به گزارش خبرنگار مهر عباس علیزاده در مراسم رونمایی از ۱۰۸ شی تاریخی برگشت داده شده از موسسه مطالعاتی شیکاگو به ایران گفت: این اشیا نشان دهنده وجود دوره شهرنشینی در ایران و جنوب عراق بوده است. آن زمان اگر کسی گوسفند، گاو، گندم، شیر یا پنیری می فروخت و می خواست آن را به شهر دیگری بفرستد  باید مدرکی نیز همراه آن می فرستاد.
وی گفت: توپک هایی وجود دارد که در آنها ژتون می گذاشتند و آن ژتون نشان دهنده مقدار و نوع کالا بود آن توپک را همراه با محصول به شهر دیگری می فرستادند. برای کسی که این کالا را می گرفت وجود این توپک مهم بود. این اشیا از لحاظ دیگری نیز بسیار حائز اهمیت هستند و آن اینکه با مشاهده آنها می بینیم چطور خط به خاطر نیازهای اقتصادی شکل گرفت و فن مدیریت اداری چطور انجام می شد. من حتی کتابی درباره همین فن مدیریت نوشته ام.
وی درباره ملموس بودن مطالب مربوط به اشیای تاریخی برای مردم گفت: همه مطالعاتی که روی اشیا چغامیش و یا الواح هخامنشی انجام شده در قالب کتاب توسط موسسه شیکاگو منتشر و در اختیار ایران نیز قرار گرفته است منتها باید این کتاب ها را به زبان ساده برای مردم عادی نیز انتشار داد. من کتابی درباره اثر مهرهای گلی و قفل های در نیز به انگلیسی نوشته ام ولی هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده است. موسسه شرق شناسی شیکاگو تنها موسسه ای است که هر مطالعاتی در ایران انجام داده کتابش را نیز چاپ کرده است و حتی آنها را به صورت رایگان و فایل PDF در فضای مجازی قرار داده چراکه یکی از اهدافش انتشار این اطلاعات است.