يكي از تكنيك هاي بسيار رايجي كه با استفاده از اهرم ها، صورت مي گيرد FADE IN و FADE OUT است. همه شما، بارها و بارها استفاده از اين تكنيك را در برنامه هاي تلويزيوني ديده و شنيده ايد .
در عمل FADE IN ، صدا و تصوير بتدريج آشكار و در FADE OUT بتدريج خاموش و محو مي گردد اين تكنيك از نظر مفهومي ، گذشت زمان و تغيير يك سكانس را به بيننده القا مي نمايد بطور مثال در اكثر فيلم ها ، براي نشان دادن گذشت زمان ، تصوير وارد سياهي شده و با استفاده از عنوان يا صداي گوينده گذشت زمان اعلام مي شود.
نحوه ايجاد FADE IN / FADE OUT
با توجه به توضيحات بالا، بايد اهرم ها را در نقاطي ايجاد نماييد كه نزديك به آغاز و پايان كليپ باشد. بنابراين دو اهرم بر روي نوار قرمز رنگ ، يكي پس از اهرم شروع و ديگري قبل از اهرم پايان ايجاد نماييد (شكل 16) و همانند شكل 17 افزايش و كاهش تدريجي صدا را با جابجايي اهرم ها بوجود آوريد. افزايش فاصله بين اهرم ها و نقاط آغاز و پايان باعث افزايش زمان FADE IN و FADE OUT مي شود.
شكل 16
شكل 17
از اهرم ها بيشتر براي افزايش و كاهش تدريجي صدا در كليپ هاي صوتي استفاده مي شود و روش مناسبي براي افزايش يكنواخت صدا در كل كليپ نمي باشد چنانچه بخواهيد نوار تراز صدا را در كل كليپ تغيير دهيد بهتر است از ابزار FADE ADJUSTMENT استفاده نماييد (شكل 18) .
شكل 18
براي استفاده از اين ابزار ، بايد آن را روي نوار قرمزرنگ قرار داده و در جهت مورد نظر حركت دهيد (شكل 19) .
نگه داشتن كليد SHIFT در حين جابجايي نوار قرمز رنگ ، امكان تنظيم دقيق و عددي ولوم صدا را ميسر مي سازد. همچنين اگر بخواهيد در نوار ولوم صدا يك تغيير ناگهاني بوجود آوريد بايد ازابزار FADE SCISSORS استفاده نماييد كه همزمان دو اهرم در كنار هم ايجاد مي نمايد (شكل 20) . براي حذف يك اهرم نيز، با ماوس اهرم مورد نظر را گرفته و به خارج از كليپ صوتي بكشيد.
شكل 19
شكل 20
اكنون پيش از ادامه آموزش روش هاي تقويت صدا ، به بخش تراك هاي تصويري رفته و يكي از تراك ها را بازكنيد و كليپي را در داخل آن قرار دهيدآنگاه روي آيكون نمايش دهنده نوار تيرگي تصوير يا OPACITY RUBBERBANDS كليك نماييد .
همانطور كه در شكل 21 مشاهده مي شود يك نوار قرمز رنگ در زير كليپ تصويري قرار دارد كه نحوه كاركرد با آن دقيقا، مشابه نوار تنظيم ولوم مي باشد ولي عملكرد آن كمي متفاوت است. اين نوار در كليپ هاي تصويري مقدار تيرگي و شفافيت تصاوير را مشخص مي سازد كه پريمير براي تصاوير نرمال مقدار تيرگي را با عدد 100 و مقدار شفافيت كامل را با عدد صفر نشان مي دهد و فاصله بين اين مقادير بيانگر نيمه شفاف بودن تصوير است.
شكل 21
با استفاده از اين نوار مي توان مقدار تيرگي تصوير را تغيير داد و همزمان دو تصوير را با هم مشاهده نمود اين تكنيك در سينما SUPER IMPOSE ناميده مي شود و داراي كاربردهاي متفاوتي مي باشد كه از آن جمله مي توان به نشان دادن توهم ، رويا و افكار دروني يك فرد اشاره نمود.براي درك بهتر اين تكنيك تمرين ساده اي را انجام مي دهيم :
ابتدا كليپ هاي BOYS و FINALE-A را روي همديگر قرار دهيد سپس با استفاده از ابزار FADE ADJUSTMENT روي نوار قرمزرنگ كليپ BOYS كليك كرده و با نگه داشتن كليد SHIFT آن را به سمت پائين حركت داده تا به عدد 50 برسيد (شكل 22) . اكنون پروژه را رندر نموده و صحنه را مشاهده نماييد نتيجه بايد نمايش دو تصوير بطور همزمان باشد.
مبحث ايجاد شفافيت و TRANSPARENCY را در شماره بعدي مجله به تفضيل خواهيم گفت اكنون ادامه روش هاي تقويت صدا را پي مي گيريم.
شكل 22
تنظيم GAIN
يكي ديگر از روش هاي تقويت صدا، افزايش GAIN يا بزرگي صدا است كه پريمير مقدار آن را در حالت نرمال بر روي 100 قرار مي دهد و مقدار بيش از 100 باعث افزايش GAIN و مقدار زير 100 باعث كاهش آن مي گردد و حداكثر تا 200 % قابل افزايش است.
نحوه تنظيم GAIN
• ابتدا با استفاده از ابزار SELECTION كليپ صوتي را انتخاب و از منوي CLIP دستور AUDIO OPTIONS …..AUDIO GAIN را اجرا نماييد.
• در پنجره بعدي مقدار مورد نظر را وارد نماييد كه براي افزايش قدرت صدا، مقدار بيش از 100 و براي كاهش آن ، مقدار زير 100 را درج نماييد همچنين كليد SMART GAIN امكان تنظيم بزرگي صدا را بصورت خودكارميسر مي سازد.
اكنون مبحث صدا را با معرفي چند افكت و انجام يك تمرين به پايان مي بريم گرچه هنوز مطالبي در ارتباط با صدا باقيمانده است ولي بدليل محدوديتي كه در اين نوع آموزشها وجود دارد طبيعتا امكان بازگو نمودن تمام قسمتهاي برنامه به تفضيل ميسر نمي باشد در اين شيوه آموزش ، بيشتر تمركز بر روي پارامترهاي اصلي برنامه مي باشد كه با پشتكار، علاقه و تمرينهاي شما ميتواند تكميل گردد
افكت هاي صوتي
در شماره گذشته نحوه كاركردن با افكتهاي تصويري و ايجاد كليد فريم براي آنها را آموختيد نحوه استفاده از افكتهاي صوتي نيز به همان صورت مي باشد فقط به اين نكته توجه داشته باشيد كه عملكرد افكتهاي صوتي با توجه به نوع فايل صوتي، كه يك موسيقي باشد يا يك نريشن و از چه فركانس ، شدت، اندازه و ... برخوردار باشد، ميتواند تا حدودي متفاوت باشد .
HIGH PASS, LOW PASS :
اين افكتها كه در پوشه BANDPASS قرار دارند براي كاهش صداي NOISE استفاده مي شوند كه HIGH PASS براي حذف فركانسهاي پائين و LOW PASS براي حذف فركانسهاي بالا مي باشد
FILL LEFT, FILL RIGHT :
صداي كليپ را به يكي از كانالهاي چپ يا راست منتقل مي نمايد
COMPRESSOR/EXPANDER :
براي افزايش GAIN صدا مورد استفاده قرار مي گيرد افزايش GAIN در پريمير بر روي كل كليپ اعمال ميشود در حاليكه با اين افكت ميتوان ، افزايش بزرگي صدا را فقط بر روي صداهاي زير يا بم كليپ اعمال نمود
ECHO :
در پوشه REVERB & DELAY قرار دارد و باعث تكرار صدا در فواصل زماني مشخص مي شود
MUTITAP DELAY :
اين افكت، تركيبي از افكتهاي مختلف تكرار و انعكاس صدا را ارائه مي دهد
REVERB :
اثر انعكاس صدا دردو محيط ، LARGE ROOM وMEDIUM ROOM را شبيه سازي مي نمايد پيش از تغيير پارامترهاي ديگر، محيط انعكاس را انتخاب كنيد
TC WORKS :
افكتهاي TC WORKS كه محصول شركت معتبر TC ELECTRONICS مي باشد از افكتهاي جالب توجه پريمير مي باشد اين افكتها قابليت افزايش صدا، شبيه سازي صدا در تلفن و شبيه سازي انعكاس صدا در محيطهاي مختلف را دارا مي باشد از افكتهاي بسيار كارآمد اين مجموع ، افكت TC REVERB مي باشد كه نحوه استفاده از آن را شرح خواهيم داد
TC REVERB :
اين افكت اثر انعكاس صدا را در 18 مكان مختلف با محاسبه الگوريتم صدا و ابعاد مكانها، بخوبي بازسازي مي نمايد مكانهايي كه در اين افكت مورد استفاده قرار مي گيرد شامل:
DEFAULT
DRUM BOOTH BRIGHT
SMALL ROOM BRIGHT
DRUM BOOTH DARK
SMALL ROOM DARK
HUGE CATHEDRAL
MEDIUM ROOM BRIGHT
LARGE CATHEDRAL
MEDIUM ROOM DARK
CHURCH
LARGE ROOM BRIGHT
LARGE HALL BRIGHT
LARGE ROOM DARK
LARGE HALL DARK
SMALL HALL BRIGHT
SPRING
SMALL HALL DARK
GRAND HALL
نحوه استفاده از افكت
دراين تمرين مي خواهيم صداي موجودات فضايي را بازسازي نماييم ابتدا يك فايل صوتي كه فقط شامل صدا باشد به تراك صوتي منتقل نماييد در صورت لزوم ، ميتوانيد فايل SPACE را از وب سايت ماهنامه دانلود نماييد سپس افكت TC REVERB را به كليپ صوتي اعمال نماييد پنجره تنظيمات افكت بطور خودكار نمايان مي شود (شكل 29) اين پنجره شامل سه كليد ROM,DECAY, MIX مي باشد كه كليد ROM براي انتخاب مكانهاي مختلف ، كليد DECAY براي تعيين طول زمان طنين و كليد MIX براي درهم آميزي سيگنالهاي توليد شده مي باشد و كليد مدور VALUE براي تغيير پارامترهاي اين سه كليد مي باشد
اكنون كليد ROM را فعال نموده و با استفاده از كليد مدور VALUE مكان HUGE CATHEDRAL را بعنوان مكان شبيه سازي صدا انتخاب نماييد اين آيتم انعكاس صدا در يك كليساي بسيار بزرگ را شبيه سازي مي نمايد سپس كليد DECAY را انتخاب و مقدار آن را براي ايجاد طنين و پژواك طولاني تر،افزايش دهيد مقدارآن را روي عدد 5 قرار دهيد در مرحله بعد پارامترMIX را تغيير دهيد مقدار بين 55% تا 65% بسته به صداي فايل ميتواند مناسب باشد اكنون با استفاده از كليد PREVIEW كليپ صوتي را گوش دهيد و اگر از نتيجه راضي نبوديد مقدار پارامترهاي DECAY وMIX را تغيير دهيد همچنين از افكتهاي ديگر نيز مانند ECHO براي اثر گذاري بيشتر ، مي توانيد استفاده نماييد در انتها براي اينكه صدا كمي خشن تر به نظر آيد سرعت آن را كاهش دهيد براي اينكار گزينه SPEED را از منوي كليك راست انتخاب نموده و مقدار بين 70 تا 80 را براي آن انتخاب نماييد