دوره ي زماني كوتا ه مدت :( به حداكثر رسانيدن سود در كوتا ه مدت )
همانگونه كه مي دانيم هدف بنگاه اقتصادي از توليد و عرضه به حداكثر رسانيدن سود مي باشد .
در ابتدا تعريفي از دوره ي زماني كوتا ه مدت داشته باشيم بهتر است : در اين دوره هم هزينه هاي متغير داريم و هم ثابت . در اين دوره ي زماني بنگا ه ها فرصت تغيير تشكيلات وسرمايه و همچنين ورود و خروج از بازار را ندارند تنها كاري كه مي توانند انجام دهند تغيير توليد وعرضه مي باشد .
به عبارت ديگر در دوره ي زماني كوتا ه مدت بنگا ه ها ابتدا بايد تصميم بگيرند كه مي خواهند به توليد ادامه دهند يا قصد ترك و تعطيل توليد را دارند .واگر تصميم به توليد رادارند در انصورت بايد معلوم شود كه چقدر مي خواهند توليد و اين ميزان با توجه به قيمت محصول و با توجه به تعيين قيمت توسط بازار نه خود بنگاه و مصرف كننده تعيين مي شود .
تعيين سطح محصول بنگاه در كوتا ه مدت :
به دليل اينكه بنگاه در بازار رقابت كامل price taker گيرنده ي قيمتها ست پس تا جايي توليد خواهد كرد كه سودش حد اثر شود .
همانگونه كه در بخشهاي پيشين بيان شد منحني تقاضا براي يك بنگاه فردي خطي افقي است بر اين اساس منحني درامد كل TR نيز به دليل ثابت بودن قيمت چون قيمت برون زا مي باشد در مقابل q خطي رسم مي شود بصورت زير :
dTR/ dq = pTR = pq
پس شيبش ثابت مي باشد .
به نمودارهاي زير براي حداكثر شدن سود بنگاه توجه كنيد :