لوازم و قطعات دوچرخه
تا کنون با انواع ترمزها، اجزا و نحوه عملکرد آن ها آشنا شدیم. در آخر لازم است تا بررسی اجمالی بر انواع پدهای ترمز (لنت) کنیم تا بیشتر با انواع لنت‌ها آشنا شویم.
انتخاب درست لنت تاثیر مستقیم بر عملکرد ترمز دارد، لذا با توجه به تنوع زیاد پدهای موجود در بازار کاملا طبیعی است که اگر اطلاعات کافی در مورد آنها در دسترس نباشد، دچار اشتباه خواهید شد.
پدهای آلی
این پدها حاوی هیچ گونه مواد فلزی نیستند، این روزها در بازار انواع مختلفی از این پدها وجود دارند از جمله لاستیکی، کولار (نوعی فیبر) و حتی شیشه‌ای، که با فرآیندهای خاصی تحت دمای بالا، مقاومت آنها افزایش می‌یابد. از مزیت‌های این پدها می‌توان به سازگاری آنها با محیط زیست اشاره کرد. آنها تجزیه پذیرند و هیچ آلودگی زیست محیطی نخواهند داشت. ضمن اینکه به نسبت سایر پدها، نرم‌تر بوده و در نتیجه کم صداترند و ضربه کمتری به روتور و یا لبه چرخ وارد می‌کنند. اما این پدها معایبی هم دارند از جمله اینکه به نسبت سایر پدها از عمر کوتاه‌تری برخوردارند و در شرایط آب و هوایی مرطوب به خوبی دیگر پدها نیستند. ولی می‌توانند گزینه مناسبی برای دوچرخه‌های شهری در شرایط آب و هوایی خشک باشند.
پدهای نیمه فلزی
این پدها شامل 30% تا 65% فلز می‌باشند. درصد فلز به کار رفته در این پدها روی برخی از خصوصیات‌شان تاثیرگذارست. برای مثال طول عمر آنها بیشتر از پدهای آلی است و همچنین حرارت ایجاد شده بر اثر ترمزگیری را نیز راحت‌تر به محیط انتقال می‌دهند. اما معایبی هم دارند از جمله: سر و صدای بیشتر و خش انداختن روی روتور یا لبه چرخ.
پدهای متخلخل
این پدها از ذرات سخت فلزی تشکیل شده که طی فرآیندی در دما و فشار بالا ترکیب شده‌اند. انتقال حرارت سریع، طول عمر بالا، مقاومت بالا در برابر سایش و عملکرد خوب در رطوبت از مزایای این پدها است. در مقابل، سر و صدا و عکس العمل اولیه ضعیف (تا گرم شدن لنت) از معایب این پدهاست.
پدهای سرامیکی
این روزها در اکثر دوچرخه‌های کوهستان از پدهای سرامیکی استفاده می‌شود. در قدیم از سرامیک بیشتر در ترمز اتومبیل‌های مسابقه استفاده می‌شد و دلیلش هم انتقال گرما و عملکرد عالی این ماده در دمای بالا بود. اما از آنجایی که گرمای تولید شده در اتومبیل و دوچرخه قابل مقایسه نیستند، خیلی‌ها معتقدند استفاده از این ماده در ترمز دوچرخه ضرورتی ندارد، در حالیکه سرامیک از مزایای دیگری مثل طول عمر بالاتر و صدای کمتر برخوردار بوده و خط و خش کمتری بر روی روتور ایجاد می‌کند. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در ترمز دوچرخه می‌باشد.