-
تنظيم رنگها در Premiere pro
سه جلوه ترميم رنگ Color Corrector به همراه دو جلوه خاص Color Match و Broadcast colors
قدرت اين سه جلوه بساير فراتر از اين مطالبي است كه من مي نويسم و كاتبهاي كاملي به آن اختصاص يافته است . مانند Color correction for digital video نوشه استيوهالفيش ( steve Hullfish ) و جيم فاولر (jaime fawler ) را مطالعه كنيد
كساني كه به كار تنظيم رنگها را به صورت حرفه اي انجام مي دهند از بازار كار خوبي برخوردار هستند .
البته چون در ايران فقط كساني كه به تدوين فيلمهاي مجالس مي پردازند به صورت حرفه اي نيازي به يادگيري آن ندارند .
اين تنظيمات به صورت حرفه اي براي كساني كه به صورت حرفه اي به تدوين و ساخت فيلمهاي مستند مي پردازنند كاربرد دارد . چون معمولا فيلمهاي كه در سالهاي قبل گرفته شده و يا با دوربينهاي مختلف و بر روي فيلمهاي مختلف ضبط شده اند ممكن است رنگهاي انها تغيير داشته باشد يا تغيير كرده باشد . به همين جهت يكسان سازي رنگهاي انها كاري مهم است . مخصوص اگر براي پخش در تلويزيون باشد .
حتما شما ديده ايد كه فيلمهاي قدمي مثل فيلمهاي زمان جنگ را با كيفت رنگ بهتري نسبت به سالهاي قبل مي بينيد . بر روي اين گونه فيلمهاي قدمي ساعتهاي صرف تنظيم رنگ و نور انها شده است .
---------------------------------------
براي تنظيم رنگ محيط كاري خود را به صورت Color Corrector در اوريد
منوي Window گزينه Workspace وسپس گزينه Color Corrector
محيط كاري شما به صورت زير در مي آيد
همان طور كه مي بينيد يك پنجره كه در ان طيفي از رنگهاي در ان است ظاهر مي شود كه اين پنجر ميزان و تركيپ رنگهاي فيلمتان را نشان مي دهد كه بعد در ترميم رنگها كاربرد دارد .
-
اصلاح رنگ در Premiere Pro
استفاده از جلوه Broadcast Colors
تلويزيونها نمي توانند همانند مانيتورها روشنايي (luminance) تصوير را اداره كنند . براي جبران اين موضوع بايد جلوه Broadcast Colors به كليپها منتخب يا كل پروژه اضافه كرد .
البته ممكن است نياز به نداشته باشيد . چون اغلب ايستگاه هاي تلويزيوني محدودكننده هاي (limiters) دروني دارند كه به طور خودكار روشنايي را تصحيح مي كنند .
1- محيط كاري خود را به شكل Color Correction را در اوريد ( در مطلب قبل توضيح داده ام )
2- Reference Screen را با Program Screen همراه ( gang ) نماييد . براي اين منظور از منوي باز شونده Gang Program Monitor را انتخاب كنيد . به اين تذتيب با جا به جا كردن CTI صفحه REference شكل موج فريم جاري را نمايش مي دهد .
3- CTI را به جاي ديگري در كليپ منتقل كنيد تا تغييرات موجي شكل را مشاهده كنيد .
* مقادير روشنايي NTSC معمولا بين 5/7 ( نواحي تاريك ) تا 100 ( نواحي روشن ) IRE تغيير مي كنند .
تلويزيونهاي ژاپني مي توانند نواحي تاريكتر تا صفر IRE نشان دهند . حداكثر دامنه گذار (transition amplitude ) ؤ 120 است . مقادير پيش فرض Broadcast Colors 110 مي باشد .
4- جلوه Color Correction زا به كليپ اعمال كنيد مي توانيد PAL يا NTSC را از منوي پايين Broadcast Locate انتخاب كنيد .
5- نوار لغزنده Maximum Signal Amplitude را جابه جا كنيد خواهيد ديد كه با كم كردن مقدار آن رنگها تيره تر مي شوند . با انتخاب Reduce Saturation كليپ كم رنگ تر به نظر خواهد رسيد .
براي ديافت اطلاعات كاملي تر مي توانيد به قسمت Help سپس Contents و بخش Applying Effect و Video Effects و در نهايت قسمت Broadcast Colors را انتخاب كنيد .
-
طريقه کپچر کردن صدا و تصوير و نکات مرتبط با کپچر
برای وارد کردن کلیپ ها و تصویر و صدا و فیلم هاتون از انواع دیگر وسایل صوتی تصویری مانند تلویزیون
، ویدیو ( - vcd - VHS ) ، ریسور ، حتی نوار (tape) به هارد کامپیوتر تون ، شما به یک کارت کپچر نیاز دارید
انواع و اقسام کارتهای کپچر با عملکرد و قیمت های متفاوت توی بازار موجوده که شما می تونید با توجه به نیاز کار شما آنها رو انتخاب کنید
نحوه کچر گرفتن
1- در آغاز مي بايست از کليه اتصالات کابلي صدا و تصوير بين دستگاه مورد استفاده (تلویزیون، ریسور
ویدیو پلایر و ... ) سيستم کامپيوتر اطمينان حاصل نمود . ( انواع اتصالات : Componet ، Composit ، Video - S ،Ilink و ..)
- براي باز شدن اين پنجره مي بايست دستور Movie Capture < Capture < File را اجرا نمود و يا کليد F5 را بر روي صفحه کلید فشار داد .
- اگر دستگاه Video Player ( پخش ويدئويي و ... ) از سيستم Device Control پشتيباني
نمي کند . با به نمايش در آوردن تصوير ويدئويي در پنجره Movie Capture قطع اين جريان مي تواند
کليد Escape را بر روي صفحه کلید فشار داد . با قطع اين عمل کادر محاوره اي Save File ظاهر مي شود که مي توان نام و محل ذخيره اين فايل ويدئويي را تعيين نموده و آنرا Save کرد . و در آخر آيکون اين کليپ در پنجره Project ظاهر خواهد شد .
4- اگر دستگاه پخش صدا و تصوير از سيستم Device Control پيروي کند و نوار ويدئويي داراي
Timecode باشد ، مي توان به طور اتوماتيک با مشخص کردن نقاط ابتدا و انتهايي پلانهاي مورد نظر بر
روي نوارها ( Out Set – Setting ) کپچر نموده و هر يک از آنها را به صورت يک کليپ جداگانه ذخيره
نمود . ضمنا" پلانها را مي توان بصورت تک تک Capture نموده و يا بصورت دسته اي
( Bach Capturing ) نموده در اين روش می توان فقط ورودي و خروجي همه پلان ها را تعيين نموده و سپس بصورت يکجا کپچر نمود .
Projec Setting
Video Settings
نوع فشرده سازي تصاوير ويديويي ديجيتال را به هنگام پخش آن از پنجره Time Lineمشخصمي کند . مانند فرمت DV Compressor
Audio Settings
«عمق بيتي » تعداد رنگهاي مورد استفاده در تصاوير به هنگام پخش از پنجره Time Line مشخص مي کند . مانند: Millions يا 256 رنگ DFPTH
File Settings
نسبت طول به عرض فريمها را ( رزولوشن « resolution نسبت به پيکسل ها را در راستاي محورافقي
X و محور عمودي Y ) به هنگام پخش از پنجره Time Line مشخص مي کند . مانند : 576 * 720 Frame Size
Aspect
نسبت پهنا به ارتفاع فريمها را مشخص مي کند که براي پخش تلويزيوني نسبت 4:3 مي باشد .
Frame rate
بيانگر نرخ فريم ( تعداد فريمها در يک ثانيه ) برنامه به هنگام پخش از پنجره Time Line مي باشد . که
براي سيستم PAL 25 فريم در ثانيه مي باشد .
Pixel aspect ratio
نسبت پهنا به ارتفاع تک تک پيکسل ها را مشخص مي کند . مانند : ( 1.067 ) DIDV
Quality
کيفيت تصاوير را به هنگام پخش از پنجره Time Line مشخص مي کند . مانند : 100%
Sample rate
هر چه ميزان Sample rate کيفيت صدا به هنگام پخش بالا مي رود . مانند : ( 44KHZ ( 44100HZ و
يا 32KHZ
FORMAT -- Bit depth
هرچه مقدار Bit depth صدا افزايش يابد کيفيت آن بالا مي رود .
مانند : 16Bit
Compressor
ميزان فشرده سازي را به هنگام پخش از پنجره Time Line مشخص ميکند
No Fields
اگر تصاوير ويديويي داراي ميدان هاي آميخته Interlace نباشد می بایست از اين آيتم استفاده کرد .
Lower Fields First
به هنگام استفاده از تصاوير ويديويي DV که داراي ميدان هاي آميخته مي باشند . می توان از اين آيتم استفاده کرد .
Upper Fields first
به هنگام استفاده از تصاوير ويدئويي آنالوگ متناسب با کارت ويديويي يکي از دو حالت Lower يا Upper
را انتخاب کنيد .
Sample rate : براي تبديل صداي آنالوگ به صداي ديجيتال در هر ثانيه از
آن نمونه برداري مي شود .
تعداد دفعات نمونه گيري که توسط کارت صوتي يا کارت ويديويي انجام مي شود . Sample rate يا
Rate ناميده مي شود.هرچه مقدار اين پارامتر بيشتر باشد ( بستگي به سخت افزار دارد ) کيفيت
صدای ديجيتال بهتر است . بالاترين کيفيت صدا به وسيله منبع توليد صدا مشخص مي شود و
هيچوقت کيفيت صداي ديجيتال از منبع آنالوگ آن بهتر نخواهد بود .
(Format (Bit DEPTH : مقدار فضاي لازم براي خيره کردن هر يک از
نمونه هاي صوتي را مشخص مي کند . واحد اندازه گيري آن بيت مي باشد .
-
افکت Clip:با استفاده از این افکت در پریمیر پرو شما قادر به ایجاد کادر حاشیه ای در اطراف کلیپ خود خواهد بود..
همچنین شما با استفاده از این افکت می توانید با ایجاد کادر قسمتهایی از ویدیو که نمی خواهید در معرض دید باشد(مانند آرم) را بپوشانید..
اما اگر میخواهید خود نرم افزار پرمیر بصورت خودکار و با شناسایی اندازه تصویر به این کار بپردازد از Crop Effect بجای Clip Effect استفاده کنید..
نحوه استفاده از افکت Clip:بعد از اعمال این افکت بروی کلیپ مورد نظر در تایم لاین به Effect Control برویدو گزینه های زیر را مشاهده میکنید:
Left, Top, Right, Bottomبا این گزینه ها شما میتوانید بصورت جداگانه اندازه کادر مربوط به جهت مورد نظر را تنظیم کنید
Fill Colorبا این گزینه شما میتوانید کادر تنظیمی خود را رنگی کنید
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن