واحد پذيرش :
( پذيرش درواقع ورودي اصلي بيمارستان است و كانال ارتباطي بين مصرف كننده خدمات و ارائه دهندةخدمات برقرار مي كند . و در واقع پذيرش عبارتست از بيان اجازه اي كه طبق آن بيمار مي تواند از خدمات درمانگاهيي و يا تخت بيمارستاني استفاده مي نمايد .
پذيرش بيمار به 2 صورت عادي و اورژانس انجام مي گيرد . كه قسمت پذيرش عادي به دو بخش تقسيمي مي گردد :
1- پذيرش سرپايي ( درمانگاه ) OUTpation
2- پذيرش بستري يا پذيرش بيمارستاني يا پذيرش خدمات پرستاري inpetient
بيماران عادي اولين جايي كه مراجعه مي كنند درمانگاه است و توسط پزشك ويزيت مي شوند و به صورت سرپايي درمان مي شوند اما اگر پزشك تشخيص به بستري شدن را داد بيمار به واحد پذيرش مراجعه مي كند و اگر تخت بود بيمار در بخش بستري مي شود كه بستري نيز به دو نوع تقسيم مي شود بستري Urgget يا فوري كه سريع بايد بستري شوند و بستري electire ( انتخابي ) كه وقفه در بستري آنها مشكلي ايجاد نمي كند .
پذيرش به شكل اورژانس به اين صورت كه بيمار مستقيما” به پذيرش اورژانس مراجعه مي كند و به درمانگاه نمي رود و بايد سريعا” تحت درمان قرار گيرند مثل شكستگي ها ، تصادفات و 000 بيماراني كه به صورت اورژانسي پذيرش مي شوند بعد از 24 ساعت ديگر نمي توانند در بخش اورژانس باشند و بايد به بخش بروند و يا مرخص شوند و يا در صورت نبود امكانات به بيمارستان ديگر اعزام شوند )
مراحل پذيرش بيمار در بيمارستان :
1- دريافت دستور بستري
2- تعيين وقت بستري
3- تنظيم برگ پذيرش در چهار برگ
4- درخواست سوابق قبلي در صورت داشتن سابقه ( توسط پذيرش ) .
5- ثبت دقيق مشخصات در دفتر پذيرش
6- الصاق مشخصات بيمار در تابلو نمودار تخت
7- تنظيم اوراق پرونده و اعزام بيمار به بخش مربوطه
8- الصاق ساير اوراق پرونده به آن و تنظيم اوراق طبق روال كار بخش .
9- تحويل بيمار و پرونده او به كادر پرستاري .
انواع پذيرش :
واحد پذيرش به دو صورت باز و بسته مي باشد . كه در پذيرش باز بيمار تنها نمي باشد و اطرافش افراد زيادي هستند كه با توجه به محرمانگي اطلاعات اين نوع پذيرش خوب نيست . در پذيرش بسته بيمار به يك اتاق وارد شده و اطلاعات هويتي را به متصدي پذيرش اعلام مي كند .
وسايل مورد نياز :
1- لوازم اداري و دفتري
2- دفتر پذيرش
3- دفتر تعيين وقت بيماران
4- دفتر ثبت مشخصات بيماران فوت شده
5- تابلو نمودار تخت
6- ماشين تايپ و كامپيوتر
7- منشور حقوق بيمار
پذيرش دربيمارستان امداد :
بيمارستان امداد يك پذيرش دارد و پذيرش به صورت بسته مي باشد يعني بيمار در يك اتاق پذيرش مي شود در هنگام پذيرش پس از ثبت مشخصات بيمار در كامپيوتر و پرينت فرم پذيرش و خلاصه ترخيص ، اين فرم به همراه تمام اوراق پرونده در پوشه گذاشته مي شود و به بيمار تحويل داده مي شود . در ضمن شماره پرونده و نام بيمار در تمام اوراق نوشته مي شود در واحد پذيرش اگر بيمار الكتيو مراجعه كند ابتدا براي او تعيين هزينه و جا مي شود ولي اگر بيمار اورژانسي باشد تعيين هزينه و تعيين جا نمي شود اگر بيمار پذيرش مجدد داشته باشد .
به عبارتي دفعه دوم يا بيشتر باشدكه مي خواهد بستري شود همان شماره پرونده قبلي بستري اش به او داده مي شود كه شماره پذيرش قبلي در كارت ترخيص كه توسط بخش به او داده شده نوشته شده است . و در بايگاني هم پرونده او در همان پرونده قبلي اش جايگذاري مي شود .
اگر بيمار اورژانس باشد پزشك همان روز بيمار را ويزيت مي كند و در صورت نياز بيمار او را بستري مي كنند كه براي پذيرش بيماران بستري فقط نام و نام خانوادگي او از وي گرفته مي شود و در صورت وجود همراهي آدرس و مشخصات ديگر نيز گرفته مي شود اگر بيمار همراهي نداشته باشد سعي مي كنيم از كارت شناسايي كه همراه بيمار است در جيبش قرار دارد مشخصات او را به طور درست و دقيق يادداشت كنيم .
اگر بيمار نتوانست نامش را بگويد و يا كارت شناسايي هم همراهش نبود در اين صورت با نام مجهول الهويه پرونده را سريعا” تشكيل مي دهيم . اگر بيماري مراجعه كند و شماره پرونده اش را فراموش كرده باشد .
با استفاده از كامپيوتر و كليد مي توانيم بفهميم كه آيا در اين بيمارستان قبلا” بستري بوده است يا نه كه اگر بستري بوده باشد شماره پرونده اش را پيدا مي كنيم همان شماره را به پرونده جديدش اختصاص مي دهيم . در پذيرش به بيماران قبض و رسيد نيز داده مي شود كه اين قبض و رسيد بيشتر براي بخيه در درمانگاه ، براي ويزيت پزشك و يا براي راديوگرافي داده مي شود . در اين واحد حتما” ساعت پذيرش بيمار نوشته مي شود چون از لحاظ موارد قانوني خيلي مهم تلقي مي شود .
اگر بيمار تصادفي باشد مشخصات شخص راننده نيز در كامپيوتر ثبت مي شود در مورد اخذ رضايت از بيمار در واحد پذيرش به اين صورت عمل مي كردند كه اگر بيمار به سن قانوني رسيده باشد از خود او رضايت مي گيرند اگر بيمار به سن قانوني نرسيده باشد از پدر او رضايت مي گيرند ( كه البته ما شاهد بوديم كه از عمه كودك نيز رضايت گرفته شد ) . اگر بيمار هوشيار نباشد در پرونده قيد مي شود كه در بخش بعد از بهبودي نسبي از بيمار رضايت گرفته شود . اگر بيماري ضربه به سرش وارد شده باشد و هوشياري نداشته باشد رضايت گرفته نمي شود . و پزشك هم هيچگاه بدون رضايت بيمار ، اقدام به عمل نمي كند مگر اينكه بيمار اورژانسي باشد و قادر به رضايت دادن نباشد در اين صورت سريعا” در بخش نامه اي به مديريت دادگستري داده مي شود و مسئوليت از پزشك و بخش مربوطه سلب مي شود .