سال 80 بود که مسؤولان مشهد بعد از سفر به کشور «کره» و بازدید از شهر الکترونیکی «سئول» تصمیم به ایجاد شهر الکترونیکی مشهد گرفتند. در این راستا در سال 81 قراردادی میان دانشگاه علم و صنعت و شهرداری مشهد منعقد شد و بر اساس آن مقرر شد تا سند راهبردی شهر الکترونیکی مشهد آماده شود.
در اين زمينه گفته مى شود نزدیک به 800 میلیون ریال فقط برای تدوین این سند هزینه شده و طبق برنامه زمان بندی شده در اردیبهشت ماه سال 82 آماده و بهعنوان نخستین مدرک رسمی و علمی تحویل شهرداری مشهد شد.
البته مشهد يكى از بهترين گزينهها براى اجراى شهر الكترونيكى بود چرا كه اين شهر به عنوان دومین شهر بزرگ کشور مى توانست مدل مناسبى براى كلان شهر تهران باشد و در ضمن اين شهر یکی از چهار نقطه اصلی توسعه وسیع فناوری اطلاعات در برنامههای دولت محسوب مى شد.
پتانسیلهای فراوان از جمله، وجود فرصتهای اقتصادی و سرمایهگذاری مناسب، وجود فرودگاه بینالمللی، گمرک، علاقمندی مسئولین دولتی و بخش خصوصی شهر مشهد هم جواری با افغانستان و استقرار در دروازههای آسیای میانه، سابقه اجرای طرحهای مختلف به صورت پراکنده در این زمینه و وجود دانشگاههای معتبر از جمله دهها دلیل دیگر برای انتخاب این شهر به عنوان یک شهر الکترونیکی بوده است
پروژه مشهد اولين شهرى بود كه با محوریت شهرداری انجام مى شد و با توجه با اينكه اين که اين نهاد بیشترین ارتباط را با مردم دارد، طرح بسيار مردم محور طراحى شد.
در ضمن حضور و مسافرت سالانه 13میلیون زائر سراسر کشور به مشهد مى توانست بهترین عامل در اشاعه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و آشنا نمودن بخشی از مردم کشور با خدمات مناسب آن مى توانست باشد.
تحقق برنامههای پیشبینی شده این پروژه، فضای فرهنگی لازم را به وجود مىآورد تا کلیه امور اداری، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، امنیتی و سایر امور زندگی روزمره مردم به صورت الکترونیکی اجرا شوند.
اجرای شهر الکترونیک مشهد تاثیرات بسیاری را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای شهر مشهد به دنبال خواهد داشت.
در زمینه اقتصادی توسعه تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، گسترش استفاده از کارتهای اعتباری، کاهش کاغذ بازی، کاهش هزینه ارائه خدمات و ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ارتباط تجاری مشهد با کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان, بخشی از تأثیرات آن خواهد بود.
خدمات روی خط به شهروندان و زائرین در هر جا و هر وقت و به هر شخص، افزایش رضایت مندی شهروندان در دسترسی به خدمات دولتی و بخش خصوصی، امکان تشکیل گروه های اجتماعی فراوان روی خط ، رای گیری روی خط ، امکان توزیع عادلانه امکانات به طور یکسان در میان شهروندان و ایجاد زمینه استفاده از نظرات شهروندان در مدیریت شهر از جمله اثرات اجتماعی اجرایاین پروژه در مشهد خواهد بود.
در زمینه های فرهنگی نیز اجرای شهر الکترونیک تأثیرات زیادی را به دنبال دارد که بطور مثال از شفاف سازی، اطلاع رسانی، آموزش مجازی شهروندان در موضوعات عمومی و اختصاصی در همه جا و در هر زمان دلخواه، امکان انتشار رسانه های دیجیتالی برای شهروندان، استفاده از کتابخانه های دیجیتالی مشهد و سایر نقاط کشور و جهان، انتشار اخبار و اطلاعات به هنگام در مورد مشهد، زیارت روی خط و ده ها اثرات فرهنگی دیگر را می توان نام برد.
در زمینه اجتماعی و سیاسی معرفی مشهد در جهان و امکان بیشتر ارتباطات بین المللی، بالابردن وجه سیاسی این شهر به عنوان یک شهر پیشرو در منطقه آسیا، امکانات اقتصادی زیادی را برای مشهد به ارمغان خواهد آورد.
نتیجه مطالعات و تحقیقاتی که به عنوان اولین مرحله در اجرای شهرالکترونیکى مشهد با محوریت شهرداری مورد نیاز است، تحت عنوان «سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد» تنظيم شده است.
در واقع این سند چشمانداز، راهبردها، سیاستها و طرحهای کلان یک شهر الکترونیکی را به گونهای تنظیم نموده است که توقع شهروندان و کارفرما در تشخیص ضرورت استقرار یک شهر الکترونیک برآورده شده و مسیر اجرایی آن مشخص باشد.
سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد وسیلهای است که میخواهد وضعیت موجود توسعه فناوری اطلاعات را بهبود بخشیده و پس از ارتقاء وضعیت موجود، زمینه تعامل اطلاعاتی بین سازمانها و شهروندان را به وجود آورده و در نهایت به یکپارچگی توسعه فناوری اطلاعات شهر مشهد کمک کند.
اين سند راهبردى در 500 صفحه تنظيم و تحويل شهردارى شده است. اين سند در راستاى اهداف سند توسعه فناورى اطلاعات و ارتباطات قرار دارد و از اين جهت كه زمينه اجراى عمليات شهر الكترونيكى مشهد را براساس اصول علمى جهان راهبردى مى كند حائز اهميت است.
این پروژه نیز مانند بسیاری دیگر از پروژههای ملی کشورمان که با تغییر مدیریت متوقف میشوند، با تغییر مدیریت در سال 82 و به دلیل عدم اطلاعات مسؤولان جدید متوقف و تمامی تلاشهای صورت گرفته، بایکوت شد. البته حدود یک سال و نیم بعد و پس از برگزاری نخستین نمایشگاه شهر الکترونیکی مشهد بود که بار دیگر تلاش برای ایجاد این شهر آغاز شد.
اما این آغاز دوباره در پروژه شهر الکترونیکی مشهد، نسبت به دیگر پروژههای ملی که با تغییر مدیریت, شاهد آغاز دوباره تلاشها بودند، دارای یک ویژگی خاص بود و آن اینکه مسؤولان جدید این بار تصمیم به مطالعه جدیدی نگرفتند و قرار شد ادامه کار بر اساس همان سند راهبردی که در دوره قبل تدوین شده بود پیگیری شود. از نتايج اين شهر الكترونيكى راهاندازى سايت www.E-mashhad.ir )) بيشتر از همه محسوس تر است.