بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

صفحه 2 از 5 اولیناولین 1234 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 43

موضوع: آموزش ویژوال بیسیک 6

  1. #11
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ايجاد ساختارهاي داده اي در ويژوال بيسيک - بخش پايانی

    انواع روشهای پيمايش عناصر درخت :
    ۱ - روش InOrder : در اين روش ابتدا عناصر نيمه سمت چپ درخت ، سپس ريشه و در آخر عناصر نيمه سمت راست درخت نمايش داده می شوند .
    ۲ - روش PreOrder : در اين روش ابتدا ريشه درخت ، سپس عناصر نيمه سمت چپ و در پايان عناصر نيمه سمت راست درخت نمايش داده می شوند .
    ۳ - روش PostOrder : در اين روش ابتدا عناصر نيمه سمت چپ درخت ، سپس عناصر نيمه سمت راست درخت و در پايان ريشه درخت نمايش داده می شوند .
    مثال : درخت زير را در نظر بگيريد :




    نتيجه پيمايش InOrder درخت : 1,3,4,5,6,7,8
    نتيجه پيمايش PreOrder درخت : 5,3,1,4,7,6,8
    نتيجه پيمايش PostOrder درخت : 1,4,3,6,8,7,5
    بررسی متدهای کلاس CTree :
    متد InsertNode : اگر گره ريشه برابر Null باشد value را برابر مقدار گره ريشه قرار می دهد . در غير اينصورت متد Insert مربوط به گره ريشه فراخوانی می شود .
    متد PreorderTraversal : رشته چاپ عناصر ريشه را خالی می کند و سپس متد پيمايش Preorder را فراخوانی می کند .
    متد InorderTraversal : رشته چاپ عناصر ريشه را خالی می کند و سپس متد پيمايش Inorder را فراخوانی می کند .
    متد PostorderTraversal : رشته چاپ عناصر ريشه را خالی می کند و سپس متد پيمايش Postorder را فراخوانی می کند .
    متد Get Output : عناصر پيمايش شده درخت را برمی گرداند .
    يک برنامه نمونه :
    ابتدا کلاسهای CTreeNode و CTree را به پروژه تان اضافه کنيد . سپس متغير زير را در قسمت کدنويسی فرمتان تعريف کنيد :

    Dim mTree as New Ctree


    سپس در فرمتان يک Textbox با نام Value و دو Command Button با نامهای Insert و Show قرار دهيد .
    کد زير را برای وارد کردن عنصر به درخت برای دکمه Insert بنويسيد :

    mTree.InsertNode(Value.Text)x


    کد زير را برای پيمايش InOrder درخت برای دکمه Show بنويسيد :

    Call mTree.InorderTraversal


    شي Collection :
    ويژوال بيسيک داراي شي پيش ساخته اي به نام Collection است که مي تواند مجموعه اي از مقادير با هر نوع داده اي را در خود ذخيره کند . در واقع عناصر موجود در يک Collection مي توانند داراي نوعهاي داده اي متفاوت باشند . شي Collection قابليت رشد ديناميک دارد .
    شي Collection توسط کلمه کليدي New ايجاد مي شوند . توسط متد Add مي توان به Cllection عضو اضافه کرد و توسط متد Remove مي توان عضوي را از آن حذف کرد . هر عضو از Collection توسط متد Item قابل دستيابي است . با استفاده از خاصيت Count مي توان تعداد اعضاي موجود در Collection را تعيين نمود . بصورت پيش فرض اعضاي جديد به انتهاي Collection اضافه مي شوند ولي توسط آرگومانهاي اختياري متد Add مي توان محل اضافه شدن را تغيير داد .
    متد Remove يک شماره مي گيرد که موقعيت عضوي را که مي خواهيم آنرا حذف کنيم مشخص مي کند .
    توسط دستورات زير مي توان اعضاي يک Collection را نمايش داد :

    Dim mCollection as New Collection
    Dim element as Variant
    .
    .
    .
    For Each element In mCollection
    Msgbox element


    element متغيري از نوع variant براي اشاره به هر عضو Collection مي باشد .

  2. #12
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    برنامه نويسی شبکه و اينترنت در VB بخش اول

    مروری بر TCP/IP

    نکته : مطالب زير تنها در حد يک يادآوري مي باشد . اگر اطلاعات کمي در مورد TCP/IP داريد به کتابهاي موجود مراجعه کنيد .

    پروتکل Protocol : قراردادي است براي برقراري ارتباط در شبکه

    مدل TCP/IP : مجموعه اي از پروتکلهاي ارتباطي مرتبط بهم است که مکانيزمها و سرويسهاي مورد نياز جهت برقراري ارتباط در اينترنت را مهيا مي کنند . اين مدل شامل ۴ لايه است :
    ۱ - لايه کاربرد Application Layer : شامل برنامه هاي کاربردي و پروتکلهايي مثل Http ، Ftp ، Smtp ، Pop و Telnet مي باشد .
    ۲ - لايه انتقال Transport Layer : اين لايه شامل دو پروتکل TCP و UDP است . پروتکل TCP وظيفه کنترل رسيدن بسته هاي داده به مقصد ( TCP/IP داده ها را به بسته هاي کوچکي تقسيم مي کند که هر بسته حاوي آدرس فرستنده ، گيرنده و شماره بسته مي باشد ) ، تصحيح خطا و مرتب سازي بسته ها را برعهده دارد . UDP پروتکلي شبيه TCP است با اين تفاوت که هيچ ضمانتي براي رسيدن بسته هاي اطلاعاتي در آن وجود ندارد و معمولاً در انتقال صوت و ويدئو روي اينتزنت استفاده مي شود .
    ۳ - لايه اينترنت Internet Layer : شامل پروتکل IP است که مسئول مسيريابي بسته هاي اطلاعاتي مي باشد .
    ۴ - لايه دسترسي به شبکه Link Layer : شامل بخشي از هسته سيستم عامل و نيز درايورهاي واسط شبکه براي کار با سخت افزار شبکه مي باشد .

    سوکت Socket و پورت Port : سوکت يک ورودي انتزاعي در لايه انتقال مي باشد که براي ايجاد ارتباطات مختلف TCP/IP بکار مي رود . اغلب برنامه هاي کاربردي که از TCP و UDP استفاده مي کنند ، عمليات انتقال اطلاعات خود را با ساخت يک سوکت و سپس انجام يکسري عمليات روي آن انجام مي دهند . اين عمليات عبارتند از :
    ۱ - عمليات کنترلي : شامل اختصاص يک شماره پورت به سوکت ، initiate کردن يا accpet کردن يک ارتباط ، از بين بردن سوکت
    ۲ - عمليات انتقال داده : شامل نوشتن داده روي سوکت و خواندن داده از سوکت
    ۳ - عمليات بررسي وضعيت : مثل پيدا کردن آدرس IP مربوط به سوکت ، پيدا کردن شماره پورت سوکت و غيره

    HTTP : پروتکل انتقال داده براي وب است .

    FTP : پروتکل انتقال فايل روي اينترنت است .

    SMTP و POP : پروتکلهاي ارسال و دريافت email مي باشند

  3. #13
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    کنترل Web Browser – ساخت مرورگر صفحات وب

    برنامه Internet Explorer يا iexplore.exe در واقع برنامه کوچکي است که وظيفه اصلي آن ايجاد چارچوبي براي بهم پيوستن عناصر مختلف است و اين عناصر هستند که وظايف اصلي مثل load کردن صفحات وب ، اجراي کدهاي Html و غيره را انجام مي دهند . اصلي ترين عنصري که مستقيماً توسط iexplore.exe استفاده مي شود کنترل Webbrowser ( موجود در فايل shdocrw.dll ) مي باشد . وظيفه اين فايل dll ، عبارت است از حرکت بين صفحات وب ، مديريت تاريخچه صفحات ديده شده و غيره . اين فايل خود از فايل ديگري بنام Mshtml.dll استفاده مي کند که وظيفه آن بررسي و اجراي فايلهاي html است . مايکروسافت به برنامه نويسان اين امکان را داده که بتوانند در برنامه هايشان از کنترل webbrowser استفاده کنند . با استفاده از اين کنترل مي توان به سادگي يک مرورگر وب تقريباً کامل ساخت .

    خصوصيات کنترل Webbrowser :
    Webbrowser علاوه بر خواص استانداردي مثل width ، height و … خواص زير را دارد :
    1 – Busy : اگر در حال load کردن يک صفحه يا در حال جستجو در وب باشد اين خاصيت True است . توسط متد Stop مي توان عمليات جاري را متوقف کرد .
    2 – Container : ارجاع به شي نگهدارنده کنترل webbrowser
    3 – Document : ارجاع به صفحه html فعلي . براي کار با اين صفحه html مي توان از خواص و متدهابي شي Document استفاده کرد .
    4 – LocationName : حاوي آدرس محلي است که اکنون در کنترل webbrowser ، load شده است . اگر اين محل يک صفحه html باشد عنوان آن صفحه خواهد بود و اگر اين محل يک فايل در شبکه باشد مسير کامل آن فايل خواهد بود .
    5 – LocationURL : حاوي url محلي است که فعلاً در کنترل webbrowser ، load شده است .
    6 – Offline : اگر کنترل webbrowser در حالت عدم اتصال باشد مقدار آن True و در غيراينصورت False است .
    7 – Parent : فرمي را نشان مي دهد که کنترل webbrowser در آن قرار دارد .
    8 – ReadyState : وضعيت کنترل webbrowser را برمي گرداند .

    متدهاي کنترل webbrowser : اين متدها مربوط به مرور در صفحات وب هستند :
    1- GoBack : در ليست تاريخچه url ها ، يکي به عقب برمي گردد .
    2 – GoForward : در ليست تاريخچه url ها ، يکي به جلو مي رود .
    3 – GoHome : به homepage مرورگر مي رود .
    4 – Navigate : به يک url يا فايل مي رود . ساختار اين متد بصورت زير است :

    Navigate URL [Flags,][TargetFrameName,][PostData,][Headers]x

    URL آدرس مقصد مي باشد . Flags نحوه باز شدن آدرس مقصد را تعيين مي کند . اگر اين پارامتر ذکر نشود آدرس جديد در پنجره فعلي باز خواهد شد و به ليست تاريخچه اضافه شده و اگر کپي آن در temperory cache موجود باشد از آنجا خوانده مي شود . مقادير پارامتر Flags عبارتند از :
    - NavOpenInNewWindow : آدرس جديد را در پنجره جديدي باز مي کند .
    - NavNoHistory : به ليست تاريخچه اضافه نمي شود بلکه جايگزين صفحه فعلي مي شود .
    - NavNoReadFromCache : صفحه جديد از cache خوانده نمي شود .
    - NavNoWriteToCache : صفحه جديد روي cache نوشته نمي شود

    Event هاي کنترل webbrowser : اين event ها مربوط به مرور در وب و تغيير حالت آن هستند :
    1 – CommandStateChange : براي فعال يا غيرفعال کردن دکمه هاي Forward و Back در مرورگر استفاده مي شود . شکل کلي فراخواني اين event بصورت زير است :

    Private Sub WebBrowser1_CommandStateChange(ByVal Command As Long, ByVal Enable As Boolean)


    که command فرماني است که حالت فعال آن تغيير کرده است و دو مقدار مي گيرد : 1 و 3 که بترتيب معادل فرمانهاي GoForward و GoBack هستند .
    Enable فعال يا غيرفعال بودن فرمان را تعيين مي کند .
    2 – DocumentComplete : اين event زماني فعال مي شود که صفحه در حال load شدن به حالت ReadyState_Complete برود . شکل کلي فراخواني اين event بصورت زير است :
    Private Sub WebBrowser1_DocumentComplete(ByVal pDisp As Object, URL As Variant)
    که pDisp ارجاعي به کنترل webbrowser است که event در آن رخ داده است و URL آدرس صفحه در حال load شدن است .
    3 – DownloadBegin : اين event در آغاز حرکت به صفحه جديد روي مي دهد و هيچ پارامتري نمي گيرد . مرورگر مي تواند در اين event پيغامي براي شروع عمليات جديد نشان مي دهد .
    4 – DownloadComplete : اين event در پايان عمليات يا در صورت انصراف کاربر يا بروز خطا روي مي دهد .
    5 – ProgressChange : با بروز هر تغييري در وضعيت load ، اين event روي مي دهد . شکل کلي فراخواني آن بصورت زير است :

    Private Sub WebBrowser1_ProgressChange(ByVal Progress As Long, ByVal ProgressMax As Long)


    که Progress نشان دهنده پيشرفت عمليات ( بايتهاي load شده ) است . پارامتر ProgressMax تعداد کل بايتهايي که بايد load شوند را نشان مي دهد بنابر اين :

    (Progress/ProgressMax)*100=درصد پيشرفت عمليات load


  4. #14
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ادامه قسمت دوم
    ساخت منو ها
    2 روش برای فراخوانی پنجره مربوط به منو یعنی menu editor امکان پذیر می باشد.
    1:فراخوانی از پنجره نوار ابزار کلید بر روی menu editor
    2:راست کلیک بر روی فرم و انتخاب menu editor
    بعد از باز شدن پنجره menu editor گزینه های پیش روی شما نمایان می شود.
    تعریف:
    Caption=در این قسمت نام منو را مشخص کنید.
    Name = در این قسمت نام اصلی منو که در قسمت برنامه نویسی بکار می رود می نویسید
    Index=اگر نام یک منو ماننده هم بود از این قسمت استفاده می کنید.
    helpcontextID= در این قسمت شماره آی دی برای گزاشتن راهنما را می گزاررید.
    Checked=این قسمت کنار منو یک علامت تیک می گزارد.
    Enabled= این قسمت اجرا یا غیر اجرا بودن یک فورم را نمایش می دهد.
    Visibeld= این قسمت برای نمایش دادن منو است. آیا نمایش داده شود یا خیر
    Shortcut=در این قسمت مشخص می کند که هر دکمه از یک کلید یا کلیدهای استفاده کند مانندهalt+c
    Next =برای ساخت یا جلو رفتن برای منو
    Insert=فاصله گزاری
    Deleted=پاک کردن یک منو
    اگر در قسمت caption یک – بگزارید یک جدا کننده ساخته می شود.
    کلید های راست چپ پایین بالا برای
    پایین بالا برای عوض کردن جاهای یک منو است.
    چپ و راست هم برای اینکه منو ساخته شده خودش باز کننده داشته باشد یا نه.
    در قسمت کد نویسی امکانات اینکه رنگ منو چه باشد و....... امکان پذیر است

  5. #15
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ادامه قسمت دوم
    انواع داده ها در ویژال بیسیک؟
    قواعد اولیه:
    وقتی می خواهیم با کد کا کنیم لازم است که چند نکته مقدماتی را بدانیم.مثلا اینکه کدها به فرم ها و کنترل های برنامه متصل می شوند. در ابتدا بخاطر داشته باشید. که از طریق پنجره project می توانید برنامه های خود را سازماندهی کنید و همه فایلهای مرتبط با برنامه را مشاهده نمایید با وجودی که روالها رویداد را درون پنجره code می نویسید اما اینها به فایل های خاص برای خودشان نیاز ندارند. بلکه همراه با کنترل های مربوط در یک جا قرار می گیرند.بعنوان مثال پروژههای که تا به اینجات کار کردیم فقط شامل یک فرم بود و آن فرم کنترلها و روال های رویداد مربوط به آن کنترل ها را حفظ می کند.
    همانطوریکه خواهید دید یک فرم می تواند کدی را نگه دارد که لوزما کد روال رویداد نیست بلکه یک کد چند منظوره است.
    بعضی پروژه ها انواع دیگری از کدها را حفظ می کنند.در فصل قبل یاد گرفتید که همه کد درون روال ها ظاهر می شود و ویژال بیسیک از سابروتین و تابع پشتیبانی می کند.روالهای رویداد در گروه سابروتین قرار می گیرند اما در طول کتاب با نحوه نوشتن توابع نیز آشنا می شوید.چنانچه یک روال رویداد مربوط یک کنترل خاص نباشد می توانید در یک مدول کد جدا گانه ظاهر شود پنجره project فهرست مدولها را هم نشان می دهند.
    پنجره project properties را باز کرده از داخل منو project
    Project type= این قسمت مخصوص انتخاب نوع form می باشد.form activex……
    Startup object= این قسمن مشخص می کنید که در موقع اجراع برنامه کدام یک از فرم های شما اجرا شود.اگر که یک عدد فورم داشته باشید که همان یک عدد فورم ظاهر می شود ولی اگر تعداد فرم های شما از 2 عدد بیشتر باشد امکان انتخاب یکی ز این فرم ها امکان پذیر است.
    پنجره کد نویسی دارای چندین قسمت است.
    قسمت اعلان
    روالها عمومی
    شروع رواهای یک رویداد.
    داده ها در ویژوال بیسیک:
    برای انجام محاسبات در ویژال بیسیک لازم است چند نوع داده را پردازش کنید . مثلا با نام ها نشانی ها مقادیر پولی اعداد بزرگ و کوچک و داده های منطقی کار کنید.داده های منطقی می توانند درست یا غلط باشند. ویژال بیسیک از بسیاری از انواع داده ها پشتیبانی می کند لذا همه نیازهای برنامه نویسی را می تواند بپوشاند.
    قبل از اینکه با یک داده کار کنید لازم است به ویژوال بیسیک اعلام کنید که نوع این داده چیست .

    داه های عددی
    بطور کلی همه داده های عددی در دو گروه قرار می گیرند:
    اعداد صحیحintegers=اعداد کامل بدون ممیز اعشاری می باشند مثل 614.934-و938.3.918
    اعداد صحیح نشان دهنده سن . تعداد . سال و غیره می باشند.
    اعداد اعشاری decimals:اعداد دارای ممیز اعشاری می باشند که مقادیر کسری را نشان می دهند مثل
    8.709.0.005و-402.35534اعداد اعشاری که گاهی اعداد با ممیز شناور floating point
    نیز نامیده می شوند نشان دهنده درجه حرارت نرخ بهره و غیره می باشند. در کلیه اعداد اعشاری باید ممیز اعشاری را قرار دهید حتی اگر قسمت کسری سمت راست ممیز مساوی صفر باشند.
    هفت نوع داده عددی که ویژوال بیسیک از آنها پشتیبانی می کند.

    نوع حافظه مورد نیاز محدوده مقادیر
    Byte یک بایت 0تا 255
    Integer دوبایت -32.768تا32.767
    Long چهار بایت -2.147,483,648 تا 2,147,483,647
    Single چهار بایت ||مقادیر منفی از3.402823e+38 تا -1.401298e-45 مقادیر مثبت از1.401298e-45 تا 3.402823e+38
    Double هشت بایت ||مقادیر منفی از -1.79769313486232e+308 تا-4.9406565841247e-324مقادیر مثبت از 4.9406545841247e-324 تا 1.79769313486232e+308
    Currency هشت بایت -922,337,203,685,477,5808 تا 922,337,203, 685, 477,5807
    دقت بیشتر باعث می شود که محاسبات پولی تا دو رقمی اعشاری درست باشند.
    Decimal دوازده بایت اگر از عداد اعشاری استفاده نکنید +/-79,228,162,514,264,337,593,543,950,335 و برای 28 رقم اعشاری استفاده نکنید +/-7.9228162514264337593543950335نوع داده decimalهنوز بطور کامل در ویژوال بیسیک پشتیبانی نمی شود اما در نگارش جدید هست.
    کاراکترهای پسوند ویژوال بیسیک برای مقادیر صریح
    پسوند نوع داده
    & long
    ! single
    # double
    @ currency
    ویژوال بیسیک از چند نوع داده عددی پشتیبانی می کند.
    نوع حافظه مورد نیازش محدوده مقادیر
    Stringطول ثابت طول رشته 1تا 56.400 کاراکتر
    Stringطول متغیر طول رشته بعلاوه 10 بایت صفر تا دو میلیارد کارا کاتور
    Date 8 بایت اول ژانویه 100 تا 31 دسامبر 9999
    Boolean 2 بایت true یا false
    Object 4 بایت هر شی پنهان شده
    Variantعددی 16 بایت همه مقادیر مشابه double
    Variantمتنی طول متن بعلاوه 22 بایت مشبه string با طول متغیر
    پیشوند نام متغیرها که نوع داده را نشان می دهند
    پیشوند نوع داده مثال
    Bln Boolean blnbuttonenabled
    Byt byte bytlength
    Cur currency cursales98
    Dte date dteoverdue
    Dbl double dblscientificamt
    Int integer intyera1998
    Ing long ingweatherdistance
    Obj object objworksheetacct99
    Sng single sngsales1stqte
    Str string strfirstname
    Vnt variant vntvalue
    مثال
    در اینجا بعضی از علان ها مجاز با استفاده از dim را می بینید.
    Dim inttotal as integer
    Dim cursales99 as currency
    عملگرهای رایج محاسبات و دستکاری داده ها.
    عملگر هدف مثال نتیجه
    ^ توان 2^3 8
    * ضرب 2*3 6
    / تقسیم 2/6 3
    + جمع 3+5 8
    - تفریق 6-3 3
    Mod باقیمانده 11mode 3 2
    \ |تقسیم عدد صحیح 11\3 3
    +یا& ترکیب رشته ای "hi,"bay" "hi, bay"
    ویژوال بیسیک برای محاسبات عبارت های ریاضی از ترتیب زیر برای عملگرها تبعیت می کند
    ترتیب عملگر مثال نتیجه
    1 پرانتزها() (3+2)*7 35
    2 ^ 2^3+1 9
    3 mod,\,\.* 2+3*7 43
    4 -,+ 10-4*2+1 3
    پایان قسمت دوم

  6. #16
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    FTP




    پروتکل FTP علاوه بر نقل و انتقال فايل بين دو کامپيوتر ، مي تواند نوعي مديريت فايل ( مثل حذف فايل يا ايجاد پوشه ) روي کامپيوتر مقصد را انجام دهد . FTP در انتقال فايل بسيار قويتر از HTTP است ولي به مراتب پيچيده تر از HTTP مي باشد اما کنترل IT اين پيچيدگيها را از ديد برنامه نويس مخفي کرده است .
    براي کار با سرورهاي FTP بايد به آنها Login نمود . نوع خاصي از Login به نام Anonymous Login ( ورود ناشناس ) وجود دارد که با آن کاربران مي توانند بدون محدوديت از سايت FTP استفاده کنند . توجه کنيد که حتي براي ورود ناشناس هم نياز به نام کاربر و کلمه عبور است . براي ارسال نام کاربر و کلمه عبور از خواص username و password کنترل IT استفاده مي شود . اگر خاصيت username خالي باشد ( blank ) ، کنترل IT بطور خودکار از anonymous استفاده مي کند و آدرس email کاربر بعنوان passowrd استفاده مي شود .
    استفاده از متد OpenURL : متد OpenURL ساده ترين راه انجام عمليات FTP است . دستور زير از يک سايت FTP ليست مي گيرد :

    Text.text=Inet.OpenURL("ftp://ftp.microsoft.com",icString)x

    براي خواندن فايل از يک سايت FTP بايد در حالت باينري کار کرد :

    b()=Inet.OpenURL("ftp://ftp.microsft.com/test.zip",icByteArray)x


    استفاده از متد Execute : متد Execute قابليتهاي بيشتري دارد و اجرای آن در FTP نياز به دو پارامتر دارد :

    Inet.Execute(url,operation)x


    که url آدرس سايت FTP بهمراه نام و مسير فايل و پارامتر operation يک فرمان FTP است . کنترل IT با داده هاي خوانده شده FTP به دو طريق رفتار مي کند :
    برخي از داده ها مثل پاسخ فرمان DIR در بافر کنترل IT قرار مي گيرد و بايد آنها را با متد GetChunk خواند .
    برخي ديگر از داده ها مثل فايل خوانده شده با فرمان GET مستقيماً روي ديسک نوشته مي شوند و ديگر نيازي به استفاده از متد GetChunk نيست .
    فرامين FTP بسيار قوي هستند و حتي به شما اين امکان را مي دهند که فايلها را به روي کامپيوتر مقصد کپي کنيد ، به پوشه هاي کامپيوتر مقصد برويد ، فايلها را حذف کنيد و يا تغيير نام دهيد . البته بايد توجه داشت که فرامين قابل اجرا به نوع ورود به سيستم FTP بستگي دارد . اگر با کاربر anonymous به يک سايت FTP وارد شويد تنها مي تواند فايلها را ببيند و آنها را download کنيد .
    مهمترين فرامين FTP عبارتند از :
    CD path : به دايرکتوري path مي رويد .
    CDUP : به يک دايرکتوري بالاتر مي رود .
    CLOSE : بستن اتصال FTP
    DELETE file1 : حذف فايل file1
    DIR file1 : جستجوي فايل file1 روي دايرکتوري جاري
    MKDIR path : ايجاد يک دايرکتوري با نام path
    PUT file1 file2 : فايل file1 را از کامپيوتر مبدا روي فايل file2 در کامپيوتر مقصد کپي مي کند .
    PWD : نام دايرکتوري جاري در کامپيوتر مقصد را برمي گرداند .
    QUIT : قطع اتصال FTP
    GET file1 file2 : فايل file1 را از کامپيوتر مقصد روي فايل file2 در کامپيوتر مبدا کپي مي کند .
    RENAME file1 file2 : تغيير نام فايل file1 به file2
    RMDIR path : حذف دايرکتوري path در کامپيوتر مقصد
    SIZE file1 : بدست آوردن تعداد بايتهاي فايل يا دايرکتوري file1

  7. #17
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض


    مقدمه :
    کنترل WinSock نسبت به تمام کنترلهاي اينترنت در سطح پايينتري قرار دارد . اين کنترل امکان ايجاد سرويسهاي شبکه اي مبتني بر پروتکلهاي TCP و UDP را مهيا مي کند . بعبارت ديگر توسط اين کنترل مي توان برنامه هاي کاربردي Client/Server ( سرويس گيرنده / سرويس دهنده ) ايجاد و با استفاده از پروتکل TCP و يا UDP بين آنها ارتباط برقرار نمود .
    با تنظيم خصوصيات و فراخواني متدهاي اين کنترل مي توانيد به راحتي به يک کامپيوتر راه دور متصل شويد و داده ها را در هر دو جهت جابجا نمائيد . نمونه کاربرهايي که مي توان با اين کنترل ايجاد نمود :
    Client-server chat ، Mail client ، Mail server ، ***** Server ، Network Game ، Port Scanner ، پياده سازي الگوريتم هاي موازي و …
    مباني TCP :
    پروتکل کنترل اينترنت ( Transfer Control Protocol ) اجازه مي دهد يک اتصال ( Connection ) را از طريق سوکت ( socket ) به يک کامپيوتر راه دور ( Remote Computer ) ساخته و استفاده کنيد . با استفاده از اين اتصال ، هر دو کامپيوتر مي توانند داده ها را بين خودشان انتقال دهند . برقراري ارتباط از طريق TCP همانند صحبت کردن با تلفن است که بايد حتماً اتصالي بين دو کامپيوتر صورت گيرد تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند .
    اگر يک برنامه Client مي سازيد بايستي بدانيد که نام يا آدرس IP کامپيوتر Server چيست ( Remote Host IP ) و همچنين از طريق چه پورتي مي توانيد به آن متصل شويد ( Remote Port ) . حال بايستي به آن پورت Connect کنيد .
    همچنين اگر يک برنامه Server مي سازيد بايستي پورتي را که روي آن به درخواستها گوش مي دهيد مشخص کنيد ( LocalPort ) و سپس به پورت گوش دهيد ( Listen ) .
    زمانيکه يک کامپيوتر Client تقاضاي يک اتصال را مي دهد Server اين درخواست را Accept مي کند .
    زمانيکه يک اتصال ساخته مي شود ، هر دو کامپيوتر مي توانند داده را فرستاده و دريافت کنند .




    مباني UDP :
    پروتکل ديتاگرام کاربر ( User Datagram Protocol ) پروتکلي بدون اتصال ( Connectionless ) است . برخلاف TCP ، کامپيوترها نياز به برپا کردن يک اتصال ندارند بنابراين يک برنامه مي تواند يک client و يا يک server باشد . برقراري ارتباط در UDP شبيه ارسال نامه از طريق پست است .
    براي انتقال داده توسط UDP ابتدا بايد Local Port کامپيوتر Client تنظيم گردد . کامپيوتر Server تنها بايستي RemoteHost را برابر آدرس کامپيوتر Client قرار دهد و همچنين Remote Port را همان Local Port کامپيوتر Client قرار دهد . سپس دو کامپيوتر مي توانند داده ها را بين خود جابجا کنند .
    استفاده از کنترل WinSock :




    1 – انتخاب پروتکل: در زمان استفاده از کنترل WinSock اولين کاري که بايد انجام دهيد انتخاب يکي از پروتکلهاي TCP يا UDP است . طبيعت برنامه اي که شما مي سازيد نوع پروتکلي را که بايد استفاده کنيد مشخص مي کند . چند سوال زير به شما کمک مي کند که پروتکل مورد نيازتان را انتخاب کنيد :
    - آيا برنامه شما در زمانيکه داده فرستاده مي شود يا دريافت مي شود نياز به اطلاعاتي از طرف Server يا Client دارد ؟ اگر چنين است بايستي يک اتصال TCP قبل از ارسال يا دريافت داده ايجاد شود .
    - آيا داده بسيار بزرگ است ( مثل تصوير يا فايلهاي صوتي ) ؟ زمانيکه يک اتصال TCP ساخته مي شود پروتکل TCP اتصال را باقي نگه مي دارد و درستي ارسال داده تضمين شده است . اين اتصال در هر حال به منابع محاسباتي بيشتري نياز دارد و بنابراين پرهزينه تر است .
    - آيا داده متناوب ارسال مي شود يا در يک نشست ( Session ) ارسال خواهد شد ؟ براي مثال اگر شما يک برنامه مي سازيد که کامپترهاي مشخصي را در يک زمان خاص از انجام شدن عملياتي مطلع مي کند پروتکل UDP مناسب تر است . پروتکل UDP همچنين براي ارسال مقادير کوچک داده اي مناست تر مي باشد .
    2 – تنظيم پروتکل : براي تنظيم پروتکلي که مي خواهيد در برنامه تان از آن استفاده کنيد در زمان طراحي برنامه خاصيت Protocol کنترل WinSock را برابر sckTCPProtocol و يا sckUDPProtocol قرار دهيد . همچنين مي توانيد پروتکل خود را توسط کد زير تنظيم کنيد :

    WinSock.Protocol=sckTCPProtocol

    3 – مشخص کردن نام کامپيوتان : براي اتصال به کامپيوتر راه دور بايستي آدرس IP و يا نام کامپوتر را بدانيد .
    نام کامپيوتر در Control Panel/Network/Identification موجود است . در صورتيکه مي خواهيد دو برنامه Client و Server خود را روي يک کامپيوتر تست کنيد از آدرس IP 127.0.0.1 براي هر دو استفاده کنيد اما اگر دو برنامه را روي دو کامپيوتر مجزا در شبکه قرار داده ايد با اجراي دستور ipconfig در DOS Prompt مي توانيد آدرس IP کامپيوتر ها را بدست آوريد .
    4 – ايجاد اتصال TCP : در زمان ساخت برنامه اي که از پروتکل TCP استفاده مي کند ابتدا بايد تصميم بگيريد که اين برنامه Client است يا Server . براي ساخت يک برنامه Server بايستي روي يک پورت خاص Listen کنيد . زمانيکه Client تقاضاي يک اتصال را مي دهد ، برنامه Server مي تواند آنرا Accept کند و بنابراين اتصال کامل شده است . حال Client و Server مي توانند با هم ارتباط داشته باشند .
    مراحل زير ساخت يک سرور چت ساده بر مبناي TCP را نشان مي دهد :
    - از منوي Project گزينه Components را انتخاب کنيد و در ليست Component ها مورد Microsoft WinSock 6.0 را انتخاب کنيد .
    - يک کنترل WinSock در فرم خود قرار دهيد و نام آنرا tcpserver بگذاريد
    - دو textbox با نامهاي txtSendData و txtReceiveData و نيز يک دکمه در فرم قرار دهيد .
    - کد زير را در رويداد Form_Load بنويسيد :

    Tcpserver.LocalPort=1000
    tcpserver.Listen


    - زمانيکه درخواستي از طرف Client مي آيد رويداد ConnectionRequest اجرا مي شود . در اين رويداد ابتدا بايد چک کنيد که حالت کنترل بسته باشد . اگر چنين نيست اتصال را قبل از پذيرفتن اتصال جديد ببنديد . سپس تقاضا را بر اساس پارامتر requestID مي پذيريم :

    Private Sub tcpserver_ConnectionRequest(ByVal requestID As Long)
    If tcpserver.State <> sckClosed Then tcpserver.Close
    tcpserver.Accept requestID
    End Sub


    - حال اتصال بين Client و Server برقرار شده است . کد زير را براي event مربوط به کليک دکمه Send بنويسيد :

    Tcpserver.SendData txtSendData.text

    - اگر داده اي از طرف Client بيايد رويداد DataArrival اجرا مي شود . کد زير را براي اين رويداد بنويسيد :

    Private Sub tcpserver_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
    Dim strData As String
    tcpserver.GetData strData
    txtReceiveData.Text = strData
    End Sub


    - کد زير را براي رويداد Form_Unload بنويسيد :

    Tcpserver.Close

    مراحل ساخت يک TCP Client بصورت زير است :
    - يک کنترل WinSock در فرم قرار دهيد و نام آنرا tcpclient بگذاريد .
    - دو textbox با نامهاي txtsend و txtreceive و نيز يک دکمه با نام sendدر فرم قرار دهيد .
    - يک دکمه با نام connect در فرم قرار دهيد .
    - کد زير را براي متد Form_Load بنويسيد :

    tcpclient.RemoteHost= yourservername x
    tcpclient.RemotePort=1000


    - کد زير را براي رويداد کليک شدن دکمه connect بنويسيد :

    tcpclient.Connect

    - کد زير را براي رويداد کليک شدن دکمه send بنويسيد :

    tctclient.SendData txtsend.Text

    - کد زير را براي رويداد DataArrival بنويسيد :

    Private Sub tcpclient_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
    Dim strData As String
    tcpclient.GetData strData
    txtreceive.Text = strData
    End Sub


    - کد زير را باري رويداد Form_Unload بنويسيد :

    Tcpclient.Close

    کدهاي فوق يک سيستم Client-Server ساده را نشان مي دهد . فايل exe هر دو برنامه را بسازيد و آنها را اجرا کنيد تا بتوانيد سيستم خود را تست کنيد .
    5 – پذيرفتن بيش از يک تقاضاي اتصال : Server اي که در بالا ساخته شد تنها مي تواند تقاضاي يک اتصال را بپذيرد . با استفاده از ايجاد يک آرايه از کنترل WinSock مي توان چندين تقاضاي اتصال را پذيرفت . براي اينکار کافي است يک کپي ( instance ) از کنترل بسازيم ( با تنظيم خاصيت Index ) و متد Accept را براي instance جديد بکار ببريم . فرض کنيد يک کنترل WinSock با نام sckServer در فرم داريم که خاصيت Index آنرا صفر قرار داده ايم . همچنين يک متغير intMax از نوع Long تعريف مي کنيم که تعداد اتصالات همزمان به Server را نگه مي دارد . در event مربوط به Form_Load کد زير را بنويسيد :

    intMax=0
    sckServer(0).LocalPort=1000
    sckServer(0).Listen


    هر بار که تقاضاي يک اتصال مي رسد کد ابتدا تست مي کند که مقدار Index چقدر است . اگر مقدار Index صفر باشد متغير intMax يکي افزايش مي يابد و از intMax براي ساخت يک instance جديد از کنترل استفاده مي شود . حال از اين instance براي پذيرفتن تقاضاي اتصال استفاده مي گردد . براي اينکار کد زير را براي رويداد ConnectionRequest بنويسيد :

    Private Sub sckServer_ConnectionRequest(Index As Integer, ByVal requestID As Long)
    If Index = 0 Then
    intmax = intmax + 1
    Load sckServer(intmax)x
    sckServer(intmax).LocalPort = 0
    sckServer(Index).Accept requestID
    End If
    End Sub

    6 – ايجاد اتصال UDP : ساخت يک برنامه UDP ساده تر از برنامه هاي TCP است زيرا پروتکل UDP به اتصال نياز ندارد . در برنامه TCP بالا يک کنترل WinSock بايستي حتماً Listen مي کرد و يک کنترل ديگر يک اتصال را توسط متد Connect ايجاد نمود . در عوض پروتکل UDP نيازي به اتصال ندارد . براي ارسال داده بين دو کنترل WinSock سه مرحله بايستي انجام شود :
    - پارامتر RemoteHost برابر نام کامپيوتر مقابل است .
    - پارامتر RemotePort برابر پارامتر LocalPort کامپيوتر مقابل
    - استفاده از متد Bind براي مشخص کردن LocalPort
    چون هر دو کامپيوتر از نظر ارتباط مساوي هستند ، اين نوع برنامه ها را Peer-to-Peer گويند . براي نمونه از کد زير براي ساخت يک برنامه chat استفاده مي کنيم :
    - يک کنترل WinSock در فرم قرار دهيد و نام آنرا udppeerA بگذاريد .
    - خاصيت Protocol آنرا UDPProtocol قرار دهيد .
    - دو textbox با نامهاي txtsend و txtreceive و نيز يک دکمه در فرم قرار دهيد .
    - کد زير را براي متد Form_Load بنويسيد :

    udppeerA.RemoteHost= nameofpeerB x
    udppeerA.RemotePort=1001
    udppeerA.Bind 1002


    - کد زير را براي event مربوط به کليک دکمه بنويسيد :

    udppeerA.SendData txtsend.text

    - کد زير را براي رويداد DataArrival بنويسيد :

    Dim strData as String
    udppeerA.GetData strData
    txtreceive.Text=strData


    براي ساخت UDP peerB مشابه مراحل بالا عمل کنيد فقط خاصيت RemoteHost آنرا نام کامپيوتر PeerA و خاصيت RemotePort آنرا 1002 و خاصيت Bind آنرا 1001 قرار دهيد

  8. #18
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    مقدمه :

    برای آشنايي با مبانی شبکه های TCP/IP به بحث مروری بر TCP/IP مراجعه کنيد .

    معرفی :

    کتابخانه WinPcap يک معماری برای استخراج Packet های TCP/IP و آناليز شبکه در محيطهای ۳۲ بيتی ويندوز می باشد . اين کتابخانه شامل سه بخش است :

    ۱ - يک ********** Packet در سطح هسته سيستم عامل ( Kernel )

    ۲ - يک کتابخانه dll سطح پايين ( low-level ) با نام packet.dll

    ۳ - يک کتابخانه مستقل از سيستم عامل و سطح بالا ( high-level ) با نام wpcap.dll

    ********** packet يک درايور دستگاه ( device driver ) است که به ويندوزهای ۹۵ ، ۹۸ ، ME ، NT و ۲۰۰۰ قابليت استخراج و capture کردن و نيز ارسال داده خام ( raw data ) از يک کارت شبکه را می دهد . همچنين اين امکان را دارد که packet های capture شده را در يک بافر ذخيره کند و يا آنها را ********** نمايد .
    packet.dll يک API است که بمنظور دسترسی مستقيم به عملکرد درايور packet استفاده می شود . بنابراين packet.dll يک واسط برنامه نويسی مستقل از سیستم عامل های مايکروسافت را مهيا می کند .
    Wpcap.dll مجموعه ای از ابزارهای سطح بالای اصلی برای capture را مهيا می کند که اين توابع با کتابخانه libpcap ( کتابخانه capture در سيستم عامل UNIX ) سازگار می باشند . اين توابع اجازه capture کردن packet ها را با روشی مستقل از سخت افزار شبکه و مستقل از سيستم عامل مهيا می کنند .

    دريافت کتابخانه WinPcap :

    نسخه WinPcap 2.2 :
    برای دريافت برنامه auto-installer ( شامل درايور و DLL های مربوطه ) برای سيستم هایWindows 95/98/ME/NT/2000 به آدرس زير مراجعه کنيد :
    WinPcap auto-installer (driver +DLLs)
    برای دريافت بسته توسعه دهنده اين کتابخانه که شامل برنامه های نمونه ايجاد شده توسط packet capture driver و packet.dll و libpcap است ، به آدرس زير مراجعه کنيد :
    Developer's pack
    برای دريافت source code کتابخانه WinPcap به آدرس زير مراجعه کنيد :
    WinPcap source code

  9. #19
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    مقدمه

    PacketX مجموعه ای از کلاسهای اکتيو ايکس است که امکانات WinPcap را در ويژوال بيسيک و هر زبان برنامه نويسی ديگری که از تکنولوژی Microsoft ActiveX پشتيبانی کند مهيا می کند .
    بطور خلاصه PacketX از WinPcap برای capture کردن و ********** کردن packet های شبکه استفاده می کند . علاوه بر capture استاندارد ، شما می توانيد از PacketX برای گردآوری اطلاعات ترافيک شبکه و ارسال raw packet استفاده کنيد .

    دريافت PacketX

    برای دريافت نسخه 1.3 اين کتابخانه به آدرس زير مراجعه کنيد :
    PacketX 1.3 Download
    قبل از استفاده از PacketX بايستی WinPcap 2.3 را که آدرس آن در بخش قبل گفته شد دريافت و نصب نمائيد .

    استفاده از PacketX

    با يک مثال ساده سعی می کنم روش استفاده از اين کتابخانه را به شما آموزش دهم .
    پس از نصب PacketX وارد محيط ويژوال بيسيک شده و از منوی Project مورد Components را انتخاب کنيد .




    سپس مورد PacketX Type Library را انتخاب کنيد تا به ToolBar اضافه شود .




    اين ActiveX را در فرمتان قرار دهيد و سپس در قسمت properties آن روی Custom کليک نموده و نوع آداپتور را مشخص نمائيد .




    پس از انتخاب آداپتور با کليک روی دکمه Edit می توانيد اطلاعاتی از قبيل مد کاری و ساير بافر و نوع **********ينگ را مشخص نمائيد .




    نام اين شی را نيز PacketX1 می گذاريم .
    در فرمتان دو دکمه به نامهای Start و Stop قرار دهيد . همچنين يک listBox با نام IPList در فرمتان قرار دهيد .
    در کد مربوط به Form_load عبارت زير را بنويسيد :

    PacketX1.Adapter.BPFilter = "port 80"x


    عبارت فوق مشخص می کند که می خواهيم packet های پورت 80 را capture کنيم .
    کد زير را برای event مربوط به کليک شدن دکمه Start بنويسيد :

    PacketX1.start


    کد زير را برای متد OnPacket مربوط به PacketX1 بنويسيد :

    Private Sub PacketX1_OnPacket(ByVal pPacket As PACKETXLibCtl.IPktXPacket)x
    IPList.AddItem (pPacket.DestIpAddress)x
    End Sub


    کد فوق آدرس IP مقصد packet ها را به يک ليست اضافه می کند . شما می توانيد اطلاعات ديگری از قبيل داده موجود در packet ، سايز داده ، آدرس مبدا ، تاريخ ارسال داده و غيره را استخراج کنيد .
    کد زير را برای event مربوط به کليک شدن دکمه Stop بنويسيد :

    PacketX1.stop



    برای اينکه بتوانيد در يک مدت خاص وضعيت دريافت و ارسال packet را بدست آوريد بايد ابتدا توسط دستور زير مد آداپتور را در حالت Statistic قرار دهيد :

    PacketX1.Adapter.Mode=PktXModeStatistics
    PacketX1.Adapter.ReadTimeout=2000 '// 2 sec


    سپس PacketX1 را start نموده و توسط متد OnStatistics اطلاعات مربوطه را استخراج کنيد .

    اطلاعات بيشتر

    برای مشاهده اطلاعات کامل در مورد ساختار PacketX و ماژولهای آن به آدرس زير مراجعه کنيد :
    PacketX Documentation

  10. #20
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    رجيستري چيست ؟
    سيستم عامل ويندوز تنظيمات سخت افزاري و نرم افزاري خود را بطور مرکزي در يک بانک اطلاعاتي با ساختار سلسله مراتبي ذخيره مي کند که رجيستري نام دارد . رجيستري جايگزيني براي بسياري از فايلهاي پيکربندي INI ، SYS و COM است که در نسخه هاي اوليه ويندوز موجود بود . رجيستري ، سيستم عامل را با مهيا کردن اطلاعات موردنيز براي اجراي برنامه ها و load شدن component ها ، کنترل مي کند .
    رجيستري شامل انواع مختلفي از اطلاعات مي باشد مثل :
    - اطلاعات سخت افزارهاي نصب شده روي سيستم
    - اطلاعات درايورهاي نصب شده روي سيستم
    - اطلاعات برنامه هاي نصب شده روي سيستم
    - اطلاعات پروتکلهاي شبکه اي مورد استفاده در سيستم
    ساختار رجيستري شامل چندين مجموعه رکورد است که داده هاي اين رکوردها توسط بسياري از برنامه ها و اجزاي سيستم عامل خوانده و يا نوشته مي شود .
    اجزاي رجيستري
    اجزاي تشکيل دهنده رجيستري عبارتند از :
    1 – subtree : Subtree ها همانند folder هاي موجود در ريشه يک درايو هارد هستند . رجستری ويندوز داراي پنج subtree مي باشد :
    - HKEY_LOCAL_MACHINE : شامل تمام داده هاي پيکربندي براي کامپيوتر مي باشد و شامل 5 key است :Hardware ، SAM ، Security ، Software و System
    - HKEY_USERS : شامل داده هاي مربوط به تنظيمات سيستم عامل براي هر user است مثل تنظيمات desktop و محيط ويندوز
    - HKEY_CURRENT_USER : شامل داده هاي کاربر فعلي سيستم
    - HKEY_CLASSES_ROOT : شامل اطلاعات پيکربندي نرم افزار است مثل داده هاي OLE و داده هاي کلاسهاي متناظر با فايل
    - HKEY_CURRENT_CONFIG : شامل اطلاعات مورد نياز براي تنظيمات داريورهاي سخت افزاري و غيره
    2 – Key : key ها همانند folder ها و subfolder هاي روي هارد هستند . هر key متناظر با object هاي نرم افزاري يا سخت افزاري مي باشد . subkey ها key هايي هستند که درون يکسري key قراردارند .
    3 – Entry : هر key داراي يک يا چند entry است . هر entry داراي سه بخش مي باشد :
    - نام Name
    - نوع داده اي Data Type : مقدار هر entry يکي از انواع داده هاي زير است :
    REG_DWORD ، REG_SZ ، REG_EXPAND_SZ ، REG_BINARY ،
    REG_MULTI_SZ ، REG_FULL_RESOURCE_DESCRIPTOT
    - مقدار Value




    نکته 1 : براي مشاهده رجيستري و اعمال تغييرات در آن ( لطفاً اگر هيچ تجربه اي در تنظيم کردن رجيستري نداريد اطلاعات آنرا تغيير ندهيد ) ، مي توانيد از برنامه regedit.exe و يا regedt32.exe موجود در ويندوز استفاده کنيد . براي اينکار کافيست نام برنامه را در کادر Run وارد کنيد .

    نکته 2 : در قسمت دوم اين مقاله کلاسي براي خواندن و نوشتن از/به رجيستري در ويژوال بيسيک خواهم نوشت و سپس نمونه اي از کاربردهاي نوشتن يکسري اطلاعات خاص در رجيستري را خواهيم ديد .

صفحه 2 از 5 اولیناولین 1234 ... آخرینآخرین

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •