-
چاپگرهاي ليزري
در چاپگرهاي ليزري بريا تشكيل تصاوير حروف الفبا و سار علامتها روي استوانه گردان از ليزرهاي كم توان استفاده مي كنند . گرد جوهر مانند خشكي به تصاوير تشكيل شده روي استوانه مي چسبد ، كه بعد براي چاپ نوشته مورد نظر روي كاغذ انتقال مي يابد .
چاپگرهاي ليزري از ساير چاپگرها بي صدا ترند و مي توانند متجاوز از 13000 خط را در دقيقه يا 10000 ورقه كاغذ با اندازه حروف را در يك ساعت چاپ كنند. كيفيت حروف چاپي خيلي عاليتر از چاپگرها با ماتريس نقطه اي و خيلي شبيه به كيفيت حروفي است كه جداگانه روي كاغذ با كيفيت عالي چاپ شده باشند.
اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )
-
كد هم شكل فراوردها
امروزه بسياري از فراوردهاي داراي نشانه كد هم شكل فراورده ها upc هستند كه روي بسته بندي آنها چاپ شده است . نشانه upc شامل تعدادي خط سياه با ضخامتهاي گوناگون است كه در زمينه روشني چاپ شده اند . اين نشانه عدد مشخصه اي را نيز نشان مي دهد كه از طرف شوراي هم شكل سازي كد فراورده هاي به يك توليد اختصاص داده شده است . منظور از اين خطوط چاپ شده اين است كه به فروشنده ها امكان مي دهد تا موقع فروش اجناس به جاي حسابرسي معمولي در صندق پول از پوينده (اسكنر) هاي ليزري استفاده كند. در سوپر ماركتهاي مدرن و فروشگاههاي بزرگ زنجيري از پوينده هاي ليزري استفاده مي كنند زيرا آنها خيلي دقيقترو بساير سريعتر از انسان كار مي كنند . باريكه ليزري كد خطي upc را موقعي كه از كنار پنجره پوينده مي گذرد مي پويد يا «مي خواند» . اطلاعات توسط آشكار ساز دريافت و به كامپيوتر داده مي شود . كامپيوتر بلافاصله سيگنالهاي به صندوق پول مي دهد تا نام محصول و قيمت آن را چاپ كند . در عين حال ،كامپيوتر با استفده از اطلاعات upc فهرست اجناس فروخته شده را تهيه مي كند و به طوري كه صاحبان فروشگاه مي دانند كه چه موقع موجودي انبار را سرو صورت دهند . اطلاعات ازم به طور خودكار ثبت مي شود .
اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )
-
پرتو افشاني تازه برهنر ديرينه تاريخ
ليزرها براي مرمت گنجينه ها هنر ديرينه به كار گرفته شده اند . دكتر جان آسموس فيزيكدان سان ديه گو در سفر به ونيز ايتاليا در 1971 دريافت كه مي توان كارهاي با ارزش هنري رابا ليزر مرمت و محافظت كرد . لايه هاي خاك نشسته بر مجسمه هاي مرمرين را كه در معرض هواي شود ،آلودگي ،پاشيدن آب ، فضولات پرندگان هستند مي توان به سوزاندن توسط باريكه ليزري پاك كرد بدون اينكه به خود اثر هنري آسيبي وارد شود .
از ان موقع دكتر آسموس نقاشيهايي را تميز و مرمت كرده است ، از جمله نقاشيهايي صخره هندي كه در 1979 در يوتا خراب شده بودند ، نقاشيهاي ديواري آبرنگ روي گچ قرن 14 در ايتاليا ، نقاشيهاي ديواري در كاليفرنيا ،و همين طور ساختمانها و بناهاي يادبود ديگر .
راه ديگري كه ليزرها به گرداندن گذشته كمك مي كنند بازسازي واقع بينانه شكلهاي تاريخي است . در شهر يورك در شمال انگلستان يك طرح ،نوسازي زندگي در يك دهكده اسكانديناوي در سال 948 را نشان مي دهد . در ميان چيزهاي نشان داده شده پيكره اي است به نام آيموند .آيموند از اسكلت وايكينيگي بازسازي شده كه از حفاري باستانشناسي در يشرگيت به دست امده است .
جمجمه آيموند بر ميز گرداني قرار گرفت و با ليزر كم تواني پوييده شد . با چرخش جمجمه باريكه ليزري بازتابيده با يك دوربين ويدئويي كه به كامپيوتر قدرتمندي وصل بود ثبت شد . كامپيوتر تمام اطلاعات مربوط به شكل و اندازه جمجمه را ذخيره كرد .
مرحله بعدي در فرايند بازسازي پويش ليزري مرد زنده اي با همان سن و هيكل آيموند بود . باز كامپيوتر اين دو دسته داده را تركيب كرد و صورت شخص زنده را به دور جمجمه وايكينگ شكل داد .
بعداً يك ماشين تراش كه با كامپيوتر كنترل مي شد اسفنج را به صورت سر سه بعدي شكل داد . افزون براينها عكسهايي كه با كامپيوتر درست شده بود توسط پيكر تراش به كار گرفته شد تا احساس زنده بودن و رنگ صورت آيموند به ان اضافه شود . به اين ترتيب ،آيموند بازسازي شد تا نمايشي چنان واقعي رابه وجود آورد كه دكتر دومينيك توايدل باستانشناس معروف گفت «وقتي من ابتدا اورا ديدم از طبيعي بودن او حيرت زده شدم . من مطمئن هستم كه اگر يكي از وايكينگهاي همزمان آيموند امروزه زنده بود اور را مي شناخت »
پژوهشگران دريافته اند كه جمجمه و عضلات مربوط به صورت ،شكل صورت شخص را مشخص مي كنند. آنها معلوم كرده اند كه در بازسازي با پويش ليزري انسان تاريخي به نظر مي رسد نه انسان امروزي ،دليل اين امر يافته هاي پزشكي قانوني است .
اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن