خلاقیت؛ روی دیگر سکه موفقیت کسب و کار
خلاقیت مبنای کارآفرینی است
Creativity and business



اشاره
نخستین پرسشی که هر کارآفرین باید از خود بپرسد و پاسخی دقیق برای آن در ذهنداشته باشد این است که «هدف ما از راه انداختن کسب و کار چیست؟» هر گاه احساس کردیداز روند کند پیشرفت امور خسته شده اید یا دقیقا نمی دانید در کدام جهت در حال حرکتهستید این پرسش را از خود بپرسید این اقدام نه تنها انگیزه فعالیت را به شما بازخواهد گرداند یا اگر به هر دلیل لازم باشد هدف خود را تغییر دهید متوجه این ضرورتشده و راه اشتباه را ادامه نخواهید داد.
مقدمه
خلاقیت مبنای کارآفرینی است و بدون آن فعالیت ها پس از مدتی حالت تکراری پیدا میکنند. آن دسته از صاحبان کسب و کار که نمی توانند به راه های جدید و کارا برایانجام فعالیت های حرفه ای خود بپردازند یا قادر نیستند در جهت ارایه کالاها و خدماتجدید خلاقیت به خرج دهند، مزیت رقابتی خود را از دست خواهند داد. یکی از عوامل مهمدر پرورش خلاقیت مطرح کردن پرسش های دقیق است. می گویند پرسش صحیح نیمی از پاسخ رابا خود دارد ابهام بزرگ ترین مانع بر سر پیشرفت برنامه های تجاری است.
هدف رابا دقت تعریف کنید
نخستین پرسشی که هر کارآفرین باید از خود بپرسد و پاسخی دقیقبرای آن در ذهن داشته باشد این است که «هدف ما از راه انداختن کسب و کار چیست؟» هرگاه احساس کردید از روند کند پیشرفت امور خسته شده اید یا دقیقا نمی دانید در کدامجهت در حال حرکت هستید این پرسش را از خود بپرسید این اقدام نه تنها انگیزه فعالیترا به شما باز خواهد گرداند یا اگر به هر دلیل لازم باشد هدف خود را تغییر دهیدمتوجه این ضرورت شده و راه اشتباه را ادامه نخواهید داد.
روش های خود را تحلیلکنید
پرسش دوم این است که: «با چه رو ش هایی قصد دارم به هدف برسم؟» اگر در مسیرحرکت خود به سوی هدف با مقاومت روبه رو می شوید احتمالا روشی که برای رسیدن به هدفانتخاب کرده اید غلط است. به شکل عینی رویکرد خود را با پرسیدن این سوال تحلیلکنید. همواره در این مرحله از خود بپرسید آیا روش بهتری برای رسیدن به هدف وجوددارد؟
اگر روش کنونی به کلی غلط باشد چه؟
بسیاری از مواقع وابستگی ما به روشی کهابتدا انتخاب کرده ایم باعث می شود نخواهیم آ ن را تغییر دهیم. فکر کردن به این کهممکن است اشتباه کرده باشیم جرات می خواهد اما در ازای به خرج دادن این جرات، باامکان های جدیدی روبه رو می شویم که با برگزیدن آن ها از شکست در کسب و کار خودجلوگیری خواهیم کرد. قاعده این است: «همواره قبل از آن که به گوینده حرف دقت کنیدبه این که چه حرفی صحیح است توجه کنید
فرضیات خود را از نو بررسیکنید

سومین پرسش مهم که کارآفرین باید از خود بپرسد این است که: «آیا فرضیات مادرست است؟» منظور فرضیات ذهنی درباره افراد، محصولات، خدمات، بازار و تجارت است. بهتر است ابتدا از خود بپرسیم فرضیات ما چه هستند. درباره رقبا، وضعیت بازار،تمایلات، سلایق مشتری ها، کیفیت کالاها و خدمات دقیقا چه فکر می کنیم. فرضیات غلطمبنا و ریشه تمام شکست هاست. از خود بپرسید اگر فرضیات ذهنی ناگفته و ناخودآگاهاشتباه باشند چه باید کرد. پس از مطرح شدن این پرسش ها، باید حوصله داشت و با دقتبه آن ها پاسخ داد.البته پاسخی بدون پیش داوری.
تصمیم های پیشین را تحلیلکنید
چهارمین پرسش بسیار تاثیرگذار در آینده کسب و کارها این است: «از تصمیم هایگذشته من کدام ها صحیح و کدام ها غلط بوده اند؟» در فواصل زمانی معین تمام تصمیمهای خود را بررسی و تحلیل کنید. از خود بپرسید اگر آن تصمیم را نگرفته بودم اکنونبا اطلاعاتی که دارم آیا باز آن را اتخاذ می کردم. اگر این شخص را استخدام نکردهبودم یا در این پروژه شرکت نمی کردم با توجه به اطلاعات کنونی ام آیا اکنون این کاررا انجام می دادم؟ این پرسش ها به شما کمک می کند با وضوح جایگاه کنونی تان را درککنید و چشم بسته به اشتباهات احتمالی خود ادامه ندهید. اگر پاسخ شما به هر یک ازاین پرسش ها منفی است باید هر چه زودتر آن تصمیم را حذف کنید. همواره در اولین فرصتاز ادامه ضرردهی اجتناب کنید.
بازبینی برنامه کلان را در اولویت قراردهید
پرسش پنجم به ویژه در دنیای به سرعت در حال تغییر کنونی بسیار حیاتی است: «آیا استراتژی شرکت و هدف آن همچنان درست است؟» طی سه دهه گذشته ظهور تکنولوژی هایجدید و تحولات اقتصادی باعث شده بسیاری از کسب و کارها نه تنها سودده نباشند بلکهفلسفه وجودی خود را از دست بدهند، کارآفرین ها همواره باید روندهای کلان را دردنیای اطراف خود مورد توجه قرار دهند. در غیر این صورت بسیاری از آن ها زمانی بهخود می آیند که کالاها و خدماتی که ارایه می دهند دیگر بازاری مناسب ندارد وتولیدکنندگان دیگر سهم آن ها را در بازار تصاحب کرده اند. به مثالی جالب توجه اشارهمی کنیم؛شرکت های اتومبیل سازی فورد و جنرال موتورز آمریکا سال ها بزرگ ترینتولیدکنندگان خودرو در جهان بودند. آن ها هر سال میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعهمی کردند اما طی دو سال گذشته متحمل ضررهای بسیار عظیمی شده اند. علت این امر بیتوجهی به تغییر سلیقه مصرف کنندگان، افزایش هزینه انرژی و در نتیجه تولید محصولاتنامناسب برای بازار کنونی بوده است.
رقیب این دو شرکت یعنی شرکت تویو تا ی ژاپنبا اولویت دادن به تولید محصولات کم مصرف، ارزان و با کیفیت در سال ۲۰۰۷ به بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان تبدیل شد و اکنون در ۲۷ کشور جهان کارخانه تولیدخودرو دارد. تحلیل گران معتقدند بخش تحقیق و توسعه در شرکت تویوتا هدفمند حرکت کردهو توانسته محصولاتی مناسب سلیقه مردم و نیز سازگار با شرایط کنونی بازار جهانی رابرای تولید توصیه کند. آینده نگری و بازبینی اهداف و استراتژی ها ویژگی اصلی تولیددر شرکت تویوتاست، به این ترتیب انعطاف در اهداف از جمله عوامل حفظ بقای شرکت محسوبمی شود.

منبع: هفته نامه بیزنس ویک- روزنامه سرمایه