توضیح Skin Parameters .
با یاری خداوند بزرگ ادامه بحث فوق را دنبال می کنیم.
در این قسمت از آموزش به شرح و توضیح Skin Parameters خواهیم پرداخت.
Skin Parameters نام سربرگی از پارامترهای Loftاست که پس از ترسیم شی Loft در قسمت Modify دیده می شود.
در قسمت Capping دو گزینه ی Cap Start و Cap End مقطع ابتدا و انتهای شی Loft را مسدود می سازند. اگر با نگاهی به ابتدا و انتهای شی Loft این دو گزینه را غیر فعال کنید مشاهده خواهید کرد که مقطع شی به رنگ سیاه در می آید. در واقع شی حالت توخالی به خود می گیرد با این تفاوت که این پوسته نازک نمی تواند کاربردی داشته باشد. ولی راهی وجود دارد که بتوان این کار را انجام داد. برای این منظور این دو گزینه را خاموش کنید. سپس در قسمت View port و Render گزینه Force 2 sided را تیک بزنید. حالا از Modifier List اصلاحگر Shell را اعمال کنید. نتیجه مطابق تصویر زیر یک شی توخالی خواهد بود.
یادآوری: گزینه Force 2 sided در پنجره Render Setup با فشردن کلید F10 و مراجعه به سربرگ Common در قسمت Options قابل دسترسی است. در تنظیمات مربوط به View port هم در منوی View با انتخاب گزینه ی View port Configuration در سربرگ Rendering Method و در قسمت Rendering Options قابل دسترسی است.
در ادامه بررسی پارامترهای Skin Parameters در قسمت Options به گزینه های StepsShape و Path Steps میرسیم. این 2 گزینه تعداد شی و مسیر را افزایش میدهند. اگر این مقادیر را در حالت Wireframe کم یا زیاد کنید نتیجه را خواهید دید.
استفاده از این گزینه ها برای زمانی که میخواهیم شی نرمتری داشته باشیم و همچنین در مورد چند ضلعی ها میتواند موثر باشد. با دقت به تفاوت تصاویر 17 ، 18 و 19 دقت کنید.
همانطور که مشاهده میکنید نیم رخ بر روی یک مسیر دایرهای شکل Loft شده. در تصویر شماره 17 مقدار StepsShape و Path Steps برابر 1 است.
در تصویر شماره 18 مقدار StepsShape را برابر 20 قرار دادیم و Path Steps همچنان برابر 1 است. در تصویر شماره 19 Path Steps را برابر 20 قرار دادیم و StepsShape برابر 1 است. همانطور که مشاهده کردید با تنظیم مقادیر این دو گزینه میتوان به اشکال متنوعی دست یافت.
حال به بررسی گزینه های Optimize Shapes و Optimize Path می پردازیم. این دو گزینه در واقع کار بهینه سازی شی Loft را انجام میدهند. اما اگر نابجا به کار گرفته شوند میتوانند شی را به هم بریزند و اصطلاحاً Deform کنند. وظیفه این دو گزینه حذف Segment های اضافی و اضافه کردن Segment به قسمت های مورد نیاز است.
در سمت راست تصویر شماره 20 شی اصلی را مشاهده میکنید و در قسمت سمت چپ همان شی را در حالیکه گزینه Optimize Shapes فعال است مشاهده میکنید. کاملا مشهود است که Segment های حذف شده عملا تاثیری در فرم شی نداشته و اضافی هستند. فعال شدن گزینه Optimize Shapes موجب حذف این Segment ها گردیده.
همچنین در تصویر شماره 21 مشاهده میکنید که Segment های مابین ابتدای شی تا قسمت خمش و همچنین از خمش تا انتها تاثیری در کیفیت شی ندارند و نمیتوانند در نتیجه نهایی تغییری ایجاد کنند. این Segment ها با فعال شده گزینه Optimize Path حذف شده اند.
ادامه این قسمت را در پست بعد دنبال کنید.