گاردريل هاي خود بازساز

مواد سفارشي، امروزه براي امنيت در تصادفات به عنوان عامل جذب كننده‌ ي ضربه در مكان هاي مستعد تصادف در بزرگراه ها در نظر گرفته مي شود. ايالات متحده ي، به زوي خداحافظي تلخي را با شبكه هاي شني كناره ي بزرگراه ها (محافظ تصادف) خواهد داشت. با گسترش موانع خود باز ساز در اطراف بزرگراه ها مي توان امنيت اين مكان ها را بالا برد. اين مواد...

بعد از چند دقيقه به حالت اوليه ي خود باز مي گردند. از اين مواد مي توان در مكان هاي مستعد تصادف استفاده كرد، كه به سرعت بعد از اولين تصادف خود را براي تصادف بعدي بازسازي مي كنند.
ماده ي مورد استفاده نوعي از پوليورتان (polyurethane) مي باشد كه طي يك فرآيند تخصصي، از ميزان ترد بودن است كاسته مي شود. اين ماده بايد از خاصيت پس زدگي و انعكاس (Rebound) زيادي برخوردار نباشد، چرا كه اين باعث مي شود خودروي تصادف كرده به مسير باز گردد كه اين خود بسيار خطر ناك مي باشد. اين مواد مي توانند به روش هاي مختلف ساخته شوند و براي استفاده هاي مختلف تغيير كنند. در بسياري از مواد هر چه سرعت ضربه زيادتر باشد، رفتار ترديت بيشتري از خود نشان مي دهند، اما اين ماده تحت شكست ترد قرار نمي گيرد و مقدار انرژي جذب شده در شكل فوق الاستيك پوليورتان يكي از كارآيي هاي يكتاي اين ماده است.
يكي از كاربردهاي اين ماده در مسابقات ماشين راني (Nascar) مي باشد، جايي كه امنيت بسيار زيادي براي ديوارهاي جدا كننده ي پيست لازم است. يك نمونه ي اوليه توانسته به صورت رودرو و زاويه 20درجه، ضربه اي با سرعت 161متربرثانيه را دريافت كند و به حالت اوليه ي خود برگردد، همچنين مي توان از اين ماده در تجهيزات نظامي نيز استفاده كرد.
بسياري از پوليورتان ها و پلاستيك ها مي توانند بعد از اولين ضربه تا 95 درصد به حالت اوليه باز گردند،‌90درصد براي دومين بار و 85درصد براي سومين بار و سرانجام به حدي مي رسند كه ديگر به حالت اوليه باز نمي گردند كه اين رفتار مواد در محدوده ي پلاستيك مي‌باشد. همچنين حدي وجود دارد كه در آن با كشيده شدن ماده مي برد. اما پوليورتان هاي جديد، كه توسط ضربه ي ماشين هاي Nascar و ماشين هاي با وزن 4/3 تن به تعداد 12 بار تست شدند مي توانند باز هم به حالت اوليه ي خود باز گردند. زمان كمي براي بازگشتن به حالت اوليه نياز است. براي بازسازي تا 98درصد، 15دقيقه زمان نيز است و براي بازسازي به حالت اصلي 30 دقيقه زمان نياز است. يكي از مزيت هاي عملي اين مواد در مكان هايي همچون كناره ي پل ها و موانع ساروجي – شني براي جدا كردن خطوط جاده ها مشخص مي گردد، زيرا افراد به دلايلي تمايل دارند كه هنگام تصادف به طرف اين موانع بروند. فناوري استفاده شده ي امروزي، از شبكه هاي شني يا آبي يا نرده هاي فولادي مي باشد كه يكبار مصرف هستند و مي بايستي بعد از هر تصادف جايگزين شوند. در ايالت Ohio، حدوداً 2هفته زمان براي تعمير موانع لازم است و اگر روزانه 100000 خودرو عبور كند احتمال اينكه تصادفي دوباره رخ دهد و جان كارگران رابه خطر بياندازد. وجود دارد.
هم اكنون 2شركت به ارزيابي و سنجش اين ماده مي پردازند كه تحت نظر Adminuistration the federal highwoy safety مي باشند. پيش بيني مي شود كه محاسبات و ارزيابي ها تا طي چند ماه اخير پايان يابد و اين محصول در سال 2007 به بازار عرضه گردد.





http://www.em66.iranblog.com/?mode=C...Post&id=244949
__________________