-

کاربر اخراجی
آموزش تری دی مکس ، قسمت 2
در صورت فعال بودن گزینههای auto key، بیشتر قابلیتهای موجود در 3d max انیمیت پذیر میشوند. حرکت در زمان توسط time slider در داخل track bar ایجاد شده و با ریست نمودن نرم افزار 3d max این گزینه به طور پیش فرض با 100 فریم برای ما ظاهر میگردد. برای ویرایش زمان، نوع نمایش، سرعت پخش و غیره میتوان از قابلیت time configuration استفاده کرد.
با ایجاد انیمیت در داخل صحنه، دو key frame به نام first و last ایجاد میشود که آنها مقادیر انیمیت مد نظرمان را در خودشان ذخیره کردهاند. با ایجاد شدن key frame یعنی first و last کلید های مابین نیز به صورت اتوماتیک ایجاد شده و توسط track view قادر به کنترل آنها و با رفتن در motion و pannel قادر به کم یا زیاد کردن کلیدهای مابین میشویم. در داخل track view دو مد curve function و dope sheet موجود هستند که در curve function مقادیر آنها در داخل frameها به صورت قوس انیمیت نمایش داده میشود.
خاصیت توالی کلیدهای انیمیشن را dope sheet نشان میدهد. برای خلق و محاسبه effectهای موجود در داخل صحنه ما از rendering ( با زدن کلید 8 روی کیبورد) استفاده مینماییم و توسط رندر خروجی نهایی نرمافزار 3d max را مشاهده میکنیم؛ به عبارت دیگر توسط rendering توانایی محاسبه environment effectها مانند fire effect، fog و background در صحنه به وجود میآید. در صورت نیاز قابلیت تغییر rendering setting مانند فعال یا غیر فعال کردن اندازه، کیفیت، reflective shadow و antialise را خواهیم داشت. برای خروجی گرفتن از فایل مورد نظر، دو حالت single frame (ذخیره فایل با خاصیت و فرمتهای مختلف) و حالت animation (ذخیره فایل بر اساس توالی فریمهای موجود و یا توالی فریمهای رندر شده) موجود میباشد. برای ذخیره فریمهای رندر شده به صورت فایل ویدئویی از سیستمهایی مانند move و AVI استفاده میکنیم.
در نرم افزار 3d Max، بیشترین فضای داخل را نماها و بقیه فضا را panelهای دیگر که out line نماها چیدمان شده اند و در 3 menu bar: help، edit و file موجود هستند.
active view port:
کادر زرد رنگ در کنار view port
view port navigation controller:
جهت کنترل نماها
view port navigation controller:
جهت کنترل نماها
Auto key controller:
استفاده جهت پخش و خلق کلیدهای انیمیشن
coordinate display:
نمایش مختصات اشیا موجود در داخل صحنه
Max script min listener:
انجام برنامه نویسی تحت نرم افزار 3ds max
time slider:
پارامتر مرورگر یا لغزنده زمان
interface نرمافزار:
محیط داخل نرمافزار 3d Max
با تغییر دادن interface، نرمافزار تبدیل به customize میشود؛ به این معنا که میتوان رنگ، view portها، panelها و hot key را به صورتهای مختلف تعیین کنیم.
در نرمافزار 3d Max، کلیک راستهای متفاوتی وجود دارد؛ از جمله با کلیک راست بر روی view port quad menu مشاهده میشود:
آموزش 3dmax
با کلیک راست بر روی label view port، منوی پایین مشاهده شده:
و با کلیک راست بر روی command panel، منوی پایین مشاهده میشود:
همچنین این ویژگی در material editor هم قابل اجرا میباشد
در schematic view کلیک راست موجود میباشد
در داخل track view curve editor نیز این حالت برقرار میباشد.
اساسا quad menuها به نوع شی و دستورهای اجرایی در view port و به نوع کلیدهای گرفته شده از کیبورد بستگی دارند. به طور مثال؛ با فشردن کلید ctrl و کلیک راست کردن، quad menu و منوی Modeling؛ با فشردن کلید shift و کلیک راست کردن، quad menu و منوی snap؛ با فشردن alt و shift و کلیک راست کردن، quad menu و منوی reactor ظاهر میشوند.
منوهای دیگری در نرمافزار 3d Max مانند flay out وجود دارد که به شکل دکمه هستند و با نگهداشتن کلیک موس مشاهده شده و نشانه آنها وجود فلش کوچک کنار پارامتر است و برای اختصاص نام به آنها از customize user interface استفاده میشود.
rolloutها (فضاهای داخل پنلها) هم یکی دیگر از این نوع منوها میباشند که با کمک گرفتن از مثبت و منفی کنار آنها خواهیم توانست آنها را باز و بسته کنیم و برای جابهجایی آنها از drag و drop استفاده میکنیم که در اینصورت یک خط آبی رنگ به نشانه جدید rollout ظاهر میشود. در زمان زیاد بودن تعداد rollout و جا نشدن داخل پنل، یک scroll ظاهر میشود که با کمک آن میتوان پیمایش داخل پنل انجام داد و با رفتن در قسمت خالی و غیر فعال کرسر موس تغییر شکل داده و شبیه pan میشود و توسط آن می توانیم داخل rollout جابجا شویم. علاوه بر روش فوق در main toolbar جابهجایی به روش دیگری انجام میگیرد: با کلیک بر روی دکمه میانی موس روی main toolbar بدون نیاز داشتن به جای خالی نیز این عمل pan صورت میپذیرد.
Spinner: موس کنترلهایی هستند که مدریت فیلدهای عددی را انجام داده که با فلشهایی نشان داده میشوند و با کلیک و drag نمودن به سمت بالا مقدار عددی زیاد و drag به سمت پایین مقدار عددی را کم میکند.
با نگه داشتن کلید alt در هنگام drag کردن، تغییر عددی توسط فلش به میزان یک دهم کاهش یافته و با فشردن کلید Ctrl این تغییر با افزایش ده برابری انجام خواهد گرفت. با کلیک راست بر روی spinner مقدار عددی به کمترین مقدار تبدیل شده؛ اما اگر کمترین مقدار قابل پذیرش عدد 1 باشد فیلد مورد نظر به عدد صفر تبدیل نشده بلکه همان عدد 1 را نشان میدهد. با کلیک روی فیلد عدد و فشردن Ctrl+n، پنجره numerical expression evaluator که ماشین حساب نرمافزار 3d Max است باز شده و در صورت تایپ معادله در این قسمت، با کلیک بر روی گزینه past، جواب معادله در فیلد عددی انتخابی وارد میشود.
بر حسب احتیاج میتوان از یکسری اصطلاحات ریاضی از جمله 20*pi که pi نشانه عدد P می باشد یا 20 * TPS ((tik par second استفاده نمود. برای استفاده از خاصیت R با زدن کلید enter عدد مورد نظر را بعد از اعمال تفریق یا جمع برای ما نمایش میدهد؛ برای انجام دادن این عمل در فیلد عددی با تایپ کردن {عدد-R عمل تفریق صورت میگیرد} و با نوشتن {عددR عمل جمع}صورت می پذیرد.
در نرمافزار 3ds Max از فرمان Undo برای لغو عملیات انجام شده و از فرمان Redo برای بازخوانی عملیات لغو شده استفاده میشود.
برای مدیریت بهتر بر روی مسیر فایلها روی گزینه configure user paths کلیک میکنیم که در tab اول file I/O را نشان میدهد و بنابراین میتوان فایلهای استاندارد را مشخص نمود.
با دابل کلیک کردن بر روی پارمتر مربوطه میتوان این مسیرها را مشخص نمود و یا با کلیک کردن بر روی هر یک از مسیر فایل ها و انتخاب نمودن modify، این قابلیت مجددا فعال خواهد شد.
Tab دوم external میباشد که این بخش محتوی مسیر فایلهای bitmap و به صورت پیش فرض در نرم افزار مکس قرار دارند و مسیر bitmapهایی که خلق کرده ایم و آنها را به صحنه موجود انتقال داده ایم نیز در این قسمت حضور دارند.
Tab سوم xrefs است که مسیر فایلهای xrefs را مشخص میکند.
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن