خبرگزاري فارس: يكي از بازي‌هائي كه عرضه آن موجب كاهش نسبي ركود در صنعت بازي هاي ويديويي و آغاز عصري جديد شد، Legend of Zelda بود.


به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، اين بازي در سال 1986 عرضه شد و با توجه به كيفيت بهتري كه نسبت به برخي بازي هاي قديمي داشت، مورد توجه قرار گرفت.
ديگر بازي موفق و مشهور عرضه شده در اين زمان اولين قسمت از بازي Dragon Quest بود. اين بازي ژاپني از آن زمان تاكنون به پديده اي در صنعت تفريحات ژاپن مبدل شده و جوانان اين كشور را تحت تاثير قرار داده است.
سال 1987 هم صنعت بازي هاي ويديويي در ژاپن موفقيت ديگري به دست آورد و از جمله بازي Square را عرضه كرد. اين بازي توسط هيرونوبو ساكاگوچي طراحي شده بود و وي تصميم گرفت بعد از اين بازي يك بازي حيرت‌آور و خوب را عرضه كند تا دنياي بازي هاي ويديويي را تحت تاثير خود قرار دهد.
نتيجه اين تصميم عرضه مجموعه بازي هاي Final Fantasy بود كه عليرغم گذشت نزديك به دو دهه هنوز از محبوبيت نسخه هاي مختلف ان كاسته نشده است. اين بازي براي چندين سال متمادي پرطرفدارترين و محبوب ترين بازي نقش آفريني لقب گرفت. در سال 1987 بازي هاي موسوم به stealth هم كه بر اساس مخفي كاري و دقت كاربر در پنهان نگهداشتن شخصيت اصلي از ديد دشمنان بودند، ابداع شدند.
مهم ترين بازي عرضه شده در اين ژانر كه كماكان محبوب است، Metal Gear است كه قسمت اول آن توسط هيدئو كجيما ابداع شد.
در سال 1989 شركت Capcom، بازي به نام Sweet Home را روانه بازار كرد كه زمينه ساز عرضه چند بازي ترسناك موفق شد. در سال 1988 هم شركت نينتندو اولين شماره مجله Nintendo Power را منتشر نمود كه به طور تخصصي جديدترين دستاوردهاي صنعت بازي هاي ويديويي را روي تمركز بر توليدات اين شركت بازتاب مي داد.
به اين ترتيب مشخص شد اين صنعت تا بدان حد از موفقيت و اهميت رسيده كه مي توان براي آن يك مجله تخصصي منتشر كرد. اين مجله تا سال 1995 به طور مرتب منتشر شد.

** دهه 90؛ دهه تحول

دهه 90 ميلادي دهه تحول و خلاقيت در عرصه بازي هاي ويديويي بود. در اين دهه صدها عنوان بازي ويديويي در ژانرهاي مختلف روانه بازار شدند و كيفيت و تنوع آنها تا بدان حد بود كه سليقه هاي مختلف را راضي كند.
در اين دهه بازي هاي ويديويي با كيفيت گرافيكي بد و پيكسل پيكسل تا بدان حد تغيير يافتند كه شاهد عرضه بازي هايي با گرافيك سه بعدي در انتهاي دهه 90 بوديم. پيشرفت گرافيك بازي هاي ويديويي موجب خلق ژانرهاي تازه اي در اين زمينه شد كه از ميان آنها مي توان به تيراندازي اول شخص، استراتژي آني اشاره كرد.
از سوي ديگر كنسول هاي بازي دستي هم پيشرفت نمودند و محبوبيت آنها در دهه 90 روز به روز افزايش يافت. يكي از دلايل اصلي محبوبيت اين كنسول ها از راه رسيدن كنسول Game Boy بود. بازي هاي Arcade هم كه در اوايل دهه 90 هنوز نسبتا محبوب بودند در اين دهه كمتر افول كردند و در پايان دهه 90 ديگر اثري از آنها باقي نماند.
مهم ترين عامل اين تحول همه گير شدن كنسول هاي بازي خانگي بود كه سهولت استفاده از آنها و انواع بازي هايي كه دسترسي به آنها از اين طريق ممكن مي شد ديگر مجالي براي Arcade ها باقي نگذاشته بود.
كارشناسان معتقدند صنعت بازي هاي ويديويي در دهه 90 به آن حد از بلوغ رسيد كه به يك فرم كاملا پذيرفته شده براي تفريح مردم مبدل شود. در اين دهه بسياري از ناشران بازي هاي ويديويي با يكديگر ادغام شدند و قدرت بيشتري پيدا كردند. از سوي ديگر بودجه بيشتري به طراحي و خلق بازي هاي جديد اختصاص يافت و تعداد دست اندركاران اين صنعت به نحو چشمگيري افزايش يافت.
كار به جايي رسيد كه طراحي موسيقي بازي هاي ويديويي به يك شغل مبدل شد و جديدترين تحولات صنعت سينما در زمينه جلوه هاي ويژه در بازي هاي ويديويي هم انعكاس مي يافت.
از جمله بازي هايي كه در اين دهه خيلي سروصدا به پا كردند مي توان به Wing Commander III كه توسط مارك هاميل طراحي شد، اشاره كرد.
افزايش قدرت پردازش رايانه ها و كاهش هزينه هاي خريد پردازنده هاي قدرتمند و همين طور عرضه پردازنده 80386 ، 80486 شركت اينتل و همين طور پردازنده 68030 شركت موتورولا باعث شد كاربران رايانه ناگهان با دنياي پردازش تصاوير سه بعدي آشنا شوند و لذت اجراي بازي در يك محيط سه بعدي را درك كنند.
همچنين در دهه 90 قابليت هاي چندرسانه اي رايانه ها هم معرفي شدند و كارت هاي صدا و سي دي روم هم از راه رسيدند. بلافاصله پس از اين تحول بازي هاي سه بعدي اوليه طراحي و روانه بازار شدند كه البته مهم ترين جلوه سه بعدي آنها در ابتدا سايه هاي شخصيت هايي بود كه در پس زمينه تصاوير جابجا مي شدند.
از جمله اين بازي ها مي توان به Elite، Starglider 2 و Alpha Waves اشاره كرد. در ادامه بافت و جزييات اين بازي ها بيشتر هم شد كه از جمله آنها مي توان به Wolfenstein 3D اشاره نمود.
در ابتداي دهه 90 به اشتراك گذاري بازي ها در ميان كاربران با استفاده از سي دي يك روش محبوب براي انتشاز آنها بود و اين صنعت هنوز براي بازاريابي گسترده قدم هاي اول را برمي داشت. اما در همين دهه تحولي اساسي در اين زمينه هم به وجود آمد و نشر و بازاريابي بازي هم به يك تخصص مبدل شد و كار طراحي و خلق بازي از انتشار، توزيع و بازاريابي آن جدا شد.