ختلالات شبكه تلفن همراه در برقراری تماس و ارسال پیام كوتاه طی روزهای اخیر در برخی مناطق شهر تهران بشدت افزایش یافته است. این در حالی است كه مدیرعامل شركت ارتباطات سیار در آخرین اظهارات خود اعلام كرد كه كیفیت ارتباطات در این شبكه بهبود یافته است.
به نوشته روزنامه ايران طی دو هفته گذشته اختلال در برقراری تماس در برخی مناطق تهران به حدی بوده كه برخی مشتركان برای تماس از تلفن ثابت به همراه یا بالعكس و همراه به همراه ناچار بوده اند چهار تا پنج مرتبه شماره گیری خود را تكرار كنند و در بیشتر موارد نیز به دلیل خط روی خط شدن، تماس ها ناموفق بوده است. در عین حال، ارسال پیام كوتاه نیز با مشكلاتی همراه بوده است. به گفته برخی مشتركان شبكه همراه اول، این خط روی خط شدن ها طی این
روزها سوءتفاهمات و دردسرهایی نیز برای آنها ایجاد كرده، چرا كه به دلیل عدم اطلاع مردم از وجود چنین اختلال گسترده ای، خط روی خط شدن تماس، مزاحمت تلفنی تلقی شده و مكالمه طرفین با ناخرسندی در میان جملات معترضانه یكدیگر به پایان رسیده است.
این اختلالات در نقاط مركزی شهر شدت بیشتری دارد به طوری كه مشتركان گاهی از شماره گیری با تلفن همراه یا تماس با تلفن همراه مقصد منصرف شده و ترجیح می دهند از تلفن ثابت استفاده كنند.
افت كیفیت در برقراری ارتباطات شبكه تلفن همراه دولتی در حالی تداوم می یابد كه طی این مدت شركت ارتباطات سیار هیچ گونه اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده است.
● واقعیت كجاست
وحید صدوقی، مدیرعامل شركت ارتباطات سیار مدتی قبل اعلام كرد كه میزان موفقیت مكالمات در این شبكه از ۹۱ درصد به ۹۴ درصد افزایش یافته و میزان قطع مكالمات نیز از ۲/۶ درصد به ۱/۲ درصد رسیده است.
اگرچه مدیران همراه اول، مشكل نصب سایت را عامل برخی اختلالات شبكه می دانند اما اختلالات مقطعی قطعاً نمی تواند ناشی از این مسأله باشد.
شركت ارتباطات سیار می گوید علی رغم همكاری مدیران شهرداری تهران، شهرداری های مناطق در نصب سایت های «بی تی اس»، همكاری لازم را با این شركت ندارند به طوری كه طی چند ماه گذشته به دلیل عملیات عمرانی تعدادی از سایت های «بی تی اس» تلفن همراه جمع آوری شده اما برای نصب مجدد آنها هنوز مكان جایگزینی از سوی شهرداری های مناطق در اختیار شركت ارتباطات سیار قرار نگرفته است.
طبق اعلام شركت ارتباطات سیار، در ۱۶ منطقه تهران به دلیل مشكل تملك مكان، نصب ایستگاه های «بی تی اس» تاكنون فراهم نشده است كه برخی از این مناطق شامل این موارد است: منطقه دروس (محدوده میدان هدایت)، منطقه مهران (خواجه عبدالله)، منطقه گیشا (كوچه های منتهی به خ نصر)، منطقه سعادت آباد (شهرك كیهان)، منطقه تهرانپارس (فلكه سوم، تقاطع حجر بن عدی و مهر)، منطقه تهرانپارس (فلكه اول، خ ۱۴۲ غربی)، شهرك قدس (خ درختی، خ سپهر)، شهرك قدس (خ پارك، میدان پارك)، ولنجك(خ ساسان)، كوی دانشگاه شهید بهشتی، بلوار معلم (پارك قائم)، منطقه سعادت آباد (خ علامه، كوی مكانیر)، پاسداران (تقاطع كلاهدوز و سنجابی)، نارمك (بین خ مدائن و مهر، پائین تر از جانبازان)/
اختلال در برقراری تماس در مناطق مذكور، یك اختلال دائمی است اما در سایر مناطق شهر تهران نیز گاهی اختلالاتی بروز می كند كه موجب نارضایتی مشتركان می شود.
● احترام به مشتری
برخی كارشناسان مخابرات، علت اختلالات مقطعی در شبكه همراه اول را، ایجاد مراكز جدید و انجام عملیات انتقال ترافیك مكالمات به این مراكز عنوان می كنند. اگر چنین گمانه ای صحت داشته باشد، حداقل انتظار ۲۱ میلیون مشترك این شبكه این است كه در مورد چنین اختلالاتی كه قابل پیش بینی هستند، به آنها اطلاع رسانی شود. این در حالی است كه مشتركان این شبكه بسرعت رو به افزایش است به طوری كه طبق برنامه ریزی انجام شده با ۱۴ میلیون ثبت نام در سال جاری و ۱۲ میلیون ثبت نام در سال آینده، تعداد مشتركان این شبكه به ۳۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. مشتركان تلفن همراه دولتی معتقدند كه شركت ارتباطات سیار در آستانه واگذاری به بخش خصوصی، باید متناسب با توسعه كمی شتابان و ثبت ركوردهای بالا در این زمینه، كیفیت خدمات و مشتری مداری خود را نیز ارتقا دهد چه آن كه در این بازار رقابتی، توجه به مشتری و حقوق وی در كنار بحث قیمت، عامل مهمی در اقبال یا عدم اقبال یك اپراتور در بین مشتركان است.