیار کلیدی است.
فاصله ایمنی رارعایت کنید
تا سال 2015 / 1394، جنرال موتورز سیستمهای کنترل حرکتی تطبیقپذیری را ارائه میکند که با کمک آن، خودروها نه تنها میتوانند خود را با خودروی روبرویی که در حال کاهش سرعت است، تطبیق دهند؛ بلکه باز شدن یک مسیر را نیز بررسی کرده و قادرند خود را در میان خودروهای دیگر نیز هدایت کنند.
خودروهای جوخهای که قدم بعدی در استفاده از فناوری ارتباطات بیسیم محسوب میشود، در گروههای قابل کنترل به یکدیگر متصل شده و به صورت هماهنگ در بزرگراهها حرکت خواهند کرد. این تکنیک مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و روانسازی معجزهآسای ترافیک را به همراه دارد و رانندگان را از رانندگی در سفرهای طولانی و طاقتفرسا رهایی میبخشد.
به عنوان یک اثبات اولیه در مورد کارایی این روش، خودرهای هوشمند و جدید EN-V جنرال موتورز که فروردینماه گذشهت ارائه شده و خودروهایی با دو سرنشین برای حملونقلهای شهری هستند، قرار است در نمایشگاه جنرالموتورز رانندگی کرده و هماهنگی به کمک فناوری ارتباطات بیسیم را به نمایش بگذارند. عکس آغاز این مطلب، خودروهای جدید جنرال موتورز را نشان میدهد.
مراقب عابر پیاده باش!
عابران پیاده و وسایل نقلیه غیرموتوری میتوانند با همراه داشتن یک فرستنده ساده، وجود خود را به دیگر خودروها اعلام کرده و به این ترتیب با مشخص کردن دقیق موقعیتشان، از هر گونه تصادف و برخوردی پیشگیری کنند.
حداقل آسیب
اگر تصادف غیر قابل اجتناب باشد، خودروهای شبکهای میتوانند به طور خودرکار قبل از برخورد کردن، موقعیت خود را طوری تغییر دهند تا حد امکان از آسیب دیدن سرنشینان جلوگیری کنند. برای مثال میتوان یک تصادف مرگبار به پهلوی خودرو را به برخوردی کمخطرتر به عقب خودرو تبدیل کرد.
در آخرین خودروهای هوشمند ساخته شده توسط مرسدس نیز ساختار فلزی داخل درها در هنگام تصادف پر از باد میشود تا مانع مقاومتری در برابر برخورد اتومبیلها ایجاد کند.
هدایت خودروهای امداد و موتورسیکلتها
آمبولانسها میتوانند به جای آژیر کشیدن، سیگنالهای دیجیتالی "از مسیر من خارج شوید" را به خودروهای روبرو بفرستند و حتی از آنها بخواهند که به طور خودکار، سرعت خود را کم کرده و به کنار بروند. موتورسواران نیز صاحب یک دستیار دیجیتالی خواهند شد. معمولا رانندگان، موتورسواران را در آینه پشتی خود نمیبینند، اما با کمک فناوریهای جدید موتورها به اندازه یک کامیون 18 چرخ برای رانندگان واضح و قابل دیدن خواهند بود!
جادههای همیشه پیدا
با کمک ماهوارههای جدید میتوان موقعیت خودروها را با دقت چند سانتیمتر مشخص کرد. با این سطح از دقت خودروها میتوانند در هنگامی که رانندگان به خواب میروند یا در حال فکر کردن به موضوعی هستند و تمرکز ندارند، به طور خودکار در یک مسیر که به صورت دیجیتالی نقشهبرداری شده است حرکت کنند. از این تکنولوژی حتی میتوان در جادههای پوشیده شده از برف و بدون علامت نیز استفاده کرد.
تقاطعهای هوشمند
شما هیچگاه نمیتوانید راننده مستی را که در حال عبور از چراغ قرمز و وارد شدن به تقاطع است، ببینید. اما یک تقاطع هوشمند میتواند جان شما را از مرگ نجات دهد.
20 درصد از تمام مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و 40 درصد تصادفات در تقاطعها رخ میدهند. تقاطعهای هوشمند با دیگر خودروها ارتباط برقرار میکنند و میتوانند علائم هشدار دهنده صوتی و تصویری برایشان ارسال کنند و حتی میتوانند سرعت خودروهای دیگر را کاهش یا در صورت لزوم، آنها را متوقف کرده و اجازه عبور از چراغ قرمز را به طور کامل از یک شخص سلب کنند.
پارکینگهای سخنگو
بسیاری از خودروهای مدرن میتوانند بدون کمک انسان خود را پارک کنند. اما این پایان راه نیست. خودروهای شبکهای آینده و پارکینگها میتوانند با یکدیگر سخن بگویند و زمان و مکان دقیق خالی شدن یک جای پارک را مشخص کنند. به این ترتیب رانندگان برای پیدا کردن جای پارک دیگر مجبور به گشت زدن در خیابانها نیستند و صرفهجویی قابل توجهی در وقت و سوخت صورت میگیرد.
این چنین، رانندگان مستقیما به سمت محل پارک هدایت میشوند و حتی میتوانند سر کار خود بروند و اجازه دهند تا خودرویشان، خودش را پارک کند! حتی آنها میتوانند در پایان روز خودرویشان را صدا بزنند تا به دنبال آنها بیاید و سوارشان کند!